• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?

Krzysztof Koprowski
16 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł. Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł.

Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.



Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł. Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).

Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.

- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.

Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Czy kolejne tramwaje typu N8C powinny być modernizowane?

- W obecnej sytuacji będziemy gotowi, by wziąć udział w zakupie kolejnych używanych tramwajów poprzez licytację. Jesteśmy zdeterminowani, by takie pojazdy kupić, a następnie zmodernizować je w podobny sposób, jak te z Dortmundu - dodaje Wojtkiewicz.

Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.

- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.

Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.

- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.

Miejsca

Opinie (389) 4 zablokowane

  • A ja już miałem nadzieję,

    że Gdańsk nareszcie sprzedaje niemiecki złom i kupuje tramwaje! A tu dokładnie odwrotnie! Przecież nie ma u nas gorszego taboru szynowego komunikacji miejskiej niż złom z Niemiec - skrajnie niewygodne, mało pojemne, bez uchwytów itd. Nawet polski złom z Konstalu jest o niebo lepszy, o ile właśnie się nie pali. Na pewno jest dużo wygodniejszy. I jeszcze do tego obleśna propaganda, że niemiecki złom jest niskopodłogowy. Ktoś powinien za to siedzieć.

    • 7 1

  • Podobno szrotu lub też złomu sprowadzać nie można?

    • 5 0

  • Ten zlom to jest idealny dla anorektyczek

    Pewnie nie spełniały niemieckich norm bezpieczeństwa, dlatego je sprzedali, frajerom z polskiego urzędu.

    • 6 1

  • Ale super info,,,, od Helmuta kupimy stary złom,,,gratulacje

    • 8 0

  • Chcą wycofać "Stopiątki"

    Żeby się mógł Budyń pochwalić, że są lepsi od Katowic.

    • 4 0

  • doleciał na Kassel w mniej niż 12 parseków ;)

    • 1 0

  • porownywac powinno sie chyba (2)

    porownywac powinno sie chyba w tej samej walucie ?

    1,4 mln euro daje mniej wiecej 5.8 mln zl
    czyli porownujemy 5,8 mln do 8,6 mln zl

    5,8 za przestarzale tramwaje + ich pozniejszy remont
    wydaje sie pomyslem co najmniej podejrzanym

    • 7 2

    • 5.8 ale za wszytskie 46 sztuk, podczas gdy JEDNA pesea kosztuje 8,6

      • 2 2

    • Ukryte koszty

      Należy jeszcze pamiętać o doliczeniu kosztów transportu N8C z Niemiec, a także koszty związane przebudową (dodanie wózka z obniżoną podłogą). W 2008 roku trójmiasto.pl pisało w artykule, że koszt przebudowy jednego tramwaju N8C przez zakład w Poznaniu wynosi 600 tys. zł.

      • 0 0

  • syf (3)

    Te tramwaje śmierdzą brudem.
    Do ZTM tapicerkę też się pierze.

    • 10 0

    • Jak wszystkie pojazdy ZKM (2)

      Skandynawowie nie mogą pojąć jak można było rozpieprzyć Neoplany sprowadzone od nich. W Gdańsku wszystko można - "morze możliwości".

      • 4 0

      • bo u nas jezdzi plebs (1)

        Brudasy i menelnia w nowiuskich pieknych tapicerkach tramwajow - to mnie zawsze szokuje....

        • 1 0

        • i to potwierdza

          ze socjalizm sie nie sprawdza. Kucharka nie moze rzadzic panstwem...

          • 1 0

  • (3)

    ja jak korzystam z tramwaju to czekam tak długo na przystanku aż zajedzie 105Na . Latem najchłodniej zimą też :) z pesy ostatnio wysiadłem po drodze było z 30 stopni. Sory ale mamy ubrane kurtki zimowe a w tramwajach i autobusach po 30 stopni. Wole stare poczciwe 105tki - zreszta są w podobnym wieku co N8C.
    Pokasowali 105tki a teraz mówią , że taboru nie mają... Pytam się po co było kasować... Ciekawe co będzie jak dowali -30stopni..Założe się , że plastkiowe pesy nie dADZĄ rady. CO WTEDY zrobi ZTM >

    • 7 2

    • Na przystanku autobusowym (2)

      Proponuję czekać na Jelcza lub Ikarusa. Spoko, doczekasz się. Środowisko MKM-ów ma trochę tych pojazdów i czasami sobie robią rundkę po Trójmieście.

      • 2 3

      • (1)

        autobusami nie jeżdże ale wiesz co ? Ikarusy i Jelcze są wycofane a Konstale nie. Sam sobie czekaj ...

        • 2 2

        • Podobnie jak ty baranie

          Oczekuj sobie 105 na Chełmie.

          • 2 1

  • 5-tka do Oliwy! (1)

    Oddawać ZŁODZIEJE!

    • 9 1

    • Uwolnić wewiórkę

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane