• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM

Krzysztof Koprowski
23 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.

W najbliższych latach na trasie Pomorskiej Kolej Metropolitalnej powstać może jeszcze jeden przystanek - Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska. Miałby on służyć pracownikom biurowców zlokalizowanych w pobliżu lotniska. Dodatkowo cała trasa PKM ma szansę zostać zelektryfikowana.



Jak oceniasz pomysł budowy przystanku PKM Gdańsk Firoga?

W ramach starań o dofinansowanie unijne na elektryfikację trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej urzędnicy postanowili rozszerzyć projekt o budowę nowego przystanku - Gdańsk Firoga. Będzie to już dziewiąty przystanek PKM w granicach Gdańska.

- Przystanek Gdańsk Firoga był przez nas planowany od samego początku [wcześniej występował także pod roboczą nazwą Gdańsk Dolina Krzemowa - dop. red.]. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane już w 2010 r. przez ekspertów unijnych wykazały, że ze względu na powstanie w jego pobliżu firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie właśnie w tym miejscu dodatkowego przystanku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Lokalizacja przystanku została również uwzględniona w najnowszym projekcie studium Gdańska, a wcześniej - podczas budowy infrastruktury kolejowej - pozostawiono odpowiednią rezerwę terenową oraz wykonano przejście podziemne zobacz na mapie Gdańska, którym teraz będzie można dotrzeć na nowe perony.

- Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej. W związku ze stałym elementem graficznym - numeracją umieszczoną na wiatach, przystankowi Gdańsk Firoga zlokalizowanemu między 6. (Gdańsk Matarnia zobacz na mapie Gdańska) a 7. (Gdańsk Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska) przystankiem postanowiliśmy nadać numer 6@ - dodaje Konopacki.
Gdańsk Firoga jest obecnie jedynym planowanym w Gdańsku przystankiem przewidzianym do realizacji w najbliższych latach. To oznacza, że na razie nie ma szans na powstanie równie potrzebnego przystanku PKM na Zaspie zobacz na mapie Gdańska czy w rejonie ul. (Nowej) Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska.

W przypadku Zaspy problemem jest układ torów, który wymusiłby dodatkowo kosztowne "przeniesienie" przystanku SKM na drugą stronę wiaduktu Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska, zaś w rejonie ul. Kielnieńskiej niezbędny jest wykup gruntów prywatnych. Ponadto obie inwestycje obejmują tory zarządzane przez PKP Polskie Linie Kolejowe, a to wymagałoby dodatkowych uzgodnień.

  • Wizualizacja sieci trakcyjnej na trasie PKM - wiadukt nad Trasą Słowackiego.
  • Wizualizacja sieci trakcyjnej na trasie PKM - przystanek Gdańsk Port Lotniczy.
Przewidywany koszt netto budowy przystanku Gdańsk Firoga wraz z elektryfikacją odcinka Gdańsk Wrzeszcz - Rębiechowo to 73,1 mln zł. Wniosek do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zakłada dofinansowanie na poziomie 85 proc.

Elektryfikacja linii PKM będzie ściśle powiązana z podobną inwestycją zaplanowaną przez PKP PLK, która zamierza wykonać sieć trakcyjną na odcinku z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz wraz z ułożeniem dodatkowych torów.

- Oczywiście ze względu na fakt, iż linia PKM łączy się w Rębiechowie z linią 201 PKP PLK, obydwie inwestycje realizowane będą przy ścisłej współpracy pomiędzy naszymi spółkami - zapowiada Konopacki.

Materiał z lipca br.

Miejsca

Opinie (259) 6 zablokowanych

  • (12)

    Ile pieniędzy dołożą do budowy firmy, dla których pracowników budowany będzie ten przystanek?

    • 62 19

    • pieniądze

      Pytanie powinno brzmieć kto i ile weźmie do "łapy", żeby INTEL miał wygodniej ? I dlaczego z publicznych pieniędzy ma to być finansowane. Gdy realizowano projekt PKM to Unia dawała kasę i wtedy nie było zgody na prywatne interesy bo inaczej kasy by nie było. A teraz można ? Już nie liczą się poprzednie ekspertyzy ? Kroi się kolejne wielkie oszustwo z udziałem miasta i PKM. Gratulacje.

      • 0 1

    • (9)

      Przystanek intelowi się należy;) za ich wkład w gospodarkę Gdańska i Polski.

      • 14 11

      • he he, dobry tekst, normalnie tekst roku (5)

        i co, myślisz jeszcze że dziobaki pozostawią swoje brand new cary w garażach i przesiądą się na kolej? never - nie po to kupowałem aby jeździć pociągiem
        kasa w błoto

        • 8 16

        • Jeśli pociąg będzie kursował częściej to tak, przesiądą się. I stażyści aby nie utrzymywać dogorywającego starego złoma i wyższa kadra bo zarabia tyle że przechwala się kolegom gdzie była na wakacjach a nie tym jakie auto posiada.

          • 1 0

        • (2)

          hahah, band new car? w intelu? rozbawiłeś mnie. teraz w intelu wiekszość to starzyści, a oni to raczej 15 letnie passeratii

          • 6 2

          • no to wlasnie stazysci raczej nie zrezygnuja z samochodu (1)

            Im ktos biedniejszy tym mocniej przywiazany do wlasnego auta - bo co sasiad pomysli.

            • 9 1

            • no ale nie mierz wszystkich swoją miarą :)

              • 1 2

        • Spokojnie zostawią

          Spora część ich już jeździ, a przy coraz większych korkach to tym bardziej chętnie się przesiądą.

          • 15 1

      • (1)

        No tak, bo Intel żadnych ułatwień, choćby podatkowych nie miał, a na np. Zaspie nie mieszkają ludzie, którzy coś włożyli w gospodarkę Gdańska i Polski. Dlatego za publiczne 70+ milionów trzeba wybudować przystanek dla pracowników kilku prywatnych firm, które dziwnym trafem zbudowały sobie siedziby w polu.

        • 10 6

        • w Oliwie zle, przy lotnisku zle

          to gdzie twoim zdaniem maja powstawac te biurowce?

          • 4 2

      • ile?

        • 0 0

    • przecież z lotniska mają 5 min. drogi

      • 12 2

  • Bzdura , bzdura, bzdura (1)

    Tam jest tylko jedna firma, firma Intel, skoro taka bogata to niech dołoży się do budowy.
    Nikt nie dodał że właśnie Intel wycofał się z budowy kolejnego biurowca, więc czy warto ???

    • 6 4

    • tak, tylko 2.5 tysiąca potencjalnych pasażerów + mieszkańcy Klukowa, lepiej wybudować kolejną kładkę blokującą Motławę.

      • 0 1

  • P&R (6)

    I znowu to samo. Bardziej niż kształt perforacji interesuje mnie, czy będzie parking P&R. Jeśli nie, to znaczy że władze regionu niczego się nie nauczyły. Kryminał wręcz, że budując od podstaw nową kolej łączącą przedmieścia z centrum nie przewidziano parkingów P&R przy przystankach !!!

    Wizualizacje, numeracji, kształty daszków, perforacji. Tym zyły media jak budowano linię PKM, a o tym że w duże mierze powstał bubel, wszyscy przekonali się po fakcie.

    • 73 11

    • zimą ciężko dojść pieszo ale latem to niestety za blisko lotniska na bezpłatny P&R - i tak byłby zawsze zajęty przez ludzi którzy przyjechali na lotnisko. Mógłby być płatny z dużą zniżką dla posiadaczy biletów PKM.

      • 0 0

    • bublem jest organizacja, rozkład, częstotliwość i zarządzanie, (1)

      a nie sama infrastruktura, no może poza nieadekwatnymi składami, ale przecież o to chodzi w tym projekcie, żeby jak najszybciej zelektryfikować i puścić normalne miejskie składy

      • 7 0

      • ale skoro przekazali to SKM w Gdyni to wiadomo było, że taka organizacja nastąpi

        a raczej dezorganizacja i dziadostwo już od nowego

        • 1 0

    • Ale po co w tym miejscu? (1)

      Dla kogo w tym przypadku ten parking miałby być? Przecież na Słowackiego w tym rejonie prawie nikt nie mieszka. Jakby powstał to by tylko zachęcał do nie korzystania z pociągu na lotnisko bo więcej osób miało by darmowe miejsca parkingowe. Obok na Matarni jest ogromny parking i on wystarczy na takie cele.
      Oczywiście popieram ideę P&R ale tylko w rozsądnych miejscach - największe parkingi powinny być na obrzeżach miasta - Rębiechowo takiego potrzebuje, jak największego. Tak samo przy dużych dzielnicach też są potrzebne - Osowa, Jasień i Kiełpinek w przyszłości można by jeszcze powiększyć.

      • 14 2

      • Jak to nikt ? Biurowce tu nie są same, blisko jest Klukowo i wolne tereny.

        • 1 0

    • co lepsze.....

      jeśli dobrze myślę to przy tunelu o którym mowa jest teraz jakiś plac/parking prywaciarza - ciekawe jak to rozwiążą .....

      • 2 0

  • (2)

    Nazwać to Gdańsk DolinaKrzemowa

    • 3 3

    • DolinaKrzemowa - i za 50 lat tłumaczyć dzieciom w szkołach o co chodziło w tej nazwie

      • 0 0

    • I w poważaniu mieć stare nazwy ? W końcu dobrze że pojawiła się Firoga, na której

      właściwie jest port lotniczy a nie w dalekim Rębiechowie.
      Jakiś decydent - ignorant z topografii Gdańska wymyślił te Rębiechowo w latach 70 w trakcie projektowania lotniska. Tym bardziej że pierwsza ta cała malutka hala przylotowo-odlotowa była dużo bliżej obwodnicy niż obecna.

      • 2 0

  • Przystanek Karczemki (2)

    A my walczymy o przystanek Gdańsk – Karczemki, ale mają nas gdzieś. Z analizy Jaspers wynikało, że Matarnia miała generować olbrzymi ruch a rzeczywistość jest taka, że tak mało osób korzysta tam z przystanku, że nawet nie zatrzymują się wszystkie kolejki. No, ale po co słuchać osób potencjalnie korzystających z kolejki. Przecież są eksperci przez duże E, którzy wcale z niej nie korzystają, ale którzy wiedzą przecież lepiej od szarego człowieka. Jakie to jest smutne... Najwięcej osób korzysta z przystanku na Jasieniu i na Kiełpinku. Nic dziwnego. Przecież to duże osiedla. Tak samo byłoby na Karczemkach. Jest tu dużo mieszkańców. Jest szkoła z basenem, do której trzeba dojechać. A wprowadzony autobus to wielkie nieporozumienie. Do kolejki jedzie ponad 20 minut a jeździ tak rzadko (średnio 1 raz na półtorej godziny), że nie sposób go dopasować. Nic więc dziwnego, że prawie nikt z niego nie korzysta. A teraz przystanek Firoga proszę bardzo. Jeśli ktoś będzie miał łatwiej dostać się do pracy, ale myślcie też o nas. My też musimy dostać się do pracy. Jeśli ktoś nie jest zmotoryzowany to lepiej nie mówić......

    • 12 1

    • przystanek Matarnia jest przykładem że jak uśrednimy wszelkie wymagania to w wyniku uzyskamy jakieś gwno. Do Ikea daleko, do Intela jeszcze dalej. Nawet miejscowym z ul. Kadetów bezpieczniej w nocy korzystać z autobusu niż wędrować przez las.

      • 0 0

    • Nic dodać nic ująć. Z karczemek nie dostaniesz się nawet bezpośrednio na lotnisko, to jest jakaś porażka

      • 1 0

  • ale brzydka nazwa: Firoga. (1)

    coś jaki pieroga albo Fikuś z nogą.
    Może jakoś tak bardziej po ludzkiemu te nazwy?

    • 0 5

    • przystanek im JP2? Firoga to nazwa historyczna i nic ci do tego.

      • 0 0

  • a tak a propos: (3)

    kiedy wreszcie ktos z głową zmieni nazwy przystanków i spowoduje że ludzie nie będą tak skonfundowani:

    1. Gdańsk Rębiechowo,
    2. Port Lotniczy rębiechowo,
    3. Rębiechowo.

    Bo już mi jest do śmiechu ale pasażerowie są często zagubieni. Tym bardziej że ceny biletów różnią się mocno bo już Rębiechowo to inna strefa.

    • 6 0

    • Tak przy okazji to w ramach reklamy niech Intel uratuje sytuację i dopłaci za zmianę koloru tego jednego przystanku na niebieski. Wszystkie czerwone. W dodatku ten będzie miał numer 6@ - genialne... Nawet miejscowi się pomylą jeśli nie jeżdżą PKM często.
      Hej, może czyta to jakiś pracownik Intela to niech wyśle info do administracji że jest szansa się trochę wyróżnić. Zawsze to okazja aby na chwilę zabłysnąć na circuicie że się ma własny przystanek kolejowy :-).

      • 0 0

    • Dokładnie (1)

      Przy okazji elektryfikacji i tych przebudów KONIECZNIE TRZEBA POZMIENIAĆ NAZWY TYCH PRZYSTANKOW!!

      • 0 0

      • Powinno być, w kolejności jadąc od Gdańska- Wrzeszcza:

        Lotnisko, Banino, Rębiechowo

        • 0 0

  • (13)

    Elektryfikacja? Co ze spalinowymi składami? Ktoś znowu zarobi na wymianie taboru?

    • 39 107

    • (3)

      Mało to tras w województwie, gdzie spalinowy by się przydaly? Chojnice czekają!

      • 77 1

      • gdzie Firoga a gdzie burowce przy lotnisku (1)

        • 1 0

        • To jak nazwać miejsce gdzie PKM przecina ul. Szybowcową?

          • 1 0

      • Hel też

        • 53 2

    • (4)

      Zanim zelektryfikują to te spalinowe padną. One już ledwie dają radę na wzniesieniach.

      • 23 16

      • To nie kwestia nie dawania rady, tylko "delikatnej nogi" maszynistów, bo trzeba oszczędzać paliwo.

        • 14 1

      • (1)

        Ale pod jaką górkę?

        • 5 8

        • z dołu do góry.

          • 13 0

      • Jakie już? Od samego początku ledwo jadą pod górkę.

        • 29 5

    • nom...to straszne...ktoś wyda, ktoś zarobi...

      • 5 0

    • Kwidzyn, Chojnice, Człuchów czekają na spalinówki (2)

      • 24 1

      • Pewnie pójdą na HEL (1)

        Część pójdzie na HEL, bo tam brakuje w sezonie, a tak jak mówiłeś w Pomorskim sporo jest brakujących pociągów lub czekających na wymianę.

        • 25 0

        • a konkretnie, które połaczenia w pomorskim

          są na starych spalinowych składach, które czekają na wymianę?
          Na wymianę to czekają elektryki.

          • 2 7

  • (15)

    Przecież to jest cios w cały PR Gdyni, która przekonywała, że prezydent jest najlepszy na świecie, a tylko złe władze PO blokują rozwój Gdyni! Tymczasem PiS u sterów, a w Gdyni dalej marazm inwestycyjny. Znaczy 40 metrów ścieżki rowerowej zbudują :D

    • 168 43

    • (5)

      Sorry, a Szczurek z PISu? W pomorskiem PO przestała rządzić? Nie za bardzo ogarniam twój tok myślenia.

      • 21 32

      • (4)

        Jednym słowem spisek!!!! Spisek PO-PiS i całego świata, by zablokować rozwój Gdyni!!!

        • 42 4

        • Podsumuje twój post tak (3)

          Albo masz wielki kompleks Gdyni, że w artykule o budowie kolejnego przystanka PKM-ki, która wozi powietrze i generuje straty, atakujesz włodrzy Gdyni że nie dokładają się do tej studni bez dna. Albo jesteś jednym z tych opłacanych trolli pana Horały o których wszyscy już wiedzą. Innego wytłumaczenia nie ma bo my jako mieszkańcy Gdyni wiemy, że nam ta kolejka nie potrzebna bo do Gdańska można SKM dojechać bez problemu.

          • 5 25

          • Co ty wiesz o Pkmce (2)

            Przejedź się PKMką a zobaczysz, że powietrze wozisz w swojej pustej głowie.

            • 13 2

            • (1)

              jechałem w sobotę o 10. Przeszedłem cały skład. Były w nim 3 osoby. Słownie TRZY

              • 4 8

              • Ja jeżdżę PKM do pracy, 7 dni w tygodniu, rano i wieczorem
                I coraz częściej nie mam gdzie usiąść
                Jak pogodzić nasze wypowiedzi?

                • 5 0

    • (1)

      Przeciez pis neguje UE ale juz kasa unijna to im nie smierdzi. Chetnie wezma.

      • 1 3

      • W alcie sie niemce

        • 0 0

    • ej się nie śmiej

      w gdyni łatwiej wybudować lotnisko niż 40m ścieżki rowerowej

      • 8 0

    • A co temat tego artykułu ma wspólnego z rozwojem Gdyni?

      • 6 2

    • ciekawe kiedy przystanek Gdańsk Główny

      • 7 3

    • Po co mieszasz tu Gdynię (1)

      • 21 8

      • Bo sie w niej nic nie dzieje

        • 18 9

    • Oj nie wyszło Ci to wkręcenie Gdyni i PO ;)

      • 6 0

    • raczej 10 metrów

      • 3 1

  • O.K., ale najbardziej istotnym elementem byłoby włączenie istniejącej linii nr 235 do PKM. Oczywiście,

    wymagałoby to na znacznym odcinku zmiany trasy linii 235, bo włączenie miałoby sens tylko wtedy gdyby skierowane było w kierunku Lotniska. Ale w efekcie byśmy mieli sytuację, że KAŻDY pociąg z Gdyni do Kartuz/Kościerzyny i odwrotnie mógłby zawsze przejeżdżać przez Port Lotniczy. A jaki piękny byłby dojazd z Gdyni do przystanku Gdańsk Firoga !!!! A przecież takie były pierwotne założenia. Tylko, że później niekumaci decydenci spartolili cel.....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane