• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska komunikacja: krótsze, ale częstsze kursy to podstawa

Kajetan Lewandowski, Miasto Wspólne
4 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Społecznicy zauważają, że bezpośrednie połączenia sprawiają, że autobusy jeżdżą rzadko i nie są punktualne. Społecznicy zauważają, że bezpośrednie połączenia sprawiają, że autobusy jeżdżą rzadko i nie są punktualne.

- Z satysfakcją odnotowaliśmy zmiany polegające na uproszczeniu siatki połączeń i mamy nadzieję, że to początek szerszego procesu. Często kursujące autobusy na krótszych trasach w praktyce zyskują dużo większe uznanie niż linie "anakondy" - uważa Kajetan Lewandowski ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.



Przypomnijmy:

  1. Gdynia, przy dofinansowaniu z UE, zamierza w najbliższych latach kupić autobusy w pełni elektryczne.
  2. Jak tłumaczyli urzędnicy, stosowny wniosek o dofinansowanie musi być poparty danymi z tras linii, na których mają jeździć "elektryki".
  3. M.in. w związku z tym od grudnia zmieniono rozkład jazdy.
  4. Wzburzyło to pracowników zakładów przy ul. Polskiej, dojeżdżających m.in. z Chwarzna i Witomina. Rozpoczęła się dyskusja na temat zmian w gdyńskiej komunikacji.

Dziś prezentujemy kolejny głos w tej sprawie. Tym razem to opinia społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, podpisana przez Kajetana Lewandowskiego. Śródtytuły pochodzą od redakcji.

***

Grudniowe zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej w Gdyni to pierwsze od wielu lat zmiany ograniczające liczbę połączeń bezpośrednich na rzecz połączeń przesiadkowych, krótszych, ale pewniejszych w warunkach stałego zjawiska korkowania się gdyńskich ulic. Są to - jak widać po krytycznych głosach - zmiany trudne, ale paradoksalnie konieczne, jeśli chcemy, aby komunikacją miejską w Gdyni podróżowało więcej pasażerów.

ZKM wybiera długie trasy, a pasażerowie samochody



Dotychczasowa argumentacja ZKM w Gdyni brzmiała "pasażerowie w badaniach preferują połączenia bezpośrednie". Rzeczywiście: najpopularniejszym postulatem wskazywanym przez mieszkańców w badaniach była właśnie osławiona "bezpośredniość". Należy jednak pamiętać, że zaraz za tym postulatem "na podium" plasowały się sprzeczne z nią "punktualność" i "częstotliwość".

Coś zatem trzeba wybrać - ZKM wybierał połączenia bezpośrednie, a pasażerowie własny samochód. Bo autobus "bezpośredni", jadący przez całe miasto kursuje rzadko (więc ewentualne spóźnienie o dwie minuty oznaczać może 28 minut czekania) i niepunktualnie (bo przejeżdża np. przez cztery newralgiczne punkty w mieście).

Przykładem może być linia 103, która powstała z połączenia części kursów linii 160 i 182. Jest to jedna z najmniej punktualnych linii w mieście i trafienie na nią w szczycie to raczej kwestia przypadku. Czy w oparciu o taki autobus można planować dzień?

Niepozorne Obłuże zawstydza Gdynię



Dlatego z satysfakcją odnotowaliśmy zmiany polegające na uproszczeniu siatki połączeń i mamy nadzieję, że to początek szerszego procesu. Zwracamy uwagę w szczególności na kwestię zbyt słabych połączeń w kierunku Chwarzna i Wiczlina, w tym wymienionej linii 103.

Cieszy nas zapowiedź odejścia od planów wydłużenia linii 29 z Wielkiego Kacka do Demptowa na rzecz osobnych linii docierających do Śródmieścia. Warto zwrócić uwagę na bałagan w połączeniach w kierunku górnego Obłuża, gdzie dojeżdżają trzy słabe linie (103, 134 i 182) zamiast jednej.

Sąsiednie Pogórze Górne ma silną linię 194 tylko na plac Kaszubski i w efekcie "niepozorne" Pogórze cechuje najwyższy udział komunikacji zbiorowej w podróżach w całej Gdyni. Widać zatem wyraźnie, że często kursujące autobusy na krótszych trasach w praktyce zyskują dużo większe uznanie, niż "linie-anakondy" raz na 40 minut.

Czytaj też: przybyło tablic na przystankach

Oczywiście, lista problemów do rozwiązania w komunikacji miejskiej jest długa: brakuje buspasów, część przystanków przesiadkowych jest trudno dostępna dla osób z niepełnosprawnościami a system zakupu karnetów u kierowców powoli staje się archaizmem w skali kraju. Nadal istnieją części miasta, gdzie autobus jest "gdzieś daleko", a samochód zaparkowany pod domem.

Pracy jest jeszcze dużo



Przykładem takiego rejonu jest ulica Legionów na Wzgórzu, gdzie nie funkcjonuje całotygodniowe dwukierunkowe połączenie. A Legionów jest szóstą co do liczby ludności ulicą w mieście! W tym samym czasie "świątek, piątek, czy niedziela" trolejbus 23 kursuje pod bramę Stoczni Gdynia. Lada moment na Kaczych Bukach zacznie mieszkać więcej mieszkańców niż na Babich Dołach - tam też musi dotrzeć transport publiczny.

Czytaj więcej: Najbardziej zaludnione ulice Trójmiasta.

Przerobienie węzła Wzgórze z dogodnego punktu przesiadkowego na węzeł drogowy z tunelem "dla pieszych" i rozbiciem przesiadek w kierunku południowym także nie pomaga. Niestety, tutaj potrzeba dziesiątek milionów, by naprawić wszystkie błędy projektantów.

Kibicujemy więc ZKM Gdynia w podjętych działaniach na rzecz korekty sieci tras. Kierunek ten z pewnością napotykać będzie opór osób, które od lat korzystały z bezpośrednich połączeń (tak jak p. Mirosław, który musi się przesiąść jadąc z Witomina na ulicę Polską, którego list rozpoczął tę dyskusję), niemniej w skali całego miasta to sprawność i częstotliwość pozwala na odstawienie samochodów i decyzję o dojazdach do pracy, czy szkoły autobusem. A o to przecież chodzi wszystkim. Także tym, którzy muszą korzystać z samochodów i dzielą przepustowość z tymi, których da się przekonać do powrotu do grona klientów ZKM.
Kajetan Lewandowski, Miasto Wspólne

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (406) 8 zablokowanych

  • Wprowadzić wizy

    Dla rejestracji GPU i GWE wprowadzić wizy i po problemie

    • 16 5

  • Pogorze górne rządzą bezspodredniefo połączenia ze szpitalem Morskim w redlowie linia 125 daj zbawicielu do pogorza Górnego niż dolnego

    • 13 5

  • Jak słyszę że Legionów nie jest obsługiwana dwukierunkowa, to mnie krew zalewa. (2)

    Pan doktor albo nie zna topografii miasta, albo jest ignorantem. A Kacze Buki, razem ze Stocznia Gdynia, mają obecnie największą nadpodaz połączeń. Pojedz i zobacz, a nie piszesz dyrdymaly.

    • 30 17

    • (1)

      "Przykładem takiego rejonu jest ulica Legionów na Wzgórzu, gdzie nie funkcjonuje całotygodniowe dwukierunkowe połączenie" - umiesz czytać ze zrozumieniem??

      • 2 6

      • Odwołanie jest do jednej z najdłuższych ulic w Gdyni

        A więc brana pod uwagę jest jako całość. W części od redlowoskiej do Piłsudskiego czas dojścia do dobrze obsługiwanych przystanków przy Al. Zwycięstwa jest niewielki i wynosi do 5 minut. Już raz miasto wspólne otrzymało odpowiedź w tej sprawie. Uczepili się jak rzep psiego ogona.

        • 0 2

  • Nie zgodzę się z autorem, że "bezpośredniość' kłóci się z pozostałymi takimi jak "częstotliwość" i "punktualność" (5)

    Wystarczy, aby takie linie-anakondy puścić co... 5 min. Tak. nie co 40 a co 5. Nie mieści się w głowie? Otóż na świecie to działa! Wtedy nie trzeba "polować" na autobus rzadko jeżdżący, tylko się idzie na przystanek i NA 100 % wie, że on przyjedzie (nie patrząc na zegarek). A takie busy nie stałyby w korkach, bo gdyby ludzie zobaczyli, że one działają, to by się przesiedli. Ale do tego trzeba nieco odwagi i dalszych posunięć miejskich, typu buspasy...

    • 43 10

    • Otóz to, autobus z Wiczlina czy z Oksywia i tak ugrzężnie w korku. (2)

      Nie wsiądę w swój to wsiądę w następny za ok. 10 minut i wszystko gra.
      Nie wyobrażam sobie likwidacji 150 czy 152. To kręgosłup tego miasta.
      Za to 103 jest zupełnie zbędny, brakuje zaś bezpośredniego K z Chwarzna Wiczlina do Oksywia przez Estakadę. No i ta R-ka z Rumi. Powinna być podzielona od Rumii do centrum Gdyni i od Gdyni centrum (Obluża Centrum) do Kaczych Buków.

      • 3 2

      • Brakuje właśnie bezpośrednich międzydzielnicowych, z pominięciem centrum (1)

        Chwarzno Wiczlino - PKM Karwiny (kier. Sopot),
        PKM Karwiny - Chwarzno Wiczlino - PKP Chylonia
        Chwarzno Wiczlino - Estakada - północ Gdyni
        Chwarzno Wiczlino - SKM Redłowo - Redłowo / Wzgórze Dom Marynarza
        Niektóre z tych linii nie są narażone na korki w ogóle, dając mega korzystne rozwiązania wielu pasażerom. Pozostałe mogą utknąć w korkach w godzinach szczytu, podobnie jak sugerowane krótsze linie, ale dają za to bardzo dobre oczekiwane połączenia. A więc... co o tym sądzicie Miasto Wspólne / ZKM ?

        • 5 0

        • Co wy w tej pjmce widzicie. Rzadko to kursuje i często się wysypuje.

          Poza tym jeździ jakąś okrezna trasa jak pociąg w Szklarskiej Porębie. Połączenie chwarzno-witomino-redowo-orlowo-sopot jak najbardziej ok. W zamian linia 31 do likwidacji, dublujaca w 70% trasę linii 181.

          • 2 0

    • (1)

      A koszty? Komunikacja zbiorowa i tak jest deficytowa. Tu nie chodzi o puszczanie autobusu co 5 min, tylko o to by wiedzieć jak zbudować transport publiczny na którym można polegać.

      • 9 5

      • Głównymi korytarzami powinien jeżdzić właśnie co 3-5 minut

        • 1 0

  • Kiedy z Wiczlina autobus do PKM Karwiny, SKM Grabówek i całodzienny do SKM Redłowo? (7)

    Duża część osób mieszkających na Wiczlinie to osoby pracujące w Gdańsku, w tym na górnym tarasie. Dla tych ludzi nie istnieje alternatywa w postaci komunikacji zbiorowej. Brak jakiegokolwiek połączenia do przystanków PKM. 147, 140 i 160 jadą przez Wzgórze - dlaczego chociaż jedna linia nie jedzie w porannym szczycie do SKM Redłowo (tak, aby skrócić przejazd w kierunku Gdańsk o 4 - 6 minut)? Przepraszam, ale 3 kursy 121 to jakiś żart. Gdzie połaczenie Wiczlina z Obłużem ze zjazdem na Morska / Estakada? Gdzie połaczenie do Chyloni? Najbardziej liczne dzielnice Gdyni - szeroko rozumiane Obłuże, Chylonia/Cisowa i Wiczlino nie mają bezpośrednich połaczeń. W linii prostej to 5 km, z przesiadką w Centrum to 15 km i jazda na ponad 60 minut. Czy w Gdyni ktoś myśli? Tak, likwidujmy takie kwiatki jak pojedyncze kursy czy linie raz na godzinę, ale jednocześnie zadbajmy o bezpośrednie połączenia najludniejszych skupisk!

    • 41 8

    • 172 jeździ z Wiczlina przez PKM Karwiny i SKM Redłowo. K do chyloni (4)

      • 6 0

      • No właśnie z Wiczlina i hiper rzadko. (1)

        Ma jeździć przynajmniej z Chwarzno Sokoła, a jeszcze lepiej z Chwarzno Apollina, czyli zaliczajac duże skupiska mieszkańców. I często, najlepiej co 15-20 minut, na razie na tym odcinku wystarczy

        • 6 0

        • Chwarzno Apollina nie jest dużym skupiskiem mieszkańców.

          Wokół same domki jednorodzinne.

          • 5 0

      • ale o Chwarzno i okolice już nie zahacza (1)

        K puścili kilka kursów w godzinach szczytu (ran na godzinę, w porowych do dwóch). Ostatni o 18:30.

        • 4 3

        • K jeździ bardzo rzadko i nie bezpośrednio Estakadą

          Powinien jezdxic raz Estakadą raz przez Chylonię

          • 6 0

    • Z tego artykułu wynika, że nigdy. (1)

      • 7 0

      • No właśnie. Tego nie rozumie ani ZKM ani Miasto Wspólne, ani chyba

        Jakub Ubych - radny dzielnicy

        • 0 5

  • Trajtek 31 z Miętowej do Sopot Reja (2)

    Dojeżdżałam trajtkiem nr.31 z Dąbrowy ul.Miętowa do Sopot ul.Reja a następnie szłam pieszo do przychodni Kardiotel na Jana z Kolna przez wiele lat korzystałam z tej trasy niestety obecnie jest to nie mozliwe gdyż trolejbus wydłużył trasę a tym samym nie zatrzymuje się na ulicy Reja?dlaczego komu to przeszkadzało? obecnie muszę się przesiadać a co za tym idzie muszę wykupować dodatkowy bilet! co dla mnie mnie jest to dodatkowe obciążenie finansowe jestem na emeryturze ....zmieniono trasę dla kogo?żeby to odbywało się chociaż co drugi kurs ale nie.....kto korzysta na tym odcinku trasy chyba przewozi się powietrze...życzę zdrowia ...dla tych co tak postanowili....

    • 22 0

    • chyba nie zna Pani topografii Sopotu

      Na nowej trasie 31 jedzie ulicą Łokietka. Czyli zamiast z pętli Sopot Reja oddalonej o 800 metrów, gdzie musi Pani przejść przez aleję Niepodległości, wdrapać i zejść z wiaduktu SKM Wyścigi wysiada Pani na przystanku "Łokietka", albo "Władysława IV" i ma Pani spacer max. 400 metrów tylko od drugiej strony. Zamiast w smrodzie spalin, w cichej spokojnej okolicy dolnego Sopotu.

      Więc życzę jak najrzadszych wizyt w Kardiotelu, niemniej uważam, że powinna być Pani wdzięczna inicjatorom tych zmian. Pozdrawiam

      • 0 3

    • A mnie bardzo pasjke dojazd 31 do Ergo Areny i jestem super zadowolony.

      Na Reja wystarczy się przesiąść, jedzie 21, 181, S. Bilet godzinny jest o 60 groszy droższy od jednoprzejazdowego

      • 0 1

  • Społecznicy zapomnieli że na linię ,,anakonde " skasuje " jeden ( 1 ) bilet a linie krótkie 2 lub 3 ... (1)

    I wróce do samochodu bo taniej !!!

    • 23 7

    • Dwa bilety, a co lepsze dwa autobusy/trolejbusy i dwoch kierowcow....

      Chyba, ze bedzie reforma "po gdynsku" - na przykladzie linii 150:

      Z Witomina do centrum linia 150A, na przystanku przy dworcu kierowca zmienia numer na 150B i jedzie na Oksywie.

      Mamy dwie linie? Mamy.
      Potrzebna kasa na dodatkowy tabor? Nie.
      Potrzeba wiecej kierowcow? Nie.
      Koszty? Wyswietlenie literki A lub B.

      Premie za innowacje prosze przelac na moje konto.

      • 4 0

  • Taki pomysl probowano juz w Gdyni wprowadzic - mniej wiecej w polowie lat 80-tych.

    Krotsze linie - laczace dzielnice z centrum - juz widze te stada autobusow i trolejbusow na przystankach: dwa razy wiecej linii po podziale + czestsze kursy - czy o dostososowaniu infrastruktury ktos pomyslal? Jesli tak to przystanek przy DT Batory bedzie zaczynal sie przy Obroncow Wybrzeza a konczyl przy Starowiejskiej - zeby pomiescic tabor.

    Pytanie do pana doktora - czy skrocenie tras przy takim samym (ilosciowo) taborze pozwoli zwiekszyc czestotliwosc kursowania? Czy moze trzeba bedzie zlikwidowac czesc linii, bo nie bedzie taboru zeby je obstawic? O tym, ze juz nie ma kasy zeby wykorzystac istniejacy tabor nie wspomne (patrz artykul sprzed kilku dni).

    Pytanie drugie - jesli nawet cudem zwiekszy sie czestotliwosc to autobusy jadace z centrum beda czesciej przecinac pana ukochana "piesza" Starowiejska....

    • 16 6

  • Tylko Wiceprezydent ds. jakości komunikacji miejskiej może rozwiązać ten temat

    Skoro jest Wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia, to może być i taki ds. jakości komunikacji miejskiej.

    • 12 8

  • Niedasie (12)

    • 49 16

    • (3)

      To co się działo w autobusie N10 do Obłuża w sylwestrową noc to masakra, ludzie upchani jak sardynki w puszce, ktoś się nie domyślił że w taką noc będzie kilkukrotnie więcej pasażerów i zamiast puscić dodatkowe autobusy to jeździły one jak w normalny dzień.

      • 11 9

      • Dziwne bo było az 6 kursow od godziny 0,20 do godziny 1.00 to niby gdzie ten tłok

        • 4 3

      • W Gdańsku sylwestra była bardzo dobra komunikacja nocna, same autobusy przegubowe i duża częstotliwość. (1)

        • 9 4

        • I tramwaj nocny!

          W Gdyni był dramat

          • 8 3

    • Widać że idą wybory (7)

      trole wklejają te same biedakomcie co przy wyborach samorzadowych...

      Wy te swoje "usługi" sprzedajecie w formie prenumeraty czy coś?

      • 6 16

      • Ale o co ci się rozchodzi? (5)

        Ida eurowybory na razie, które z miłościwym panowaniem Słońca Bulwaru nie mają nic wspólnego. Może odpocznij...?

        • 11 3

        • czytaj do skutku, może dotrze (2)

          "trole wklejają te same biedakomcie co przy wyborach samorzadowych..."

          Po jaką cholerę? Nie wiem, może takie mają hobby, może muszą się wykazać mocodawcy.

          Te same wyświechtane slogany o farbie itp. wklejane z tych samych czterech czy pięciu IP. Żałość i tyle.

          • 5 10

          • ip mu się zmienia raz na 3minuty

            tak Kaczyński działa, wielki mały strateg co nic nie może i jedzie autostradą pod prąd

            • 1 8

          • Czy z Tobą wszystko w porządku?

            Czy 13 osobowy zespół UM się musi wykazać

            • 11 3

        • nic nie przykryje totalnej klęski Kaczyńskiego w wyborach (1)

          nic

          • 7 11

          • Pomidor

            Stanowczo powinni wam ograniczyć terapię zajęciową przy komputerach tam na Srebrzysku

            • 12 6

      • kampania wyborcza zaczyna się pierwszego dnia kadencji

        a nie na tydzień przed wyborami.
        Choć faktycznie, niektórzy żadnej kampanii nie prowadzą a "żelazny" (zardzewiały?) elektorat i tak wybierze...

        • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane