• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM

Krzysztof Koprowski
23 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.
  • Wizualizacja nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga.

W najbliższych latach na trasie Pomorskiej Kolej Metropolitalnej powstać może jeszcze jeden przystanek - Gdańsk Firoga zobacz na mapie Gdańska. Miałby on służyć pracownikom biurowców zlokalizowanych w pobliżu lotniska. Dodatkowo cała trasa PKM ma szansę zostać zelektryfikowana.



Jak oceniasz pomysł budowy przystanku PKM Gdańsk Firoga?

W ramach starań o dofinansowanie unijne na elektryfikację trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej urzędnicy postanowili rozszerzyć projekt o budowę nowego przystanku - Gdańsk Firoga. Będzie to już dziewiąty przystanek PKM w granicach Gdańska.

- Przystanek Gdańsk Firoga był przez nas planowany od samego początku [wcześniej występował także pod roboczą nazwą Gdańsk Dolina Krzemowa - dop. red.]. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane już w 2010 r. przez ekspertów unijnych wykazały, że ze względu na powstanie w jego pobliżu firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie właśnie w tym miejscu dodatkowego przystanku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Lokalizacja przystanku została również uwzględniona w najnowszym projekcie studium Gdańska, a wcześniej - podczas budowy infrastruktury kolejowej - pozostawiono odpowiednią rezerwę terenową oraz wykonano przejście podziemne zobacz na mapie Gdańska, którym teraz będzie można dotrzeć na nowe perony.

- Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej. W związku ze stałym elementem graficznym - numeracją umieszczoną na wiatach, przystankowi Gdańsk Firoga zlokalizowanemu między 6. (Gdańsk Matarnia zobacz na mapie Gdańska) a 7. (Gdańsk Port Lotniczy zobacz na mapie Gdańska) przystankiem postanowiliśmy nadać numer 6@ - dodaje Konopacki.
Gdańsk Firoga jest obecnie jedynym planowanym w Gdańsku przystankiem przewidzianym do realizacji w najbliższych latach. To oznacza, że na razie nie ma szans na powstanie równie potrzebnego przystanku PKM na Zaspie zobacz na mapie Gdańska czy w rejonie ul. (Nowej) Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska.

W przypadku Zaspy problemem jest układ torów, który wymusiłby dodatkowo kosztowne "przeniesienie" przystanku SKM na drugą stronę wiaduktu Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska, zaś w rejonie ul. Kielnieńskiej niezbędny jest wykup gruntów prywatnych. Ponadto obie inwestycje obejmują tory zarządzane przez PKP Polskie Linie Kolejowe, a to wymagałoby dodatkowych uzgodnień.

  • Wizualizacja sieci trakcyjnej na trasie PKM - wiadukt nad Trasą Słowackiego.
  • Wizualizacja sieci trakcyjnej na trasie PKM - przystanek Gdańsk Port Lotniczy.
Przewidywany koszt netto budowy przystanku Gdańsk Firoga wraz z elektryfikacją odcinka Gdańsk Wrzeszcz - Rębiechowo to 73,1 mln zł. Wniosek do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zakłada dofinansowanie na poziomie 85 proc.

Elektryfikacja linii PKM będzie ściśle powiązana z podobną inwestycją zaplanowaną przez PKP PLK, która zamierza wykonać sieć trakcyjną na odcinku z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz wraz z ułożeniem dodatkowych torów.

- Oczywiście ze względu na fakt, iż linia PKM łączy się w Rębiechowie z linią 201 PKP PLK, obydwie inwestycje realizowane będą przy ścisłej współpracy pomiędzy naszymi spółkami - zapowiada Konopacki.

Materiał z lipca br.

Miejsca

Opinie (259) 6 zablokowanych

  • kolejka , zwłaszcza PKM, to nie tramwaj ani miejski autobus (3)

    takie zagęszczone przystanki obniżają atrakcyjność dla dojazdów regionalnych, a to ma być główny cel - odkorkowanie dojazdów do obwodnicy. Do dojazdów lokalnych są autobusy - zwłaszcza eksperci z Parku Technologicznego mogliby coś skonstruować

    • 1 10

    • (2)

      Nie wiesz o czym mówisz, my mieszkańcy Karczemek nie mamy ani przystanku PKM ani dogodnego autobusu do pkm-ki

      • 2 2

      • to nie stoi w sprzeczności z moją wypoweidzią (1)

        po prostu brakuje autobusu, ale to nie powód by budować kosztowne perony spowalniające przejazdy

        • 0 2

        • Racja powinien jechać tylko od Wrzeszcza do Kartuz z jednym przystankiem na lotnisku. Będzie piorunem. Szkoda, że wybudowano inne przystanki, ile kasy by zaoszczędzono a przejazd błyskawiczny :)

          • 1 1

  • Splot torowy

    Już się obawiałam że nic o tym nie będzie

    • 1 0

  • Co za marketingowy bełkot? (1)

    Do autora tego artykułu:
    "Analizy marketingowe projektu PKM wykonane już w 2010 r. przez ekspertów unijnych..."

    Czy mógłbym prosić o nazwiska tych ekspertów?

    • 10 2

    • M. Schultz

      • 0 0

  • Druga linia (9)

    A gdzie druga linia skm? Gdańsk intensywnie rozwija się w kierunku zachodnim, dla Sopotu to również jedyna opcja.
    W Bukowie, Kowalach, Migowie ciągle powstają nowe inwestycje mieszkaniowe, ale nikt nie myśli chyba żeby dla tych nowych domów i mieszkań pociągnąć drugą linię, równoległą dla istniejącej już linii skm, a stykającej się z nią w kilku punktach.

    Za kilka lat, gdy Trójmiasto się rozrośnie, będzie to spory kłopot, bo nie będzie gdzie pociągnąć nitki.

    Czy włodarze Trójmiasta w ogóle myślą o połączeniu między Pruszczem, a Gdynią?

    • 19 8

    • (1)

      Kiedyś w dawnych planach miała być linia SKM właśnie w tych rejonach- za obwodnicą miała wpadać m.in. w Kiełpino Górne-nawet została zostawiona rezerwa terenowa, ale ostatnio chciano tamtedy puścić dwupasmówkę11 Może jednak ktos się obudzi i będzie tam kiedyś kolej tak jak to planowano w latach 60-tych?

      • 5 0

      • Przede wszystkim SKM miało być na Poludniu

        Wzdłuż Świętokrzyskiej, ale miasto chyba zrezygnowało bez sensu

        • 2 0

    • jak jest równoległa, (1)

      to się nie styka

      • 9 0

      • To jest nowe podejscie

        Równolegle ze stykami w paru miejscach..;)

        • 0 0

    • W trójmieście (1)

      tylko Gdańsk się rozwija. W Gdańsku powstaje 90% trójmiejskich inwestycji, liczba mieszkańców również rośnie. W gdyni jest totalny zastój od lat a mieszkańców stale ubywa.

      • 4 2

      • Bzdety piszesz. I pisz Gdynia z dużej litery koleś. Masz w poważaniu dzieło II RP, czyli

        pokazanie Niemcom w WMG środkowego palca skoro robili trudności w korzystaniu z portu gdańskiego przez Polskę przed 1939 roku przez budowę portu w Gdyni ?!

        • 1 1

    • (1)

      Za kilka lat zaczniemy sie zwijac a nie rozrastac jak nadal bedzie takie podejscie spoleczenstwa do dzieci.

      • 5 1

      • Nie w Gdańsku

        • 2 2

    • w sopockowie

      i tak wszyscy jezdza swoimi Bentlejami loool, po co im PKM? ;p

      • 3 0

  • Debilizm - czy PKM to tramwaj by miał tyle przystanków???? Ma być szybko na lotnisko!!!! (4)

    • 18 16

    • (1)

      Nawet jakby odciąć drogi dojazdowe (w tym akurat Gdańsk ma wprawę), żeby zmusić te 4mln pasażerów samolotów rocznie do przejazdu PKM, to i tak nie zwróciłoby to kosztów jej budowy ani nawet bieżących kosztów utrzymania. PKM musi obsługiwać ruch aglomeracyjny czyli codzienne dojazdy do pracy, w odwiedziny do rodziny i znajomych, do kina, itd. żeby miała sens ekonomiczny. Do tego potrzeba odpowiednio gęsto rozmieszczonych przystanków, taboru elektrycznego (dobre przyspieszenie) i regularnego taktu (a nie raz na godzinę w "szczycie"). Obecnie jako tako zrealizowano tylko to pierwsze, więc i tak cud, że ktokolwiek tym jeździ.

      • 6 1

      • Do kina

        Przecież teraz kino jest w każdej dzielnicy

        • 0 0

    • masz tez pospieszne linie

      ktore nie zatrzymuja sie wszedzie i jedziesz predziutko powolniutka pkmka na lotnisko, ale i tak szybciej niz normalnie

      • 1 1

    • wiesz jak to jest rozwiazywane na zachodzie?

      jedzie jeden 'szybki' pociąg, który nie zatrzymuje się na wszystkich stacjach

      PKM powinna być drugą linia SKM, tak by można było dojechać do rożnych miejsc, w tym także do lotniska

      • 11 0

  • Może powstać jeszcze jeden przystanek... ma szansę zostać zelektryfikowana...

    O czym jest ten artykuł ? O urzędniczych marzeniach czy przygotowaniach do nowego urzędniczo-kolesiowskiego wałka ?
    Żadnych konkretów że BĘDZIE tylko że może albo ma szanse, ludzie, piszcie o konkretach albo wcale.

    • 2 0

  • Nie jestem pewien czy "zyska" to dobry termin

    • 0 0

  • Elektryfikacja PKM ?? (3)

    Moment,moment - przecież PKM od samego początku miała być "elektryczna"!!! Już wszyscy pozapominali, że koszty budowy i pieniądze na nią przeznaczone obejmowały wydatki związane z PKM w wersji elektrycznej!! . Jak dla mnie to z automatu po takich newsach , prokurator powinien się zająć tematem!! Drugi raz na to samo ktoś próbuje wyłudzić fundusze!!!

    • 9 10

    • Debilu. (2)

      Podaj źródło tych sensacyjnych informacji, najlepiej jakiś link. Ach zaraz zaraz, nie ma takiego bo mówili o tym w radiu ma-ryja i tvpis więc linków nie będzie.

      • 3 3

      • A co do linka

        Proszę skopiuj sobie w wyszukiwarce google takie coś :
        Usługi - 29899-2014
        Pojawi się takie coś :
        Usługi - 29899-2014 - TED Tenders Electronic Daily
        Proponuje przeczytać

        • 2 0

      • NIEDebilu

        Proszę bardzo :

        Podpisano kolejne umowy w ramach Regionalnego Programu dla Województwa Pomorskiego
        Kategoria: Wiadomości , województwo pomorskie | Dotyczy: Program dla Województwa Pomorskiego

        15 października 2012 r. podpisano kolejne umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu dla Województwa Pomorskiego. Beneficjentami zostali PKP PLK S.A., Gdański Uniwersytet Medyczny oraz Akademia Morska w Gdyni.

        PKP PLK S.A. podpisało 2 umowy, na łączną kwotę dofinansowania 1 237 500 zł, na realizację następujących projektów:

        "Dokumentacja przygotowawcza dla Elektryfikacji linii kolejowych:
        nr 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia,
        linii PKM na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Rębiechowo,
        linii nr 229 na odcinku Glincz - Kartuzy,
        nr 214 Somonino - Kartuzy".

        "Opracowanie Studium Wykonalności i dokumentacji przedprojektowej dla zadania pn. Rewitalizacja i modernizacja linii kolejowej nr 207 Toruń Wschodni-Malbork na odcinku Grudziądz-Malbork"

        • 4 2

  • shumi

    Na Osowej by przystanek zrobili jeszcze jeden przy moście nad torami !!!!

    • 4 0

  • A Zaspa? (6)

    Najbardziej brakuje przystanku na Zaspie!

    • 105 18

    • Ważne jest też otoczenie. Na wysokości ul. Hynka od strony Zaspy nie ma dogodnego dojścia/dojazdu do kolei, ani na drugą stronę. Okolica rozwija się, a sytuacja prawie jak w krajach trzeciego świata.

      • 0 1

    • (4)

      W idealnym układzie PKM korzystałaby z istniejącego przystanku, byłoby wygodniej dla pasażerów na przesiadkach i nie trzeba by budować nowego peronu. Nie rozumiem czemu nie zostało to zrobione od razu,.

      • 20 4

      • (3)

        Zwłaszcza, że istniejący nasyp i tak rozbierali i budowali od nowa.

        Zresztą przesiadka we Wrzeszczu i teraz nie byłaby uciążliwością gdyby PKM wjeżdżała tam na tory SKM. No, ale "niedasię", bo to by trzeba się dogadać i nie istniałby problem zapowiedzi o peronie a to przecież taki fajny temat do ciągnięcia latami...

        • 14 1

        • nie wiesz nic a się wypowiadasz..... (1)

          żeby pociągi mogły się zatrzymywać na peronach SKM muszą jakoś przedostać się na drugą stronę torów dalekobieżnych. Przecież matołku - nie mogą się z nimi krzyżować w poziomie. TO wymaga naprawdę dużego przestawienia torów na wysokości SKM Zaspa + przeniesienia peronu SKM na drugą stronę wiaduktu Braci Lewoniewskich (bliżej Wrzeszcza). Taka inwestycja kosztowałaby kolejne kilkadziesiąt milionów, których normalnie nie było. Więc zdecydowano się na tańszy wariant. Niestety alternatywą było w ogóle odpuszczenie budowy PKMki. Uświadom to sobie!

          • 8 3

          • Może i nie wiem...

            .... ale PKM Zaspa ułatwi życie wielu mieszkańcom.

            • 2 1

        • Da się ale to kosztuje

          Jak myślisz po co jest ten zawijas torów PPKM miedzy wiaduktami Słowackiego i Lewoniewskich. Jeżeli cos tu było błędne to to że na linii dalekobieżnej PKM wjeżdża na zewnętrzne tory, a nie wewnętrzne. Uniemożliwia to bezkolizyjne zawracanie i powoduje zamieszanie z peronami.

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane