- 1 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (71 opinii)
- 2 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (238 opinii)
- 3 Bezdomny bez pracy udawał inwestora (46 opinii)
- 4 Napadli na salon gier i ukradli pieniądze (65 opinii)
- 5 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (58 opinii)
- 6 W porcie znaleziono bombę. Ważyła 250 kg (99 opinii)
Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?
Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).
Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.
- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.
Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.
Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę
Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.
- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.
Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.
Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.
- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.
Miejsca
Opinie (389) 4 zablokowane
-
2013-12-16 12:54
A ja już miałem nadzieję,
że Gdańsk nareszcie sprzedaje niemiecki złom i kupuje tramwaje! A tu dokładnie odwrotnie! Przecież nie ma u nas gorszego taboru szynowego komunikacji miejskiej niż złom z Niemiec - skrajnie niewygodne, mało pojemne, bez uchwytów itd. Nawet polski złom z Konstalu jest o niebo lepszy, o ile właśnie się nie pali. Na pewno jest dużo wygodniejszy. I jeszcze do tego obleśna propaganda, że niemiecki złom jest niskopodłogowy. Ktoś powinien za to siedzieć.
- 7 1
-
2013-12-16 12:56
Podobno szrotu lub też złomu sprowadzać nie można?
- 5 0
-
2013-12-16 13:11
Ten zlom to jest idealny dla anorektyczek
Pewnie nie spełniały niemieckich norm bezpieczeństwa, dlatego je sprzedali, frajerom z polskiego urzędu.
- 6 1
-
2013-12-16 13:14
Ale super info,,,, od Helmuta kupimy stary złom,,,gratulacje
- 8 0
-
2013-12-16 13:32
Chcą wycofać "Stopiątki"
Żeby się mógł Budyń pochwalić, że są lepsi od Katowic.
- 4 0
-
2013-12-16 13:42
doleciał na Kassel w mniej niż 12 parseków ;)
- 1 0
-
2013-12-16 13:45
porownywac powinno sie chyba (2)
porownywac powinno sie chyba w tej samej walucie ?
1,4 mln euro daje mniej wiecej 5.8 mln zl
czyli porownujemy 5,8 mln do 8,6 mln zl
5,8 za przestarzale tramwaje + ich pozniejszy remont
wydaje sie pomyslem co najmniej podejrzanym- 7 2
-
2013-12-16 13:53
5.8 ale za wszytskie 46 sztuk, podczas gdy JEDNA pesea kosztuje 8,6
- 2 2
-
2013-12-17 12:45
Ukryte koszty
Należy jeszcze pamiętać o doliczeniu kosztów transportu N8C z Niemiec, a także koszty związane przebudową (dodanie wózka z obniżoną podłogą). W 2008 roku trójmiasto.pl pisało w artykule, że koszt przebudowy jednego tramwaju N8C przez zakład w Poznaniu wynosi 600 tys. zł.
- 0 0
-
2013-12-16 13:48
syf (3)
Te tramwaje śmierdzą brudem.
Do ZTM tapicerkę też się pierze.- 10 0
-
2013-12-16 13:51
Jak wszystkie pojazdy ZKM (2)
Skandynawowie nie mogą pojąć jak można było rozpieprzyć Neoplany sprowadzone od nich. W Gdańsku wszystko można - "morze możliwości".
- 4 0
-
2013-12-16 17:26
bo u nas jezdzi plebs (1)
Brudasy i menelnia w nowiuskich pieknych tapicerkach tramwajow - to mnie zawsze szokuje....
- 1 0
-
2013-12-16 17:29
i to potwierdza
ze socjalizm sie nie sprawdza. Kucharka nie moze rzadzic panstwem...
- 1 0
-
2013-12-16 13:52
(3)
ja jak korzystam z tramwaju to czekam tak długo na przystanku aż zajedzie 105Na . Latem najchłodniej zimą też :) z pesy ostatnio wysiadłem po drodze było z 30 stopni. Sory ale mamy ubrane kurtki zimowe a w tramwajach i autobusach po 30 stopni. Wole stare poczciwe 105tki - zreszta są w podobnym wieku co N8C.
Pokasowali 105tki a teraz mówią , że taboru nie mają... Pytam się po co było kasować... Ciekawe co będzie jak dowali -30stopni..Założe się , że plastkiowe pesy nie dADZĄ rady. CO WTEDY zrobi ZTM >- 7 2
-
2013-12-16 13:57
Na przystanku autobusowym (2)
Proponuję czekać na Jelcza lub Ikarusa. Spoko, doczekasz się. Środowisko MKM-ów ma trochę tych pojazdów i czasami sobie robią rundkę po Trójmieście.
- 2 3
-
2013-12-16 14:36
(1)
autobusami nie jeżdże ale wiesz co ? Ikarusy i Jelcze są wycofane a Konstale nie. Sam sobie czekaj ...
- 2 2
-
2013-12-16 15:10
Podobnie jak ty baranie
Oczekuj sobie 105 na Chełmie.
- 2 1
-
2013-12-16 14:04
5-tka do Oliwy! (1)
Oddawać ZŁODZIEJE!
- 9 1
-
2013-12-16 15:25
Uwolnić wewiórkę
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.