• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia sprawi sobie dwa buspasy: na Kieleckiej i Morskiej

Patryk Szczerba
15 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem. Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem.

Gdynia zdecydowała się na utworzenie dwóch buspasów na ul. Morskiej i ul. Kieleckiej, choć gdańskie doświadczenia z takimi rozwiązaniami są niejednoznaczne.



Tak zachowują się kierowcy na gdańskim buspasie na Podwalu Przedmiejskim.

W ostatnich miesiącach gdyńscy urzędnicy zastanawiali się, czy po uzyskaniu dodatkowych środków z unijnego budżetu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Pomorza na lata 2007-2013 nie przebudować zatoczek autobusowych i przystanków, kupić biletomatów i postarać się o dodatkowy tabor. Biletomaty okazały się za drogie i wypadły z gdyńskiego wniosku. Pozostały natomiast: modernizacja 20 zatoczek, przebudowa placu postojowego przy zbiegu ul. Powstania Styczniowego i ul. Huzarskiej zobacz na mapie Gdyni oraz zakup 30 nowych autobusów.

Buspasy, choć najmniej efektowne, mają dać najwięcej korzyści pasażerom autobusów często notującym spóźnienia. Dlatego na ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni pojawi się 1,5-kilometrowy pas dla jadących pod górę, natomiast na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Zakręt do Oksywia, tylko do dyspozycji autobusów pozostanie 350 metrów na drodze w kierunku Rumi. Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.

Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni.

Czy buspasy na gdyńskich ulicach to dobry pomysł?

Rozwiązania, choć są dopiero w planach, już teraz budzą kontrowersje wśród tych kierowców, którzy boją się większych korków. Z kolei urzędnicy z ZDiZ podkreślają, że przyspieszą kursowanie komunikacji miejskiej, która - zwłaszcza podczas podróży ul. Kielecką w kierunku Witomina - jest z góry na przegranej pozycji. Liczą też na przesiadkę zmotoryzowanych, zwłaszcza z Chwarzna i Wiczlina, do autobusów. Zresztą ostatecznie pomóc mają też właścicielom aut, bo urzędnicy liczą, że w dłuższej perspektywie rozładują ruch samochodów w centrum i łatwiej będzie tam o miejsce parkingowe.

- Do tej pory rozmawialiśmy o tym rozwiązaniu tylko teoretycznie, ale teraz będziemy się musieli zabrać do pracy. To dotyczy również ustaleń, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Czytaj też: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Ci pierwsi nie ukrywają, że mają chrapkę na zajęcie wolnej przestrzeni na jezdni, choć zarówno na chodnikach przy Morskiej, jak i Kieleckiej ruch rowerowy jest dopuszczony.

Otwartą kwestią pozostaje kontrola łamiących przepisy kierowców. Na ul. Morskiej pomóc mają kamery monitoringu, na Kieleckiej potrzebna będzie częstsza obecność patroli. Niewykluczone jest też ustawienie fotoradaru.

Urządzenie potrafi być skuteczne, co pokazał fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Na zdjęciach byli uwieczniani nie tylko przekraczający prędkość, ale wszyscy, którzy bezprawnie z pasa korzystali.

Na około kilometrowy odcinek nadal wjeżdżać nie można. Urządzenie filmujące zostało zdemontowane.

- Kierowcy po prostu nauczyli się, by nie wjeżdżać na ten pas i teraz praktycznie nikt nie łamie tam przepisów - wyjaśnia pan Marcin. W Gdańsku buspas ostał się też naPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej funkcjonował m.in. przez okres remontu we Wrzeszczu na na ul. Dmowskiego, wzbudzając jednak wśród kierowców sporo kontrowersji.

Całkowita wartość gdyńskiej inwestycji, która obejmuje także budowę buspasów, to blisko 39 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie nieco ponad 16 mln zł. Całość musi zostać zakończona do czerwca przyszłego roku.

Materiał archiwalny

Mandaty dla kierowców blokujących cztery lata temu buspas w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (227) 6 zablokowanych

  • to jakaś paranoja... co dla kogo? (1)

    ...cyt ..."fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę.... - czyli co? - to ma być POprostu pomysł "kolesi królika" - na "maszynkę do robienia kasy" dla Gminy? - czy pomocny ruch dla mieszkańców?

    • 3 2

    • Czytaj ze zrozumieniem. Fotoradar miał na początku przypilnować respektowania przepisów. Informacja o tym ilu wyłapywał piratów drogowych ma tylko na celu uzmysłowienie jak wiele osób miało te buspasy w d*pie.

      • 3 1

  • a kiedy parkingi?

    • 1 4

  • (1)

    Nie mam nic przeciwko ,pod jednym warunkiem,że oprócz pasa dla wybrańców ,będzie porządna czteropasmowa jezdnia !!! Może najpierw poszerzyć Kielecką (a miejsca jest dosyć) a dopiero pózniej kombinować z buspasami !

    • 4 3

    • Zrozum, że dorzucanie kolejnych pasów wyeliminuje korki tylko na krótko.

      • 3 3

  • Wszystkie drogi bezpośrednio prowadzące do obwodnicy w Trójmieście, powinny wyglądać jak np. Armii Krajowej w Gdańsku . Po dwa pasy w każdą stronę to dzisiaj standard !!!!!!!!!!!! Pieniądze z UE na komunikację powinny być przeznaczone w tym celu . No i oczywiście nowa obwodnica Trójmiasta !

    • 4 4

  • Tylko nie to g.ó.w.no

    .....mieszkalem 4 ata w Warszsawie .....to wiekszego bubla i g.ów.na nie wymyślili jak buspasy .....albo paraliz na jezdni obok bo jedzie jaśnie autobus no iikt nie moze z tej przestrzeni kozystać albo jedzie autobus i 100 merów przed lub za jaśnie autobusem pusta przestrzeń i nikt z tej przestrzeni nie moze korzystać....ludzie kto to wogóle wymyślił ???

    • 8 5

  • 350 m ? żartujecie, to nic nie da

    kosztem parkingu wzdłuż Morskiej gdzie autobus pojedzie sobie od świateł do świateł ? po co w tym miejscu bus pas, tam nie ma korków ale za to będzie po europejsku w Gdyni... urzędasom coraz gorzej wychodzą inwestycje, brak pomysłow, potrzebna jest świeża krew do pracy

    • 3 1

  • 2 mln za wiadro farby

    • 1 1

  • Budowane czy malowane? (9)

    Z artykułu kompletnie nie wynika czy bus pasy na Morskiej powstaną kosztem istniejących pasów, czy jakoś obok. A to kluczowe dla większości czytających ten artykuł. Kolejna słaba dziennikarska wrzuta , zastanawiam sie nawet czy nie prowokacja, aby nabić opinii portalowi trojmiasto.pl :-(

    • 70 5

    • (7)

      Tam nie ma miejsca na kolejne pasy.

      • 14 3

      • dlatego będzie jeden z prawego pasa (4)

        • 7 0

        • to 2mln złotyc za trochę farby? (2)

          na napis bus ? :(

          • 14 6

          • Za 2mln!!!??? (1)

            Za 2 mln to kilka budynków w stanie surowym można postawić, a co dopiero wylać ledwie 350m drogi.... Oj drogo drogo...

            • 1 4

            • Chyba kilka obór.

              • 3 1

        • w myśl idei: jedź, pij i popuszczaj pasa.

          • 0 0

      • JEST!!!

        Z drugiej strony, tzn. z drugiej strony jezdni. Trzeba przesunąć całą jezdnię w stronę do osi drogi. Można na upartego zrobić nawet dwa pasy. Drugi byłby dla skręcających na obwodnicę.

        • 0 0

      • Poszerzenie

        No ale w artykule jest zdanie, że "...inwestycja obejmie.... poszerzenie i wymianę nawierzchni..." To jak w końcu

        • 2 0

    • nie budowane, a budYNIowane.

      • 0 4

  • Szkoda kasy

    Chamstwo kierowców jest tak powszechne, że cały czas musiałby stać policjant i kasować tych co zajmują buspasy. Prościej było by zrobić po górę Kileckiej dodatkowy pas dla wszystkich a zwężyć z góry, bo z góry autobusy jadą bez problemu pod górę się wloką.

    • 3 1

  • Buspas na Podwalu to bzdura ...

    Jest to niepotrzebne dublowanie środków komunikacji.
    Wszędzie tam, gdzie jest TRAM nie jest potrzebny BUS.

    PS.
    Przypomnę wszystkim, że po wybudowaniu linii tramwajowej na Chełm zniknęły z AK autobusy. Działa doskonale.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane