• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Iskierka nadziei w sprawie budowy OPAT

Michał Sielski
22 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

W tej wizualizacji przebiegu OPAT-u widzimy jeszcze dwa pasy ruchu w każdym kierunku.


Węższa droga będzie tańsza, a dzięki dotacji z Unii Europejskiej i pieniądzom z samorządu może udać się ją zbudować do 2020 roku - urzędnicy nabierają optymizmu w sprawie budowy przedłużenia Obwodnicy Trójmiasta, czyli Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Czy słusznie?



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
Województwo pomorskie dostanie w latach 2014-2020 aż 1,672 mld euro unijnych dotacji. To o 400 mln euro więcej niż w poprzednich sześciu latach, a kwota jeszcze może zwiększyć się o 300 mln euro z powodu waloryzacji. Pieniądze przeznaczone mogą być m.in. na innowacje w gospodarce oraz rozwój infrastruktury transportowej.

Ta informacja rozradowała pomorskich samorządowców od lat walczących o budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. OPAT ma zaczynać się na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Morską zobacz na mapie Gdyni, a kończyć najprawdopodobniej wlotem na drogę wojewódzką w kierunku Władysławowa. Najprawdopodobniej, bo wariantów jest kilka i wciąż nie wiadomo który zostanie zrealizowany.

Czy warto budować OPAT?

14-kilometrowa droga, która miała być drogą ekspresową jest jednak niezwykle kosztowna. Szacunkowy koszt jej wykonania to 1 mld zł. Takich pieniędzy nie mają ani Rumia i Reda, które przez brak alternatywnej drogi na Hel cierpią przez cały sezon letni najbardziej, ani nawet Gdynia, która również z tego powodu boryka się z korkami nie tylko na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni przez kilka miesięcy w roku.

Korytarz będzie dłuższy

Przez lata nie udało się przekonać urzędników na szczeblu centralnym, że ta inwestycja wymaga rządowego finansowania. Światełko w tunelu stało się nieco jaśniejsze, gdy zmieniona została lista priorytetowych dla Unii Europejskiej korytarzy transportowych. Wśród nich jest trasa łącząca Bałtyk z Adriatykiem. Do tej pory ten korytarz zaczynał się w Gdańsku, ale na mapce dołączonej do nowej listy - już w Gdyni.

- Chcielibyśmy, aby przyspieszyło to budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej i Drogi Czerwonej, która połączy Trasę Kwiatkowskiego z nową obwodnicą - mówi Michał Tuszyński z Biura Rozwoju Gdyni. Czy są jednak konkrety? - Jeszcze nie - przyznaje.

Od dawna wiadomo, że rząd do drogi się nie dołoży. Nie ma jej w żadnych planach finansowych, nawet tych odległych i ogólnych - na najbliższe siedem lat. Wprawdzie plany te nie raz ulegają zmianom, ale raczej polegającym na "obcinaniu" niektórych inwestycji. Trudno się więc łudzić, że rządowe pieniądze rozwiążą problem.

A gdyby OPAT był węższy?

Z odsieczą nadejść więc mogą władze województwa pomorskiego, które w najbliższych latach będą rozdzielać unijne dotacje. Priorytet będą miały inwestycje regionalne, a taką rangę ma właśnie OPAT.

Sęk w tym, że OPAT jest za drogi, by jego budowę mogło sfinansować samo województwo. Nawet gdyby do jego budowy Unia dołożyła 75 proc., czyli ok. 750 mln zł (ok. 160 mln euro), to skąd wziąć brakujące ok. 250 mln zł? Ta kwota to więcej niż w całym 2013 roku Gdynia wyda na wszystkie miejskie inwestycje! O wkładach dużo mniejszych i biedniejszych Rumi, Redy czy innych niewielkich gmin, które również włączyły się w projekt, trudno nawet dyskutować. Dlatego inwestycja niemal na pewno zostanie okrojona.

- Trzeba mieć alternatywę. Szanse na budowę tej drogi tkwią w regionie i trzeba je wykorzystać. Unia Europejska może dołożyć nam nawet 75 proc. wartości inwestycji, ale droga musi być tańsza. Dlatego powinniśmy zbudować ją o przekroju jednej jezdni w każdym kierunku - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Wtórują mu politycy i samorządowcy, którzy najwyraźniej pogodzili się już z faktem, że centralny budżet inwestycji nie wspomoże i trzeba "brać, co dają".

Tak krawiec kraje....

- Cieszy nas to, że marszałek widzi nowe możliwości. Według nas budowa OPAT to inwestycja istotna z punktu widzenia całego kraju, a regionu to już całkiem bezsprzecznie - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Podobnego zdania jest poseł Jerzy Budnik z Wejherowa.

- Jedna nitka to podstawa. Należy jak najszybciej zdecydować się na tę budowę, która odkorkuje znaczną część północy kraju, a potem czekać na lepsze czasy i ewentualne jej poszerzenie - mówi Jerzy Budnik.

Do tego potrzebne będzie jednak wykonanie nowego projektu dla drogi o przekroju dwóch pasów (po jednym w każdym kierunku) i wykonanie wszystkich procedur. To sporo pracy, a czasu pozostaje mało, bo budowa musiałaby zakończyć się do 2020 roku, by dało się ją sfinansować z obecnej puli pieniędzy. Kolejna będzie bowiem zdecydowanie mniejsza, bo czasy kiedy Polska miała priorytet w rozdziale funduszy strukturalnych już się powoli kończą.

Opinie (154)

  • Pamiętacie jak Tusk w 2007 wrzeszczał, że OPAT powstanie do Euhro? Pamietacie lemingi (3)

    A czy pamiętacie obietnice rudego, że juz ostateczanie OPAT powstanie do 2013? I jak się wam jeździ? Wygodnie? szybko? A przypomnijcie o obietnicach z 2011: pod koniec mojej drugiej kadencji mieszkańczy Pomorza pojadą OPAT. I jak jeździcie już? Przy każdej okazji, wizycie albo w okolicach wyborów wam coś obiecuje albo Tusk albo Nowak i co? Dalej w to wierzycie. Mając tyle pieniędzy z UE i zaciągając miliardowe kredyty oni nic nie są wstanie zbudować. Wszystko zmarnują. Bo to co się buduje to jest wielkie nic w relacji do dysponowanych środków.

    • 9 10

    • Nie pamiętam bo nie obiecywał.

      • 6 2

    • Przestań ćpać. I przestań bredzić.

      • 7 1

    • Tyle, że akurat takiej obietnicy nigdy nie było. Od początku mówili, że na OPAT kasy nie będzie.

      Obiecywał tylko Szczurek i Fotyga.

      • 1 0

  • A kiedy zostaną wyremontowane drogi wojewódzkie? (1)

    Mamy jedne z najgorszych w kraju, no może po warmińsko-mazurskim a uważamy się za aglomerację i tak dalej. Jeżeli ktoś wyjeżdża dalej niż Trójmiasto (marszałek i reszta chyba rzadko) doskonale wie jak wyglądają drogi chociażby z Gdańska do Kościerzyny z Kornego do Chojnic, w okolicach Bytowa, Wejherowa, a już nie wspomnę o Lęborku gdzie chyba spadł na wojewódzkie deszcz meteorytów. Warto najpierw zadbać o to co jest. A jest w tej kwestii biednie..

    • 3 3

    • Przecież z Gdańska do Kościerzyny przez Żukowo praktycznie cała droga jest wyremontowana.

      • 1 0

  • Panowie bredzicie...

    Najpierw ktoś pisze o "jednej jezdni w każdym kierunku" a za chwilę o "jednym pasie w każdym kierunku", więc jak..?

    • 2 0

  • Z punktu widzenia OPAT to inwestycja z regionu to Gdynia niech łoży fundusze na jej budowe a nie wydaje fundusze na nikomu niepotrzebne lotnisko i zabudowy betonem terenów postoczniowych.Trasa Kaszubska jest inwestycja krajowa i ważniejsza od OPAT dlatego trzeba ją budowac a tuyści z Wawy będą jezdzić A-1 do obwodnicy południowej 3miasta trasa kaszubska na plaze Łeby Ustki i całego wybrzeża.

    • 7 7

  • (4)

    To wszystko to wina Szczura.

    • 4 4

    • bo powinien abdykować na rzecz Adama Pawłowicza, (3)

      a wszystko inne przekazać Gdańskowi wraz z urzędem

      • 2 1

      • bo jeszcze w Gdyni nie ma apartamentu (1)

        i nieruchomości, a przynajmniej nie podaje w zeznaniach.

        Pan Szczurek zdecydowanie za mało zarabia jako prezydent nawet połowy tego co ma Paweł:((

        • 0 0

        • Pawełek jest prezydentem m.Stolicy województwa natomiast Szczurek prezydentem miasta gminy więc o co chodzi.

          • 0 0

      • Wiesz, że to by mogło nie być takie złe?

        O ile oczywiście nie dublowano by stanowisk w urzędach, to za zaoszczędzoną kasę na utrzymaniu darmozjadów starczyłoby na OPAT ;)

        • 1 0

  • notowania PO w dół

    notowania OPAT w górę

    • 4 3

  • Oby udało się szybko rozpocząć budowę!

    • 1 1

  • Jakieś prowizorki? NIE!!!

    Nie ma sensu budować oprowizorki, która zaraz stanie w korkach. Mamy przykład na Obwodowej, gdzie przy dwóch pasach ruchu i jednej stłuczce lub awarii w dowolnym kierunku tworzą się kilometrowe zatory. Jeżdżę Obwodową codziennie, to coś wiem na ten temat (niestety).

    • 5 1

  • 250 mln za dużo?

    a ile wydali na lotnisko? 160?
    znaleźli? magicy po prostu...

    • 6 2

  • Bezstronny szczurku a po co (2)

    Twój idol wyrzucała pieniądze na lotnisko w Kosakowie, nie mniej słynną w Polsce estakadę, infoboks, muzeum emigracji z Gdyni, szkołę filmową w Gdyni, sławetne zjazdy m jak mdłości i inne piardy co to kosztują po kilkanaście milionów rocznie ?

    • 7 3

    • Właśnie widziałem ostatnio zapytanie ofertowe na budowę szkoły filmowej. (1)

      Karuzela szaleństwa, gdyńskiego magistratu, nie przestaje się kręcić.

      • 5 0

      • A już reklamę papieru toaletowego z pl. przed

        Teatrem Wybrzeże w Gdańsku zdjęli??

        • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane