• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska komunikacja: krótsze, ale częstsze kursy to podstawa

Kajetan Lewandowski, Miasto Wspólne
4 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Społecznicy zauważają, że bezpośrednie połączenia sprawiają, że autobusy jeżdżą rzadko i nie są punktualne. Społecznicy zauważają, że bezpośrednie połączenia sprawiają, że autobusy jeżdżą rzadko i nie są punktualne.

- Z satysfakcją odnotowaliśmy zmiany polegające na uproszczeniu siatki połączeń i mamy nadzieję, że to początek szerszego procesu. Często kursujące autobusy na krótszych trasach w praktyce zyskują dużo większe uznanie niż linie "anakondy" - uważa Kajetan Lewandowski ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.



Przypomnijmy:

  1. Gdynia, przy dofinansowaniu z UE, zamierza w najbliższych latach kupić autobusy w pełni elektryczne.
  2. Jak tłumaczyli urzędnicy, stosowny wniosek o dofinansowanie musi być poparty danymi z tras linii, na których mają jeździć "elektryki".
  3. M.in. w związku z tym od grudnia zmieniono rozkład jazdy.
  4. Wzburzyło to pracowników zakładów przy ul. Polskiej, dojeżdżających m.in. z Chwarzna i Witomina. Rozpoczęła się dyskusja na temat zmian w gdyńskiej komunikacji.

Dziś prezentujemy kolejny głos w tej sprawie. Tym razem to opinia społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, podpisana przez Kajetana Lewandowskiego. Śródtytuły pochodzą od redakcji.

***

Grudniowe zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej w Gdyni to pierwsze od wielu lat zmiany ograniczające liczbę połączeń bezpośrednich na rzecz połączeń przesiadkowych, krótszych, ale pewniejszych w warunkach stałego zjawiska korkowania się gdyńskich ulic. Są to - jak widać po krytycznych głosach - zmiany trudne, ale paradoksalnie konieczne, jeśli chcemy, aby komunikacją miejską w Gdyni podróżowało więcej pasażerów.

ZKM wybiera długie trasy, a pasażerowie samochody



Dotychczasowa argumentacja ZKM w Gdyni brzmiała "pasażerowie w badaniach preferują połączenia bezpośrednie". Rzeczywiście: najpopularniejszym postulatem wskazywanym przez mieszkańców w badaniach była właśnie osławiona "bezpośredniość". Należy jednak pamiętać, że zaraz za tym postulatem "na podium" plasowały się sprzeczne z nią "punktualność" i "częstotliwość".

Coś zatem trzeba wybrać - ZKM wybierał połączenia bezpośrednie, a pasażerowie własny samochód. Bo autobus "bezpośredni", jadący przez całe miasto kursuje rzadko (więc ewentualne spóźnienie o dwie minuty oznaczać może 28 minut czekania) i niepunktualnie (bo przejeżdża np. przez cztery newralgiczne punkty w mieście).

Przykładem może być linia 103, która powstała z połączenia części kursów linii 160 i 182. Jest to jedna z najmniej punktualnych linii w mieście i trafienie na nią w szczycie to raczej kwestia przypadku. Czy w oparciu o taki autobus można planować dzień?

Niepozorne Obłuże zawstydza Gdynię



Dlatego z satysfakcją odnotowaliśmy zmiany polegające na uproszczeniu siatki połączeń i mamy nadzieję, że to początek szerszego procesu. Zwracamy uwagę w szczególności na kwestię zbyt słabych połączeń w kierunku Chwarzna i Wiczlina, w tym wymienionej linii 103.

Cieszy nas zapowiedź odejścia od planów wydłużenia linii 29 z Wielkiego Kacka do Demptowa na rzecz osobnych linii docierających do Śródmieścia. Warto zwrócić uwagę na bałagan w połączeniach w kierunku górnego Obłuża, gdzie dojeżdżają trzy słabe linie (103, 134 i 182) zamiast jednej.

Sąsiednie Pogórze Górne ma silną linię 194 tylko na plac Kaszubski i w efekcie "niepozorne" Pogórze cechuje najwyższy udział komunikacji zbiorowej w podróżach w całej Gdyni. Widać zatem wyraźnie, że często kursujące autobusy na krótszych trasach w praktyce zyskują dużo większe uznanie, niż "linie-anakondy" raz na 40 minut.

Czytaj też: przybyło tablic na przystankach

Oczywiście, lista problemów do rozwiązania w komunikacji miejskiej jest długa: brakuje buspasów, część przystanków przesiadkowych jest trudno dostępna dla osób z niepełnosprawnościami a system zakupu karnetów u kierowców powoli staje się archaizmem w skali kraju. Nadal istnieją części miasta, gdzie autobus jest "gdzieś daleko", a samochód zaparkowany pod domem.

Pracy jest jeszcze dużo



Przykładem takiego rejonu jest ulica Legionów na Wzgórzu, gdzie nie funkcjonuje całotygodniowe dwukierunkowe połączenie. A Legionów jest szóstą co do liczby ludności ulicą w mieście! W tym samym czasie "świątek, piątek, czy niedziela" trolejbus 23 kursuje pod bramę Stoczni Gdynia. Lada moment na Kaczych Bukach zacznie mieszkać więcej mieszkańców niż na Babich Dołach - tam też musi dotrzeć transport publiczny.

Czytaj więcej: Najbardziej zaludnione ulice Trójmiasta.

Przerobienie węzła Wzgórze z dogodnego punktu przesiadkowego na węzeł drogowy z tunelem "dla pieszych" i rozbiciem przesiadek w kierunku południowym także nie pomaga. Niestety, tutaj potrzeba dziesiątek milionów, by naprawić wszystkie błędy projektantów.

Kibicujemy więc ZKM Gdynia w podjętych działaniach na rzecz korekty sieci tras. Kierunek ten z pewnością napotykać będzie opór osób, które od lat korzystały z bezpośrednich połączeń (tak jak p. Mirosław, który musi się przesiąść jadąc z Witomina na ulicę Polską, którego list rozpoczął tę dyskusję), niemniej w skali całego miasta to sprawność i częstotliwość pozwala na odstawienie samochodów i decyzję o dojazdach do pracy, czy szkoły autobusem. A o to przecież chodzi wszystkim. Także tym, którzy muszą korzystać z samochodów i dzielą przepustowość z tymi, których da się przekonać do powrotu do grona klientów ZKM.
Kajetan Lewandowski, Miasto Wspólne

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (406) 8 zablokowanych

  • i to samo jak co rok to samo....

    Jakie badanie? Gdzie? Zróbcie miesiąc konsultacji u Was w siedzibie np codziennie od poniedziałku do piątku od 16 do 21 i ludzie pojawią się i wypowiedzą na tematy które powodują że lepiej wybrać samochód niż komunikację publiczną. Ale niestety jakaś prywatna firma wygrywa przetarg na badania i chodzą po rodzinie, która w ogóle nie korzysta z KM i później powstają wyniki badań nie wiadomo jak i co. Niestety jak ktoś wczoraj napisał potrzebna jest zmiana i to gruba od 10 lat jest coraz gorzej i na lepsze się nie zapowiada. Trzeba pozbyć się nieudolnej gwardii!!!!

    • 23 3

  • ile teraz sie czeka na autobus?

    bo po rewolucji będzie tak samo razy n przesiadek.

    • 25 3

  • Częściej nie będzie. wozokilometrów będzie podobnie, więc będzie kursów na poszczególnych odcinkach zawsze tyle samo. Tylko na krótkich odcinkach będzie niby regularnie, a nie że 7 linii w różnych odstępach.

    • 20 5

  • Ja akurat wole bezposredniosc. Co do utykania autobusow w korkach to jest na to rada - buspasy!!
    Ale nie takie gdynskie, 500metrow buspasa a potem trzeba wbic sie w korek, bo to jest pozbawione sensu.
    Przesiadki to jest zawsze strata czasu. A jesli ten autobus z krotkiej trasy utknie w korku i spozni sie na przesiadke? To pasazer czeka na kolejny aubotus?
    Tylko buspasy!!!

    • 42 5

  • Wszystko co proponuje MW jest do chrzanu

    Komunikacja ma być szybka a nie bezpośrednia / przesiadkowa czy tania / droga. Piesiewicze wynocha do Gdańska !

    • 24 10

  • Dob4ze, że jest miasto wspólne (2)

    Brakowało merytorycznego głosu w Gdyni

    • 16 24

    • .

      A jest gdzieś miasto prywatne?

      • 7 0

    • kajtek nie pisz bzdur.

      • 9 0

  • Przecież cel jest jeden

    Zohydzic komunikacje miejska tak, aby ludzie gnili w korkach. Mało pasazerow- cięcia w komunikacji- więcej kasy w budżecie na festyny

    • 25 10

  • doktur Kajtek zna się na wszystkim:)

    • 26 11

  • Ja pitolę....kim jest ten Kajeten Doctoros, ze wypowiada się w moim imieniu???

    Wielcy znawcy się wszędzie teraz znaleźli i decydują za ludzi, gdzie większość myśli inaczej. I jeszcze trojmiasto.pl wstawia jego debaty. Wcześniej był Kajetan Lewandowski, teraz już dr, żeby brzmiało poważniej i że to, że pewnie ma rację... A komunikacji w Gdyni upada i taka jest prawda. Działania ZKM i UM są na tyle powolne, że już jesteśmy kilka lat do tyłu w rozwoju, a te zmiany są wyłącznie kosmetyczne, ze niby ZKM jest potrzebny. tutaj powinny być zmiany naprawdę drastyczne, przede wszystkim na budowaniu buspasów, ale prawdziwy, nie jakiś pseudo krótkich odcinków, dawania priorytetu komunikacji i dania ludziom pewności, że autobus przyjedzie, a nie czekasz 30 minut i odpowiedź jest zawsze ta sam "zatory drogowe"...

    • 33 10

  • Kiedy bedzie jeden tani bilet na wszystkie mozliwe liniie w całej aglomeracji trojmiejskiej??

    Bez tego mozecie sobie swoją "komunikacje miejską" wiecie gdzie wsadzic

    • 44 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane