• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Przebudowa

    Panie prezydencie, propozycje jakie tutaj wyczytałem tyczą chyba jakiejś wiochy lub też miasta z lat 50-tych. W ani jednym punkcie nie ma wzmianki o wielopoziomowych czy też podziemnych parkingach. A tak organizuje się nowoczesne miasta, te na miarę XXI w. Ktoś kiedyś stwierdził, że samochód dzisiaj to niezbędny system do przemieszczania się do i z pracy. To prawda, nie muszę się tym autem szwendać po mieście i dlatego buduje się parkingi. Np. koło teatru który załatwi i gości teatru jak i turystów, na wjeździe na Skwer Kościuszki a cały ciąg zamienić na miejsce spacerowe np. z Melexami do transporty dla leniwych, przy dworcu bo chyba Gdynia jest jedynym miastem gdzie parking jest wielkości tego w Skórczu na przykład, kompromitacja. A np. parking na dwóch wysokościach Władysława IV, a np. aby odciążyć Estakadę Kwiatkowskiego most nad kanałem portowym. Ale to jest myślenie na przyszłość, a nie paseczki na jezdniach dla rowerków, autobusy pod prąd, brak miejsc parkingowych. Miał Pan taką nauczyciel, pana poprzedniczkę, i co? ano nico.

    • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Rewolucja? (43)

    zamknięcie 1 pasa Świętojańskiej spowoduje zdecydowanie wieksze korki na Władysława i Morskiej-co to za róznica czy bedzie 1 pas ruchu czy dwa.Posadzenie kilku drzewek, bo na więcej nie ma miejsca i kilka donic z kwiatami to tez nic nadzwyczajnego.

    • 320 69

    • już w 1938r padła w Gdyni taka koncepcja

      by ścisłe centrum Gdyni całkowicie zamknąć dla ruchu samochodów.
      ...
      i to w latach gdy 1 samochód przypadał na 1000 mieszkańców

      • 1 0

    • przekształcenie ulicy miejskiej w deptak zmniejsza skłonność do korzystania z samochodu w jej okolicach

      ta zależność działa także w odwrotnym kierunku: jeśli tworzy się nowe połączenie drogowe w mieście, na sąsiednich ulicach dojazdowych zwiększa się natężenie ruchu pojazdów. Dlatego redukcja skali ruchu na Świętojańskiej przypuszczalnie przyczyni się także do redukcji skali ruchu na ulicach prostopadłych do niej, a także na ulicy Władysława IV; z korzyścią dla jakości życia w całym mieście. Brawo Gdynia!

      • 0 0

    • (3)

      Władysława IV to jest dopiero patologia w dziedzinie dróg.
      "autostrada" 3+3 pasy - kompletny bezsens.

      Jedna z jezdni powinna być zamknięta i przeznaczona na deptak.

      Druga powinna mieć jednokierunkowy buspas (dla komunikacji która mogłaby wracać jednokierunkową Świętojańską), oraz dwa pozostałe pasy dla samochodów (po jednym w każdą stronę).
      Oraz likwidacja bezsensownego parkingowiska wzdłuż Władysława IV.

      • 6 8

      • szok

        szok i niedowierzanie - na Władysława IV też mieszkają ludzie, którzy mają samochody! i chcą je zaparkować! więc jak zlikwidować "parkingowisko" przy Władysława IV? powiedział pewnie mądry z Pogórza albo innego Wiczlina... :):):)

        • 0 2

      • Zwariował

        O kolejny rewolucjonista? Jeden LENIN już był. panu za głupie pomysły dziękujemy.

        • 2 1

      • dodatkowa trakcje maja zbudowac, kto da na to pieniadze?

        • 1 1

    • no i bardzo dobrze (6)

      to przecież reprezentacyjna ulica tego miasta i czas by wreszcie jakoś zaczęła wyglądać, by z knajpianych ogródków nie przepędzał ludzi hałas samochodów.

      p.s. w gdańsku na Długiej też kiedyś był ruch.

      • 19 4

      • Może samochodów nie będzie,ale trolejbusy będą nadal jeździć obie strony (2)

        Więc przestrzeń dla ogródków wcale się nie powiększy

        • 6 2

        • Normalny

          Co wy tylko o tych knajpach i ogródkach ciągle? Piwo i alkohol wam mózgi wyżarło czy jako przyjezdni szukacie taniej rozrywki? Współczuję mieszkańcom Świętojańskiej.

          • 3 1

        • Czystsze powietrze będzie

          • 2 2

      • Wkurzony

        A ile ty siedzisz w tych ogródkach zimą?

        • 0 1

      • W takim razie niech zamkną całkiem, a nie tak, że samochody tylko w jedną stronę, ale trajtki i tak w dwie. Gdzie tu logika?

        • 5 1

      • i można było popylac tramwajem wzdłuż i co koń wyskoczy

        • 2 3

    • (16)

      smrodziarzom mówimy stanowcze nie. macie swoje ścieżki samochodowe za miastem.
      tam jest wasze miejsce

      • 33 55

      • (13)

        To jeszcze pedalulusie utrzymuj tę drogi. Obowiązkowe OC do każdego roweru, podatek za zwiększone wdychanie powietrza.
        Ekologu, trzeba było protestować jak zabudowywano korytarze powietrzne w mieście, teraz ruch po zdrowie w takim mieście to przyspieszenie rozwoju chorób.

        • 30 13

        • Diesel w mózgu (7)

          Przeżyjesz półgłówku. Tu chodzi o pieszych.

          • 11 20

          • Jakich pieszych??? (5)

            piesi na Świętojańskiej mają dwa szerokie chodnikii co kawałek przejścia! Mydlenie oczu.

            • 24 10

            • "Co kawałek"? (1)

              Jest ich tak mało, jak tylko się dało. Zamiast przejść po wszystkich stronach skrzyżowań, są tylko po jednej (Kilińskiego, Obrońców Wybrzeża, Traugutta) dlatego piesi muszą pokonywać 3 przejścia zamiast jednego. Nie ma przejścia np. na wysokości Pułaskiego ani wielu innych ulic prostopadłych do Świętojańskiej, gdzie przecież można przechodzić - bo na skrzyżowaniach można przechodzić, jeżeli nie ma płotków - tylko jest to niewygodne i niebezpieczne.

              • 4 1

              • Piszesz głupoty

                twoja wiedza opiera się chyba na obserwacjach turystycznych. Przejścia podwójne już dawno przywrócili tak, jak było kiedyś. Jedyna ulica gdzie ich nie ma to faktycznie Pułaskiego. Ulice Zygmuntowska i Wybickiego Wybickiego są mało istotne dla ruchu i do przejścia ze światłami jest blisko więc nie ma problemu, który powstanie gdy Świętojańska będzie jednokerunkowa - totalna bzdura!!!!

                • 1 1

            • (2)

              próbowałeś kiedyś przejść na drugą stronę ulicy? Jest to czasami bardzo niebezpieczne bo auta spieszą się do lewoskrętów lub pędzą...

              • 3 10

              • Mieszkaniec Świętojańskiej

                Z jakiej wsi przyjechałeś do Gdyni? Samochody pędzą po Świętojańskiej zwężonej kiedyś przez tę samą ekipę do jednego pasa? Gdzie jest policja i straż miejska skoro tego nie widzą, tak samo jak nie widzą aut zaparkowanych na tej ulicy pod prąd????

                • 3 1

              • Dlatego trzeba zachowac szczegolna ostroznosc i nie gapic sie w smartfona pidczas przechodzenia

                • 5 6

          • Kazdy jest pieszym

            • 8 0

        • Dokładnie! (3)

          Oraz absolutny zakaz jeżdzenia rowerem w słuchawkach z mandatem 500PLN. W tej chwili rowerzyści wszystkich mają w poważaniu tłumacząc swoje uchybienia ekologią.

          • 14 7

          • To tak jakby wprowadzić zakaz słuchania radia w samochodzie. (2)

            Śmieszą mnie takie argumenty.

            • 6 9

            • (1)

              Tak Cie smiesza?Ludzie gina na przejsciach
              Bo wchodza bezmyslnie na czerwonym,poniewaz smartfon i facebook jest najwazniejszy.Dalej Cie smieszy?

              • 3 3

              • Kierowcy bezmyślnie przejeżdżają pieszych na przejściach

                Bo słuchają radia. Kontynuujmy te dyskusje.

                • 1 3

        • Drogi miejskie nie są utrzymywane z OC, akcyzy ani VATu. Po drugie jeżeli statystycznie rowery powodowałoby by tyle wypadków, które byłyby obciążeniem finansowym to już dawno byłoby OC na nie. Nie spodziewam się, że przyjmiesz to do wiadomości, skoro piszesz takie bzdury.

          • 13 9

      • Rowerzysci winni jezdzic tylko po sciezkavh za miastem przez caly rok z zakupami z plecalami itp.

        • 3 5

      • Sam(a) jesteś smrodziarzem

        • 4 3

    • Panie Prezydent Pan już nie miej więcej pomysłów Pan po prostu abdykuj nie czas???

      • 2 1

    • To nawet nie chodzi o zwężenie pasa drogowego. Dla trolejbusów ma być ruch dwukierunkowy, więc szerokość jezdni musi pozostać.

      • 2 1

    • czas sie ewakuowac z tego miasta (5)

      Co pomysł to głupszy. Ciekawe który kierowca chce płacić 5 zł za godzinę?? może jeszcze wpuśćcie tylko hybrydy i elektryki do centrum... a za 5 lat z tzw hybrydami bedzie jak z dieslami z dpf niby sa a jednak ich nie ma... wiecej zieleni tak ale komunikacja miejska napewno nieee. szybciej pojade gdzie indziej i zostawie pieniadze niz mam płacic za parking.
      Ponadto zastanowili by się by zrobić Parki poza centrum wtedy nikt by się nie pchał do centrum i na bulwar gdzie nic nie ma. W tym zakresie jest kompletna klapa i nie ma gdzie isc.
      Pare lat temu to było miasto z prezydentem który myslał teraz widze, że juz wiek nie ten i rozum nie ten. Czas na zmiany

      • 15 11

      • Ja! (1)

        Mogę płacić nawet 10PLN żeby zalatwić swoje sprawy i odjechać. Stać cię na paliwo to będziesz miał i na parking. Proste jak drut. A jak nie to pozostaje rower i komunikacja.

        • 16 6

        • Ale jak widzisz do większości nie dociera. Alternatywą dla 5zł za godzinę parkowania nie jest 2zł tylko brak miejsca w ogóle.

          • 5 1

      • Zapraszamy fo Gdanska!

        • 2 2

      • (1)

        Jedź, jedź. Najlepiej do Poznania czy Warszawy. Tam za darmo zaparkujesz w centrum. A nie... tam zaraz będą sporo wyższe stawki niż w Gdyni po podwyżkach

        • 17 4

        • niech jedzie ale do ...

          samego centrum zagłębia PiS siedliska ciemnoty, zabobonu i wiary w gusła - podlaskiego

          • 9 4

    • (1)

      korków nie powoduje zamknięcie ruchu a zbyt duża ilość samochodów. Jednokierunkowa droga uspokoi ruch i zwiększy bezpieczeństwo pieszych. Ludziom tyłki przyrosły do samochodów, a w mieście wcale nie potrzeba ich używać. Ostatnią milę można przejść na pieszo.

      • 6 5

      • Ostatnia mile to juz Ciebie zaniosa.

        • 2 2

    • Likwidacja zatok przystankowych

      Żeby uspokoić ruch na Świętojańskiej (i nie tylko) wystarczy zlikwidować zatoki przystankowe. To skuteczniejsze niż strefa 30, a przy okazji będzie więcej miejsca dla pieszych.

      Ale miasto zamiast likwidować zatoki, wydało właśnie miliony na ich remonty, a z drugiej strony stawia znaki i przeszkody żeby uspokoić ruch.

      • 10 3

    • Zamknąć dal ruchu samochodowego:

      - Świętojańską od 10 Lutego do UM z możliwością przejazdu ul Armii Krajowej w kierunku teatru i na Kamienną Góry,
      - Żwirki i Wigury w jednym kierunku,
      - Żołnierzy I Armii ... także w jednym kierunku,
      - Skwer Kościuszki od ul Borchardta/ Waszyngtona
      - Starowiejską na większej części

      Można oczywiście czasowo włączać np od 7:00 do 21:00 tak aby można było zrobić zaopatrzenie. Skwer jest specyficzny z racji firm i basenu jachtowego więc tu przejazd tylko w wyznaczone miejsca lub z racji przewozu sprzętu wodnego na zasadzie przepustek.

      • 5 6

    • Kto powiedział, że Władysława IV się nie zmieni jak Świętojańska?

      • 5 3

  • Mam nadzieję że droższe parkowanie będzie też dla mieszkańców ... (5)

    Mieszkańcy płacą grosze a teren pod kamienicami traktują jak prywatny ....blokując na wiele godzin przestrzeń wspólna...

    • 19 13

    • (2)

      a gdzie mają parkować? na Witominie? i dojeżdżać komunikacją miejską do swojego samochodu, gdy go potrzebują? przecież to jakiś nonsens.

      mieszkam w Śródmieściu, mam samochód, którego nie używam na codzień bo nie mam takiej potrzeby (czyli na plus - nie smrodzę!) ale mniej więcej 1-2 razy w tygodniu samochód jest mi potrzebny, bo nie całe życie toczy się w Śródmieściu. nie pozbędę się go a parkować gdzieś muszę. gdzie mam to zrobić, jeśli nie pod domem?

      i tak muszę za to zapłacić, a wystarczyłoby mieszkać kilkaset metrów dalej, na Śląskiej, i już bym płacić nie musiała, a nikomu by do głowy nie przyszło, żeby mi zarzucać blokowanie przestrzeni wspólnej zaparkowanym samochodem. tylko wszystkim się jakoś wydaje, ze jak ktoś mieszka w Śródmieściu, to niech płaci za wszystko, a co! należy mu się, skoro może sobie pozwolić na mieszkanie w centrum, co nie? ;]

      • 16 4

      • Mieszkańcy kamienicy powinni płacić jak przyjezdni... (1)

        Albo sobie niech parkują na podwórku kamienicy a nie na ulicy ...za grosze

        • 5 4

        • Tylko tak się składa ze wiele kamienic w Gdyni nawet nie ma podwórka - mam na myśli bramę wjazdową...

          • 0 0

    • Sugeruję nie parkować pod kamienicami

      Jeśli nie masz pewności, że teren jest miejski (a jest miejski jak jest parkometr).
      Teren wokół kamienicy jest prywatny i możemy tam parkować własne auta, a nie auta dwóch tysięcy ludzi którzy przyjechali tylko na chwilkę, do pracy, na remont i każda inna głupia wymówka żeby nie płacić za parkowanie.

      • 6 2

    • Parkowanie dla mieszkańców w Gdyni jest najdroższe w całym Trójmieście. A tereny pod kamienicami/za kamienicami, są często terenami prywatnymi (a nie miejskimi). WIęc nic dziwnego że są traktowane jak prywatne...Przestrzeń wspólna to tereny miejskie, których Gdynia wciąż się pozbywa, żeby mieć jak dopiąć budżet miasta, i wielomilionowe kredyty...

      • 5 0

  • Dzieci

    Ciekawy jestem ilu UM jezdzi rowerem?
    Czy Pan Prezydent z Wiczlina bedzie podwozil swoje dziecko do lekarza na rowerze?
    Jeden pas dla Swietojanskiej, ciekawy jestem dla ktorego developera IK, AB?

    • 2 0

  • Parking wielopoziomowy

    Do cholery za takie pieniądze można zbudować parking dla samochodów.

    • 1 0

  • Wkurzony

    Co za d**il to wymyślił????????

    • 3 0

  • Czyli zamiast budowy dróg, walić podwyżki i jeszcze zmniejszać ilość tych dostępnych. Nie, no teraz to wy mi zaymponowalyście...

    • 2 0

  • jestem pod wrażeniem porównań..

    Porównanie Berlina do Gdyni pod względem ilości samochodów na określoną ilość mieszkańców to pomyłka. Układ komunikacyjny Berlina to nieosiągalne marzenie dla Gdyni, tam wręcz samochód jest nieprzydatny.Sugeruję UM aby skończyli swoje chore pomysły na próby wyrugowania samochodów z miasta na rzecz słabej infrastruktury komunikacyjnej i promowania rowerków jako znaczącego środka komunikacyjnego. Ludzie i tak pracują poza Gdynią a z dalszych osiedli rowerem nie mają zamiaru dojeżdżać na brakujące węzły przesiadkowe.

    • 5 0

  • wielopoziom

    dlaczego nie można zamiast "parkingu" przy Batorym wybudować parkingu wielopoziomowego? Batory sie wkopał kilkoma poziomami w dol. Dwa poziomy w dol i ze trzy w gore pochłoną całkiem znaczna liczba pojazdów. Zamknąć calosc dachem zielonym. Wprowadzić rozsądne dla kieszeni abonamenty (np. dla tych co dojezdzaja na caly dzień do pracy by mogli zaparkować na te 8 czy więcej godzin) To zwolniłoby miejsca na innych parkingach dla tych co musza zaparkować na godzinę czy dwie (większą rotacja). Dobry projekt w modernistycznym stylu bylby mile widziany..

    • 3 0

  • Upadli na glowe 5 PLN za godzine

    Szczurek musi odejsc. Koniec z tym Panem. Temu Panu juz dziekujemy. kolejnie nietrafione decyzje.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane