• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: nowa droga do portu zamiast remontu estakady

Patryk Szczerba
16 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dzięki nowej drodze odciążona zostanie Trasa Kwiatkowskiego, która była na liście potrzeb remontowych infrastruktury miejskiej. Dzięki nowej drodze odciążona zostanie Trasa Kwiatkowskiego, która była na liście potrzeb remontowych infrastruktury miejskiej.

W lutym będzie gotowe studium wykonalności dla budowy drogi, która połączy obwodnicę zobacz na mapie Gdyniz portem zobacz na mapie Gdańska w Gdyni. Jej koszt to ok. 400 mln zł, a sama inwestycja zostanie sfinansowana ze środków centralnych. To - przynajmniej na razie - oznacza koniec przymiarek do kompleksowego remontu Estakady Kwiatkowskiego.



Wariant alternatywny

Co sądzisz o wariancie zaproponowanym przez władze Gdyni?

Plany budowy nowej trasy wiceprezydent Gdyni Marek Stępa awizował już pod koniec maja.

- Powstał pomysł budowy kawałka OPAT-u, który byłby przedłużeniem obwodnicy i prowadził do portu. To pierwszy krok do budowy OPAT-u - mówił w rozmowie o zmniejszających się szansach na powstanie Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiasta wiceprezydent Gdyni.

Od pomysłu szybko przeszło do czynów, bowiem inwestycja ma poważne szanse znaleźć się wśród projektów związanych z gospodarką morską. Pieniądze będą prawdopodobnie pochodziły z budżetu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, a budowa zaklasyfikowana zostanie jako inwestycja morska.

W połowie czerwca ogłoszono przetarg na wybór koncepcji wielobranżowej wraz ze studium wykonalności oraz analizą środowiskową drogi łączącej port z końcówką obwodnicy. W ostatnich dniach wybrano projektanta. Zwyciężyło biuro projektowe Znak, które za wykonanie koncepcji otrzyma 487 tys. zł. Stosowna umowa zostanie podpisana jeszcze w lipcu.

Nowa droga do portu to - jak twierdzą urzędnicy- de facto początek budowy OPAT-u. Nowa droga do portu to - jak twierdzą urzędnicy- de facto początek budowy OPAT-u.
W lutym 2016 roku na biurkach urzędników znajdzie się już dokumentacja obejmująca co najmniej trzy warianty techniczne trasy m.in. wraz ze studium geologiczno - inżynierskim oraz uwzględniającym nasypy, mosty i wiadukty kosztorysem, niezbędnymi uzgodnieniami oraz analizą i prognozą ruchu drogowego po zakończeniu prac.

Zamiast remontu Estakady Kwiatkowskiego

Projektanci są zobowiązani wykorzystać koncepcję Drogi Czerwonej na odcinku od Węzła z Trasą Kwiatkowskiego do Nowej Północnej w Gdyni, wykonaną przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w 2010 roku, oraz Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, wykonane przez WYG International w 2011 roku. Na bazie tych dokumentów powstanie nowy projekt, który zostanie zgłoszony do patrzących na razie przychylnym okiem decydentów z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Czytaj też: Kontrowersje wokół Drogi Czerwonej w Gdyni

4-kilometrowa trasa ma być początkiem blisko czterokrotnie dłuższego OPAT-u, którą to inwestycję - jak deklarują władze miasta - chcą doprowadzić do końca. Całość jednocześnie będzie alternatywą dla remontu Trasy Kwiatkowskiego. Opcja była co prawda rozważana, miasto zleciło nawet ekspertyzy nośności i jej stanu technicznego. Jak się okazuje ma -póki co - nikłe szanse na realizacje i dofinansowanie.

- Obliczyliśmy, że dostosowanie jej do wymogów drogi krajowej wymagałoby czterech lat prac. To cztery lata zamykania po co najmniej jednym pasie ruchu, czyli cztery lata ogromnych uciążliwości dla kierowców, a właściwie kompletny paraliż portu - wyjaśniał w niedawnej rozmowie wiceprezydent Gdyni.

Koszt budowy nowej drogi jest szacowany na co najmniej 400 mln zł.

Opinie (172) 2 zablokowane

  • Bardzo dobrze

    czas zaczynać budowę, bo widzimy co dzieje się na TK.

    • 15 5

  • Tiry na tory (1)

    Inwestować w kolej, a nie kolejne trasy.

    • 13 8

    • Tiry na tory - zgodzę się, ale bez bezpośredniego dojazdu do Portu i rozładunku kontererów nie obędzie się bez drogi

      • 3 0

  • (1)

    to że port powinien mieć połączenie z obwodnicą na osi "północna południowa" z wiaduktem nad torami nie ulega wątpliwości, połączenie to winno zostać zrobione dawno i ze środków własnych (przy szukaniu dowolnego źródła dofinansowania)
    do tego połączenia winna też zostać podłączona ulica hutnicza (pod rządami samorzadniaków o nawierzchni z dziur i łat)
    szkopuł tkwi w szczegółach których NIE znamy, bo czerwony haczyk na mapie nic nie mówi
    mówią za to wiele działania urzędników których planowanie sprowadza się najwyraźniej co wynika z tekstu do tego by ktoś inny za to zapłacił, dlatego na gadkach się kończy i np opat raczej nigdy nie ujrzymy...
    drogi w naszej Gdyni są w katastrofalnym stanie i to drogi główne, o pomniejszych nie ma co nawet mówić, czy i w przyszłości zamiast każdego koniecznego od dawna remontu powstanie nowa droga? nowa morska, chwaszczyńska, al zwycięstwa...

    • 13 6

    • To najdłuższe zdanie jakie widziałam w życiu. Ani jednej kropki. Słowna biegunka, rzec by można, zawartość podobna.

      • 1 3

  • debata jakby naprawdę powstawała nowa droga krajowa

    Dajcie spokój to tylko 4 km.

    • 9 5

  • (5)

    Kolejna droga przecinajaca tkanke miejska i tworzaca getto. Transport powinien opierac sie na alternatywnych srodkach transportu. Ulatwianie transportu samochodom to stygmatyzowanie osob popierajacych transport alternatywny oparty na zrodlach energii ze zrodel ekologicznych. Tak nie musi byc.

    • 6 32

    • (3)

      Yhmm, Tiry będę rozładowywane w porcie, a ładunek rozwożony po kraju .. no właśnie czym?

      • 5 0

      • (1)

        Końmi:) alternatywny środek transportu

        • 6 1

        • Albo

          wielbłąd...

          • 2 0

      • Koleją.

        • 2 0

    • W tym przypadku po stokroć musi

      • 1 1

  • bardzo dobrze, popieram

    • 8 3

  • Co z estakadą? (3)

    A Estakada ma się rozpaść???

    • 14 6

    • Się nie martw. Ona się świetnie trzyma, tylko brudna trochę jest. Mogliby ją odświeżyć.

      • 4 1

    • tu nie chodziło o remont estakady, a w zasadzie jej przebudowę, nowe węzły itp

      • 1 0

    • Estaka ma zostać odciążona z ruchu tranzytowego, na który nie jest przygotowana. Jeżeli tranzyt zostanie puszczony inna nitką, trasa nie będzie wymagała tak częstych remontów, a tym bardziej wymagającej czasu, ogromnych środków finansowych i dużo cierpliwości wśród korzystających z niej kierowców, przebudowy.

      • 7 2

  • pytanie do MARKA

    kiedy ten was pomysł mógłby się zamienić w realia? Na trzecim zdjęciu widać symboliczne wbicie łopaty, a o powrotnym zakopaniu powstałej dziury cisza

    • 9 2

  • Dlaczego zamieszczacie takie stare zdjęcie?

    macie przecież Dacie z dromen, a tu nam serwujecie starocie.

    Wstyd!!!

    Inicjatywa budowy super, ale jak wszyscy zwłaszcza Gdańszczanie będą olewali, a przecież wiemy jakie jest stanowisko Gdańskiego Generalnego (który będzie odpowiedzialny za całokształt) to przy największych inicjatywach i chęciach Gdyni, a nawet ministerstwa, ten tak ważny element trasy nie POwstanie

    • 8 5

  • (1)

    1. Estakada jest nie tylko dojazdem do portu, ale też do północnych dzielnic Gdyni
    2. Aby estakada została droga krajową, musiano by zlikwidować kilka węzłów, bo normy które musi spełniać droga krajowa nie pozwalają na tak gęste węzły
    3. Droga czerwona to świetny pomysł, pod warunkiem że nad morską będzie wiadukt
    4. Tiry na tory nadaje się tylko i wyłączne do ruchu tranzytowego, którego z portu w Gdyni jest niewiele.

    • 16 3

    • 2. To totalna bzdura - pomyliło ci się z drogą ekspresową.

      • 0 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane