• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie inwestycje na najbliższy rok

Michał Sielski
3 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Dokończenie rozbudowy "domów ze szkła" czyli Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego to jedna z największych inwestycji Gdyni w 2013 roku. Dokończenie rozbudowy "domów ze szkła" czyli Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego to jedna z największych inwestycji Gdyni w 2013 roku.

Przedstawiamy wszystkie gdyńskie plany inwestycyjne na 2013 rok - zarówno te wielkie, milionowe, jak i mniejsze, które jednak dla mieszkańców bywają dużo ważniejsze. Warto jednak pamiętać, że w ubiegłych latach nigdy nie udało się zrealizować wszystkich zamierzeń inwestycyjnych.



W gdyńskim budżecie na 2013 rok zapisano 269 mln zł na inwestycje. Najwięcej pochłoną oczywiście te najbardziej spektakularne, ale czy to na nie czeka najwięcej mieszkańców? Przedstawiamy wszystkie plany inwestycyjne miasta, pomijając kwoty zapisane ogólnie, o których wydatkowaniu decyzje podejmowane są na bieżąco (np. doraźne remonty dróg czy miejskich nieruchomości).

Inwestycje największe i najbardziej znane

Na drogi Gdynia wyda ponad 143,2 mln zł. Aż 44,1 mln zł pochłonie jednak wdrażanie inteligentnego systemu sterowania ruchem drogowym Tristar. Zaledwie dwa miliony zł mniej kosztować będzie dokończenie budowy Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Modernizacja Muzeum Emigracji to kolejne 23,5 mln zł, a Teatru Muzycznego niemal 4 mln zł. Również 4 mln zł pochłonie współfinansowana przez Unię Europejską rozbudowa Szkoły Muzycznej. 25 mln zł zł to z kolei tegoroczny wkład Gdyni w spółkę budującą port lotniczy Gdynia-Kosakowo. W sumie inwestycja ta warta jest ok. 100 mln zł.

Jak widać, sporo największych wydatków to przesunięcia z poprzednich lat, kiedy nie udało się dokończyć planowanych inwestycji.

Nasze drogie drogi

Przy każdej kolejnej inwestycji podnoszą się głosy mieszkańców, którzy zwracają uwagę na to, że zamiast zajmować się wizjonerskimi projektami, samorządowcy mogliby zejść na ziemię i zająć się przyziemnymi problemami mieszkańców, jakimi są np. dziurawe drogi i chodniki. W rozpoczętym już roku Gdynia wyda na drogi o 68,9 proc. więcej niż w 2012 roku. Planuje przeznaczyć na to kwotę 143,2 mln zł.

Oprócz wspomnianego Tristara rozpocznie się w końcu przebudowa ul. Morskiej, odkładana również długo przebudowa ul. Przebendowskich oraz kontynuowane będą prace na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni. 11 mln zł warta będzie modernizacja dróg - najdroższe będzie utrzymanie starszej części Estakady Kwiatkowskiego z sypiącymi się (dosłownie) filarami. Pół miliona kosztować będzie przebudowa skrzyżowania ul. płk. Dąbka i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni.

Nowych dróg doczekają się też rowerzyści. Za 1,7 mln zł powstać ma fragment wzdłuż ul. Puckiej - od skrzyżowania z ul. Czernickiego zobacz na mapie Gdyni, do ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdyni, a kontynuowana będzie budowa drogi wzdłuż Klifu Nadmorskiego, od Sopotu do Orłowa zobacz na mapie Gdyni.

Coś dla oka, coś dla duszy

Jakie miejskie inwestycje powinny być najważniejsze?

Miasto będzie kontynuowało poprawę infrastruktury nekropolii oraz ich rozbudowę. Pochłonie ona 3,8 mln zł. Polepszyć się ma także komfort sprzedawców w Miejskiej Hali Targowej, ale 1,3 mln zł to niestety jeszcze nie kwota, która pozwoli zainstalować tak oczekiwany system ogrzewania.

Na mniejsze inwestycje mogą liczyć mieszkańcy wszystkich dzielnic. 1 mln zł przeznaczono na kompleksową modernizację placów zabaw, kolejny 1 mln zł na stadion lekkoatletyczny na Oksywiu, a 800 tys. zł na rozbudowę i modernizację Ciapkowa. 3,1 mln zł pochłonie rozwój elektronicznych usług publicznych w Gdyni (2,3 mln zł to unijne dofinansowanie). 2,1 mln zł to koszt budowy niezbędnej infrastruktury na obszarze rezerwatu Kępa Redłowska, a kolejne 2,1 mln zł dużo mniej efektowna, ale kto wie czy nie bardziej potrzebna budowa i modernizacja systemu odprowadzania wód opadowych w Gdyni.

Doczekać się mamy także znanego od ponad półtora roku planu zagospodarowania terenu przy wejściu na molo zobacz na mapie Gdyni. Na razie powstaną jednak jedynie nowe ścieżki i zagospodarowana zieleń na północnej stronie molo. Dopiero w 2014 roku będziemy mogli korzystać z nowego wejścia na molo i amfiteatralnych siedzisk oraz oświetlenia terenu. Tą informacją płynnie przechodzimy do działu:

Plany, projekty, marzenia...

Orientacyjny przebieg ul. Nowej Węglowej. Orientacyjny przebieg ul. Nowej Węglowej.
Kilka nowych inwestycji także się bowiem zacznie, ale głównie... na papierze. Za 65 tys. zł wykonane mają być prace dotyczące węzła integracyjnego Karwiny - będą to jednak głównie ekspertyzy i analizy techniczne. W planach są również prace projektowe i opracowanie dokumentacji dla I etapu budowy ul. Nowej Węglowej i tunelu pod torami kolejowymi do ul. Morskiej. Dokumentacja to koszt 111 tys. zł, ale 83,2 tys. zł to unijne dofinansowanie.

Projektowane będą także lokalne drogi w dzielnicach oraz kolejne drogi rowerowe, którym wciąż daleko do tego, by tworzyły zwartą sieć.

Plany ambitne, ale warto pamiętać, że w ostatnich latach wykonanie planu inwestycyjnego nawet w 80 proc. było niedoścignionym marzeniem.

Opinie (330) 4 zablokowane

  • "domów ze szkła" czyli Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego

    widzę że sielski czepia się ppnt

    • 0 0

  • Ciekawe plany, jak co roku w sumie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane