• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia sprawi sobie dwa buspasy: na Kieleckiej i Morskiej

Patryk Szczerba
15 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem. Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem.

Gdynia zdecydowała się na utworzenie dwóch buspasów na ul. Morskiej i ul. Kieleckiej, choć gdańskie doświadczenia z takimi rozwiązaniami są niejednoznaczne.



Tak zachowują się kierowcy na gdańskim buspasie na Podwalu Przedmiejskim.

W ostatnich miesiącach gdyńscy urzędnicy zastanawiali się, czy po uzyskaniu dodatkowych środków z unijnego budżetu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Pomorza na lata 2007-2013 nie przebudować zatoczek autobusowych i przystanków, kupić biletomatów i postarać się o dodatkowy tabor. Biletomaty okazały się za drogie i wypadły z gdyńskiego wniosku. Pozostały natomiast: modernizacja 20 zatoczek, przebudowa placu postojowego przy zbiegu ul. Powstania Styczniowego i ul. Huzarskiej zobacz na mapie Gdyni oraz zakup 30 nowych autobusów.

Buspasy, choć najmniej efektowne, mają dać najwięcej korzyści pasażerom autobusów często notującym spóźnienia. Dlatego na ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni pojawi się 1,5-kilometrowy pas dla jadących pod górę, natomiast na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Zakręt do Oksywia, tylko do dyspozycji autobusów pozostanie 350 metrów na drodze w kierunku Rumi. Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.

Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni.

Czy buspasy na gdyńskich ulicach to dobry pomysł?

Rozwiązania, choć są dopiero w planach, już teraz budzą kontrowersje wśród tych kierowców, którzy boją się większych korków. Z kolei urzędnicy z ZDiZ podkreślają, że przyspieszą kursowanie komunikacji miejskiej, która - zwłaszcza podczas podróży ul. Kielecką w kierunku Witomina - jest z góry na przegranej pozycji. Liczą też na przesiadkę zmotoryzowanych, zwłaszcza z Chwarzna i Wiczlina, do autobusów. Zresztą ostatecznie pomóc mają też właścicielom aut, bo urzędnicy liczą, że w dłuższej perspektywie rozładują ruch samochodów w centrum i łatwiej będzie tam o miejsce parkingowe.

- Do tej pory rozmawialiśmy o tym rozwiązaniu tylko teoretycznie, ale teraz będziemy się musieli zabrać do pracy. To dotyczy również ustaleń, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Czytaj też: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Ci pierwsi nie ukrywają, że mają chrapkę na zajęcie wolnej przestrzeni na jezdni, choć zarówno na chodnikach przy Morskiej, jak i Kieleckiej ruch rowerowy jest dopuszczony.

Otwartą kwestią pozostaje kontrola łamiących przepisy kierowców. Na ul. Morskiej pomóc mają kamery monitoringu, na Kieleckiej potrzebna będzie częstsza obecność patroli. Niewykluczone jest też ustawienie fotoradaru.

Urządzenie potrafi być skuteczne, co pokazał fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Na zdjęciach byli uwieczniani nie tylko przekraczający prędkość, ale wszyscy, którzy bezprawnie z pasa korzystali.

Na około kilometrowy odcinek nadal wjeżdżać nie można. Urządzenie filmujące zostało zdemontowane.

- Kierowcy po prostu nauczyli się, by nie wjeżdżać na ten pas i teraz praktycznie nikt nie łamie tam przepisów - wyjaśnia pan Marcin. W Gdańsku buspas ostał się też naPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej funkcjonował m.in. przez okres remontu we Wrzeszczu na na ul. Dmowskiego, wzbudzając jednak wśród kierowców sporo kontrowersji.

Całkowita wartość gdyńskiej inwestycji, która obejmuje także budowę buspasów, to blisko 39 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie nieco ponad 16 mln zł. Całość musi zostać zakończona do czerwca przyszłego roku.

Materiał archiwalny

Mandaty dla kierowców blokujących cztery lata temu buspas w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (227) 6 zablokowanych

  • Wrzeszcz - Dmowskiego - bark buspasa ? (1)

    Przecież tam nadal jest buspas, tak wynika z oznakowania. Te oznakowanie na jezdni może jest trochę już starte, ale znaki drogowe jakoś nie zniknęły (wczoraj je widziałem).

    • 13 0

    • Dokładnie tak jak piszesz...Zaraz się okaże, że ten bus-pas od roku jest nieważny a tylko ktoś zapomniał zdjąć znaki...

      • 0 0

  • urzędnicy i ich wizje... (2)

    już widzę, jak mieszkańcy Wiczlina i Chwarzna przerzucają się do autobusów, bo będzie kawałek buspasa na kieleckiej.. a co dalej? nie wszyscy z tych dzielnic zjeżdżając w dół pracują w centrum...
    bus na Morskiej... hmm w którym miejscu? jak dla mnie to jedyne miejsce, gdzie można by wcisnąć taki pas to za estakadą w kierunku Rumunii do skrzyżowania z ul. Chylońską..

    • 56 12

    • Rumianin

      W Rumuni to ty mieszkasz wieśniaku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 2 4

    • tylko ze teraz jest tam parking

      • 0 0

  • c.d (2)

    Stworzenie Buspasa na Kieleckiej i to bez możliwości swobodnego ruchu kierowców wdłuż Kieleckiej do góry będzie totalną porażką!

    Zróbcie coś ze skrzyżowaniem na Witominie lepiej, a nie od d*py strony zabieracie się za problemy!!!

    • 7 3

    • Kielecka nie jest zabudowana. Jezdnia ma być poszerzona. Wróć do lektury artykułu i dokonaj samokrytyki ;-) (1)

      Witomino to inna bajka. Przebudowa głównego skrzyżowania w mocno zabudowanej dzielnicy, to inwestycja niebagatelna, a na czas przebudowy utrudnienia byłyby takie, że władze miasta zdążyłyby się parę razy zmienić na skutek referendów.

      • 3 0

      • pytanie dlaczego

        dlaczego najpierw sie buduje witawe, lidla, zjazd kolizyjny z obwodnicy do Witomina,lecie, a teraz ktos nagle zauwazyl ze dzielnica jest mocno zabudowana. Władza zyje z łapowek i układów, i mysle najwyzej 2 lata na przód.
        Czas karać urzędników na błedne decyzje.

        • 3 1

  • 2 miliony złotych ??? (5)

    za bus pasy ??? cenna ta biała linia na asfalcie ! no i ciasno się zrobi w drodze do obwodnicy ....

    • 132 39

    • JA pier$&& (4)

      ciołki zanim dacie plusa to przeczytajcie ze zrozumieniem tekst. Ułatwię Wam cytatem dość istotnym:
      "Wymienione zostaną konstrukcje jezdni, które zostaną nieco poszerzone oraz nowe krawężniki. W obydwu przypadkach zostanie wymieniona również nawierzchnia."
      I teraz jeszcze podpowiem, to NIE TYLKO biała linia na asfalcie i znaki za te dwie bańki

      • 24 11

      • Ciołku ... (3)

        całość inwestycji to 39 mln ! 40 baniek za dwa bus pasy ??? dla mnie to przegięcie patrząc na stan niektórych dróg !

        • 7 11

        • Naucz się czytać ze zrozumieniem... (1)

          Te twoje 40 baniek to całość inwestycji obejmująca dużo więcej niż buspasy, skup się na zdaniu: "Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście."

          • 8 5

          • i wracamy do punktu wyjścia ... 2 buspasy za dwie bańki !

            • 5 7

        • aż szkoda komentować, ale.....

          Zacznij od krótszych tekstów, przeczytaj powoli, ze zrozumieniem i potem wróć jeszcze raz do tego :)

          • 14 5

  • (5)

    Zawsze się znajdą jacyś smutni narzekacze, którzy nigdy w życiu nie korzystali z buspasów w innych krajach europejskich - a oczywiście wiedzą najlepiej.

    • 11 14

    • Smutne jest to , ze musisz bazgrac po necie to co Ci pryncypał WS podszepnie

      • 1 0

    • (3)

      Nie porównuj Polski do innych krajów europejskich, bo organizacja transportu jest tam na dużo wyższym poziomie, o którym my możemy sobie tylko pomarzyć. Nieudolne wprowadzenie rozwiązań z innych krajów w niczym tu nie pomoże.

      • 7 6

      • (2)

        Mało jeździłeś po Europie.....

        • 4 6

        • (1)

          Nie muszę jeździć po Europie, żeby wiedzieć, że nasi inżynierowie ruchu są beznadziejni.

          • 5 5

          • Wystarczy spojżec na to jak przebudowano Morska w Cisowej

            masakra

            • 5 2

  • Hipokryci

    Robicie materiał o łamaniu prawa w ruchu drogowym, a na filmiku dołączonym do artykułu widać jak rejestrujecie obraz jadąc pojazdem z uszkodzona przednia szyba! Zabieramy dowodzik i na ponowne badanie techniczne. No i mandacik oczywiście

    • 8 0

  • O nas bez nas!

    A gdzie do cholery konsultacje społeczne!

    Samowola urzędnicza nie zna granic. Będę głosował na Twój ruch, bo jak zalegalizują marihuanę to przynajmniej będzie mi wszystko jedno!

    Po powstaniu Stacji pod Żaglami na Witominie przez białe linie zwężeniu uległa jezdnia i prawoskręt, który przy tej szerokości jezdni od Stadionu do skrzyżowania mógłby łagodzić natężenie ruchu, ale czy kogoś to interesuje???

    Panie Szczurek, mam nadzieję, że najbliższe wybory będą oznaczać zmianę władzy i jednocześnie nietrafionych komunikacyjnych pomysłów. Dwupasmówka na Chwarzno z korkami na Witominie - rewelacja!!!

    • 13 1

  • Foto bomba

    Zdjęcie do artykułu to pełna profeska!

    • 1 0

  • czy ktos inny poza ekipa Sz. rzadzi w tym miescie

    i może mieć tak chore pomysły?

    • 2 1

  • bajpasy są super. niejednemu juz pozwolily na normalne funkcjonowanie

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane