• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje nowe drogi rowerowe. Trasy po plaży nie będzie

Patryk Szczerba
15 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
W Gdyni dzięki projektowi trasy R-10 uda się "załatać" dziury, m.in. jak ta na al. Zwycięstwa w okolicy Wielkopolskiej. W Gdyni dzięki projektowi trasy R-10 uda się "załatać" dziury, m.in. jak ta na al. Zwycięstwa w okolicy Wielkopolskiej.

Nowe drogi powstaną w ramach Nadmorskiej Trasy Rowerowej łączącej największe miasta nadmorskie w Europie. W Gdyni planowanych jest 9 kilometrów nowych tras. Wiadomo już, że przy okazji inwestycji, nie uda się stworzyć drogi rowerowej do Sopotu po plaży.



Czy po zbudowaniu nowych dróg zwiększy się liczba jeżdżących po Gdyni rowerem?

Oznaczona symbolem R-10 droga dla rowerzystów to Nadmorski Szlak Hanzeatycki promowany przez Europejską Federację Cyklistów, o której planach powstania pisaliśmy kilkukrotnie. W sumie liczył będzie blisko 8 tys. km i połączy największe miasta nadmorskie. Z Gdyni przez Kaliningrad, Kłajpedę, Rygę, Tallinn, Sankt Petersburg, Helsinki, Vaasa, Oulu i Sundsvall dojedziemy do Sztokholmu, a stamtąd przez Ystad, Malmö, Kopenhagę, Odense i Rostock zamkniemy pętlę, prowadzącą z powrotem do Gdyni.

Sporo do zrobienia

Odcinek polskiej trasy wiodącej szlakiem nadmorskich miast Morza Bałtyckiego ma powstać na całej szerokości województwa pomorskiego i będzie liczył 250 km. Inwestycja będzie dofinansowana z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Najwięcej do zrobienia jest w Gdyni, która projekt chce wykorzystać do uzupełnienia braków w miejskiej infrastrukturze. Trasa będzie wiodła od centrum handlowego Szperk zobacz na mapie Gdyni, ulicą płk. Dąbka zobacz na mapie Gdyni, Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni, ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni do Bulwaru Nadmorskiego zobacz na mapie Gdyni. Następnie aleją Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni, ul. Orłowską zobacz na mapie Gdyni, Promenadą Królowej Marysieńki zobacz na mapie Gdyni i poprzez klif do Sopotu. W centrum Gdyni będzie prowadziła przez ul. Nową Węglową i Waszyngtona. Razem to 17 km, blisko połowę dróg trzeba zbudować od nowa.

Koncepcja trasy została zaakceptowana przez Urząd Marszałkowski koordynujący cały projekt, więc miasto rozpoczęło poszukiwania projektanta nowych dróg. Zmiany przejdzie przede wszystkim al. Zwycięstwa, gdzie obecnie trasy dla cyklistów urywają się. Prace budowlane będą prowadzone w okolicach skrzyżowania z ul. Stryjską zobacz na mapie Gdyni oraz na odcinku od ul. Kościelnej zobacz na mapie Gdyni do ul. Orłowskiejzobacz na mapie Gdyni, gdzie powstaną oddzielone trasy. Również na Promenadzie Marysieńki zobacz na mapie Gdyni, gdzie teraz można jeździć rowerem pod określonymi warunkami konieczna jest nowa infrastruktura. Droga zostanie poprowadzona wzdłuż deptaka.

Zupełnie nowa droga powstanie m.in. też wzdłuż Promenady Marysieńki. Zupełnie nowa droga powstanie m.in. też wzdłuż Promenady Marysieńki.
W centrum z kolei konieczna będzie m.in. budowa trasy wzdłuż ulicy Waszyngtona na odcinku od ul. Pułaskiego zobacz na mapie Gdyni do ul. Borchardta zobacz na mapie Gdyni. Dużą rolę ma odegrać również planowana w tym samym okresie dofinansowania Nowa Węglowa, gdzie także uwzględniona jest trasa dla rowerów.

Przy okazji powstanie osiem parkingów, które mają być wykorzystywane jako miejsca wypoczynkowe. Pojawią się m.in. na plaży w śródmieściu zobacz na mapie Gdyni, bulwarze zobacz na mapie Gdyni, molo w Orłowie zobacz na mapie Gdyni, ale także przy Węźle Ofiar Grudnia zobacz na mapie Gdyniczy Centrum Nauki Experyment zobacz na mapie Gdyni.

Projektant ma być znany pod koniec lipca. W przetargu na jego wybór w 70 proc. zdecyduje zaoferowana cena, natomiast pozostałe 30 proc. to okres wykonania. Szacunkowy koszt to blisko 1 mln zł.

- Gdynia jest największym beneficjentem tego projektu. Musimy się spieszyć, bowiem wniosek z gotowymi projektami budowlanymi i uzgodnieniami musi być złożony w drugiej połowie 2016 roku, by była szansa na dofinansowanie i realizację całej inwestycji. Jeśli wszystko się dobrze ułoży, pierwsze prace budowlane rozpoczną się prawdopodobnie na początku 2017 roku - wyjaśnia Rafał Studziński, odpowiadający w gdyńskim ZDiZ za rozwój infrastruktury rowerowej.

Na drogę po plaży zabrakło czasu

Będzie też kilka nowych parkingów służących do wypoczynku, m.in. w okolicach PPNT. Będzie też kilka nowych parkingów służących do wypoczynku, m.in. w okolicach PPNT.
Zrezygnowano z drogi rowerowej z Orłowa do Sopotu plażą. Trasa mogłaby być poprowadzona al. Kukowskiego zobacz na mapie Gdyni i później kładkami po plaży. Problemem jest wąska linia brzegowa, gdzie po sztormach nawet piesi mają problemy z przedostaniem się w stronę Sopotu. Na takie rozwiązanie nie uzyskano jednak zgody Urzędu Morskiego ani Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, instytucji uczestniczących aktywnie w planowaniu tych tras. To oznacza, że rowerzyści będą musieli jechać od Orłowa do Sopotu przez górną część klifu aż do schodów przy ujściu rzeki Sweliny. Trasa, choć urokliwa, zdaniem części rowerzystów wciąż nastręcza sporo problemów, zwłaszcza mniej doświadczonym cyklistom.

- Stoimy na stanowisku, że trasa rowerowa powinna prowadzić także plażą. Szkoda, że nie udało się zawrzeć tej inwestycji w projekcie albo chociaż powalczyć mocniej o takie rozwiązanie. Obawiam się, że nie uda się tej trasy poprowadzić brzegiem nigdy. Trasa R-10 była dla tego pomysłu naprawdę dużą szansą - mówi Jakub Furkal ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

Alternatywna droga plażą do Sopotu przestała być brana pod uwagę. Alternatywna droga plażą do Sopotu przestała być brana pod uwagę.
Urzędnicy tłumaczą, że optowali za tym rozwiązaniem, ale nie było szans, by w krótkim okresie czasu uzyskać wszystkie niezbędne pozwolenia i uzgodnienia.

- Musimy być gotowi z pełną dokumentacją w przyszłym roku. Gdybyśmy optowali za wariantem po plaży, moglibyśmy w ogóle stracić szansę na dofinansowanie i zablokować cały projekt. Pomysł został odłożony na półkę, być może kiedyś wrócimy do niego - zaznacza Studziński.

Całkowity koszt gdyńskiego odcinka będzie prawdopodobnie nie mniejszy niż 15 mln zł. Niewykluczone, że do tej kwoty będzie trzeba dodać pieniądze potrzebne na wykup gruntów. Cała trasa powinna być gotowa do końca 2020 roku.

Zobacz film obrazujący trudności, jakie czyhają na rowerzystów chcących przejechać z Gdyni do Sopotu rowerem.

Miejsca

Opinie (314) 5 zablokowanych

  • Tunel pod torami (2)

    A kiedy zrobi tunel z morskiej na hutniczą ?

    • 22 8

    • tunel pod torami to oksymoron

      • 3 4

    • Nigdy.

      • 6 2

  • Gdynia jak Grecja (4)

    Zadłużona po uszy a nawet wyżej i przeżera pożyczone środki. Ile można budować drogi rowerowe zamiast inwestować w coś co przyniesie zyski i poprawi wygląd miasta. Wystarczy pójść pod dworzec, nie ma miejsc do zaparkowania, skrzyżowanie 10 Lutego i Dworcowej od 30 lat niebezpieczne, brak przejść koło Hali Targowej, ludzie biegają od autobusów prosto pod koła, bo nie mają alternatywy. Ponowny wybór ekipy Szczurka to był błąd.

    • 39 19

    • duby smalone (2)

      "Gdynia jak Grecja
      Zadłużona po uszy a nawet wyżej i przeżera pożyczone środki."???
      Chciałaby chciała.
      Gdynia, zadłużenie w przeliczeniu na jednego mieszkańca - 1966 złotych
      Gdańsk, zadłużenie w przeliczeniu na jednego mieszkańca - 3152 złote
      Zamiast pisać bzdety wystarczy poszukać w internecie.

      • 6 8

      • (1)

        i co z tego?
        Gdynia uprawia polnisze wirtszaft, a Gdańsk z 10x takimi długami będzie w formie

        GDA zbudował PKM, GDY kolejkę linową (buchacha!!!)
        GDY zrobiła estakadę rowerową znikąd donikąd
        a GDA nad torami na 3go Maja, walą nią teraz tłumy
        GDA rozbudowuje Rębiechowo, które jest dochodowe, a GDY nie dokończyła Kossakowa, a już padło jak Pluto

        Gdynia to nieudacznicy. Ouzu, Kalamari, tylko drachmę niech se jeszcze zrobią.
        Do czego się wezmą, w g* się obraca

        • 1 1

        • Nec temere nec timide

          Określenia "polnisze wirtszaf" było używane przez Niemców kiedy w Polsce panowały wschodnie porządki. Teraz nawet ziomkostwa nie używają tego określenia, tylko chorzy "na wadzę" plują na Polskość.
          Gdynia obecnie hołduje zasadzie wypracowanej w historycznym Gdańsku
          NEC TEMERE NEC TIMIDE - "Bez strachu, ale z rozwagą".
          Zadłużenie Gdańska należy do największych w Polsce i wmawianie, że czarne jest białe nic nie pomoże. Taka prawda.

          • 1 0

    • Gdynia

      Gdynia konczy sie przy dworcu głównym,druga strona od ul.Morskiej to zapomniana wioska,nawet dworzec od strony ul. Morskiej nie jest sprzatany,ale tam władze nie spaceruja

      • 0 1

  • 9 km ...hahhah...koń się usmiał

    jw

    • 11 6

  • a nie chcecie mostu do Szwecji....?

    jak wymagac to konkretnie ! Albo baltictunel dla rowerów......

    • 20 9

  • plac Górnośląski (10)

    Wciąż czytam o nowej ścieżce w miejscach, gdzie nie ma większego problemu z przejazdem. Niech ktoś spróbuje przejechać z Dąbrowy czy Karwin do Centrum. Ścieżka wzdłuż Wielkopolskiej, aż dojedziesz do Placu Gornoslaskiego i koniec. Na ulicy ruch masakra, chodniki metrowej szerokości z 20cm kraweznikami. To kakao czarna dziura. Nikt się tym nie ma siły zająć. I po cholerę cala ścieżka, jeśli i tak nie pojedziesz z dziećmi? Kiedy mają bakcyla złapać?

    • 22 9

    • (7)

      Skręcasz w Łowicką i wyjeżdżasz przy stadionie. Stamtąd ddr przy wzdłuż Olimpijskiej lub Łużycką, potem kładką przez PPNT i kierujesz się prosto do centrum. Bezpieczniej, mniejszy ruch samochodów, brak świateł i pieszych na ddr. Nie musisz dziękować

      • 6 4

      • (6)

        A gdy chcesz pojechać w kierunku Orłowa/Sopotu?

        • 4 2

        • (5)

          Żaden problem - skręcamy z Wielkopolskiej w Racławicką, jedziemy do samego końca, leśną drogą na Sieradzką i tu do końca do Różowej, chwile przed końcem skręcamy w Inżynierską i lecimy do Orłowa do ulicy Spółdzielczej. Wyjeżdzamy za Klifem mamy na wyciągniecie reki Wieże Widokową w Kolibkach, przez ulice park w Kolibkach i ddr do Sopotu. Jeśli jedziesz z dziećmi to chyba najlepsza/najbezpieczniejsza opcja. Pamiętaj, że z dzieckiem do lat 10 możesz legalnie jechać po chodniku.

          • 5 2

          • (2)

            Ciekawe - nie wiedziałem :-)
            Tak czy siak uwazam, że jazda rowerem po Gdyni to udręka. Dobrze, że chociaż policja czy SM raczej przymykają oko na niezgodne z przepisami jeżdżenie po chodnikach (oczywiście z uszanowaniem pieszych).

            • 3 2

            • ludzie narzekaja ze rowerzysci jezdza po chodniku.. (1)

              Mi tez czasem sie zdarza, ale nie widzę w tym większego problemu. Czasami jadę z 20 metrów za pieszym, abym mógł go wyprzedzić. Dzwonienie dzwonkiem jest niedopuszczalne ! Ostatnio szedłem chodnikiem, a z tylu jakiś pacan trąbił klaksonem na rowerze, ale mial szczęście bo chciałem mu trąbnąć w zęby ale sie powstrzymalem.

              • 3 0

              • bo nie umiemy

                Bo sygnalizować trzeba z daleka. im głośniejszy sygnał tym dalej.
                Jak uruchomisz dzwonek tuż za pieszym, albo Air Zounda pięć metrów przed nim, to co strachliwszy tylko się przestraszy, a przestraszony się wkurzy.

                A jak dryndniesz dzwonkiem z dziesięć metrów przed nim, na pięciu metrach powtórzysz, a mijając podziękujesz za odsunięcie się, to wszyscy happy.

                Air Zound wymiata na drodze. Tylko trąbę słychać w szoferce TIRA. Ale na chodniku jest przeciwskuteczny. Trzeba trąbić kilkanaście metrów przed mijaniem, gdy jeszcze nie wiadomo którędy pojedziesz. Już lepszy dźwięk paszczą.

                • 2 1

          • Sieradzka?ale tam wyjeżdża sie na spółdzielcza, to jest dość nieciekawa ulica dla dzieciaków...

            • 0 1

          • Tamta droga jest trudna,zbyt piaszczysta latem i zbyt zabłocona po deszczu. A na wieże widokowa droga tez jest konkretna....

            • 1 1

    • lasem

      a ja bym zaproponowała trasę przez las- o wiele przyjemniej :zero hałasu, spalin i większa frajda dla dzieci

      • 2 0

    • ja natomiast propojuje z karwin do centrum taka droge :

      Na karwinach, kolo tesco wjezdzasz do lasu na czarny szlak zagorskiej strugi, który prowadzi do centum. Praktycznie sam las, bez samochodow, tylko natura i spokój :)

      • 3 1

  • 9 km ścieżki rowerowej

    Pracuje nad tym kilka instytucji i kilkudziesięciu urzędników - czyli pewnie 1 urzędnik na 150 m ścieżki rowerowej. To pewnie kilka razy więcej jak chłopaków z łopatami którzy fizycznie bedą to budować.

    Po prostu komedia !!! - niestety za naszą kasę.

    Wniosek:
    Mniej urzędników więcej budowlańców !

    • 21 5

  • Ankieta

    Ankieta jest niepoważna.
    Wszędzie na świecie, gdziekolwiek wybudowano dobrą infrastrukturę dla rowerzystów zawsze pociagało to za sobą przyrost ruchu rowerowego, często dramatycznie duży. W Gdańsku ruch rowerowy rośnie w tempie kilkanaście procent rocznie, od wielu lat.
    Zbuduj drogi, użytkownicy się sami pojawią (niestety samochodów też to dotyczy)

    • 25 8

  • Dla rowerzystów wszystko, a pieszy chodzi po krzywych chodnikach (8)

    i jeszcze na chodniku nie czuje się bezpiecznie bo znienacka pojawia się rower i dzieci trzeba trzymać na uwięzi o rower może potrącić, Zdarzyło mi się ,że otwierałem parasol i jadący z tyłu rower (dodam,że nie słychać jak jedzie) wpadł w mój parasol.

    • 30 20

    • (5)

      I dlatego właśnie trzeba budować drogi rowerowe - żeby rowerzyści nie musieli jeździć po chodnikach.

      • 13 11

      • (4)

        rower z punktu widzenia prawa to jest pojazd więc dlaczego pchacie się na chodniki a nie ulice?

        • 12 5

        • (1)

          Bo nie jestesmy samobojcami.

          • 14 8

          • A piesi według rowerzystów to samobójcy ?

            • 2 2

        • Na chodnikach są drogi rowerowe

          • 4 3

        • bo to głupie matoły

          problem nawet nie z tymi, którzy jeżdżą powoli (bo do nich dociera, ze jest to chodnik), ale z tymi debilami, którzy 'rozbijają' się na chodnikach rowerami a na drogach BMW (chodzi o mentalność - jest identyczna)

          roczywiscie ani oni ani straż miejska czy policja nie przejmuja sie tym, że jadac po chodniku rowerzysta łamie PRAWO (bo wiadomo jakie sa przepisy)

          psucie spoleczenstwa postepuje

          • 10 2

    • drogi dla rowerow

      prosze zobaczyc ul.Kartuska,,sciezka urywa sie na wiadukcie a jezdnia z koleinami,dziurami i troszke połatana,super odcinek dla rowerzystow i samochodow,a do tego jedyna droga wyjazdowa z Pustek Cisowskich,moze ktos z urzednikow ruszy w teren?

      • 0 3

    • skoro otwierałeś parasol, to rowerzysta miał prawo jechać chodnikiem

      to jasne

      • 0 0

  • Plaża dla plażowiczów i pieszych

    No jak rowerzyści chcieli przejazd plażą to czemu nie mają jeździć samochidy

    • 19 20

  • Projektanci zaprojektują byle jak aby było (1)

    Od PNT do Statoil można wytyczyć pas / ścieżkę jednokierunkową po ulicy jest tam szeroko. I podobnie od Salonu Honda do Orlowskiej Orlowskiej. W drugą stronę też jeden kierunek od Cumowników do Strulicy, po ulicy bo jest wystarczająco szeroko. Można asfalt zrobić niebieski jak w Danii.

    • 7 4

    • Od Cumowników do Stryjskiej.

      Pomyłka w tekście.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane