- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (93 opinie)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (41 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (303 opinie)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (11 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?
Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).
Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.
- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.
Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.
Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę
Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.
- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.
Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.
Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.
- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.
Miejsca
Opinie (389) 4 zablokowane
-
2013-12-16 10:56
samochody, pralki, ciuchy... tramwaje używane z Niemiec.
Tylko Pendolino z Włoch nowe.
- 13 0
-
2013-12-16 10:58
Fachowcy (3)
Połowa z tych narzekających są to osoby ktorę u siebie w
mieście jeżdżą autosanami czytaj(Pks) i przyjeżdżając do
Gdańska porąbało się w głowach tym obywatelą . Jeden z drugim myśli że jak skasuje bilet za 1,8 zł w dzień lub 2,3 zł (bilet godzinny) w nocy to się należy Bóg wie co.Szanujcie się. Pozdrawiam normalnych.- 7 7
-
2013-12-16 11:01
wow (1)
bilety sa po 3 zeta jełopie--nie ilośc a jakośc powinna być taboru,,,
- 3 3
-
2013-12-16 11:07
bucha
Jełop to jesteś ty a wiesz dlaczego ?? Napewno nie.
1,8zł to jest bilet ulgowy godzinny Czyli możesz zrobić przesiadke a bilet za 3 zł jest to bilet na trase z punktu a do punktu b jednym tramwajem lub busem.Pozdrawiam Buhahahahahah- 2 4
-
2013-12-16 12:39
Naucz się poprawnie pisać gamoniu bez szkoły. Nie "obywatelą" tylko "obywatelom". I nie "którę" tylko "które". O interpunkcji nawet nie wspomnę, bo dla ciebie to też czarna magia.
Też pozdrawiam normalnych i wykształconych, niestety nie zaliczasz się do nich.- 3 1
-
2013-12-16 10:59
Nosimy używane niemieckie ciuchy, (1)
jeździmy używanymi niemieckimi samochodami a teraz jeszcze używane niemieckie tramwaje. Czyli takie które Niemcy uznali za wyeksploatowane lub przestarzałe. Super. Czuje się podniesiony na duchu.
- 12 0
-
2013-12-16 11:22
Nie zazdroszczę jeśli to co napisałeś jest prawdą.
- 1 0
-
2013-12-16 11:07
..."Ciekawe jak bardzo okazyjna jest cena, ze Gdańsk zakupuje używane wieloletnie tramwaje zamiast nowiutkichtramwajów np
No wlasnie, ciekawe, he, he, he...
A swoja droga ciekawi mnie rowniez w jakim celu ktos pisze komentarz nieprzeczytawszy artykulu...Ba, nawet podpisu pod zdjeciem.- 3 2
-
2013-12-16 11:08
Najlepiej kupić mniej ale nowe pesa sweng jak na zachodzie, a nie złomy, będzie wizytówka gdańska!! (1)
- 9 1
-
2013-12-16 11:12
Zgadza się mamy piękne polskie tramwaj z Bydgoszczy, dać pracę i zarabiać naszym.
Niemiecki szmelc jeszcze remontować, szkopki już się cieszą, że za złom jeszcze ktoś zapłaci.
- 5 1
-
2013-12-16 11:13
no i potrzebna Niemcom ta wojna była?
teraz bez wojny mają tanią siłę roboczą z Generalnej Guberni i rynek zbytu na dwudziestoletnie samochody i tramwaje, i znoszone ciuchy.
- 11 0
-
2013-12-16 11:27
Kto na tym zarabia ?
Niewspieranie Polskiego przemysłu powinno byc karalne !Skończmy skupować ten złom i remontować stare SKM - ki!
- 11 0
-
2013-12-16 11:31
Więcej Konstali 105 (1)
To ja proponuje modernizacje 105 na tramwaje dwustronne. Dostawić drzwi po przeciwnej stronie i połączyć wagony "tyłkami" do siebie. Taniej, ekologicznie...w naszym kraju jeszcze wiele taboru tego typu zalega. A tak na poważnie moim zdaniem nie ma lepszej alternatywy dla starych konstali, 4 wejścia zawsze dobrze sprawowały się w wypadku przejazdów w godzinach szczytu.
- 7 1
-
2013-12-16 11:48
Popieram w 100% - trzy wagony na 6 i 8 i nie było tłoków, do tego zero miejsc "zatorowych":)
- 3 0
-
2013-12-16 12:05
Polskie złe? (4)
Zacznijmy wspierać własną gospodarkę i zakupu dokonujmy w polskich firmach. Bydgoszcz Pesa!
- 19 3
-
2013-12-16 14:05
to nie jedyna poLska firma produkująca tramwaje
- 2 0
-
2013-12-16 14:07
Polak-patriota woli kupować wszystki zagraniczne :) (2)
Po co ma płacić polakowi skoro może chińczykowi :)
- 4 0
-
2013-12-16 14:16
Ekonomia nie zna pojącia "patriotyzm". (1)
Za komuny produkowaliśmy wszystko, żeby pokazać, że też potrafimy. Część produktów była marna, koszty produkcji wysokie a padające w warunkach wolnego rynku zakłady do dziś są problemem. I po co było wyważać otwarte drzwi?
- 2 4
-
2013-12-16 15:06
Powiedz to Szwedom
- 1 0
-
2013-12-16 12:09
PROszę zezłomować tramwaje typu 105, bo hałasują niesamowicie na liniach 3 i 8 - spać się nie da!!!
- 10 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.