• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: nowa droga do portu zamiast remontu estakady

Patryk Szczerba
16 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dzięki nowej drodze odciążona zostanie Trasa Kwiatkowskiego, która była na liście potrzeb remontowych infrastruktury miejskiej. Dzięki nowej drodze odciążona zostanie Trasa Kwiatkowskiego, która była na liście potrzeb remontowych infrastruktury miejskiej.

W lutym będzie gotowe studium wykonalności dla budowy drogi, która połączy obwodnicę zobacz na mapie Gdyniz portem zobacz na mapie Gdańska w Gdyni. Jej koszt to ok. 400 mln zł, a sama inwestycja zostanie sfinansowana ze środków centralnych. To - przynajmniej na razie - oznacza koniec przymiarek do kompleksowego remontu Estakady Kwiatkowskiego.



Wariant alternatywny

Co sądzisz o wariancie zaproponowanym przez władze Gdyni?

Plany budowy nowej trasy wiceprezydent Gdyni Marek Stępa awizował już pod koniec maja.

- Powstał pomysł budowy kawałka OPAT-u, który byłby przedłużeniem obwodnicy i prowadził do portu. To pierwszy krok do budowy OPAT-u - mówił w rozmowie o zmniejszających się szansach na powstanie Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta wiceprezydent Gdyni.

Od pomysłu szybko przeszło do czynów, bowiem inwestycja ma poważne szanse znaleźć się wśród projektów związanych z gospodarką morską. Pieniądze będą prawdopodobnie pochodziły z budżetu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, a budowa zaklasyfikowana zostanie jako inwestycja morska.

W połowie czerwca ogłoszono przetarg na wybór koncepcji wielobranżowej wraz ze studium wykonalności oraz analizą środowiskową drogi łączącej port z końcówką obwodnicy. W ostatnich dniach wybrano projektanta. Zwyciężyło biuro projektowe Znak, które za wykonanie koncepcji otrzyma 487 tys. zł. Stosowna umowa zostanie podpisana jeszcze w lipcu.

Nowa droga do portu to - jak twierdzą urzędnicy- de facto początek budowy OPAT-u. Nowa droga do portu to - jak twierdzą urzędnicy- de facto początek budowy OPAT-u.
W lutym 2016 roku na biurkach urzędników znajdzie się już dokumentacja obejmująca co najmniej trzy warianty techniczne trasy m.in. wraz ze studium geologiczno - inżynierskim oraz uwzględniającym nasypy, mosty i wiadukty kosztorysem, niezbędnymi uzgodnieniami oraz analizą i prognozą ruchu drogowego po zakończeniu prac.

Zamiast remontu Estakady Kwiatkowskiego

Projektanci są zobowiązani wykorzystać koncepcję Drogi Czerwonej na odcinku od Węzła z Trasą Kwiatkowskiego do Nowej Północnej w Gdyni, wykonaną przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w 2010 roku, oraz Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, wykonane przez WYG International w 2011 roku. Na bazie tych dokumentów powstanie nowy projekt, który zostanie zgłoszony do patrzących na razie przychylnym okiem decydentów z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Czytaj też: Kontrowersje wokół Drogi Czerwonej w Gdyni

4-kilometrowa trasa ma być początkiem blisko czterokrotnie dłuższego OPAT-u, którą to inwestycję - jak deklarują władze miasta - chcą doprowadzić do końca. Całość jednocześnie będzie alternatywą dla remontu Trasy Kwiatkowskiego. Opcja była co prawda rozważana, miasto zleciło nawet ekspertyzy nośności i jej stanu technicznego. Jak się okazuje ma -póki co - nikłe szanse na realizacje i dofinansowanie.

- Obliczyliśmy, że dostosowanie jej do wymogów drogi krajowej wymagałoby czterech lat prac. To cztery lata zamykania po co najmniej jednym pasie ruchu, czyli cztery lata ogromnych uciążliwości dla kierowców, a właściwie kompletny paraliż portu - wyjaśniał w niedawnej rozmowie wiceprezydent Gdyni.

Koszt budowy nowej drogi jest szacowany na co najmniej 400 mln zł.

Opinie (172) 2 zablokowane

  • Świetna wiadomość!

    Oby tylko udało się tę koncepcję zrealizować.

    • 7 1

  • transport (4)

    Czekamy, kiedy w Chyloni powstanie tunel pod torami może przedłużenie obwodnicy ulicą Północną i dalej do portu.

    • 10 1

    • (3)

      To właśnie ten plan.

      • 3 0

      • (2)

        Dodaj drogi bardzo drogi plan! W samym środku zlewni całej doliny, sam torf. Potężne pompy do odwodnienia ajak większa ulewa? Rozsądniej byłoby budować jak planowano pierwotnie estakadę.

        • 1 4

        • na torfie dodatkowo wykonawca zarobii (1)

          a co, a biednemu wiatr....

          • 1 1

          • To tak jak było z budową rozlewni pepsi, sfinansowali budowę ze sprzedaży czarnoziemu z działki na której ją postawili.

            • 0 0

  • Górna Gdynia (2)

    Ważniejsze moim zdaniem jest zbudowanie wąskiego gardla pomiędzy zjazdem z estakady a Pogórzem i Oksywiem. Proponowana obwodnica nie wniesie dużo, bo i tak w szczycie ciężarówki będą stały i jeszcze bardziej dobijały estakadę.

    • 4 7

    • Gdzie będą dobijały tą estakadę?? (1)

      Przecież droga ma prowadzić do portu, czyli do miejsca skąd większość właśnie wyjeżdża.

      • 2 2

      • Ale jak pół estakady będzie zablokowana przez korek na Pogórze i Oksywie to ciężarówki będą musiały stać na estakadzie. Poza tym po uruchomieniu odcinka Estakada/Obwodnica nie widzę już dużych korków spowodowanych ciężarówkami na Morskiej pomiędzy estakadą a końcem obwodnicy.

        • 2 1

  • Gamonie

    Ludzie, ta droga jest po to, by tiry z portu jechały w stronę Wejherowa i dalej. Z estakady nie zjadą w stronę północną. Jechaliście kiedyś Hutniczą? Dramat. Dzięki tej drodze będzie o wiele lepiej

    • 2 3

  • Skrzyżowanie na obecnym końcu obwodnicy

    Czy jest szansa że skrzyżowanie na obecnym końcu obwodnicy będzie trzy poziomowe?

    • 2 1

  • Trasa Kwiatkowskiego od samego pocz byla pomylka

    ale kiedys nie mysleli, tylko robili
    przeciez az sie prosi, zeby zakonczyc obwodnice w porcie

    • 4 3

  • bardzo dobrze

    oby rządzący w Warszawie nie stwierdzili znów, że nie dadzą miastu, które jest "nie po linii partii", a jeśli tak to trzeba będzie ich cmoknąć i radzić sobie samemu - też damy radę :)

    • 4 6

  • Przedłużenie obwodnicy do portu musi powstać!!! (3)

    Droga czerwona odkorkuję Gdynię w około 30%! W końcu oprócz estakady będzie alternatywa dla tych pie*dolonych przejazdów kolejowych w Chyloni!!!

    Trzeba zmusić rząd żeby dali kasę na tą drogę!!! A jak nie dadzą to protest/blokada (tak co najmniej na 24h) na S6, jeśli to nie pomoże to maczety kije kastety i na sejm!!!

    • 6 2

    • (2)

      Przecież Szczurek przed laty zablokował to rozwiązanie i przeforsował wariant przez Park Krajobrazowy.

      • 1 2

      • Pierw jedno potem drugie! Wszystkiego na raz nie da się zrobić!!! (1)

        Stara część estakady była już gotowa więc łatwiej było ją przedłużyć przez las do obwodnicy! To było logiczne bo było łatwiej wyżurować pieniądze z ue na przedłużenie drogi niż na budowę nowej drogi od podstaw!!! Tak trudno to pojąć?

        • 1 3

        • A co za roznica od nowa przez Park czy od nowa tak jak teraz planują. Pieniądze też można było dostać na tej samej zasadzie "dokończenie połączenia z portem". Zlekcewarzono wtedy uwagi fachowców i stronę społeczną.

          • 2 1

  • Ciekawe jaki będzie efekt końcowy. Jedno jest pewne: szczurasy niczego nie ukończą. Jeszcze się tak nie zdarzyło zeby dokończyli cos co jest dla wspólnego pożytku. Co innego jeśli chodzi o kolegów - z takim szczuroboksem nie było problemu. Jak juz kasa pójdzie na studia, projekty, etc.stempa nam będzie tlumaczyl , ze się nie da zrealizować tej inwestycji

    • 4 2

  • Znowu źle

    Bo jest szansa na budowę tak potrzebnego łącznika a zarazem pierwszej części OPAT-u. Jedni narzekają dlaczego to gmina nie buduje? Bo gdyby budowała nie byłoby na edukacje i inne potrzeby publiczne. Co do marnej dzisiejszej wiedzy - kto za co odpowiada i czym powinien się zajmować może i lepiej by było aby takich bęcwałów nie edukować, bo wyedukowany głupek może uczynić więcej zła niż takie bez żadnego wykształcenia,

    Zarządcą drogi, terenu "chodnik" jest gmina/miasto, lecz drogi krajowej już NIE. Dlatego firmy telekomunikacyjne płacą miastu odpowiedni haracz za możliwość umiejscowienia tam swoich mediów.
    I to do zarządcy terenu należy dbałość o bezpieczeństwo na tym terenie. Jeśli stwierdza się uszkodzenie takowej infrastruktury na terenie administrowanym przez dany organ, to ten organ proceduje konieczność na właścicielu infrastruktury naprawę/remont, a sam jest zobligowany do ZABEZPIECZENIA TAKIEGO MIEJSCA.

    To samo jest z TK i innymi ulicami Gdyni. Czyli - jeśli ktoś wpadnie do wykopu, studzienki telekomunikacyjnej - to odszkodowanie pociągnie z OC MIASTA. A nie telekomunikacji. Miasto co najwyżej może to refinansować sobie występując o analogiczne odszkodowanie od firmy telekomunikacyjnej, które to już jest oparte na wzajemnej umowie; firma telekomunikacyjna-właściciel terenu. To samo zaczyna dziać się z firmami transportowymi przy udowodnieniu, że nie dostarczono zobligowanego umowa towaru przez dojazdy, drogowe będą rozstrzenia i to coraz większe więc i drogi musza być odpowiednie.

    Miasto jak nie wie to ma się douczyć z prawa administracyjnego i pochodnych, jeśli nie wie jakie obowiązki spoczywają na zarządcy lub właścicielu dróg, terenu.....

    Bardzo irytuje mnie argumentacja przeciwników budowy nowej drogi do portu zamiast remontu estakady - posuwacie się do wywodów typu 'minimum wiedzy' dużo hejtu, itd?

    - normalne dno i żenada !!!

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane