• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: powstanie obwodnica Witomina

Patryk Szczerba
11 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej.

Obwodnica Witomina ma połączyć ul. Chwarznieńską zobacz na mapie GdyniKielecką zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. To powrót do pomysłu sprzed kilku lat, spowodowany m.in. tym, że na początku roku unieważniono przetarg na ostatni etap modernizacji ulicy Chwarznieńskiej. Szacowany koszt inwestycji to ok. 60-70 mln zł.



Kiedy powstanie obwodnica Witomina?

Przypomnijmy, że koperty z ofertami na zapowiadaną od lat przebudowę Chwarznieńskiej zostały otwarte pod koniec listopada 2018 roku. Okazało się, że jest dwóch chętnych do prowadzenia prac.

Spółka MTM złożyła ofertę na kwotę 79 171 268,75 zł brutto, a Strabag na kwotę 103 025 535,62 zł brutto.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 490 862,83 zł brutto, a więc 10 mln zł mniej od tańszej oferty.

Remont Chwarznieńskiej: za drogie oferty



Przetarg z powodu ceny unieważniono, a Marek Łucyk, wiceprezydent miasta, poinformował, że nowego nie będzie.

Obwodnica Witomina - planowana trasa. Obwodnica Witomina - planowana trasa.
W kwietniu przyznał, że gdyby cena mieściła się w szacunkach, przebudowa premiująca pojazdy komunikacji miejskiej i rowerzystów byłaby realizowana.

Chwarznieńska: optymalizacja projektu przebudowy


O dalszych losach Chwarznieńskiej miały rozstrzygnąć analizy układu komunikacyjnego Witomina.

Obwodnica Witomina: dwie jezdnie po dwa pasy przez las



W czwartek na kładce przy Domu za Falochronem padła zapowiedź budowy obwodnicy Witomina, która będzie poprowadzona przez las.

Obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 metrów. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach, oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych (obwodnica Witomina będzie prowadzić przez tereny leśne).

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Obwodnica Witomina: koncepcja rozważana kilka lat temu



Obwodnica Witomina to nie jest nowa idea. Koncepcja była rozważana kilka lat temu. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się jednak wówczas zbyt kosztowne.

Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono - jak się jeszcze niedawno wydawało na kilkanaście lat.

Teraz władze Gdyni zapowiadają, że potrzeba dwóch lat od momentu wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy.

Obwodnica Witomina według szacunków - w uaktualnionym wariancie - ma kosztować ok. 60-70 mln zł.

Wcześniej - bo jeszcze w sierpniu - ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę Hodowlanej oraz zbiornika retencyjnego przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców. W zapowiedziach nadal pojawia się kompleksowy remont Chwarznieńskiej, zakładający m.in. budowę nowego chodnika i drogi rowerowej.

Miejsca

Opinie (333) ponad 20 zablokowanych

  • rozumię , że obwodnica musi powstać z uwagi na to ...

    nasz Wielokadencyjny musi codziennie w korkach stać jadąc z Wiczlina do i z roboty ! , a czy nie taniej i prościej kupić Wojtkowi Helikopter ,zatrubnić b. emerytowanego pilota z Mar Woj. startować i lądować w przydomowym ogródku żony {!} w urzędzie na dachu za pare groszy zakumplowana firma MTM zbuduje lądowiska ! i szafa gra ! a reszta mieszkańców niech się buja !

    • 16 5

  • Duch puszczaństwa przemawia przez ten projekt

    Druh Szczurek mści się na lesie za niedogodności z czasów harcerskich. Wyrżnięcie lasu przy poszerzeniu Chwarznieńskiej nie pomogło - rżniemy dalej...

    • 10 9

  • Prezydent Gryzoń najwidoczniej coś chlapnął

    wcześniej aby takie brednie opowiadać. Niby od lat wiadomo że przez las drogi nie puszczą ekolodzy... więc "leśnicy" mogą sobie przytakiwać że super pomysł ma p. Szczurek i oni nigo popierają - lecz problem rozbije się gdzieś dalej.
    70mln zł za drogę w klasie 2x2 to chyba kpina ... znów się skończy tym że My Miasto dobrzy a Ci źli to budowlańcy chcą za dużo.

    Za takie deklaracje rzucane na wiatr powinno się odpowiadać nie tylko politycznie przy wyborach.
    Jednym słowem kpina z mieszkańców po raz kolejny

    • 10 8

  • To może być krzywdząca opinia.

    Analizuję te wypowiedzi urzędników w Gdyni, patrzę na liczby, patrzę na ich dotychczasowe dokonana i dochodzę do smutnego wniosku. Nie wiem co oni w tym urzędzie biorą ale niech to już lepiej odstawią.

    • 6 6

  • na Witominie od wielu już lat nie może powstać przycmentarne Krematorium !!! - a wy tu o Obwodnicy ... (1)

    • 16 0

    • Krematorium ...

      Krematorium jakąkolwiek miarą nie jest ... drogą. Jest drogą donikąd, biorąc za punkt odniesienia rolę ideę krematoriów w systemie Holokaustu.

      • 5 3

  • Nie mogę czegoś zrozumieć (8)

    Przebudowa Chwarznienskiej zakładali, że będzie kosztowała 60 mln. Ogłosili przetarg, ofert były na 80 i 100 mln. Budowę obwodnicy szacowano na 150 mln, a teraz tylko na 60 mln, też po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Ceny rosną, a oni teraz obwodnicę wyliczają na 40% wczesniejszych wyliczeń. To albo tam był wtedy ostry wałek albo nie wiem jakie teraz będą wymagania co do tej obwodnicy.

    • 106 9

    • Dokładnie

      To tak jak w tym żarcie: "Masz tu dychę, kup pół litra wódki i przynieś resztę."

      Ja nie wiem kto te bajki panów z urzędu jeszcze kupuje. Papier wszystko przyjmie, tak jak strefa ciszy w parku centralnym z wybiegiem dla psów, tak tutaj jest zaklinanie podstawowej matematyki. I niestety rację mają ci, którzy piszą że przy tych włodarzach ta trasa tak samo powstanie jak węzeł Karwiny, pływalnia, lodowisko itd.

      • 9 0

    • Maja byc dwa pasy w kazda strone.

      Oba namalowane na nawierzchni

      nieutwardzonej.

      • 8 0

    • No wlasnie...

      Tez zwrocilem uwage na ten absurd. Szkoda ze piszacy ten tekst tylko bezmyslnie powtarza co uslyszal i nie dopytal co oznacza okreslenie "w uaktualnionym wariancie" bo roznica miedzy szacowanymi kosztami teraz, a tymi z 2014 roku jest po prostu porazajaca.

      • 9 0

    • nie wspomnieli, że to będzie droga gruntowa

      • 9 3

    • i to wszystko za Szczurka teraz i wcześniej

      • 7 0

    • Chodzi o to żeby było tak jak z Chwarznieńską.

      Będzie za drogo więc znowu unieważnią ale ograniczeni gdynianie będą "myśleli", że coś się jednak dzieje w ich mieście. A czemu gdynianie są ograniczeni? Bo nadal głosują na szczura mimo, iż obok mają przykład jak powinno rozwijać się miasto (Gdańsk). Porównywanie Gdańska i Gdyni nawet nie ma sensu. W Gdańsku inwestycji jest co najmniej 10 razy tyle co w Gdyni (nie tylko drogowych). I tak owszem Gdańsk jest większym miastem ale 2 razy a nie 10.

      • 23 1

    • kolejny nierealny budżet, potem będzie, że miasto chce budować, ale wykonawcy żądają tak dużo kasy

      • 28 0

    • Przecież ta inwestycja powstanie tak jak inne baseny, węzły itp.

      • 33 0

  • A co w temacie łącznika Witomino - Karwiny???

    Czy nie należałoby przemyśleć i zrealizować koncepcję 'leśnego' łącznika pomiędzy Witominem i Karwinami, tak aby usprawnić komunikację i odkorkować Wielkopolską w godzinach szczytu??? Dalej poprzez modernizację Sopockiej/Malczewskiego, zbudować małą obwodnicę 'sopocką'??? Budując przy okazji ścieżkę rowerową łączącą Karwiny z Sopotem.

    • 10 8

  • Po naszym Ekologów trupie to zbudują !!!! zachciało im sie las wycinać

    Bedziemy protestować !!!
    Mam łąńcuch z kłódką - obronie jedno drzewo !!!

    Rozpudę obroniłem- Park Trójmiejski też obronię.
    Jest nas tysiące i tysiące do Gdyni zjadą.
    Nie ozwolimy wycinac naszych Braci drzew w imię blachosmrodów

    Autobusami przez Witomino sobie jeżdzcie i wrowadzcie zakaz wjazdu osobówkom które tworza korki.

    • 13 9

  • tak to jest jak facet zajmujący sie do tej pory sportem

    bierze się za budowanie

    • 19 0

  • Będzie można sprawnie minąć Witomino (1)

    by stanąć w super korku przy Węźle Cegielskiej :)

    • 33 9

    • nie jest powiedziane, że sprawnie

      W Gdyni rzadko buduje się coś z głową. Najpierw zbudują po dwa pasy, ludzie chwilę się pocieszą, a potem zabiorą po jednym pasie na buspas, porobią przejścia naziemne i światła co 100 m. To się nazywa uspokojenie ruchu.

      • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane