• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zmieni ruch na drogach. Małymi krokami

Michał Sielski
21 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Zmiany czekają m.in. część ul. Abrahama w centrum, gdzie ruch samochodów będzie mocno ograniczony. Zmiany czekają m.in. część ul. Abrahama w centrum, gdzie ruch samochodów będzie mocno ograniczony.

Bez rewolucji, ale małymi krokami Gdynia zmienia infrastrukturę, która ma być bardziej przyjazna dla pieszych. Program rozpisany jest na lata, by zbytnio nie denerwować kierowców, przyzwyczajonych do "zielonej fali" i szeregu innych ułatwień. Wiemy, co zmieni się w najbliższych dwóch latach.



Czujesz się bezpiecznie na drogach jako pieszy lub rowerzysta?

Większość z nas ma samochody i jeżdżąc nimi od lat, jesteśmy przyzwyczajeni do wielu rzeczy. Im więcej lat za kierownicą, tym większe przyzwyczajenia: do darmowych miejsc parkingowych, priorytetu dla samochodów zawsze i wszędzie oraz oczywiście mitycznej "zielonej fali", która pozwala przejechać nawet przez całe miasto bez jednego zatrzymania na światłach.

Problem w tym, że darmowych miejsc parkingowych w centrach miast jest już jak na lekarstwo, coraz głośniej respektowania swoich praw zaczynają się domagać piesi i rowerzyści, a Tristar definitywnie zakończył dyskusję o tym, czy zielona fala jest możliwa. Krótko mówiąc: szansa na nią jest praktycznie tylko nocą lub w niedzielne poranki, gdy ruch odbywa się przede wszystkim po głównych arteriach.

Zmiany powodowane są przede wszystkim wynikami badań mobilności, z których wynika, że coraz większa część społeczeństwa domaga się bezpieczeństwa pieszych - nawet kosztem dłuższego czasu przejazdu samochodem. Co więc zmieni się w Gdyni w najbliższych latach?

1. Mniej przycisków dla pieszych.

Skrzyżowanie faworyzujące pieszych.


Kilka lat temu do Polski dotarła moda na instalowanie przycisków przy przejściach dla pieszych, którzy musieli za ich pomocą poprosić o zielone światło. Jeśli wcisnęli przycisk zbyt późno, czekali za karę nawet dwie zmiany. Efekt był oczywisty - nie brakowało niecierpliwych, którzy przebiegali przez jezdnię na czerwonym, nie brakowało też wypadków. Dlatego w całej Polsce zaczęto z przycisków rezygnować, także w Gdyni. I raczej szybko się to nie zmieni.

- Na wszystkich modernizowanych skrzyżowaniach nie przewiduje się instalacji przycisków dla pieszych na przejściach równoległych do głównego kierunku ruchu. Na tych przejściach sygnał zielony dla pieszych jest maksymalizowany i zawiera się w fazie preferowanej programów sygnalizacji - podkreśla Andrzej Ryński, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. - Przyciski zdemontowano na węzłowych skrzyżowaniach, które zawsze pracują w sposób cykliczny, tj. zawsze uruchamiane są wszystkie fazy ruchu, np. na skrzyżowaniu ul. Morskiej z Estakadą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni, czy skrzyżowaniu przy "Witawie" zobacz na mapie Gdyni - dodaje.
Przyciski zostały już całkowicie zdemontowane na skrzyżowaniach: Świętojańska/Starowiejska/Derdowskiego zobacz na mapie Gdyni, Świętojańska/Plac Kaszubski zobacz na mapie Gdyni, Żeromskiego/Derdowskiego zobacz na mapie Gdyni, 3 Maja/Wójta Radtkego zobacz na mapie Gdyni, Władysława IV/Wójta Radtkego zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj więcej: Skrzyżowanie przyjazne pieszym.

2. Więcej kontrapasów i kontraruchu dla rowerzystów.

Jak jeździć kontrapasem dla rowerów.


To jedna z najbardziej kontrowersyjnych zmian, które spotykają się z największym społecznym oporem. Paradoksalnie jednak - wbrew pozorom - jedna z najbardziej bezpiecznych. Na jednokierunkowych ulicach z kontraruchem oraz kontrapasami dla rowerzystów znacząco spada liczba wypadków i kolizji - często praktycznie do zera. Znamy to z Gdańska, a także z Gdyni z ul. Starowiejskiej i 3 Maja zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj również: Kontrapas nie taki łatwy dla kierowców i rowerzystów.

To jednak nie koniec. Na wiosnę ruch pod prąd rowerzystów będzie dozwolony na całej długości ul. Starowiejskiej, a także na wielu mniej uczęszczanych ulicach w Śródmieściu.

3. Więcej skrzyżowań równorzędnych

Wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych to także ograniczenie liczby znaków. Wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych to także ograniczenie liczby znaków.
Także wprowadzanie skrzyżowań równorzędnych było początkowo krytykowane, ale szybko okazało się, że dzięki temu wypadków jest mniej. Kierowcy jeżdżą wolniej i bardziej uważnie. I to z dwóch powodów: nie każdy czuje się tam pewnie, a nawet jeśli tak, to cały czas uważa na tych, dla których przyzwyczajenia są ważniejsze niż nowe znaki.

Samych znaków też jest znacznie mniej, co ułatwia koncentrację. Nie ma już znaków informujących o drogach z pierwszeństwem i podporządkowanych, nie ma trójkątów przypominających o ustąpieniu pierwszeństwa. Zastąpiła je jedna informacja o strefie skrzyżowań równorzędnych.

4. Wyniesione skrzyżowania i Strefa Tempo 30

Aby Strefa Tempo 30 nie była tylko teoretycznym ograniczeniem prędkości, przy niektórych szkołach będą budowane wyniesione skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Aby Strefa Tempo 30 nie była tylko teoretycznym ograniczeniem prędkości, przy niektórych szkołach będą budowane wyniesione skrzyżowania i przejścia dla pieszych.
Głównie przy szkołach w dzielnicach wprowadzana będzie też sukcesywnie Strefa Tempo 30, która ma zapewnić bezpieczeństwo dzieciom, które z oczywistych względów nie zawsze stosują się do przepisów ruchu drogowego. Spowolnienie kierowców będzie wymuszane nie tylko znakami ograniczenia prędkości, ale również wyniesionymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych, które okiełznają nawet tych, dla których znaki niewiele znaczą.

Co dalej ze zmianami w Gdyni? Mówi Andrzej Ryński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Michał Sielski: Udogodnienia dla pieszych są już faktem, czy zatem znikną przyciski przy wszystkich przejściach dla pieszych?

Andrzej Ryński. Andrzej Ryński.
Andrzej Ryński: Od 2014 roku wprowadzono zmiany na kilku skrzyżowaniach w Śródmieściu. Mało kto pamięta, że jeszcze niedawno na przejściu przez ul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni, czy obok Hali Targowej zobacz na mapie Gdyni należało wciskać przyciski zgłoszeniowe, aby otrzymać zielone światło, które dodatkowo zapalało się w znacznym opóźnieniu w stosunku do światła dla samochodów. Wprowadzone w tych oraz kilku innych miejscach zmiany spowodowały wyraźne wydłużenie trwania zielonych świateł dla pieszych.

Nie należy się jednak spodziewać, że przyciski będą zdemontowane w całym mieście. Pozostaną one na przejściach przez główne ulice przelotowe, gdzie występuje wyraźna dominacja jednego kierunku ruchu. W każdej nowej sygnalizacji na skrzyżowaniach zostanie zachowana zasada, że przyciski mogą pojawić się tylko na przejściach w poprzek ulicy głównej.

Sygnalizacja świetlna będzie faworyzować pieszych?

- Sygnalizacje, które sterują ruchem na przejściach poza skrzyżowaniami, sprawdzają obecność pojazdów na drodze, co umożliwia wcześniejsze włączenie zielonego światła dla pieszych w przypadku małego natężenia ruchu. Kiedy pieszy naciśnie przycisk w momencie, gdy do przejścia nie zbliżają się pojazdy, to włączenie zielonego światła może nastąpić niemal automatycznie, po upływie kilku sekund. Takie rozwiązanie funkcjonuje m.in. na wydzielonych przejściach przez ul. Morską. Skrócenie czasu oczekiwania jest widoczne szczególnie w godzinach wieczornych, gdy ruch na drogach wyraźnie maleje.

Niektórzy kierowcy powiedzą, że ułatwienia dla pieszych to popadanie w niepotrzebne skrajności.

- Sterowanie ruchem w dużym mieście wymaga kompromisu wszystkich użytkowników ruchu, dlatego w miejscach, gdzie jest to możliwe, wprowadzane są ułatwienia dla pieszych, lecz należy pamiętać o tym, że drożność układu transportowego miasta musi być zachowana. W związku z tym, przejścia dla pieszych zlokalizowane w poprzek głównych ulic są traktowane jako relacje podporządkowane, a sygnały zielone dla nich wzbudzane są na żądanie i uruchamiane w odpowiednim momencie cyklu sygnalizacji.

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • Czyli jeszcze wiecej korków (1)

    Ponoc ludzie mają zrezygnowac z samochodow i przesiąść się w/g władz miasta na helikoptery jak np musza z Gdyni dojedzać do pracy poza Gdynię ale przez nia.Słuszna linia tylko niech ekipa Szcz da ludziom te helkoptery bo mniesc pracy w Gdyni oprócz kasy w biedronkach coraz mniej.

    • 9 0

    • Może Caracale?

      Proponuje odkupić te Caracale, których nie chcial Antoni..

      • 0 0

  • 1. Mniej przycisków dla pieszych (1)

    "Dlatego w całej Polsce zaczęto z przycisków rezygnować, także w Gdyni. I raczej szybko się to nie zmieni."

    Pytanie... czy na nowiutkich światłach na skrzyżowaniu Władka IV i Obrońców Wybrzeża jest przycisk dla pieszych? JEEEEST!
    Bredzą jedno, robią drugie!

    • 10 2

    • "Na wszystkich modernizowanych skrzyżowaniach nie przewiduje się instalacji przycisków dla pieszych na przejściach "równoległych" do głównego kierunku ruchu"

      Polecam czytać ze zrozumieniem

      • 1 6

  • Rozumiem, ze glowne arterie sa wazne dla transportu samochodowego.
    Ale wciaz nie rozumiem, dlaczego na Wielkopolskiej utworzone sa tak niebezpieczne skrzyzowania dla pieszych.
    Pieszy ma zielone, ale samochody nadal jada.

    Uwazam, ze jak pieszy ma zielone, to nie powinno byc zadnych zielonych strzalek czy mozliwosci zjazdu dla samochodow.
    Codziennie ogladam dziesiatki b. niebezpiecznych sytuacji, a nie ma ofiar tylko dlatego, ze piesi maja refleks.

    • 0 5

  • Gdynia dezorganizuje

    ruch drogowy. I za wszelką cenę chce wydawać jak najwięcej pieniędzy na rzeczy nikomu niepotrzebne.

    • 11 0

  • Jest tylko jedna rada na korki (1)

    Świat te nasze problemy przerabiał już 30-40 lat temu i naprawdę zamiast wynajdywać koło na nowo warto skorzystać ze sprawdzonych rozwiązań.

    Jedyną skuteczną metodą ograniczenia korków jest ograniczenie ruchu pojazdów - jak pokazuje praktyka dobudowywanie dróg i pasów tylko pogarsza sytuację.
    Pierwszym pomysłem na ograniczenie ruchu pojazdów jest likwidacja miejsc parkingowych, oraz bezwzględne egzekwowanie zakazu parkowania (odholowywanie).

    Kolejna sprawa, to każda droga o 2 lub więcej pasach ruchu, powinna automatycznie mieć na prawym buspas (można rozważyć dopuszczenie do ruchu nim taksówek).

    Kolejne kroki to wprowadzenie opłat za pozwolenia wjazdu do ścisłego centrum prywatnymi samochodami (również dla mieszkańców).

    Innej drogi po prostu nie ma, inne pomysły nie mają żądnego sensu, bo pomimo że teoretycznie wydają się słuszne, to w praktyce nigdy i nigdzie się nie udały.
    A były miasta (jak np. Detroit), gdzie praktycznie całe miasto zaasfaltowano drogami po 4 pasy w każdą stronę i na każdym rogu wybudowano wielopoziomowe parkingi, a ilość korków tylko się zwiększyła.

    • 5 14

    • wystarczy zaczac od tak szokujace w azji zachodniej pomyslu, jak zakaz parkowania

      na chodnikach. Przeciez sa takie ladne i szerokie, i tak zachecaja. Ciach i w apre dni problem rozwiazany. Dla usprawnienia wprowadzania prawa, zatrudnic kilka dodatkowych lawet i parking gdzies pod Wejherowem

      • 2 0

  • W Gdyni jest coraz wiecej do zrobienia w zakresie istniejacej infrastruktury.

    Czas wreszcie oglosic program, ktory wplynie na sprawne przeprowadzenie remontow chodnikow i jezdni. W pierwszej kolejnosci trzeba wyrownac nawierzchnie wszystkich chodnikow, rownoczesnie ujednolicajac ich wzor. Kolejnym krokiem winno byc usuniecie dziur i wybrzuszen w jezdniach oraz wyrownanie warstw scieralnych wszystkich drog asfaltowych. Rownoczesnie na czesci ulic powinny byc prowadzone prace nad uspokojeniem ruchu obejmujace: adekwatne zmiany nawierzchni, wprowadzenie mebli miejskich, zielencow, zdrojow, i innych dopasowanych elementow architektury. Dzis miasto Gdynia niestety chyba nie ma takiego planu naprawczego ani rewitalizacyjnego. A szkoda... Opracowywane plany zagospodarowania napewno nie nosza w sobie znamion planow odbudowy, a tym bardziej planow korzystnych zmian wizerunkowych. Czas juz wziac sie ostro do roboty !

    • 7 0

  • Przystanek autobusowy byłby lepszym prezydentem niż obecny (2)

    • 10 1

    • przystanek na prezydenta !!!!!

      • 4 0

    • stojak na rowery tez może być

      • 1 0

  • Tristar

    "Tristar definitywnie zakończył dyskusję o tym, czy zielona fala jest możliwa. Krótko mówiąc: szansa na nią jest praktycznie tylko nocą lub w niedzielne poranki, gdy ruch odbywa się przede wszystkim po głównych arteriach."
    To jakiś żart? Tak od początku twierdziło wielu ludzi, ale przez wiele lat władze twierdziły, że tylko" Tristar usprawni ruch i będzie lekarstwem na korki". A teraz , kiedy już wydano masę pieniędzy, okazuje się, że jednak nie! ABW i CBŚ powinny ostro zabrać się do pracy, bo cały ten Tristar to niezły przekręt.

    • 12 1

  • Uwazam, ze podejscie do tych pozytywnych zmian metoda "malymi kroczkami" jest bledne.

    Male kroczki zmian to nasze miasto juz stawia od dluzszego czasu, tak powiedzmy od blisko dziesieciu lat. Objawia sie to duzym spowolnieniem rozwoju, wrecz stagnacja zmian. Dlatego wystepujace acz jednak nieliczne zmiany sa bardzo slabo widoczne, ku zniesmaczeniu wielu, rowniez mojemu. Dzis miastu Gdynia potrzebne sa szybkie i konkretne zmiany, sprawne dzialanie i odwaga, ktorej zbyt wielu brakuje. Trzeba stawiac duze, ogromne, najlepiej stumilowe kroki i przec do przodu.....

    • 4 1

  • Skrzyżowania równorzędne..

    to pomysł dobry, ale tylko na drogach o zbliżonych parametrach. A, jak to zwykle u nas, jak moda to moda i robimy zgodnie z aktualnym trendem. A że bez sensu to mało ważne. Przykład - ul. Morenowa w Gdańsku . Dosyć szeroka, "tranzytowa" ulica, łącząca Wileńską z Piecewską. . A należy ustępować pierwszeństwa wyjazdom z prywatnych posesji czy też wąskim uliczkom dojazdowym np. Fultona. Kompletny bezsens. Kto za to odpowiada?

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane