- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (80 opinii)
- 2 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (154 opinie)
- 3 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (72 opinie)
- 4 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (111 opinii)
- 5 Najstarsza fontanna idzie do remontu (103 opinie)
- 6 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (215 opinii)
Gdynia sprawi sobie dwa buspasy: na Kieleckiej i Morskiej
Gdynia zdecydowała się na utworzenie dwóch buspasów na ul. Morskiej i ul. Kieleckiej, choć gdańskie doświadczenia z takimi rozwiązaniami są niejednoznaczne.
Tak zachowują się kierowcy na gdańskim buspasie na Podwalu Przedmiejskim.
Buspasy, choć najmniej efektowne, mają dać najwięcej korzyści pasażerom autobusów często notującym spóźnienia. Dlatego na ul. Kieleckiej pojawi się 1,5-kilometrowy pas dla jadących pod górę, natomiast na ul. Morskiej od ul. Zakręt do Oksywia, tylko do dyspozycji autobusów pozostanie 350 metrów na drodze w kierunku Rumi. Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.
Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni.
- Do tej pory rozmawialiśmy o tym rozwiązaniu tylko teoretycznie, ale teraz będziemy się musieli zabrać do pracy. To dotyczy również ustaleń, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.
Czytaj też: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?
Ci pierwsi nie ukrywają, że mają chrapkę na zajęcie wolnej przestrzeni na jezdni, choć zarówno na chodnikach przy Morskiej, jak i Kieleckiej ruch rowerowy jest dopuszczony.
Otwartą kwestią pozostaje kontrola łamiących przepisy kierowców. Na ul. Morskiej pomóc mają kamery monitoringu, na Kieleckiej potrzebna będzie częstsza obecność patroli. Niewykluczone jest też ustawienie fotoradaru.
Urządzenie potrafi być skuteczne, co pokazał fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Na zdjęciach byli uwieczniani nie tylko przekraczający prędkość, ale wszyscy, którzy bezprawnie z pasa korzystali.
Na około kilometrowy odcinek nadal wjeżdżać nie można. Urządzenie filmujące zostało zdemontowane.
- Kierowcy po prostu nauczyli się, by nie wjeżdżać na ten pas i teraz praktycznie nikt nie łamie tam przepisów - wyjaśnia pan Marcin. W Gdańsku buspas ostał się też naPodwalu Grodzkim , a wcześniej funkcjonował m.in. przez okres remontu we Wrzeszczu na na ul. Dmowskiego, wzbudzając jednak wśród kierowców sporo kontrowersji.
Całkowita wartość gdyńskiej inwestycji, która obejmuje także budowę buspasów, to blisko 39 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie nieco ponad 16 mln zł. Całość musi zostać zakończona do czerwca przyszłego roku.
Materiał archiwalny
Mandaty dla kierowców blokujących cztery lata temu buspas w Gdańsku.
Miejsca
Opinie (227) 6 zablokowanych
-
2014-04-15 12:02
To było takie piękne miasto!
No, ale skoro rada starszych, którzy pieszo chodzą karmić mewy i gołębie, zapomniawszy jak za młodu śmigało się samochodami ( nie do pracy ale do lasu czy na basen na Polankę), szepce do uszka władzy różne kurioza, a władza chwyta je niczym rześkie, majowe powietrze, to co można zrobić? Pójść do klasztoru?
- 6 0
-
2014-04-15 11:09
"buspasy"
moim skromnym zdaniem to te dwie bańki powinny pójść na równanie chodników w mieście
- 8 0
-
2014-04-15 10:21
Zbieram podpisy poparcia dla "Parafii Św. Wojciecha z Wiczlina" (1)
- 1 1
-
2014-04-15 11:00
popieram
- 0 1
-
2014-04-15 10:41
DZISIAJ (2)
Wyborcza informuje: "
skm poinformowała na swoim facebookowym profilu, że kolejki nie kursują z powodu braku zasilania w sieci trakcyjnej i usterki rozjazdu na stacji gdańsk oliwa. Kolejki wznowią kursowanie za około pół godziny. W tym czasie, korzystając z biletów skm, można przemieszczać się pociągami pkp intercity, pr oraz autobusami, tramwajami i trolejbusami ztm gdańsk i zkm gdynia."
w gdyni nie było zadnej informacji.
ludzie (w tym ja) pól godziny siedzieli w stojącej skm i wreszcie na własną rękę, płacąc za bilety, przemieszczali się komunikacją miejska w kierunku gdańska.
zero informacji!
to jest skandal, o którym powinniście napisać...- 7 0
-
2014-04-15 10:51
lepiej uprawiać klakę o tym jak to jest świetnie na SKM i nawet pomazali farbą ławki które teraz są dla niepełnosprawnych (tych samych co to nie mogą dostać się na perony)
- 6 1
-
2014-04-15 10:50
i t o sie nadaje do prasy a nie tylko kleneray i kelnerzy... i buspasy
- 5 0
-
2014-04-15 10:49
po bus-pasach jeśli "muszą" powstać
powinny jak w Warszawie móc jeździć jednoślady a w szczególności skutery/motorowery- 4 1
-
2014-04-15 10:34
opinia
Kolejny pomysł ekipy Szczurka!
- 5 2
-
2014-04-15 10:30
Mam nadzieję że projekt będzie udany. W końcu ruch w infrastrukturze który popieram. Pozdrawiam Gdynian (hejterów z Gdańska również :) )
- 2 8
-
2014-04-15 10:29
buspas heheh
Jak to po co ktoś się przeliczył to bus pas zrobią i będą kasować jak na morskiej pod estakada
- 2 1
-
2014-04-15 08:13
Panie Karmoliński! (2)
Zajmijcie się lepiej Tristarem i synchronizacją świateł na Morskiej, Al. Zwycięstwa, Wielkopolskiej!
:Zielona fala" to wciąż coś nieosiągalnego dla gdyńskich kierowców!
Ciekawe gdzie chcecie zrobic buspas na Morskiej? Chyba uruchamiając szynobusy po biegnącej równolegle linii kolejowej!- 24 2
-
2014-04-15 10:07
Kup telewizor i zainstaluj w samochodzie, zdążysz na czerwonym przynajmniej jeden film obejrzeć (1)
A jak nie to książkę. Ja, stojąc na czerwonym na Morskiej, zdążę przeczytać przynajmniej 50 stron.
- 2 0
-
2014-04-15 10:28
książki to Ty czytaj lepiej w domu! Bo przez takich moli jak Ty korki są większe.
- 1 4
-
2014-04-15 10:26
buzubuzu
najgorzej jak się naśladuje czyjeś pomysły bezmyślnie. przy 3 pasach można wydzielić buspas dla aut gdzie ilość ludzi jest większa niz 2. ameryka najpraktyczniejszym krajem i to się sprawdza 'carpool'
- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.