• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia kupi 85 nowych autobusów i trolejbusów

Patryk Szczerba
20 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Z nowych autobusów i trolejbusów pasażerowie zaczną korzystać w przyszłym roku. Z nowych autobusów i trolejbusów pasażerowie zaczną korzystać w przyszłym roku.

85 nowych autobusów i trolejbusów pojawi się Gdyni. Pierwsze wyjadą na ulice w przyszłym roku. Zabraknie wśród nich jednak pojazdów gazowo-elektrycznych, jest za to szansa na zakup autobusów elektrycznych.



Czego najpilniej potrzebuje gdyńska komunikacja?

Zakup nowego taboru pochłonie ok. 169 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniesie 103 mln zł. Za te pieniądze Gdynia kupi 55 autobusów, w tym 32 przegubowe oraz 30 trolejbusów, z czego 16 to pojazdy przegubowe, które dotąd w takiej liczbie po mieście nigdy nie jeździły.

Czytaj też: Gdynia kupi przegubowe trolejbusy

Wszystkie trolejbusy zostaną wyposażone w baterie trakcyjne, ułatwiające ładowanie z sieci. Oprócz tego, zostaną zakupione baterie akumulatorowe, które wspomogą obecnie eksploatowany tabor. Trolejbusy mają dzięki nim dojeżdżać m.in. na Fikakowo oraz do innych dzielnic i osiedli, gdzie nie ma trakcji.

Pierwsze pojazdy mają wyjechać na ulice w przyszłym roku. Władze miasta podkreślają, że to kolejny przykład dofinansowania umijnego dla gdyńskiej komunikacji.

- Od czasu przystąpienia Polski do UE Gdynia regularnie ubiegała się o środki na rozwój proekologicznego transportu publicznego. Kierunki unijnego wsparcia wpisują się doskonale w strategiczne decyzje miasta - tłumaczy udział w projekcie Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Gazowo-elektrycznych autobusów nie będzie

W mieście nie pojawi się za to innych 10 przegubowych autobusów z europejskiego programu Gazela. Kwotą ponad 80 mln zł na zakup pojazdów gazowo-elektrycznych dla polskich miast dysponował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Było jednak jedno zastrzeżenie. Pieniądze trafiły do Polski po sprzedaży Hiszpanii praw do emisji zanieczyszczeń. Dlatego też to rząd hiszpański zdecydował, na zakup jakiej ekologicznej technologii można je wydać. Wybrał prototypową hybrydę gaz-prąd, ponieważ takie właśnie pojazdy produkowane były w tym kraju i - co ważne - w żadnym innym.

Mimo tej wiedzy, w kolejce po dofinansowanie na zakup nowych autobusów stanęły 32 miasta, w tym Gdynia, która w wyścigu znalazła się w czołowej dwójce. 66 mln zł utrzymała Częstochowa, która zaplanowała za to zakup 40 nowych autobusów, a ok. 16 mln zł Gdynia - chcąca kupić 10 nowych przegubowców.

Przegubowy trolejbus był w maju na testach w Gdyni

Szybsza w organizacji przetargów okazała się Częstochowa. Tyle że, gdy hybrydy dostarczone przez firmę Lider Trading z Warszawy - producenta autobusów Solbus - trafiły na ulice, okazało się, że są awaryjne, a pracownicy tamtejszej komunikacji nie ukrywali w nieoficjalnych rozmowach, że cała inwestycja okazała się klapą. Obecnie wszystkie pojazdy zostały wycofane z ulic, a Solbus został postawiony w stan upadłości.

Gdynia obserwowała wydarzenia w Częstochowie ogłaszając w międzyczasie przetargi na zakup. Kryteria były jednak tak wyśrubowane, że nikt się nie zgłaszał. W rozmowach ze specjalistami od transportu zbiorowego można było usłyszeć, że miasto celowo nie chce rozstrzygnąć przetargu, bojąc się - po tym, co działo się w Częstochowie - konsekwencji użycia prototypowej technologii.

Jesienią stało się jasne, że hybryd gazowo-elektrycznych w Gdyni nie będzie. Władze miasta próbowały jeszcze zmienić technologię, np. na hybrydę z silnikiem diesla. W tej sprawie toczyły się rozmowy Ministerstwa Środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska z przedstawicielami rządu hiszpańskiego.

- Tak naprawdę możemy się im przyglądać i liczyć na pozytywne rozpatrzenie naszej prośby - wyjaśniał we wrześniu wiceprezydent Gdyni.
Zamiast hybryd możliwe autobusy elektryczne

Ostatecznie wszystkie negocjacje zakończyły się fiaskiem, program został przez NFOŚiGW zamknięty, a umowa z Gdynią na sfinansowanie zakupów rozwiązana. Miasto po falstarcie dotyczącym hybryd liczy, że uda się jej kupić autobusy z innego programu unijnego pilotowanego przez fundusz.

Dotacja ma wynieść do 40 proc. wartości zakupów, z możliwością preferencyjnej pożyczki zwrotnej. Tym razem chodzi o autobusy elektryczne, które jeszcze do niedawna były przez władze oceniane jako niepotrzebna konkurencja dla nowoczesnych trolejbusów.

O tym, czy te starania się powiodą będzie wiadomo w najbliższych tygodniach.

Miejsca

Opinie (208) 7 zablokowanych

  • ciekawe czy w takim nowym autobusie zobaczę kiedyś urzędnika miejskiego jadącego do pracy? (2)

    Obecnie sa drogie limuzyny służbowe a dla reszty olbrzymi darmowy parking:).

    • 60 12

    • wyszedłeś w tym roku z własnej nory kaleko?

      nie,
      no więc masz odpowiedź,
      i gacie sobie odklej bo masz wytrzeszcz oczu

      • 3 7

    • Zdziwiłbyś się ile jeździ, i to nawet na eksponowanych stanowiskach. Ale to trzeba dojężdżać auutobusem do pracy, żeby wiedzieć.

      • 9 11

  • A gdzie opcja "bus pasy"?

    • 4 2

  • Autobusy (1)

    Czy to będą autobusy polskie? Czy kasa wyjedzie z Polski?

    • 10 7

    • To zależy od przetargu. Nie można takiego zamówienia przeprowadzić z wolnej ręki.

      • 1 0

  • do ankiety

    najpilniej potrzebujemy
    wspólnej taryfy z gdańskiem i z SKM

    • 12 0

  • (1)

    brawo Gdańsk i stuletnie merce.

    • 2 9

    • W Gdańsku flota autobusów jest dużo młodsza i lepiej wyposażona

      • 2 1

  • LINIA 152 (4)

    Kiedy wreszcie zatłoczone autobusy linii 152 będą jeździły co kwadrans a nie tylko co 20 minut?

    • 55 8

    • Tragedia, zamiast co 15 minut, odjazd co 20 minut. Czy te 5 minut cię zbawi? (2)

      • 7 16

      • urzędnikowi

        Hejter z urzędu nie zrozumiał tekstu.

        • 7 3

      • Czytanie ze zrozumieniem

        autobusy są zatłoczone. Na Oksywiu ciągle budują bloki i przybywa mieszkańców, a ZKM nie umie być elastyczny i odpowiadać na potrzeby mieszkańców.

        • 13 4

    • Z naszych wyliczen wynika, ze autobusy nie przynosza strat przy oblozeniu rownym 147%.

      Zgodnie ze strategia 'zrownowazonego transport" robimy wszystko aby zrownowazyc wydatki z wplywami.

      Przewidywana czestotliwosc kursow - co 45 minut w godzinach szczytu.

      • 24 4

  • Elektryczna to (1)

    Mam latarke

    • 19 9

    • nie masz, przyświeczce siedzisz

      • 4 5

  • Solbus mimo stanu upadłości od 2010 ndal istnieje

    ma stronę internetową i sprzedaje autobusy wiec nie wiem skąd info o braku serwisu dla Częstochowy. Tak czy inaczej już nie robi hybryd ale nadal robi autobusy zasilane CNG Mało tego na tarkach ostatnio chwali się autobusem na wodór zrobionym razem z Holendrami

    • 8 0

  • Gdynia jest nowoczesna i ekologiczna kupuje elektryczne autobusy (4)

    Budyniowi i kolesiom z Gdańska to się w głowach nie mieści, co za betony ciągle nas trują ropą

    • 12 16

    • W Gdańsku są tramwaje (1)

      przypomnę tobie tłuku, że to pojazdy elektryczne. Nie porównuj tej wsi gdynia do Gdańska bo to zupełnie inna liga.

      Polecam bardzo ciekawy artykuł na trojmiasto wyborcza pl.
      "Najwięcej nowych mieszkań w Gdańsku. A co z Gdynią i Sopotem?"

      • 5 7

      • racja jak można bolkowo do pięknej

        Gdyni porównywać,

        • 4 4

    • Gdansk ma juz dawno najnowoczesniejsza flote,ale skad gimnazjalisci moga o tym wierdziec:) (1)

      • 6 12

      • gdansk najnowoczesniejszą loll.
        czasem warto gdzies pojechac.... zeby zobaczyc jak u nas jest zle w danym temacie.

        to tak jak z rowerami. niby stolica rowerowa ale juz nas nawet Olsztyn przegania.

        • 9 6

  • Biletomaty to przeszlosc

    kazdy ma smartfona i moze kupic bilet online

    • 3 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane