Fakty i opinie

stat

Historyczny Konstal 102Na od soboty na gdańskich torach

Najnowszy artukuł na ten temat

Poznaj historyczną flotę gdańskich autobusów


To będzie prawdziwa gratka dla wszystkich miłośników komunikacji miejskiej. Od soboty 29 czerwca w weekendy i święta wybrane kursy linii nr 8 kursującej między Jelitkowem a Przeróbką będą obsługiwane przez historyczny wagon Konstal 102Na. Pasażerowie posiadający ważny okresowy bilet mogą z niego korzystać tak, jak z każdego innego tramwaju - pozostali muszą kupić i skasować bilet jednorazowy w cenie 3,2 lub 3,8 zł. Pierwszy kurs w sobotę z Jelitkowa o 10:52.



Czy w czasie wakacji zamierzasz przejechać się historycznym tramwajem?

na pewno tak, to wspaniały pomysł na rodzinną przejażdżkę 53%
jeszcze nie wiem 27%
nie, nie korzystam z komunikacji miejskiej 20%
zakończona Łącznie głosów: 904
Pierwsze tramwaje typu 102Na pojawiły się w Gdańsku w czerwcu 1970 r. Były pierwszymi przegubowymi tramwajami w mieście, dlatego po przybyciu skierowano je do obsługi najbardziej obciążonej trasy ze Śródmieścia do Oliwy. Pod koniec lat 80 tramwaje tego typu stacjonowały wyłącznie w nieistniejącej już zajezdni "Łąkowa" na Dolnym Mieście i obsługiwały wtedy linie 8 i 13.

W 1988 r. w ramach ujednolicenia taboru w Gdańsku nastąpiła wymiana taborowa z Krakowem. Gdańsk wymienił wszystkie posiadane 102Na na pojazdy serii 105N. Po 21 latach, w styczniu 2009 r., "102-ka" wróciła ponownie do Gdańska, wzbogacając flotę pojazdów historycznych.


Od tamtej pory tramwaj wyjeżdżał na tory okazjonalnie - przy okazji festynów i imprez miejskich. W ostatnich miesiącach na zajezdni tramwajowej GAiT przeszedł niewielką modernizację, by dostosować go do historycznego wyglądu.

Jego charakterystyczną cechą jest malowanie w kremowo-czerwonych barwach. Tramwaj jest wyposażony w 32 miejsca siedzące na miękkich skórzanych fotelach (i 153 miejsca stojące). Jest długi na niewiele ponad 19 metrów, szeroki na niespełna 2,5 metra, a jego wysokość to nieco ponad 3 metry.

Historyczny tramwaj na 30. rocznicę wyborów 4 czerwca



Wewnątrz zamontowano też kasowniki do biletów jednorazowych. Co ważne, obok na słupkach są też historyczne kasowniki, ale trzeba pamiętać, że bilet na przejazd jest ważny tylko po skasowaniu go w nowym kasowniku. Te historyczne w czasie przejazdów będą zablokowane.

Wśród pracowników GAiT wciąż są osoby pamiętające tramwaj 102Na w codziennej eksploatacji i jak zapewniają, doświadczenie to powinno zaprocentować w bieżącym utrzymaniu składu oraz w razie ewentualnych usterek i awarii. Psuć się w nim na pewno nie będzie monitoring czy klimatyzacja, bo tych po prostu w nim nie ma. Jedynym elementem "nowoczesności" jest w nim system informacji pasażerskiej i elektroniczne kasowniki biletowe.

Zobacz wszystkie historyczne tramwaje w Gdańsku



Tuż przed pierwszym kursem z pasażerami mieliśmy okazję przejechać się zmodernizowanym tramwajem. Pierwsze, co zwraca uwagę pasażerów wewnątrz pojazdu to przestrzeń. Jest jej zdecydowanie więcej niż w tramwajach, do których zdążyliśmy się już przyzwyczaić - głównie przez jeden rząd siedzeń. Kłopot może jedynie sprawiać jego wysokość. Wyższe osoby (ze wzrostem ok. 190 cm i więcej) muszą w czasie jazdy uważać na głowę.


Historyczny wagon Konstal 102Na na tory po raz pierwszy wyjedzie w sobotę 29 czerwca i do końca wakacji będzie kursował na linii nr 8 w soboty, niedziele i święta.

Sprawdź rozkład linii 8 z kursami realizowanymi przez historyczną "102-kę"



- Ponieważ historyczny wagon będzie funkcjonował w sieci transportowej, organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, obowiązywać w nim będzie taka sama taryfa jak w pozostałych pojazdach kursujących po Gdańsku - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Pasażerowie posiadający ważny bilet okresowy będą mogli jechać tym tramwajem tak jak każdym innym tramwajem w sieci ZTM, bez konieczności zakupu innego biletu.
Konstal 102Na w latach 80. na al. Zwycięstwa.
Konstal 102Na w latach 80. na al. Zwycięstwa. mat. prasowe GAiT