• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia sprawi sobie dwa buspasy: na Kieleckiej i Morskiej

Patryk Szczerba
15 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem. Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem.

Gdynia zdecydowała się na utworzenie dwóch buspasów na ul. Morskiej i ul. Kieleckiej, choć gdańskie doświadczenia z takimi rozwiązaniami są niejednoznaczne.



Tak zachowują się kierowcy na gdańskim buspasie na Podwalu Przedmiejskim.

W ostatnich miesiącach gdyńscy urzędnicy zastanawiali się, czy po uzyskaniu dodatkowych środków z unijnego budżetu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Pomorza na lata 2007-2013 nie przebudować zatoczek autobusowych i przystanków, kupić biletomatów i postarać się o dodatkowy tabor. Biletomaty okazały się za drogie i wypadły z gdyńskiego wniosku. Pozostały natomiast: modernizacja 20 zatoczek, przebudowa placu postojowego przy zbiegu ul. Powstania Styczniowego i ul. Huzarskiej zobacz na mapie Gdyni oraz zakup 30 nowych autobusów.

Buspasy, choć najmniej efektowne, mają dać najwięcej korzyści pasażerom autobusów często notującym spóźnienia. Dlatego na ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni pojawi się 1,5-kilometrowy pas dla jadących pod górę, natomiast na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Zakręt do Oksywia, tylko do dyspozycji autobusów pozostanie 350 metrów na drodze w kierunku Rumi. Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.

Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni.

Czy buspasy na gdyńskich ulicach to dobry pomysł?

Rozwiązania, choć są dopiero w planach, już teraz budzą kontrowersje wśród tych kierowców, którzy boją się większych korków. Z kolei urzędnicy z ZDiZ podkreślają, że przyspieszą kursowanie komunikacji miejskiej, która - zwłaszcza podczas podróży ul. Kielecką w kierunku Witomina - jest z góry na przegranej pozycji. Liczą też na przesiadkę zmotoryzowanych, zwłaszcza z Chwarzna i Wiczlina, do autobusów. Zresztą ostatecznie pomóc mają też właścicielom aut, bo urzędnicy liczą, że w dłuższej perspektywie rozładują ruch samochodów w centrum i łatwiej będzie tam o miejsce parkingowe.

- Do tej pory rozmawialiśmy o tym rozwiązaniu tylko teoretycznie, ale teraz będziemy się musieli zabrać do pracy. To dotyczy również ustaleń, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Czytaj też: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Ci pierwsi nie ukrywają, że mają chrapkę na zajęcie wolnej przestrzeni na jezdni, choć zarówno na chodnikach przy Morskiej, jak i Kieleckiej ruch rowerowy jest dopuszczony.

Otwartą kwestią pozostaje kontrola łamiących przepisy kierowców. Na ul. Morskiej pomóc mają kamery monitoringu, na Kieleckiej potrzebna będzie częstsza obecność patroli. Niewykluczone jest też ustawienie fotoradaru.

Urządzenie potrafi być skuteczne, co pokazał fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Na zdjęciach byli uwieczniani nie tylko przekraczający prędkość, ale wszyscy, którzy bezprawnie z pasa korzystali.

Na około kilometrowy odcinek nadal wjeżdżać nie można. Urządzenie filmujące zostało zdemontowane.

- Kierowcy po prostu nauczyli się, by nie wjeżdżać na ten pas i teraz praktycznie nikt nie łamie tam przepisów - wyjaśnia pan Marcin. W Gdańsku buspas ostał się też naPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej funkcjonował m.in. przez okres remontu we Wrzeszczu na na ul. Dmowskiego, wzbudzając jednak wśród kierowców sporo kontrowersji.

Całkowita wartość gdyńskiej inwestycji, która obejmuje także budowę buspasów, to blisko 39 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie nieco ponad 16 mln zł. Całość musi zostać zakończona do czerwca przyszłego roku.

Materiał archiwalny

Mandaty dla kierowców blokujących cztery lata temu buspas w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (227) 6 zablokowanych

  • (8)

    Na Morskiej to powinien bus pas być na całej Morskiej ,bo człowiek jeżdżący autobusem notorycznie spóżnia się do pracy,przez ilość tych blachosmrodów,zawalidrogów drogowych.Niby bieda,kryzys a każdy swoje d*p...o wozi blachosmrodem ,i potem mamy efekty,non stop korki.W ostateczności powinni rozwiązć ten problem że blach.....z rejestracją parzystą jeżdża w dni parzyste ,a nieparzystą w dni niep....wtedy by w końcu było lużno na drogach i świeższe powietrze

    • 14 21

    • kompleksy (1)

      Ma paniusia kompleksy ? W szkole nie chciało się uczyć czy zabrakło talentu żeby prawko zdać ?

      • 7 5

      • nie jestem tamtym komentującym, ale prawko mam, a do pracy jeżdżę komunikacją miejską, nie będę wchodzić w dyskusję, bo do niczego nie doprowadzi, oby mentalnośc Polaków jak najszybciej się zmieniła

        • 2 4

    • niech jedzie wcześniejszym autobusem

      ja tak robię i nie spóźniam się do pracy. Wystarczy się dobrze zorganizować.

      • 6 2

    • ci autobusiarze jeżdżą jak cioty do tego dodaj sobie źle ustawione światła na czerwoną falę dla autobusów i masz żadne bus pasy nie są potrzebne na Morskiej.Jeśli ktoś się spóźnia na dwupasmowej drodze to znaczy że jest ciotą a nie kierowcą i żadne pasy mu nie pomogą

      • 2 2

    • jestem na tak (2)

      posiadam dwa auta, zarówno z parzystą jak i nieparzystą rejestracja. Korki się zmniejszą a ja i tak codziennie będę jeździł.

      • 14 2

      • (1)

        a jak mam rejestrację G0 MISIO, to w jakie dni będę mógł jeździć!

        • 7 2

        • Będziesz mógł jeździć tylko w niedźwiedzielę.

          • 8 0

    • Ja mam dla Pani dużo prostsze rozwiązanie.

      Zamiast narzekać, że przez duży ruch samochodów spóźnia się Pani do pracy, może warto by było pomyśleć i zacząć wychodzić wcześniej z domu żeby mieć zapas czasu?

      • 8 3

  • Każda wladza zasiadająca dziesiątki lat, wskutek starzenia się, traci możliwość kreatywnego myślenia

    Kierowcy jadący np. z Pucka w kierunku Sokółki, a dziś w godzinach szczytu stojący w kilometrowych korkach, skwitują te wspaniałe pomysły przy urnach wyborczych. Co bardziej dociekliwi, rzucając okiem na kobierce drogich, jednorocznych kwiatów, które niebawem trzeba będzie usunąć wskutek ich zwiędnięcia, by wsadzić nowe, zaczną dumać: Jak to tak?

    • 5 3

  • Przecież korki na kieleckiej znikną (1)

    po wyremontowaniu chwarznieńskiej. Większy tłok przeniesie się na chwarznieńską, a na kieleckiej zostanie wtedy pusty bus pas.

    Znowu chodzi o wydojenie kasy z budżetu miasta na robotę wykonaną przez znajomych??

    • 14 1

    • MTM

      • 2 0

  • Buspas = kobiety

    Czesto na tym pasie widuję kobiety. Kobiety wbijają sie wszędzie tam gdzie nie trzeba. Zobaczcie sami na Youtube. Wbijają się samochodem do garażu, na płot, do jeziora, na słupki, na ogrodzenie, do sklepu, uciekają z wężem paliwowym ze stacji.

    Szanowne panie, żeby nie było - znam wiele świetnych kierowców-kobiet. Fakty jednakże sa takie, że sporo jest lambadziar, umalowanych ryczących 40-tek i 50-tek przeżywajacych drugą młodośc dzięki botoksowi, młodym kochankom i armii kosmetyków, które nie powinny wsiadać do samochodu bo są tak puste i pozbawione umiejetności logicznego myślenia na drodze, że bardziej zajęte są telefonowaniem w trakcie zmiany pasa ruchu ew. malowaniem oczu niż analizą sytuacji na drodze.

    Druga grupa zaś to młode gniewne, którym bogaty tatuś/mąż pod którego sie podczepiły kupił lepszy wózek i szaleją, nie umiejąc wykorzystać i zaaplikować jego mozliwości a sądzą ze rządzą na drodze.

    Pewnie, powyższe tyczy się też mężczyzn. Sporo z nich zachowuje się jak w/w (minus makijaż oczywiście chociaz przy niektórych obecnych mężczyznach to różnie może z tym być hehe), ale jednak WIĘKSZOŚĆ tego typu absurdalnych, idiotycznych i niebiezpiecznych zachowań na drodze generują kobiety.

    • 5 8

  • lepiej niech zbuduja zatoczki na Wiczlinie !!!!

    • 7 3

  • Zatoczki (1)

    O tak a szczególnie potrzebne były te zabudowane chodnikiem z lewej strony zatoczki autobusowe! Po co to komu? Kto na tym zarobił?

    • 3 1

    • MTM

      • 0 0

  • 350m na Morskiej, ale w którym miejscu?

    • 5 0

  • Yhm...

    Z jednej strony chcą by kierowcy przesiedli się na autobus, ale z drugiej chcą budować parking w środmieściu... W ten sposób ludzie przyspawani do fotela nigdy sie nie przesiądą :/ A bus pasy jak najbardziej w porządku.

    • 3 12

  • Wypad z buspasem

    Niech sobie Szczurek na lotnisku zrobi buspas

    • 14 8

  • Glosujcie dalej na Szczurka i jego ekipe to wkrotce beda wylacznie

    utrudnienia dla mieszkancow. Szkodniki Szczurka robia wszystko by "zylo się lepiej" kolesiom i urzędasom a nie tym co utrzymują ta ekipe obiboków.

    • 14 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane