• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inteligentny system zadba o bezpieczeństwo

Michał Sielski
14 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Z czasem nie tylko na ulicy Morskiej, ale również w innych częściach Trójmiasta sygnalizacje świetlne mają być "inteligentne". Z czasem nie tylko na ulicy Morskiej, ale również w innych częściach Trójmiasta sygnalizacje świetlne mają być "inteligentne".
- Na ul. Morskiej są wypadki, bo sygnalizacja jest źle ustawiona - uważa Ryszard Kamiński z Gdyni. - Wkrótce ruszają przetargi na prace w tym miejscu - odpowiada Jacek Oskarbski z magistratu.

Pan Ryszard wraz z kilkoma mieszkańcami Chyloni i Pustek Cisowskich wystosował w sprawie niebezpiecznych zjazdów z ulicy Morskiej pismo do gdyńskiego Urzędu Miejskiego. Na skrzyżowaniu na Morskiej zginął kiedyś przyjaciel naszego Czytelnika, który jechał do niego w odwiedziny.

Czy inteligentne światła poprawią bezpieczeństwo na drogach?


- Przyczyną jest źle zastosowana sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach z Kartuską oraz Wiejską i Swarzewską - uważa Kamiński. - Obecne rozwiązanie prowokuje wypadki, bo nie daje kierowcom możliwości bezpiecznego skrętu w lewo.

Na obu skrzyżowaniach nie ma bowiem osobnego sygnalizatora do skrętu w lewo i wszyscy kierowcy, którzy chcą to zrobić, muszą najpierw przepuścić jadących prosto z naprzeciwka. Nie każdemu się to udaje, bo ruch na Morskiej jest ogromny. Niektórzy ryzykują, próbując ruszyć dynamicznie i przejechać skrzyżowanie przed innymi pojazdami. Do stłuczek dochodzi każdego tygodnia, zdarzają się także dużo poważniejsze wypadki.

- Sam jestem kierowcą i jestem przekonany, że najlepszym rozwiązaniem byłoby zaprogramowanie trzeciego cyklu świateł, który np. przez dziesięć sekund pozwalałby bezkolizyjnie skręcić wszystkim w lewo - uważa Ryszard Kamiński.

Okazuje się, że nie jest to jednak takie proste. Aby to zrobić, trzeba zainstalować dodatkowe sygnalizatory, wymienić sterowniki, a nawet zrobić nowy projekt budowlany i ogłosić przetarg. Trwałoby to bardzo długo, przy obecnie obowiązujących procedurach - minimum kilkanaście miesięcy.

Ale problem zostanie rozwiązany.

- Już niedługo ruszają przetargi na roboty budowlane w ramach systemu "inteligentnego" sterowania ruchem Tristar - zapewnia Jacek Oskarbski, naczelnik wydziału inżynierii ruchu Urzędu Miejskiego. - W ramach tego programu zainstalowane zostaną m.in. sygnalizatory kierunkowe, uwzględnimy wszystkie sensowne propozycje usprawnienia w ruchu. Cały system ma ruszyć za trzy lata, ale będzie oddawany etapami, a pierwsze przetargi będą rozstrzygnięte na początku 2008 r. i prace ruszą bardzo szybko.

Opinie (52) 2 zablokowane

  • Jeszcze krotko o inteligencji sygnalizacji swietlnej.

    Moim zdaniem, o sztucznej inteligencji systemu moznaby mowic wowczas, gdyby wprowadzono np. sterowanie sygnalizacja w zaleznosci od natezenia ruchu, pory dnia itp.
    Wprowadzenie trzeciego cyklu świateł, jest jedynie dodaniem jednego, do dwoch juz istniejacych.

    • 0 0

  • Skręt w lewo

    Korzystam z tego zjazdu bardzo często i nie mam z nim problemów ,czekam cierpliwie na swoją kolej i to samo radziłbym gorączkującym się kierowcą, minuta was nie zbawi !Jednak popieram dodatkowe światełko w lewo,napewno przyda sie a nie zaszkodzi;)

    • 1 0

  • jeszcze jest kilka takich miejsc

    to najwyższy czas aby zajeto sie tym problemem, inne miejsce w Gdyni to ulica Władysława IV na wysokości Traugutta, gdzie jest przejście dla pieszych (szkoły, przychodnia) a nie ma sygnalizacji świetlnej

    • 1 0

  • Światła na Morskiej (1)

    Najbardziej dobijające jest to, że wszystkie światła na Morskiej są zapalone 24/h
    Wracałem niedawno o 1 w nocy, prawie pusto ale na 3/4 świateł musiałem stać.
    Powinny zostać tylko te przy Obwodnicy/ Kartuskiej/ Estakadzie/ Warszawskiej. Pozostałe zapalone są bez sensu. Ruch poboczny praktycznie w nocy ustaje a widoczność boczna jest bardzo dobra... Na pewno włączenie sie do ruchu z prostopadłej nie jest trudniejsze niż ze stacji benzynowej czy Mc Donalda...
    Ja rozumiem, że przy szkołach, LIDL-u i tych innych marketach na Grabówku za dnia jest ruch ale w nocy?? Niech się jeden z drugim przejedzie w nocy Morska i pomyśli...

    • 1 0

    • Niestety tak jest zrobione specjalnie, wspominał o tym jakiś dzielny pan komisarz z KGP

      To rozumowania był następujący: w nocy przy zapalonych jedynie światłach pulsujących, ruch na drogach z pierwszeństwem odbywał się zbyt szybko, co prowadziło do wypadków. Ok, zgoda.

      I teraz: co z tym zrobić? Oczywiście, spośród licznych możliwych rozwiązań wybrano rozwiązanie typu "po najmniejszej linii oporu" - czyli nie wyłączać sterowania na noc.

      Oczywiście fakt, że pan obywatel Kowalski po nocnej podróży przez Trójmiasto wróci do domu pół godziny później, nikogo nie obchodzi.

      W Trójmieście/Polsce póki co nie ma zwyczaju robienia czegoś tylko dla wygody mieszkańców. Bo po co?

      Natomiast wyciąganie daleko idących wniosków, że wyspany pan Kowalski byłby bardziej wydajny w pracy, a zatem - coś zrobiłby szybciej i lepiej (czyli z korzyścią dla siebie i innych) przerasta niestety możliwości intelektualne ludzi zarządzających miastem. I potem można oglądać obrazki jak światła funkcjonujące całą dobę w cyklu dziennym, albo ciągnące się latami proste zabiegi przy remoncie dróg...

      • 0 0

  • (2)

    Najpierw należałoby udzielić (sobie) odpowiedzi, czym jest inteligencja i czy maszyna może takową posiadać. Może jeszcze intelekt i świadomość, że jest inteligentną maszyną, co?
    Wróćmy do źródeł. Nazwijmy to Trójmiejski System Płynnego Ruchu (teoretycznie)

    • 0 0

    • Masz racje Gallux, (1)

      dlatego pisalem o sztucznej inteligencji, a cudzyslowu w tytule wypowiedzi, system niestety nie "trawi".

      • 0 0

      • .. bo pewnie portal zatrudnił z oszczędności jakiegoś _fachowca_,

        który dopiero się uczy rzemiosła. Chociaż to dziwne, bo prawidłowa obsługa znaków specjalnych to jedno z prostszych zagadnień w programowaniu stron..

        • 0 0

  • (1)

    Trzymaj sie mnie, a nie Adasia, to nie zginiesz:-P

    • 0 0

    • Ale fantasta Adas jest boski,

      glupszy od Swenssona.

      • 0 0

  • Osobne światła do skrętu w lewo

    a nie inteligencja.

    • 0 0

  • tak po prawdzie krewny przewiózł mnie obowdnicą BMW-6, pamietam, że miałem wyprężone nogi, wbite w podłoge, w uszach takie coś jakby szum i modliłem się żeby zjechał już na matarni na słowackiego
    nie wiem czy to możliwe ale miał chyba 260 na liczniku
    kiedy stanał pod domem spytał się mnie "jak jazda?"
    fajnie mówię, ale wolałbym dwa razy wolniej
    raz mnie podwiózł, ale raz, no more time

    • 1 0

  • Mnie kuzyn i miłośnik samochodów podwiózł wozem, w którym czułam się jak w u sterów samolotu. I prawie nie czułam przyspieszenia. Nie wiem, jak się to cudo nazywało.

    • 0 0

  • to cudo bylo pchane czy ciagnione?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane