• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?

Krzysztof Koprowski
16 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł. Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł.

Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.



Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł. Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).

Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.

- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.

Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Czy kolejne tramwaje typu N8C powinny być modernizowane?

- W obecnej sytuacji będziemy gotowi, by wziąć udział w zakupie kolejnych używanych tramwajów poprzez licytację. Jesteśmy zdeterminowani, by takie pojazdy kupić, a następnie zmodernizować je w podobny sposób, jak te z Dortmundu - dodaje Wojtkiewicz.

Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.

- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.

Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.

- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.

Miejsca

Opinie (389) 4 zablokowane

  • samochody, pralki, ciuchy... tramwaje używane z Niemiec.

    Tylko Pendolino z Włoch nowe.

    • 13 0

  • Fachowcy (3)

    Połowa z tych narzekających są to osoby ktorę u siebie w
    mieście jeżdżą autosanami czytaj(Pks) i przyjeżdżając do
    Gdańska porąbało się w głowach tym obywatelą . Jeden z drugim myśli że jak skasuje bilet za 1,8 zł w dzień lub 2,3 zł (bilet godzinny) w nocy to się należy Bóg wie co.Szanujcie się. Pozdrawiam normalnych.

    • 7 7

    • wow (1)

      bilety sa po 3 zeta jełopie--nie ilośc a jakośc powinna być taboru,,,

      • 3 3

      • bucha

        Jełop to jesteś ty a wiesz dlaczego ?? Napewno nie.
        1,8zł to jest bilet ulgowy godzinny Czyli możesz zrobić przesiadke a bilet za 3 zł jest to bilet na trase z punktu a do punktu b jednym tramwajem lub busem.Pozdrawiam Buhahahahahah

        • 2 4

    • Naucz się poprawnie pisać gamoniu bez szkoły. Nie "obywatelą" tylko "obywatelom". I nie "którę" tylko "które". O interpunkcji nawet nie wspomnę, bo dla ciebie to też czarna magia.

      Też pozdrawiam normalnych i wykształconych, niestety nie zaliczasz się do nich.

      • 3 1

  • Nosimy używane niemieckie ciuchy, (1)

    jeździmy używanymi niemieckimi samochodami a teraz jeszcze używane niemieckie tramwaje. Czyli takie które Niemcy uznali za wyeksploatowane lub przestarzałe. Super. Czuje się podniesiony na duchu.

    • 12 0

    • Nie zazdroszczę jeśli to co napisałeś jest prawdą.

      • 1 0

  • ..."Ciekawe jak bardzo okazyjna jest cena, ze Gdańsk zakupuje używane wieloletnie tramwaje zamiast nowiutkichtramwajów np

    No wlasnie, ciekawe, he, he, he...
    A swoja droga ciekawi mnie rowniez w jakim celu ktos pisze komentarz nieprzeczytawszy artykulu...Ba, nawet podpisu pod zdjeciem.

    • 3 2

  • Najlepiej kupić mniej ale nowe pesa sweng jak na zachodzie, a nie złomy, będzie wizytówka gdańska!! (1)

    • 9 1

    • Zgadza się mamy piękne polskie tramwaj z Bydgoszczy, dać pracę i zarabiać naszym.

      Niemiecki szmelc jeszcze remontować, szkopki już się cieszą, że za złom jeszcze ktoś zapłaci.

      • 5 1

  • no i potrzebna Niemcom ta wojna była?

    teraz bez wojny mają tanią siłę roboczą z Generalnej Guberni i rynek zbytu na dwudziestoletnie samochody i tramwaje, i znoszone ciuchy.

    • 11 0

  • Kto na tym zarabia ?

    Niewspieranie Polskiego przemysłu powinno byc karalne !Skończmy skupować ten złom i remontować stare SKM - ki!

    • 11 0

  • Więcej Konstali 105 (1)

    To ja proponuje modernizacje 105 na tramwaje dwustronne. Dostawić drzwi po przeciwnej stronie i połączyć wagony "tyłkami" do siebie. Taniej, ekologicznie...w naszym kraju jeszcze wiele taboru tego typu zalega. A tak na poważnie moim zdaniem nie ma lepszej alternatywy dla starych konstali, 4 wejścia zawsze dobrze sprawowały się w wypadku przejazdów w godzinach szczytu.

    • 7 1

    • Popieram w 100% - trzy wagony na 6 i 8 i nie było tłoków, do tego zero miejsc "zatorowych":)

      • 3 0

  • Polskie złe? (4)

    Zacznijmy wspierać własną gospodarkę i zakupu dokonujmy w polskich firmach. Bydgoszcz Pesa!

    • 19 3

    • to nie jedyna poLska firma produkująca tramwaje

      • 2 0

    • Polak-patriota woli kupować wszystki zagraniczne :) (2)

      Po co ma płacić polakowi skoro może chińczykowi :)

      • 4 0

      • Ekonomia nie zna pojącia "patriotyzm". (1)

        Za komuny produkowaliśmy wszystko, żeby pokazać, że też potrafimy. Część produktów była marna, koszty produkcji wysokie a padające w warunkach wolnego rynku zakłady do dziś są problemem. I po co było wyważać otwarte drzwi?

        • 2 4

        • Powiedz to Szwedom

          • 1 0

  • PROszę zezłomować tramwaje typu 105, bo hałasują niesamowicie na liniach 3 i 8 - spać się nie da!!!

    • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane