• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia 2012. Inwestycje małe i duże

Michał Sielski
7 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Rozbudowa Centrum Wzgórze to najdroższa inwestycja, która będzie realizowana w Gdyni w 2012 roku. Jej koszt sięgnie 150 mln euro. Rozbudowa Centrum Wzgórze to najdroższa inwestycja, która będzie realizowana w Gdyni w 2012 roku. Jej koszt sięgnie 150 mln euro.

Wielu ekonomistów powtarza, że czeka nas kryzys, ale nie oznacza to, że w nadchodzącym roku nie będzie w Gdyni inwestycji. Zakończone zostaną również te najbardziej spektakularne.



Czy na tle innych regionów Trójmiasto zmienia się dynamicznie?

Gdynia chce przeznaczyć w 2012 roku ponad 341 mln zł na inwestycje. Miasto zmieni się jednak także dzięki inwestorom zewnętrznym.

W tym roku zakończona zostanie największa gdyńska budowa w ostatnich latach, czyli rozbudowa Parku Naukowo-Technologicznego. W III kwartale pracę znajdzie tam 1,3 tys. osób, bo w nowej części ulokuje się 300 nowych firm. Całkowita wartość przedsięwzięcia wynosi 208 mln zł, z czego 137 mln zł to środki pozyskane z funduszy Unii Europejskiej.

Na wiosnę zakończyć się powinien także remont dworca Gdynia Główna. Pasażerowie będą mogli korzystać z nowych poczekalni (osobna będzie dedykowana nabywcom biletów I klasy), sklepów, restauracji oraz peronów, które budzą jednak najwięcej zastrzeżeń. Choćby z powodu wiat, które nie pokrywają ich całej długości i są oddalone od siebie nawet o 100 m.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zakończy się również sztandarowy projekt Gdyni 2012 roku, czyli przebudowa lotniska Gdynia-Kosakowo. Projekt o szacowanej wartości 100 mln zł cały czas jest w trakcie realizacji, ale nawet jeśli nie wszystkie inwestycje infrastrukturalne zostaną w tym roku zapięte na ostatni guzik, pierwsze prywatne samoloty cywilne mogą wylądować tam w drugiej połowie roku.

Pozostałe inwestycje nie będą tak spektakularne, ale dla niektórych mieszkańców na pewno nie mniej ważne. Z pewnością należy do nich budowa parkingu przy cmentarzu witomińskim, na który czekano od lat. Dzięki temu przy ul. Witomińskiej zobacz na mapie Gdyni znajdzie się miejsce na 100 samochodów oraz autokary. Urzędnicy zapewniają, że parking będzie gotowy na 1 listopada.

Przebudowane zostaną również niektóre ważne skrzyżowania. Trwają już prace u splotu ul. Kalksztajnów i Morskiejzobacz na mapie Gdyni, gdzie powstaną nie tylko dodatkowe pasy do skrętów, ale także odcinek nowej drogi, ułatwiający dojazd do domów mieszkańcom nowych osiedli.

Zmiany czekają też odwiedzających północne dzielnice Gdyni, dojeżdżających do nich Estakadą Kwiatkowskiego. Skrzyżowanie ul. płk. Dąbka i ul. Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni docelowo ma być zmodernizowane i poszerzone do dwóch pasów dopiero wtedy, gdy na dobre ruszy lotnisko, ale już w tym roku wprowadzone zostaną niewielkie korekty, które udrożnią ten fragment miasta.

Kontynuowane będą również inwestycje, które wprawdzie w 2012 roku się nie zakończą, ale będzie można podziwiać ich postępy. Po kłopotach z pozyskaniem finansowania, na dobre ruszyła rozbudowa Centrum Handlowego Wzgórze. Inwestycja zakończy się w 2013 roku, ale zmiany na placu budowy zobacz na mapie Gdyni będą doskonale widoczne z pociągów czy samochodów jadących równoległą do torów Drogą Różową.

Na dobre rozpoczęła się również odwlekana od lat budowa hotelu na Polance Redłowskiej przy ul. Ejsmonda zobacz na mapie Gdyni. Główny wykonawca - Mostostal Warszawa - zapowiada, że obiekt będzie gotowy w 2013 roku. Podobnie jak Gdyńskie Centrum Onkologii, powstające przy ul. Powstania Styczniowego 1 zobacz na mapie Gdyni.

Opinie (378) 10 zablokowanych

  • A,gdzie woda dla Wiczlina,kanalizacja budować ale z głową,drogi dojazdowe Gdynia nie kończy się na ul.Chwarznieńskiej i parkingach

    • 9 1

  • Joanna

    nic tylko jedno wielkie narzekanie.. ile można?! może warto docenić to co dzieje się w Gdyni, a dla porównania zapraszam w inne regiony Polski. ;]

    • 3 9

  • W takich chwilach gdy czyta się takie wiadomości o tym jak dynamicznie i prężnie rozwija się moje ukochane rodzinne miasto (2)

    Gdynia wspaniałe położenie wśród lasów,wzgórz i parków ,nad morzem i blisko krystalicznych jezior kaszubskich,nowoczesne i ciekawa nawet awangardowa architektura na światowym poziomie,zabytki m.in.ORP Błyskawica i ocenarium,wiele dobrych sklepów i centrów handlowych oraz edukacja na wysokim poziomie ,nie zapominajmy też o słynnej na całą Polske urodzie naszych pięknych gdyńskich kobiet to sprawia że tu się chce żyć ,mieszkać i kochac dlatego to w Gdyni mieszkają liroy,michalczewski ,kaczyńska,saleta

    • 5 19

    • ale sie usmiałem jak to przeczytałem :)))) do pierwszego przecinka zgadzam sie:) (1)

      ale potem to już frazes na frazesie, propaganda szczęścia gdyńskiego Cię dopadła chyba. No i ta słynna na całą Polskę uroda Gdynianek :))))) ale żeś chłopie wymyslił :)))

      • 5 2

      • niech sie wypowie, musiz komentowac hehe

        • 0 0

  • Gdynia ma potencjał (1)

    Wolna od Nowaków z PO. Nie wszystko jest jakbyśmy chcieli. Trzeba uwzględnić Mira, Rycha i Zbycha z Centrali. Przyjdzie taki czas, że oni gdzieś po-lecą, a wtedy i my odetchniemy pełną piersią. TRZYMAJCIE SIĘ ZIOMALE Z GDYNI. MACIE POTENCJAŁ. Niewolnicy z Gdańska mają UKŁADY.

    • 2 22

    • Gdynia ma gó.... nie potencjał

      już się dusicie, jak NOWAK wybuduje droge kaszubską z Rębiechowa do Słupska to przez twoją Gdynie nie przebiegnie nawet pies z kulawą nogą.A ty g@lux i inni pasożyty będziecie na tym obcym ciele żyrować nic do tego nie dokladając jak wasz wielki prezydent Szczurek.

      • 9 0

  • Inwestycje, inwestycje (17)

    każdy z nas chciałby ich jak najwięcej a to nowy samochód, wspaniałą chatę i hacjendę, wakacje na Malediwach,....
    A proza życia jest taka, że na to możemy sobie pozwolić na inne już nie, bo jeszcze utrzymać musimy to co mamy i to w stanie niepogorszonym do tego ciągle podwyżki jakie nam ten rząd funduje.

    To samo jest z naszą kochaną Gdynią. Kiedyś w dużym przedsiębiorstwie zajmowałem się m.in. planowaniem przedsięwzięć, inwestycji, remontów i modernizacji - więc znam ten ból.
    Najprzód muszą być Wizje, Strategie,..są zgłaszane potrzeby i powinno nakładać się je na matryce ekistyki, następne robione badania tych potrzeb inwestycyjnych i możliwości ich zrealizowania w ramach jakiegoś Sektorowego Programu Operacyjnego, czy innego unijnego, bo wiadomo liczy się kasa.
    Do tego Gdynia to Port,Transport, a więc dotyczących dostępu do portów od strony lądu i morza oraz infrastruktury portowej.
    Do sieci tej należą przede wszystkim tzw. projekty priorytetowe Unii Europejskiej:
    - nr 23 - kolej Gdynia/Gdańsk – Warszawa – Katowice – Wiedeń/Bratysława,
    - nr 25 - autostrada Gdynia/Gdańsk – Łódź – Gliwice – Wiedeń/Bratysława,
    - nr 21 - autostrada morska Karlskrona-Gdynia.
    Europejskie znaczenie wymienionych projektów potwierdza Strategia Unii Europejskiej dla Regionu Morza Bałtyckiego, uznając je za tzw. „projekty flagowe”.
    Następnie hierarchicznie TEN-T do przejścia granicznego w realiach geograficznych miasta Gdyni – do Morskiego przejścia granicznego Gdynia no i spełnienia wymogów NATO pod każdym względem(morskim, powietrznym i lądowym)Nacisk na rząd, aby przejął„Trasa Kwiatkowskiego”, która ma status drogi powiatowej. a obecnie jest intensywnie i niezgodnie z założeniami technicznymi wykorzystywana przez użytkowników nie lokalnych i transport publiczny a ogromne TIR i inne niewymiarowe ładunki. Zmusić rząd, aby za ustawiczne niszczenie ww. trasy pilnie wybudował I część OPAT-u Drogę Czerwoną oraz wykonał podwaliny pod "Dolinę Logistyki". Po tych ww. priorytetach, a mając na karku ew.dalsze zwolnienia z Stoczni MW można przystąpić do planowania i realizacji inwestycji.
    Następnym takim strategicznym pkt. jest Lotnisko Gdynia-Kosakowo, lecz z uwagi na polityczne blokady musimy podchodzić do niego b. rozważnie, zwłaszcza, mimo tego że znalazło się w Strategi Woj.Pom. Marszałek boi się nawet wypowiedzieć a co tu mówić o wsparciu w dofinansowaniu. Wypowiadają się ochoczo w tej spr. d.sekretarze gminni np. Pruszcza Gd. i innych. Po prostu żenada. Ciekawy jestem kto będzie się wypowiadał jak podczas Euro 2012 rozkraczy się samolot w Rębiechowie na jedynym pasie - czego oczywiście nie życzę.

    Wracając do planowanego budżetu to Gdynia bezwzględnie musi mieć na uwadze nakierowanie swoich działań na rzecz poprawy konkurencyjności nie tylko portu morskiego w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na takie inwestycje (oraz działania organizacyjne), które bezpośrednio przekładają się na obniżenie cen usług i poprawę ich jakości (nowe technologie).Kompleksowe ponaglania i działania na rządzących, aby więcej robili na rzecz zwiększenia dowozu ładunków do portów(morskich i lotniczego) koleją Precz z bylejakością a sprawne działania w realizacji projektów kolejowych planowanych w ramach UE w relacjach północ – południe (E65, E59), realizacja proekologicznej polityki transportowej promującej „czyste” gałęzie transportu. Gdynia musi jeszcze bardziej postawić na CZYSTY funkcjonalny i transport publiczny. Wszystkie inwestycje winne być formułowane i opierane na realistycznych prognozach i właściwych potrzebach społecznych, publicznych, turystycznych,... Mało, te inwestycje muszą być planowane i realizowane z uwzględnieniem realnej oceny sytuacji rynkowej, potencjalnych zagrożeń i możliwości rozwoju. Konieczne jest więc dokonywanie bardziej precyzyjnego rachunku efektów realizacji inwestycji na podstawie realnych prognoz.

    I tak np. Gdynia jest za ROZRZUTNA terenowo wystarczy pojechać do Szpitala PCK i co widzimy? Realizuje się tam tak potrzebny obiekt ale b. niski. To samo jest w Porcie Gdyńskim. Prezes ma chętkę na ciągle nowe tereny, a realizuje i zabetonowuje nieruchomości i działki tak piekielnie drogie lub buduje baraki. Pytam się dlaczego jest w Gdyni tak wielka niegospodarność terenem? A wystarczyłoby popatrzeć jakie budynki wznoszona tam przed wojną?

    A przecież identyfikacja potrzeb infrastrukturalnych, analiza rezultatów projektów i zgodności z założonymi celami, analiza efektu synergii pomiędzy projektami, analiza trwałości rezultatów projektów, ocena komplementarności projektów z normalnym godnym właściwego i mądrego gospodarza jest chyba podstawą zarządzania.
    I tak się zastanawiam czy pozytywne zmiany zostaną wywołane przez planowane a następnie realizowane inwestycje zwłaszcza czy będą one trwałe i czy nie tak jak po sąsiedzku będziemy je rozbierać i poprawiać, znaczy się czy będą trwałe?
    Każdy udowadnia wielkie potrzeby no i, że właśnie jego projekty wykazują zadowalającą zdolność do trwałego funkcjonowania i przynoszenia założonych efektów. Jednakże z każdym z nich związane są określone zagrożenia o charakterze rynkowym, infrastrukturalnym lub finansowym,które – w określonej sytuacji – mogłyby skutkować osłabieniem lub nawet zniweczeniem pozytywnych rezultatów projektu.

    Osobiście zwróciłem tylko uwagę na priorytety i nie chce licytować, który z tych m.in. wskazanych w artykule jest ważniejszy wszystkie są na pewno potrzebne a ja mam za mało danych aby dywagować to czy tamto. Sam wskazałbym także setki innych niemniej potrzebnych a może nawet ważniejszych. Tylko prawda jest taka, że z pustego i Salomon nie naleje. Więc cieszmy się z tych, oby nie było z nimi problemów.

    • 9 22

    • nie czytam, za długie, od razu munusik (1)

      • 1 5

      • I Ty przeciw mnie Brutusie?

        A ja dziś aktywizując się fizycznie przy jednej takiej inwestycji w Orłowie (tam gdzie był ostatnio Teatr na PLAŻY) gdzie wykonywane są prace wyprowadzenie cieków wodnych (okładane tłuczniem). Tak sobie pomyślałem, warto będzie w tak miłym i przyrodniczo ciekawym otoczeniu nie raz wypaść i wypić " z g;-)" dobre piwo, mając obok Melpomene.

        Pozdrawiam i miłego wieczoru życzę. Ja muszę się obecnie aktywizować na łonie rodziny więc komp szlus.

        • 4 10

    • Bezstronny, opamiętaj się (5)

      z tą propagandą ! Dziś na nocnym etacie jesteś ?

      • 7 3

      • Napisz , gdzie tu jest PROPAGANDA? (4)

        Czy dobre praktyki w prognozowaniu, projektowaniu, budżetowaniu uważasz za propagandę? Jeśli tak to naprawdę nie mamy o czym dyskutować;))

        A i jeszcze jedno zdecydowanie obcięto finanse na gdyński PR to taak dla jasności, abyś nie szedł dalej tą drogą ;)))

        • 5 11

        • Z jakie pułapu do jakiego ? (3)

          To raz. A dwa ? Tzw. ukryte w innych wydatkach aby też ?

          • 5 4

          • Musimy wierzyć Władzy, wszak jesteśmy narodem katolickim (2)

            a taki dogmaty przyjmuje a piroli;) Ty widzę nie tylko antykatolik a do tego widzisz jakieś ukryte wydatki. Czyżby jakaś sprzeczność(rozdwojenie jaźni) i konflikt wewnętrzny? GOSiR dla takich funduje darmową YOGE.

            • 4 8

            • GOSiR funduje gratis jogę ? (1)

              Chyba jaja sobie robisz Bezstronny. Jaki GOSiR ? Gdyńscy podatnicy, bo gosir to agenda miejska.

              • 5 2

              • agenda miejska.

                nie żadna agenda a ich Zakład Budżetowy

                • 3 0

    • bez nagłowka ...facet coś bredzi bez żadnego sensu

      ...szpital PCK ...obiekt b. niski??? Port gdyński? ...o co konkretnie Ci chodzi człowieku? gdybyś trochę znał świat ...wiedziałbyś że Gdynia to COMPACT...dobry COMPACT... jest tu wiele niedociągnięć i horrendalnych bzdur - ale innego rodzaju ... DROGI/SKRZYŻOWANIA początki. 20-wieku...np połączenie Centrum z Obłużem i dalej...a piszesz jakieś bzdety dot. tak peryf. terenów jak okolice szpitala PCK czy Port Gdyński....który na tak z konieczności małym terenie (wydartym kiedyś bagnom) jest wysoce zorganizowany... po prostu bełkoczesz coś - bez wyobrazni

      • 5 4

    • Lotnisko w Kosakowie to coraz bardziej fata morgana bo jeszcze nawet łopaty w ziemię tam nie wbili a Ty już widzisz jak ono na Euro zastępuje Rębiechowo. A z rozpisanych przetargów wynika, że będziecie mieli najpiękniejszy terminal GA w Polsce oraz drogi dojazdowe i płytę postojową za słaba nawet na ATR-42. Więc nie wiem co Twój ukochany prezydent tam planuje ale raczej nie spodziewaj się, że czym innym niż prywatna awionetką tam w najbliższych latach wylądujesz. Ale za to odprawia Cię w pięknym budynku. Oczywiście kiedy go wreszcie zbudują.

      • 5 4

    • przeczytalem cale, w sumie sie zgadzam,
      w szczegolnosci jesli chodzi o zagospodarowanie terenu,
      pzdro

      • 3 1

    • dalem ci minusa za to, ze dlugie zdanie ,ale po przeczytaniu -zaluje ! sorry !

      bo widze w tym duzo racji ! pozdrawiam

      • 3 2

    • (2)

      Gryzoń to przeczyta - poklepie Cię po plecach i rzeknie - dobrze a Ty rozpłyniesz się ze wzruszenia, ale o zabytkach zapomniałeś

      • 2 5

      • a Gdynia ma zabytki? (1)

        chyba tylko Kraków, Gniezno,....

        • 1 1

        • Kraków i Gniezno to pikuś w stosunku do Rzymu, z kolei Rzym do Egiptu, Egipt do Sumerów itd. Gdynia ma zabytki, przyjedź to sie przekonasz

          • 0 0

    • "że z pustego i Salomon nie naleje", ale czasy są takie

      że niektórzy z pustego potrafią dużo wody polać, wręcz wylać wodospad pustych słów.

      • 1 3

    • Do więkzosci jełopów to i tak nie trafi. Za intelogenckie !!!!!! A dwór szczura i klakierzy tylko cienko piitolą jak to bedzie pieknie jak rura im nie zmieknie. A tak a propos - szczury były zawsze prolemem miast portowych i roznosily dżumę.

      • 1 3

  • Nowy przejazd utrudniający juz czeka

    Już niedługo będziecie jeszcze stać jadać do Rumi Hutnicza, następny przejazd juz gotowy ze szlabanami a kolejka do nowego Lotniska bedzie kursować dość często więc dopiero się będzie działo.

    • 4 0

  • Nowy przejazd kolejowy już czeka na opuszczenie szlabanów

    Już niedługo będziecie jeszcze stać jadać do Rumi Hutnicza, następny przejazd juz gotowy ze szlabanami a kolejka do nowego Lotniska bedzie kursować dość często więc dopiero się będzie działo.

    • 5 0

  • to jakiś "science fiction horror" - osobne poczekalnie na DWORCU dla "nad-ludzi" - których stać na I KLASĘ (3)

    ...RESZTA NA PERONIE... - a co do peronów to gdzie jest NIK - np peron 5 jest dziś dwa razy dłuższy niż najdłuższy możliwy skład pociągu... ale za tą (budowę) ktoś wziął już kasę... i gdzie jest zaprojektowana już przez E. Kwiatkowskiego estakada nad torami, kanałem portowym, WPROST z centrum na Obłuże.
    To "nowe"skrzyżowanie Płk. Dąbka z Kwiatkowskiego to przecież dalej będzie rozwiązanie na miarę początków 20 -go wieku...ale forowana przez UM Firma - "rośnie w siłę" dokładnie jak za czasów słusznie minionych

    • 7 3

    • jak ktoś kupi bilet na pierwszą klasę i w pociągu siedzi w lepszym wagonie (2)

      to dlaczego na dworcu ma nie mieć lepszych warunków?na wielu dworcach i lotniskach na swiecie tak jest i nikt nie widzi w tym nic dziwnego

      • 1 3

      • Kompletne bzdury - czlowieku ...40 lat spędziłem "w ŚWIECIE" ... Całym! (1)

        istnieją tzw "LOUNGE ROOMS" na lotniskach i dworcach... ale nie są one dla I-szej czy innej "Klasy" - są to sponsorowane przez prywatne linie "ROOMY" dla ich tzw. "frequently travellers" - bez względu na to której klasy bilet kupują... A my K.... mówimy o normalnym dworcu ...za NASZE pieniądze i dla normalnych ludzi

        • 3 0

        • I wlaśnie to ma być tzw."LOUNGE ROOMS"firmy PKP

          tyle ze dla klientów 1 klasy.
          Przecież nie zajmie on całego dworca,tylko jakieś jedno pomieszczenie.

          • 2 2

  • Tunele albo wiadukty na ul.Puckiej i Północnej

    Wojtek głosowałem na Ciebie - Wez coś z Tym zrób.
    Pozdrawiam.

    • 6 1

  • Skoro Gdańsk ma (4)

    to Gdynia powinna mieć też własne ZOO.

    • 10 4

    • Gdynia będzie miała własny ogród botaniczny z małymi zwierzatkami .....

      - takimi jak : mrówki,termity,myszki,szczurki,itp,itd......

      • 6 0

    • Ale to lotnisko jest już w Gdyni od lat.... (2)

      Idąc twoim tokiem myślenia to Gdańsk powinien mieć większą Błyskawicę, a Gdynia mniejszego Neptuna?

      • 4 3

      • Lotnisko to macie ale w sąsiedniej gminie Kosakowo. A lotnisko Rębiechowo (zresztą wbrew nazwie) leży w 100% w gminie Gdańsk.

        • 1 3

      • Ale z tego co jest nie da sie korzystac - wszystko musi powstac od podstaw, nawet pas do lądowania nie nadaje sie do obsługi samolotów na 40 osob. Czyli powstac musi termina, drogi startowe, infrastruktura nawigacyjna - calosc

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane