• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia likwiduje autobus na lotnisko w Rębiechowie

Patryk Szczerba
24 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Autobusy linii 4A były w całości finansowane przez Gdynię. Autobusy linii 4A były w całości finansowane przez Gdynię.

Linia autobusowa 4A jeżdżąca z centrum Gdyni przez Karwiny i Dąbrowę na lotnisko w Gdańsku 10 grudnia przestanie funkcjonować. - Wtedy zostają uruchomione przystanki PKM Karwiny i Stadion - tłumaczą przedstawiciele ZKM Gdynia. Wśród pasażerów zawrzało.



Czy popierasz decyzję o likwidacji linii 4A?

Linię z Gdyni do lotniska uruchomiono pod numerem 510 na początku 2005 roku. Najpierw miała ona dwa kursy dziennie, trzy lata później było już 12 kursów, od 2009 roku - 14, a od 2012 - aż 16 kursów. W listopadzie 2013 roku, na skutek dużego zapełnienia, do obsługi kursów pracowniczych do firmy Intel wprowadzone zostały autobusy przegubowe.

Coraz więcej kursów

W czerwcu 2014 r. zmieniono oznaczenie linii z 510 na 4A - w celu odróżnienia od oferty gdańskiej i czytelniejszego wskazania na specjalną taryfę opłat. Od początku była utrzymywana w całości przez Gdynię. Obecnie autobus zaczyna swoją podróż przy dworcu w Gdyni. Kursuje przez centrum, Redłowo, ul. Wielkopolską i Chwaszczyńską, docierając do obwodnicy. Kończy kursowanie przy Porcie Lotniczym w Gdańsku.

Od lipca w dni powszednie pasażerowie mieli do dyspozycji 9 kursów, w soboty i święta 6. Planowo podróż trwa niecałe 40 minut, a sam rozkład jest dostosowany do częstotliwości lotów. Obowiązuje taryfa dla linii pospiesznych. Nie obowiązują bilety okresowe oprócz metropolitalnych.

Autobusem część osób dojeżdża i wraca także z pracy w okolicach lotniska. Są też tacy z Karwin, Wielkiego Kacka i Dąbrowy, którzy wybierali połączenie jako kolejny wariant dojazdu np. z i do stacji z SKM Redłowo.

Likwidacja, bo są nowe przystanki

Na wieść o tym, że od 10 grudnia linia 4A przestanie funkcjonować, wśród pasażerów zawrzało. Część z nich przekonuje, że autobusy mimo korków docierały zawsze na miejsce w przeciwieństwie do pociągów PKM, które często są odwoływane. Inni zwracają uwagę, że rozkład odjazdów z Karwin i Stadionu nie pokryje potrzeb pasażerów, dodając, że odjazdy 4A do tej pory świetnie uzupełniały się z PKM.

Przedstawiciele ZKM Gdynia tłumaczą, że to decyzja ostateczna. Główny powód likwidacji to uruchomienie przystanków kolejowych Karwiny i Stadion. Do tej pory linia 4A ostała się, bo władze Gdyni uznały, że kiepskie dojście do stacji Wielki Kack - skąd do 10 grudnia odjeżdżają pociągi PKM - mogło być na tyle dużym utrudnieniem dla chcących dostać się na lotnisko, że autobus był konieczną alternatywą.

- Linia 4A zapewniała połączenie Gdyni z Portem Lotniczym w sytuacji braku linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i miała być zlikwidowana z chwilą uruchomienia przewozów na nowej linii kolejowej. Ze względu na peryferyjne położenie stacji Gdynia Wielki Kack i trudne dojście do niej - szczególnie w warunkach pobliskiej budowy nowego przystanku kolejowego oraz brak przystanku kolejowego na linii 201 w rejonie Redłowa, zdecydowano się na pozostawienie tej linii do czasu uruchomienia dwóch nowych przystanków kolejowych w Gdyni - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Marszałek zaskoczony decyzją o likwidacji autobusu

Między wierszami pracownicy gdyńskiego organizatora transportu sugerują, że pozostawienie autobusów na trasie mogłoby być traktowane przez marszałka województwa pomorskiego jako konkurencja dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Dementuję te informacje. Jedyne rozmowy z samorządami, w tym Gdynią, dotyczą włączenia się w finansowanie PKM, by jeździła częściej, ale nic poza tym. Żadnych nacisków na likwidację 4A nie było. Wręcz przeciwnie - zależy nam na tym, by było jak najwięcej opcji dojazdowych do lotniska, promujemy transport publiczny. Poza wszystkim - nie mamy mocy sprawczej, by wpływać na miejskie linie - wyjaśnia Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Czytaj również: Dlaczego Gdynia i Gdańsk nie dofinansują połączeń PKM?

Dodatkowym problemem miały być rosnące korki na trasie, które powodowały opóźnienia pojazdu oraz ograniczenia w prędkości autobusów do 65 km/h, przez co na obwodnicy inni kierowcy musieli zwalniać. Poza tym, od momentu uruchomienia PKM, liczba pasażerów spadała.

Drogie utrzymanie, niskie wpływy z biletów

- Z obsługi 4A wycofane zostały autobusy przegubowe i praktycznie nie było już przewozów w relacji centrum Gdyni - Port Lotniczy, dominowali pasażerowie do i z Karwin. Liczba pasażerów systematycznie od tego czasu spada - podkreśla Gromadzki.
Najistotniejszą rolę mogły odegrać pieniądze. Jak informuje ZKM Gdynia w 2016 r. na obsługę linii 4A zaplanowano 1,191 mln zł, ale zła sytuacja ruchowa (zatory, wypadki) na jej trasie powodowała konieczność wielokrotnego włączania dodatkowych, regulacyjnych autobusów rezerwowych, co zwiększyło roczne koszty jej funkcjonowania do 1,4 mln zł.

- Permanentne angażowanie pojazdów rezerwowych na linię 4A zmniejszało też sprawność systemu rezerw dla reszty sieci komunikacyjnej. Tymczasem przychody z biletów w 2016 r. wyniosły zaledwie 9 proc. kwoty planowanych wydatków, czyli około 107 tys. zł w skali roku. Jest to jedna z linii o najniższych wskaźnikach pokrycia kosztów przychodami w całej sieci komunikacyjnej ZKM w Gdyni i wskutek spadku liczby pasażerów, wskaźnik ten dalej spada - precyzuje Gromadzki.
Gdańsk nie likwiduje

Linii łączących lotnisko z dzielnicami i centrum nie zamierza likwidować Gdańsk. Do Portu Lotniczego docierają 110, 210 i nocne połączenie N3. Linia 122, która odjeżdża aż z Sopotu jest współfinansowana przez to miasto.

- Traktujemy PKM jako uzupełnienie naszej oferty. Pasażerowie traktują te środki wymiennie. Jesteśmy miastem przyjaznym turystom, więc jak największa liczba połączeń jest zasadna. Według mojej wiedzy nigdy nie było rozmów o likwidacji części połączeń - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku.
Czytaj też: Linia kolejowa - Trójmiasto - lotnisko

Miejsca

Opinie (363) 10 zablokowanych

  • 4A uzupełnia PKM

    PKM nie zatrzymuje się na Wzgórzu (niby centrum miasta przy Urzędzie Miasta), z Redłowa na Stadion też trzeba dreptać, pl. Wielkopolski, Myśliwska - też nie mają przystanku PKM w okolicy. 4A nawet o czwartej rano ma obłożenie a PKM muchy wozi.

    • 7 1

  • Autobus nadal bedzie jeździł na lotnisko

    Tylko do Kosakowa a nie do Rębiechowa :)

    • 2 2

  • I bardzo dobrze (1)

    No już bez przesady, jak kogoś stać na lot to logicznie taksą jedzie na lotnisku a nie 2 razy dłużej autobusem z walizami.

    • 1 9

    • Ludzie którzy korzystają z tej linii nie jadą na loty, jadą do pracy...

      • 3 0

  • ) (46)

    Słusznie,przecież PKM-ka jeździ,po co dublować.

    • 179 272

    • czy PKM będzie się zatrzymywać na tych samych przystankach co 4A? (1)

      o jakim "dublowaniu" mówisz? Myślisz, że osoby które wsiadały/wysiadały na którymkolwiek z innych przystanków poza G.Główną, Lotniskiem i Buraczaną będą teraz dojeżdzać komunikacją miejską do odpowiedniego przystanku PKM? Jeździć z przesiadkami, u dwóch przewoźników, których niezawodność i punktualność jest wszyscy wiemy jaka? Ile więcej czasu im to zajmie? Ile więcej będą musiały płacić za bilety?

      • 9 1

      • Cześć motorów myśli że to jest dublowanie, dlatego chcą zlikwidować...

        • 1 1

    • Chyba inna trasą jeździ, więc jak dublowac ?

      • 2 0

    • Przecież jeździ inna trasa... każdy chce dotrzeć do domu...

      • 2 0

    • Gdyby był wspólny bilet to bym się z Tobą zgodził (19)

      Ale w obecnej sytuacji mieszkaniec Małego Kacku albo okolic Źródła Marii, który stracił autobus 4A musi teraz podjeżdżać trolejbusem do PKM, żeby dojechać do Intela albo lotniska. Miesięczny na linię 4A kosztował 132 zł (bo to była ekskluzywna linia jak na gdyńskie warunki). Miesięczny na PKM (na odcinku Karwiny-Lotnisko) + trolejbusy w najtańszej wersji kosztuje 188 zł. Bardzo zła zmiana

      Podane przeze mnie ceny dotyczą biletów normalnych - pełnopłatnych.

      • 42 10

      • (13)

        Jak pracujesz w Intelu to różnica 56 zł/m-c chyba nie jest dla Ciebie problemem???

        • 37 36

        • A może pozwól, żeby to pracownik Intela zdecydował co zrobić ze swoimi pieniędzmi. (10)

          Musisz przyznać że ceny biletów miesięcznych są bardzo duże.

          A to wynika chociażby z tego, że jest mało opcji wyboru tych biletów. Powinno być tak, że jak kupujesz dwa miesięczne bilety: kolejowy i np. na gdyńską ZKM, to suma którą zapłacisz powinna być mniejsza niż gdybyś kupował te bilety osobno. W MZKZG to jest możliwe, ale tylko jak kupujesz bilet na całą sieć kolejową SKM objętą MZKZG - czyli bilet nawet do Luzina, Cieplewa i Borkowa. A kogo obchodzą te miejscowości, jak do nich nie jeździ?

          Gdyby można było kupić bilet na autobusy ZKM Gdynia łączony z biletem kolejowym odcinkowym (w przypadku Karwiny-Lotnisko to jest bilet 13-18 km), to przyciągnęło by pasażerów z Karwin do PKM i cena byłaby sensowna.

          Było 132 złotych, teraz jest 188 złotych. I to jest chora cena. Zgodziłbym się na 150, maksymalnie 160 złotych.

          • 29 7

          • (5)

            W tym czasie jak piszesz te wywody dawno byś zarobił te parę dziesiąt złotych..... najwyraźniej jesteś flustratem który nie nadaje się do roboty tylko do narzekania.

            • 6 19

            • (2)

              Flustratem he he...

              • 15 3

              • Flustrat (1)

                to chyba kastrat z grypą...

                • 16 3

              • To by był influenceunuch.

                • 1 0

            • (1)

              Nie którzy wolą pracę niż robotę...

              • 3 0

              • Szkoda, że nie woleli szkoły.

                • 7 1

          • Ceny biletów bardzo duże, a pokrywają tylko 9% kosztów utrzymania lini 4A. Więc co, jeszcze taniej bilety? (2)

            • 8 11

            • oczywiście

              im bardziej idiotyczne taryfy, tym pasażerów mniej i wpływy niższe

              • 5 1

            • moze by tak po prostu zakmnąć gdynię, skoro nic się tu nie opłaca

              zostawić tylko urząd miasta i lotnisko w kosakowie

              • 18 8

          • Jak dla mnie możesz chodzić piechotą do tego

            intela. Pracuj za to porządnie aby procek działał jak należy, a z serwerowni nie szły iskry.

            • 3 4

        • On nie jest pracownikiem Intela, w Intelu to jeżdżą własnymi furami, on to najwyżej tam sprząta i dojeżdża 4A.

          • 5 15

        • ale jeśli pracuje w kiosku w porcie lotniczym, to stawka robi różnicę

          • 55 7

      • Zapytam wprost, czy zapłacił byś za miesięczny na 4A np. 300 zł, żeby linia funkcjonowała dalej? (3)

        Bo jak widzisz, przychody z biletów tylko 9% kosztów pokrywają, a za 2017 pewnie będzie jeszcze gorzej. Tak wiem, transport publiczny wszędzie jest dofinansowany i żaden nie zarabia na swoje utrzymanie i każdy do niego dokłada. Można uprawiać wożenie powietrza, tylko po co.

        • 6 13

        • To może bilet niech kosztuje emeryturę debilu.. (1)

          • 8 5

          • proszę nie używać języka wolskiego na forum

            • 3 1

        • Nie, przesiadłbym się na samochód

          Nie mam pretensji że zlikwidowano 4A. Tylko że miesięczny koszt podróży komunikacją miejską na dystansie mniejszym niż 15 km (tyle jest od Karwin do Intelu wzdłuż linii kolejowej) sięga 200 zł. W mojej opinii to jest trochę za dużo.

          Dla porównania bilety miesięczne MZKZG w dowolnej relacji Gdańsk - Sopot na kolej i na busy, tramwaje kosztują maksimum 150 zł, a są to często relacje dłuższe niż 15 km.

          Po prostu problem jest w tym, że kupując bilet do pracy na wcale nie tak długim odcinku ponosisz koszty jakbyś jeździł po całym województwie.

          • 13 4

      • jak ma się "bilet" emeryta to po kiego jeździć na lotnisko?

        • 2 13

    • a widziałeś nowy rozkład jazdy PKM z Gdyni na Lotnisko ?
      Gdynia zainwestowała 4.5 mln PLN w budowę 2 nowych przystanków a w szczycie popołudniowym 15-18 mamy 3 kursy pociągów z częstotliwością co około 50 min.
      Czy tak działa kolej miejska ?

      • 3 1

    • Otóż, nie jeździ. Jeździ tak rzadko i awaryjnie, że ryzyko spóźnienia się na samolot jest zbyt wielkie.

      • 3 0

    • (1)

      Poranne 4a dowozilo ludzi do pracy. Nie ma dogodnego kursu PKM zeby dostac sie na 8 z karwin na kokoszki

      • 6 0

      • Jest, o 7:12 z gdyni glownej

        • 1 3

    • (4)

      thebillu, a dlaczego nie pozwalać ludziom samodzielnie wybrać, np. zamiast likwidować linię, "odelitarnić" ją?

      o wspólnym bilecie nie wspomnę, bo nim się kilku złodziei nie powiesi i paru dzielnic nie spali, nigdy go nie będzie

      • 15 0

      • Ja bym wolał żeby były linie gold. Bilet imienny,

        klubowy. W autobusie wszyscy siedzą. Zero smierdzieli, ćpunow, wyprane siedzienia. Konduktor wpuszcza na pokład i podaje gorącą kawę late. Zero tłoku, muzyczka ...

        • 4 4

      • (2)

        Ale ludzie właśnie samodzielnie wybrali i dlatego autobusy w większości przypadków jeździły prawie puste.

        • 0 8

        • Na pewno puściej niektórzy mają w głowie niż jest w którymkolwiek 4A.

          • 3 0

        • 4A pusty :D :D :D

          • 5 2

    • szczur to ty? (5)

      • 38 17

      • PKM jeździ,ale w Gdańsku dalej dojedża do lotniska 110 i 210 a nawet i 122 (4)

        • 35 3

        • Nie martwcie się drodzy obywatele (2)

          Niedługo w rekompensacie uruchomimy linię autobusową na lotnisko w Gdyni.

          • 40 4

          • Przecież są autobusy. 109 i 209 do Babich Dołów. (1)

            linie do gminy Kosakowo też są w zasięgu lotniska

            • 9 8

            • W zasięgu czego?

              • 5 3

        • Bo lotnisko jest w obrębie Gdańska i linie 110 i 210 pełnią funkcje lini zwykłych...

          tzn. że ludzie jadą też do pracy, domu w okolicach lotniskach. Przecież Gdynia nie zlikwidowała linii np. na Babie Doły.

          • 23 5

    • No właśnie, jeździ ?

      Tak jeździ, że komentować się nie chce.

      • 2 0

    • the bill to troll

      proszę go nie karmić!

      • 7 3

    • do której i co ile ?

      • 2 0

    • Po co tam autobus na lotnisko w Bolkowie

      gdy mamy swoje.

      • 6 4

    • Gdynia miasto marzeń (1)

      o inwestycjach

      • 21 6

      • jak wielką inwestycją było by zrobienie z tego linii zwykłej?

        • 13 2

    • Prawidłowo

      Korzystałem z 4A, ale od momentu kiedy pojawiła się PKMka zapomniałem o nim. Po co ma zawalać drogę. Te pieniążki lepiej wykorzystać na coś innego, a jeśli ktoś korzystał z tego autobusu jako ze środka dojazdu na Karwiny to może się przesiąść spokojnie na PKM, będzie dużo szybciej.

      • 11 20

  • autobus 4A (5)

    Po zlikwidowaniu prywatnej linii z Węzła H. Cegielskiej z Gdyni do IKEI od paru lat nie jeździ żaden autobus, pozostaje samochód lub dojazd do Wrzeszcza SKM , a potem autobusy, więc może zamiast likwidować tę linię należy zmienić po prostu trasę. Pasażerowie wchodzą pierwszym wejściem , kupują bilety (nie obowiązują okresowe) i jestem pewna że byłaby frekwencja i przychody dla firmy. Może na początek ZKM przetestuje taką ewentualność.
    Ps. Gdy 2 lata temu dzwoniłam do ZKM z takim pytaniem, to usłyszałam, że jest prywatna linia
    (która dawno nie istniała ) więc wyszło słabiutko z informacją.
    Pozdrawiam

    • 28 1

    • Zlikwidować ta śmieszna linie z Karwin do Osowej :p

      • 0 0

    • (1)

      pamietam żółty autobus nr 5 jezdził, potem mozna sie było na Ikei przesiac w taki sam autobus do Gdanska i za free do Głownego dojechac. Bardo fajne połączenie, dużo ludzi jeżdziło, przeważnie wszystkie miejsaca siedzące zajęte

      • 2 0

      • Znaczy za free cebularzu jest fajnie.

        • 0 1

    • Zkm Gdynia to chyba najgorsza komunikacja na Pomorzu (1)

      • 8 3

      • Nie zgadzam się z tą opinią, na co dzień mieszkam i pracuję w Gdyni jeżdżę na bilet
        okresowy i uważam, że Gdynia jest dobrze skomunikowana i jeździ mi się super.
        Moja uwaga dotyczy tylko połączenie do Centrum Matarnia, bo to dziwne, że mieszkańcy Gdyni muszą tracić mnóstwo czasu, by dojechać na zakupy.
        pozdrawiam :

        • 1 3

  • Brawo Gdynia. Nie chce mieć nic wspólnego z TW Bolek (1)

    Bedzie miała swoje lotnisko.

    • 20 44

    • To sobie polatasz z Kosakowa :p

      • 1 0

  • To był fajny autobus. Na lotnisko, do IKEI, oraz nawet jeśli ktoś chciał się przejechać w plener, a nie mógł wsiąść w auto. (1)

    Doorne pały z ZKM Gdynia - co wy robicie...

    • 14 2

    • Ty w plener to na dziką plażę jedź albo do lasu w Redłowie, a nie na lotnisko

      • 0 1

  • Korzystałem z tego autobusu jak chciałem dostać się na poranny lot. Pkm wtedy nie kursuje i nie wiem jak teraz dostanę się inaczej na lotnisko. Samochodem nie pojade bo przecież nie będzie stał powiedzmy miesiąc na lotnisku, żeby potem 2 tygodnie z niego korzystać na miejscu max, bo taki mam system pracy. Będę musiał jeździć taksówka a raczej uberem bo 15 km jechać za około 70 zł to taryfiarze tez są w PRL-u dalej widzę. Wkurza mnie już to ze mieszkam w trojmiescie a nie w jednym mieście o tej wielkości.

    • 9 1

  • Niech ZTM Gdańsk nie cwaniakuje bo też były plany likwidacji 210! (15)

    Na szczęście doszło do mózgu że nikt poważny tym autobusem nie jedzie na lotnisko, a jest to świetna linia międzydzielnicowa, którą jeździmy do pracy, przychodni i co niektórzy na zakupy. Koniecznie trzeba zwiększyć jej częstotliwość do co 15 minut!

    Nawet możnaby pójść krok dalej i wprowadzić kolejne takie linie, które z jednej strony pomijają punkty przesiadkowe typu Gdańsk Główny czy Wrzeszcz, a z drugiej tworzą nowe (Warneńska).

    • 183 30

    • Nie kumam. (7)

      Co to za tekst, ze nikt powazny ta linia nie jezdzi na lotnisko? Jesli ktos ma taki zamiar, to wlasnie ta linia jezdzi na lotnisko, bo taka ma trase? Bez sensu, oby cos napisac. Wlasnie dlatego 210 jest potrzebne, bo dojezdza do lotniska madralo.

      • 11 5

      • Z walizkami jedziesz 210 na lotnisko? Zwłaszcza gdy wbija ci się tłumek na Dworcu czy Warneńskiej? (6)

        No właśnie, na lotnisko się nie nadaje i to jest ważna sprawa. Nie ma miejsca na walizki

        • 10 7

        • Jeździłes kiedyś na lotnisko, na samolot? (4)

          Jeśli tak - byłeś obładowany tobołami jak baba ze wsi na targowisko? :) - Walizy, torby, siatki i inne toboły? - To się na cargo nadaje.
          Wiele razy widziałem ludzi jeżdżących 210 i na lotnisko i z lotniska, głównie obcokrajowcy - każdemu wystarczyła 1 średniej wielkości walizka albo plecak.

          • 4 1

          • Ale każdy ma różne potrzeby. (1)

            niektórzy ludzie wyjeżdżają na długo.

            • 2 0

            • najczęśćiej na zawsze

              z tego posowieckiego komina

              • 0 0

          • tak jadę w 4 osoby i każda ma swój duży bagaż podręczny i 4 osoby zajmują miejsca dla 6 osób, nie no spoko. (1)

            • 2 0

            • Wzruszająca opowieść, ale o co właściwie chodzi?

              • 4 0

        • Jestem powazny i jezdze 210 na lotnisko...z Osowy:) Co do bagazu to trzeba umiec sie spakowac;)

          • 11 5

    • zdarzało mi się jeździć tą linią i widziałem nie raz osoby z bagażem podręcznym, a nawet walizkami

      • 2 0

    • Dokładnie zgadzam się ale oni mają krótką pamięć

      • 0 0

    • Zlikwidujcie 210 (1)

      I wreszcie zróbcie linii autobusowe dowoążace na PKM które często kursują i są zsynchronizowane z PKM oraz zwiększenie częstotliwość kursowania pociągów POM I puśćcie je bezpośrednio do Gdańska głównego

      • 1 9

      • Bzdura.Ty zlotowa ile ci placa od wpisu?

        210 to super linia powinna dzialac do 2 #giejw nocy ...

        • 6 0

    • 210 powinno jeździć ale przez Wrzeszcz, stadion bursztynowy, tunel i na Westerplatte lub DCT.

      • 1 2

    • Już nie ma chętnych żeby wozić za takie śmieszne pieniądze, więc nie będzie co 15 minut...

      • 1 0

    • Nie było takich planów, bo linia miała być podzielona na większą ilość linii międzydzielnicowych i z innymi numerami, ale pod

      Ponieważ UMP nie chciał wspólnej taryfy, to trzeba było zostawić linię z gorszą ofertą :/

      • 9 3

  • Nie utrudniajcie ludziom życia

    Linia 4A jest bardzo potrzebna, sam korzystam z tej linii na lotnisko, błędem jest likwidacja, powinny być kursy co 1 godzinę najmniej i każdy podróżnik sobie dopasuje przejazd, zamiast ułatwiać ludziom życie to utrudniacie, pozdrawiam mieszkaniec Gdyni.

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane