- 1 Ograniczenie do 50 km/h nie ma sensu (255 opinii)
- 2 Wyburzenia w UCK. Będą utrudnienia (82 opinie)
- 3 Ponad 9 mln zł za inwestycję na Szadółkach (96 opinii)
- 4 Marsz życia przeszedł przez Gdańsk (617 opinii)
- 5 Wpadli, gdy wyłudzali kody BLIK (50 opinii)
- 6 Podszedł zabrał kartę i ją zniszczył. "Takie są procedury" (128 opinii)
Gdyńskie inwestycje na najbliższy rok
3 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat)
Przedstawiamy wszystkie gdyńskie plany inwestycyjne na 2013 rok - zarówno te wielkie, milionowe, jak i mniejsze, które jednak dla mieszkańców bywają dużo ważniejsze. Warto jednak pamiętać, że w ubiegłych latach nigdy nie udało się zrealizować wszystkich zamierzeń inwestycyjnych.
Inwestycje największe i najbardziej znane
Na drogi Gdynia wyda ponad 143,2 mln zł. Aż 44,1 mln zł pochłonie jednak wdrażanie inteligentnego systemu sterowania ruchem drogowym Tristar. Zaledwie dwa miliony zł mniej kosztować będzie dokończenie budowy Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Modernizacja Muzeum Emigracji to kolejne 23,5 mln zł, a Teatru Muzycznego niemal 4 mln zł. Również 4 mln zł pochłonie współfinansowana przez Unię Europejską rozbudowa Szkoły Muzycznej. 25 mln zł zł to z kolei tegoroczny wkład Gdyni w spółkę budującą port lotniczy Gdynia-Kosakowo. W sumie inwestycja ta warta jest ok. 100 mln zł.
Jak widać, sporo największych wydatków to przesunięcia z poprzednich lat, kiedy nie udało się dokończyć planowanych inwestycji.
Nasze drogie drogi
Przy każdej kolejnej inwestycji podnoszą się głosy mieszkańców, którzy zwracają uwagę na to, że zamiast zajmować się wizjonerskimi projektami, samorządowcy mogliby zejść na ziemię i zająć się przyziemnymi problemami mieszkańców, jakimi są np. dziurawe drogi i chodniki. W rozpoczętym już roku Gdynia wyda na drogi o 68,9 proc. więcej niż w 2012 roku. Planuje przeznaczyć na to kwotę 143,2 mln zł.
Oprócz wspomnianego Tristara rozpocznie się w końcu przebudowa ul. Morskiej, odkładana również długo przebudowa ul. Przebendowskich oraz kontynuowane będą prace na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej . 11 mln zł warta będzie modernizacja dróg - najdroższe będzie utrzymanie starszej części Estakady Kwiatkowskiego z sypiącymi się (dosłownie) filarami. Pół miliona kosztować będzie przebudowa skrzyżowania ul. płk. Dąbka i Kwiatkowskiego .
Nowych dróg doczekają się też rowerzyści. Za 1,7 mln zł powstać ma fragment wzdłuż ul. Puckiej - od skrzyżowania z ul. Czernickiego , do ul. Kartuskiej , a kontynuowana będzie budowa drogi wzdłuż Klifu Nadmorskiego, od Sopotu do Orłowa .
Coś dla oka, coś dla duszy
Na mniejsze inwestycje mogą liczyć mieszkańcy wszystkich dzielnic. 1 mln zł przeznaczono na kompleksową modernizację placów zabaw, kolejny 1 mln zł na stadion lekkoatletyczny na Oksywiu, a 800 tys. zł na rozbudowę i modernizację Ciapkowa. 3,1 mln zł pochłonie rozwój elektronicznych usług publicznych w Gdyni (2,3 mln zł to unijne dofinansowanie). 2,1 mln zł to koszt budowy niezbędnej infrastruktury na obszarze rezerwatu Kępa Redłowska, a kolejne 2,1 mln zł dużo mniej efektowna, ale kto wie czy nie bardziej potrzebna budowa i modernizacja systemu odprowadzania wód opadowych w Gdyni.
Doczekać się mamy także znanego od ponad półtora roku planu zagospodarowania terenu przy wejściu na molo . Na razie powstaną jednak jedynie nowe ścieżki i zagospodarowana zieleń na północnej stronie molo. Dopiero w 2014 roku będziemy mogli korzystać z nowego wejścia na molo i amfiteatralnych siedzisk oraz oświetlenia terenu. Tą informacją płynnie przechodzimy do działu:
Plany, projekty, marzenia...
Kilka nowych inwestycji także się bowiem zacznie, ale głównie... na papierze. Za 65 tys. zł wykonane mają być prace dotyczące węzła integracyjnego Karwiny - będą to jednak głównie ekspertyzy i analizy techniczne. W planach są również prace projektowe i opracowanie dokumentacji dla I etapu budowy ul. Nowej Węglowej i tunelu pod torami kolejowymi do ul. Morskiej. Dokumentacja to koszt 111 tys. zł, ale 83,2 tys. zł to unijne dofinansowanie.
Projektowane będą także lokalne drogi w dzielnicach oraz kolejne drogi rowerowe, którym wciąż daleko do tego, by tworzyły zwartą sieć.
Plany ambitne, ale warto pamiętać, że w ostatnich latach wykonanie planu inwestycyjnego nawet w 80 proc. było niedoścignionym marzeniem.