- 1 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (154 opinie)
- 2 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (104 opinie)
- 3 Do czerwca skażona ziemia znknie z Gdańska (63 opinie)
- 4 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (108 opinii)
- 5 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (250 opinii)
- 6 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (170 opinii)
Gdańsk reguluje zasady parkowania współdzielonych hulajnóg
Gdańsk zamierza wyznaczyć miejsca do parkowania hulajnóg współdzielonych. Specjalne miejsca do ich odstawiania pojawią się w 200 lokalizacjach - przede wszystkim w rejonie stojaków Mevo. Ponadto na terenie Głównego Miasta prędkość hulajnóg zostanie ograniczona do 12 km/h. To kolejna próba uporządkowania hulajnóg w przestrzeni publicznej po zeszłorocznym spocie reklamowym.
Legislacyjna obstrukcja sprawia, że piesi muszą dzielić się chodnikiem już nie tylko z parkującymi kierowcami aut, ale uważać na użytkowników hulajnóg oraz postawione przez nich hulajnogi - często na środku chodnika.
Czytelnicy Raportu z Trójmiasta regularnie piszą o problemach z parkującymi gdzie popadnie hulajnogami, które przeszkadzają w normalnym korzystaniu z chodników.
Czytaj też:
Artykuł z 2018 r.: Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?
Porozumienie z operatorami współdzielonych hulajnóg
Władze Gdańska oraz radni Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska ogłosili we wtorek wprowadzenie rozwiązania, które ich zdaniem choć częściowo rozwiąże problem konfliktów między pieszymi a użytkownikami elektrycznych jednośladów "na minuty".
- Hulajnogi elektryczne stają się istotnym elementem gdańskiego ruchu. Dzięki inicjatywie radnych miasta Gdańska i współpracy w ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej podpisujemy w najbliższym czasie porozumienie z operatorami hulajnóg po to, żeby usankcjonować i znormalizować ich ruch - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Hulajnogi porzucone na chodniku w Sopocie
Premia za oddanie hulajnogi w wyznaczonym miejscu
Porozumienie z operatorami współdzielonych hulajnóg będzie polegało na promowaniu pozostawiania w specjalnie wyznaczonych miejscach urządzeń tego typu. Ponadto użytkownicy mają otrzymywać drobne bonusy za przestawienie hulajnóg z chodników do wyznaczonych parkingów.
Dokładna wartość bonusów i zasady przyznawania nie są jeszcze znane.
Co za geniusz ustawia tak hulajnogi?
Podobne zasady obowiązywały w systemie rowerów Mevo, gdzie za "przyprowadzenie" roweru do stojaka można było otrzymać 2 zł do wykorzystania na kolejne przejazdy.
W ubiegłym roku jeden z operatorów również zachęcał do pozostawienia hulajnóg w stojakach Mevo - użytkownik w nagrodę otrzymywał trzy darmowe minuty na kolejny przejazd (obecnie użytkownik otrzymuje 1 zł za pozostawienie hulajnogi w wybranych lokalizacjach).
Czytaj więcej:
Hulajnogi zamiast rowerów. Nowe życie stojaków Mevo
200 miejsc do parkowania przy stojakach Mevo
- Udało się nam zaprojektować 200 parkingów dla hulajnóg. Są one umieszczone z reguły przy stacjach Mevo, więc są to miejsca gdańszczanom dobrze znane - mówi Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim - Proces malowania parkingów rozpoczynamy w środę [23 września - dop. red.], umowa z wykonawcą tych prac została już podpisana.
- Otrzymywaliśmy liczne sygnały od mieszkańców dotyczące pozostawienia hulajnóg na podwórkach czy skrzyżowaniach, co było niebezpieczne. Prosimy przyszłych przedsiębiorców, którzy podpiszą porozumienie, by je przestrzegali, abyśmy nie musieli jako komisja Rady Miasta Gdańska "naciskać" na prezydenta celem wprowadzenia bardziej drastycznych konsekwencji - mówi Piotr Dzik, radny WdG, przewodniczący komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej RMG.
- Chcemy, żeby mieszkańcy korzystali z hulajnóg, ale chcemy by funkcjonowało to w sposób uporządkowany. Będziemy przyglądać się, by te porozumienia były realizowane. Jeżeli nie przyniesie to rezultatów, przejdziemy do twardszych rozwiązań, jak usuwanie hulajnóg - zapowiada Cezary Śpiewak-Dowbór., przewodniczący klubu KO w RMG.
Hulajnogi w śmietniku na Hallera
Wspólną interpelację w tej samej sprawie wystosowała także grupa 15 radnych KO - w listopadzie 2019 r., dwa dni po interpelacji radnej PiS, która w swojej interpelacji pytała o sposób rozwiązania problemów szerzej opisanych wcześniej przed radnego Karola Ważnego.
Nie szybciej niż 12 km/h na obszarze Głównego Miasta
Władze Gdańska zdecydowały się pójść jeszcze o krok dalej i dodatkowo wymusić na operatorach zmniejszenie prędkości hulajnóg w wybranych obszarach miasta do 12 km/h
Oznacza to, że użytkownik nie będzie mógł rozwinąć wyższej prędkości mimo przekręcenia manetki przyspieszenia do oporu, ponieważ prędkość jest blokowana na podstawie lokalizacji hulajnogi w terenie.
- Pracujemy nad obszarami, w których powinno dojść do ograniczenia prędkości, bo ta nadmierna prędkość hulajnóg może być niebezpieczna. W porozumieniu z operatorami wskazaliśmy w tym zakresie na początek obszar Głównego Miasta - informuje Grzelak.
Dodajmy, że obecnie większość operatorów posiada w swojej ofercie hulajnogi, których użytkownicy są zdolni rozpędzić się do ok. 20-25 km/h.
Prędkość 12 km/h to odpowiednik bardzo powolnej jazdy rowerem, niemal pozbawionej wysiłku fizycznego. Rowery Mevo posiadały wspomaganie elektryczne do prędkości 25 km/h, zaś współdzielone skutery elektryczne (także obecne na ulicach Trójmiasta) rozpędzają się do prędkości ok. 40-45 km/h.
Spot reklamowy, który niczego nie zmienił?
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku na zlecenie Gdańska przygotowano spot reklamowy "Lepiej na boku", który miał zachęcić do użytkowników hulajnóg do parkowania z szacunkiem dla innych użytkowników przestrzeni publicznej. Miasto za przygotowanie tego materiału promocyjnego zapłaciło ok. 17,7 tys. zł.
Czy nowe propozycje okażą się bardziej skuteczne od spotu reklamowego? Zapraszamy do dyskusji pod artykułem.
Nierozwiązany problem parkowania hulajnóg (4 opinie)
Opinie (243) 9 zablokowanych
-
2020-09-23 11:51
Koszt (2)
Rozumiem, że skoro maksymalna prędkość zostaje zredukowana o 50% to koszt za minutę również zostanie zmniejszony o tę samą wartość, ponieważ w tym samym czasie będę mógł pokonać teoretycznie tylko połowę trasy, którą pokonywałem dotychczas?
- 2 11
-
2020-09-23 11:56
Autem na minuty tez lecisz 70 na 30 aby mniej zaplacic?
- 4 0
-
2020-09-23 11:55
To może za postój na czerwonym świetle też?
To może operator nie powinien liczyć czasu wynajmu gdy musisz zatrzymać się na czerwonym świetle? To jest problem pojazdów współdzielonych na minuty - oszczędny Polak musi jak najszybciej przedostać się do punktu docelowego bo każdy grosz jest na wagę złota. Efektem ubocznym jest zwiększone ryzyko wypadku, bo taki oszczędny nie patrzy na innych tylko na swój portfel. Później jest płacz gdy spowoduje wypadek i musi płacić tysiące PLN za leczenie czy naprawy szkód materialnych.
- 3 1
-
2020-09-23 11:47
Trze ba
Trzeba się za to wziąć jadę jak chcą nie zwracają uwagi na pieszych gdzie poruszają się osoby którzy słabo widzą może trzeba karty na hulajnogi tak samo jak na rower i dawać pouczenia i mandaty
- 7 1
-
2020-09-23 11:41
Wolniejsza jazda w strefach 12km/h
będzie tańsza?
- 4 2
-
2020-09-23 11:37
Disiaj Sopot Sobieskiego środek drogi rowerowej
6 czy 7 takich gwien stoi na środku w poprzek blokując drogę - jak barykada. te rzeczy nalezy zabierac i wyrzucac na złomowcu do przemiału natychmiastowego
- 12 1
-
2020-09-23 11:36
A wystarczyłoby, żeby każdy użytkownik hulajnogi pomyślał, to się tyczy wszystkiego co wspólne - hulajnogi, rowery, samochody - jak dobro wspólne to można traktować jak byle stolec - niszczyć, porzucać, bo nie moje
- 9 0
-
2020-09-23 11:34
Ponieważ spora część ludzi ma zasady gdzieś to większość musi się z tym męczyć. Co do hulajnóg, szczególnie w weekendy kiedy mnóstwo pijanych młodych ludzi przemieszcza się to korzysta właśnie z tej opcji. Byłem świadkiem w Gdyni co się dzieje. Totalny brak kontroli władz miasta w tym temacie. Operator hulajnóg również powinien ponosić odpowiedzialność za swoje produkty. Nie tylko zysk ale i dbanie o teren, z którego korzysta.
- 13 2
-
2020-09-23 11:33
zwalniają hulajnogi, to teraz przyspieszcie tramwaje :)
- 5 0
-
2020-09-23 11:18
hulajnogi tylko własne (1)
i tyle napisze wtedy kazdy bedzie pilnował i szanował
- 14 2
-
2020-09-23 11:33
Samochody również
Ze "służbowymi" są największe problemy
- 2 0
-
2020-09-23 11:33
stacje dokujące
Właściciele hulajnog powinni wybudować stacje dokujące, w wyznaczonych przez miasto miejscach. Hulajnogi powinny być wpinane do stacji. Za pozostawienie hulahnogi poza stacją powinna być kara taka żeby niesfornemu użytkownikowi w pięty poszło.
- 18 0
-
2020-09-23 11:31
Marnują czas, ile roboczogodzin przeznacza na taką akcję z hulajnogami?
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.