• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile kosztuje komunikacja nocna w Trójmieście?

Krzysztof Koprowski
29 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Komunikacja nocna w Gdańsku cieszy się szczególnie dużą popularnością m.in. między Śródmieściem a nowymi osiedlami na Południu. Komunikacja nocna w Gdańsku cieszy się szczególnie dużą popularnością m.in. między Śródmieściem a nowymi osiedlami na Południu.

Czy komunikacja nocna jest opłacalna dla organizatora? Ile kosztuje jej utrzymanie? Które trasy są najbardziej oblegane? Spytaliśmy o to ZTM Gdańsk oraz ZKM Gdynia po ostatnich zmianach w kursowaniu pojazdów.



W godzinach nocnych często prowadzone są doraźne prace naprawcze w infrastrukturze tramwajowej czy trolejbusowej. W godzinach nocnych często prowadzone są doraźne prace naprawcze w infrastrukturze tramwajowej czy trolejbusowej.
Niedawna zmiana rozkładu kolejowego, a wraz z nim także rozkładów ZKM Gdynia oraz ZTM Gdańsk spowodowały, że nasi czytelnicy zaczęli się zastanawiać, na ile rentowne są przejazdy realizowane w tak późnych porach. Pytania nie są bezpodstawne, bowiem ZTM Gdańsk w nowym rozkładzie zwiększył częstotliwość kursowania nocnych autobusów, zaś ZKM Gdynia musiała zorganizować dodatkowe kursy autobusów, by dostosować je do pociągów SKM.

- Średni roczny wskaźnik odpłatności całej komunikacji miejskiej kształtuje się na poziomie 48 proc., podczas gdy wskaźnik ten dla linii nocnych oscyluje wokół 22 proc. Taka różnica oczywiście nie dziwi, gdyż liczba podróży w ciągu dnia jest o wiele wyższa niż nocą, a koszty eksploatacji pojazdów zbliżone do siebie - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.

Gdyby przeliczyć procenty na konkretne sumy, okazuje się, że typowy statystyczny dzień powszedni w gdańskiej komunikacji kosztuje ok. 768,6 tys. zł netto, w tym ok. 17,9 tys. zł netto to koszt funkcjonowania linii nocnych.

Podobnie sytuacja pod tym względem wygląda w Gdyni. Tu średnio przychody z biletów pokrywają 46 proc. kosztów świadczenia usług przewozowych. W przypadku kursów nocnych, ten wskaźnik spada o połowę.

- Porównując średnie wykorzystanie pojazdów w oparciu o liczbę pasażerów na kilometr w ostatnich badaniach wielkości popytu i uwzględniając różnice biletów [nocne bilety są droższe od dziennych - dop. red.] z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że odpłatność na liniach nocnych nie osiąga nawet połowy wartości średniej dla sieci komunikacyjnej - informuje Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Jak często podróżujesz nocną komunikacją miejską?

Gromadzki zastrzega jednak, że dokładne dane są trudne do uzyskania, gdyż badanie rentowności na liniach nocnych, ze względów bezpieczeństwa, wymaga zapewnienia ankieterom asysty policji.

W Gdyni statystyczny jeden szkolny dzień powszedni funkcjonowania komunikacji miejskiej kosztuje ok. 472,1 tys. zł brutto, podczas gdy nocna komunikacja to wydatek rzędu ok. 6,5 tys. zł brutto.

Przedstawiciele obu organizatorów komunikacji miejskiej przyznają, że jest bardzo trudno oszacować największe zainteresowanie konkretnymi liniami. Wynika to m.in. z bardzo zróżnicowanej popularności względem dni tygodnia (w weekendy nocą podróżuje zdecydowanie więcej pasażerów niż przez pozostałe dni tygodnia), wzajemnym nakładaniu się przebiegu tras przez kilka linii, a nawet... warunkami pogodowymi - im lepsza pogoda, tym więcej mieszkańców spędza wieczory i noce poza domem.

- Można stwierdzić, że największy popyt na nasze usługi nocą występuje między Śródmieściem a Kampusem Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie. Równie dużo pasażerów korzysta też z nocnych linii między Śródmieściem a dzielnicami południowymi oraz Śródmieściem a Pieckami-Migowem - wylicza Zomkowski.

W Gdyni obecnie trwa analizowanie zmian, które weszły w życie wraz z nowym rozkładem jazdy SKM.

- Najbliższe badania wielkości popytu na liniach nocnych przeprowadzimy wiosną 2014 r. Na razie stale monitorujemy jedynie kwestię ewentualnych przepełnień. Aby one nie występowały, od czwartku do niedzieli kierujemy do obsługi linii nocnych N10 i N20 autobusy przegubowe - dodaje Gromadzki.

Przedstawiciel ZKM Gdynia zwraca jednocześnie uwagę, że zwiększenie częstotliwości pociągów SKM nocą znacznie utrudniło przygotowanie rozkładu jazdy dla dogodnej przesiadki między różnymi środkami lokomocji. O co konkretnie chodzi?

- Od lat w Gdyni i w Gdańsku funkcjonował rozkład nocny dostosowany do SKM, kursującej w takcie co 40/80 min. Przy czasie jazdy z Gdyni do Gdańska wynoszącym nieco ponad 30 min, zapewniało to dogodne warunki przesiadki z i na pociągi w obydwu miastach. W nowym rozkładzie, w wyniku ustaleń Gdańska z SKM, wszedł w życie nowy rozkład jazdy pociągów, zakładający takt 60-minutowy. Po raz pierwszy od 20 lat nocne pociągi SKM przestały mijać się w Gdyni, co spowodowało, że uniemożliwiona została - chwalona przez wiele lat - przesiadka we wszystkich kierunkach: do i z autobusów na pociągi do i z Gdańska.

Zmiany te wymusiły na gdyńskim organizatorze transportu uruchomienie kolejnych kursów autobusów nocnych po godzinie 3, które nie cieszą się dużą popularnością, ale stanowią minimum obsługi komunikacyjnej miasta.

Czytaj też: Nowy rozkład SKM niedostosowany do potrzeb?

Również niewielką popularnością ze strony pasażerów cieszyła się w Gdańsku linia N6 z zajazdem do Matemblewa zobacz na mapie Gdańska (w nomenklaturze komunikacyjnej określanym jako Brętowo). Tu jednak całkowicie pominięto w nowym rozkładzie ten odcinek.

- Zrezygnowaliśmy z tego wariantu trasy z uwagi na praktycznie zerowe wykorzystanie tej linii na tym fragmencie trasy. Wniosek ten już od jakiegoś czasu zgłaszali nam mieszkańcy Niedźwiednika i ul. Słowackiego, którzy korzystali z linii N6 i którym dzięki tej operacji skrócił się czas jazdy - wyjaśnia wprowadzone zmiany zastępca dyrektora ZTM Gdańsk.

Elastyczność tras, doraźne prace naprawcze oraz koszty to główne czynniki, który sprawiają, że nocą rzadko uruchamiane są tramwaje oraz trolejbusy. - Bierzemy też pod uwagę względy ekonomiczne - aktualna stawka za wozokilometr trolejbusu jest o 27 proc. wyższa od płaconej za autobus - kończy rzecznik ZKM Gdynia.

Czytaj też: Czy komunikacja nocna jest bezpieczna?

Miejsca

Opinie (227) 4 zablokowane

  • w nocy lewituję

    nie potrzebna mi komunikacja miejska

    • 11 1

  • Komunikacja to pikuś (3)

    ale jak zyc bez fejsbuka na ktorym mozna pokazac znajomym kotleta wigilijnego,śpiacego psa albo dziubka wstawić?

    • 13 3

    • i tu masz rację, ja mam polewkę z tego uzewnętrzniania się na fb, jeszcze trochę ludzie będą pokazywać tam zdjęcia swojej kupy i jej koloru oraz kształtu każdego dnia.

      • 3 3

    • teraz modne sa tez małe dzieci jak nie masz powyzej 50 lubie to to jestes cieniutki

      • 5 1

    • F to wiooocha

      • 2 2

  • a ile kosztuje utrzymanie zkm gdynia (4)

    jestem podatnikiem i pytam z ciekawości bo czytałem ostatnio o najlepszej komunikacji no i chciałem sprawdzić więc wsiadłem do autobusu zakupionego jeszcze przez Panią Cegielską. niezły hardkor. Ja na miejscu pana Szczurka to bym się pod ziemię zapadł. z dachu cieknie woda, przy oknach mech i rdza ogólnie śmierdziało jak z eko doliny. nie mam pojęcia za co takie wyróżnienie

    • 18 11

    • za co te minusy prawda w oczy kole?

      • 6 3

    • Mit (2)

      No to proponuje przejechać się komunikacją miejska po polsce: łódź, poznań, szczecin, białystok... To wówczas pisz co piszesz. Myślę, że może człowiczku się obudzisz.

      • 0 1

      • już za rok matura (1)

        • 0 0

        • nia zgodzę się

          przynajmniej ja nie jechałam OD WIELU LAT autobusem, gdzie porasta mech (wtf?) albo cieknie...

          • 0 0

  • Szkoda słow. (4)

    Osobiście uważam ,że powinny jeździć tramwaje. niech to bedzie chociaz jeden an godzine z pewnościa duża ilość osob bylaby zainteresowana tym srodkiem lokomocji. Autobusy sa zapchane i nie mozna w nich oddychac od oparów. Niech zrobią miedzy autobusami tramwaje i zobaczymy przez przykladowy miesia czy sie oplaca i czy jest zainteresowanie. Z pewnoscia bedzie.

    • 7 8

    • w latach 90-tych tramwaje nocą jeździły i było super, popieram

      • 6 6

    • (2)

      A otwórz swoją prywatną komunikację miejską i eksperymentuj

      • 6 3

      • jak można doić konia

        • 0 2

      • Widać ,że debilizm się szerzy. Właśnie przez takie osoby jak Ty.

        • 1 0

  • Ciekawe , kto się martwi bezpieczeństwem kierowców. Nie mają nawet dobrze zabezpieczonych kabin , bo przecież idioci zamawiający nowe autobusy kierują się kasą i taniej wychodzi bez oszklenia .A co tam , sami nie jeżdżą to się nie martwią .

    • 15 2

  • W samo południe (2)

    Panie Premierze, a ile kosztuje Nju mobile orange, orange kosztuje nasze Państwo za dużo chyba? Czy nie?

    • 1 8

    • (1)

      a ile kosztuje tmobile?

      • 0 3

      • plus wychodzi chyba na plus

        • 0 0

  • W samo południe

    Nie spodziewam się oczywiście, iż jest Pan w temacie... A szkoda

    • 2 5

  • W samo południe

    I aby było na temat : komunikacja nocna Sikorskiego jednak tania nie jest...

    • 1 4

  • .

    Co za grafomania.Aż mi się w głowie zakręciło od błędów , jak to czytałem.

    • 5 0

  • W samo południe

    Jakie błędy? Merytoryczne ?

    • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane