• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Iskierka nadziei w sprawie budowy OPAT

Michał Sielski
22 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

W tej wizualizacji przebiegu OPAT-u widzimy jeszcze dwa pasy ruchu w każdym kierunku.


Węższa droga będzie tańsza, a dzięki dotacji z Unii Europejskiej i pieniądzom z samorządu może udać się ją zbudować do 2020 roku - urzędnicy nabierają optymizmu w sprawie budowy przedłużenia Obwodnicy Trójmiasta, czyli Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Czy słusznie?



Warianty przebiegu drogi. Warianty przebiegu drogi.
Województwo pomorskie dostanie w latach 2014-2020 aż 1,672 mld euro unijnych dotacji. To o 400 mln euro więcej niż w poprzednich sześciu latach, a kwota jeszcze może zwiększyć się o 300 mln euro z powodu waloryzacji. Pieniądze przeznaczone mogą być m.in. na innowacje w gospodarce oraz rozwój infrastruktury transportowej.

Ta informacja rozradowała pomorskich samorządowców od lat walczących o budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. OPAT ma zaczynać się na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Morską zobacz na mapie Gdyni, a kończyć najprawdopodobniej wlotem na drogę wojewódzką w kierunku Władysławowa. Najprawdopodobniej, bo wariantów jest kilka i wciąż nie wiadomo który zostanie zrealizowany.

Czy warto budować OPAT?

14-kilometrowa droga, która miała być drogą ekspresową jest jednak niezwykle kosztowna. Szacunkowy koszt jej wykonania to 1 mld zł. Takich pieniędzy nie mają ani Rumia i Reda, które przez brak alternatywnej drogi na Hel cierpią przez cały sezon letni najbardziej, ani nawet Gdynia, która również z tego powodu boryka się z korkami nie tylko na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni przez kilka miesięcy w roku.

Korytarz będzie dłuższy

Przez lata nie udało się przekonać urzędników na szczeblu centralnym, że ta inwestycja wymaga rządowego finansowania. Światełko w tunelu stało się nieco jaśniejsze, gdy zmieniona została lista priorytetowych dla Unii Europejskiej korytarzy transportowych. Wśród nich jest trasa łącząca Bałtyk z Adriatykiem. Do tej pory ten korytarz zaczynał się w Gdańsku, ale na mapce dołączonej do nowej listy - już w Gdyni.

- Chcielibyśmy, aby przyspieszyło to budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej i Drogi Czerwonej, która połączy Trasę Kwiatkowskiego z nową obwodnicą - mówi Michał Tuszyński z Biura Rozwoju Gdyni. Czy są jednak konkrety? - Jeszcze nie - przyznaje.

Od dawna wiadomo, że rząd do drogi się nie dołoży. Nie ma jej w żadnych planach finansowych, nawet tych odległych i ogólnych - na najbliższe siedem lat. Wprawdzie plany te nie raz ulegają zmianom, ale raczej polegającym na "obcinaniu" niektórych inwestycji. Trudno się więc łudzić, że rządowe pieniądze rozwiążą problem.

A gdyby OPAT był węższy?

Z odsieczą nadejść więc mogą władze województwa pomorskiego, które w najbliższych latach będą rozdzielać unijne dotacje. Priorytet będą miały inwestycje regionalne, a taką rangę ma właśnie OPAT.

Sęk w tym, że OPAT jest za drogi, by jego budowę mogło sfinansować samo województwo. Nawet gdyby do jego budowy Unia dołożyła 75 proc., czyli ok. 750 mln zł (ok. 160 mln euro), to skąd wziąć brakujące ok. 250 mln zł? Ta kwota to więcej niż w całym 2013 roku Gdynia wyda na wszystkie miejskie inwestycje! O wkładach dużo mniejszych i biedniejszych Rumi, Redy czy innych niewielkich gmin, które również włączyły się w projekt, trudno nawet dyskutować. Dlatego inwestycja niemal na pewno zostanie okrojona.

- Trzeba mieć alternatywę. Szanse na budowę tej drogi tkwią w regionie i trzeba je wykorzystać. Unia Europejska może dołożyć nam nawet 75 proc. wartości inwestycji, ale droga musi być tańsza. Dlatego powinniśmy zbudować ją o przekroju jednej jezdni w każdym kierunku - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Wtórują mu politycy i samorządowcy, którzy najwyraźniej pogodzili się już z faktem, że centralny budżet inwestycji nie wspomoże i trzeba "brać, co dają".

Tak krawiec kraje....

- Cieszy nas to, że marszałek widzi nowe możliwości. Według nas budowa OPAT to inwestycja istotna z punktu widzenia całego kraju, a regionu to już całkiem bezsprzecznie - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Podobnego zdania jest poseł Jerzy Budnik z Wejherowa.

- Jedna nitka to podstawa. Należy jak najszybciej zdecydować się na tę budowę, która odkorkuje znaczną część północy kraju, a potem czekać na lepsze czasy i ewentualne jej poszerzenie - mówi Jerzy Budnik.

Do tego potrzebne będzie jednak wykonanie nowego projektu dla drogi o przekroju dwóch pasów (po jednym w każdym kierunku) i wykonanie wszystkich procedur. To sporo pracy, a czasu pozostaje mało, bo budowa musiałaby zakończyć się do 2020 roku, by dało się ją sfinansować z obecnej puli pieniędzy. Kolejna będzie bowiem zdecydowanie mniejsza, bo czasy kiedy Polska miała priorytet w rozdziale funduszy strukturalnych już się powoli kończą.

Opinie (154)

  • 71mln/km (4)

    najdroższa droga świata.

    to kilka x taniej Austriacy robia tunlele pod górami

    • 15 7

    • (3)

      Kilka razy taniej powiadasz? Obecnie budowany tunel GBT, koszt 1 km ok. 238 mln zł. Masz jeszcze jakieś rewelacje finansowe?

      • 5 2

      • Dodam jeszcze, że planowana druga nitka tunelu GRT to już koszt ok. 535 mln zł za kilometr, więc gdzie jest te kilka razy taniej?

        • 4 2

      • (1)

        Nieprawda, nie masz racji, liczby kłamią, u nas jest najdrożej i na pewno przewał i koperty przecież pod stołem i świagier musi się dorobić i w ogóle wszystko jedna wielka sitwa krewni znajomi królik i jego rodzina, układ obcy i doją nas czarna mafia i masoni i w ogóle złodzieje i przewały.

        • 3 1

        • Dobre :)

          • 1 0

  • Coraz słabiej radzi sobie ten gdyński prezydent a coraz większe układy układziki szemrane jak np z folwarki w orłowie czy ktoś widział jak ci ludzie tam mieszkają

    • 5 8

  • Po co będzie OPAT

    jak wybudują Trasę Kaszubską?

    • 13 17

  • Droga wojewodzka do Wla-wowa ma numer 216 a nie 250 jak w tekscie.

    pozdrowienia dla redakcji. Tak dla OPAT

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 9 1

  • Warto zadac dzis ogolne pytanie ::: Na co w PL ida pieniadze podatnika ? (1)

    Polska to dzis jakis kociol bez dna i wraz ze wzrostem ilosci pieniedzy spada ilosc inwestycji lub dziwnie kosztowne wszystko jest . Niemcy nam jawnie powiedzieli ze oni by stadiony zbudowali za pol ceny wiec skad u nas takie koszty wszystkiego ? bo to sztucznie sie dyma zeby kolesie szmal wyciagneli i tak w kolko ! az sie flaki przewracaja jak sie widzi ze Zachod buduje taniej a zarobki ludzi przy budowie sa parokrotnie wyzsze wiec CUD ? ..moze u nas sie nie szanuje podatnika i jego pieniedzy bo tu chyba lezy problem tej urzedniczej sciemy !

    • 10 2

    • Pytanie:
      Co ten kraj byłby w stanie zbudować bez pieniędzy UE?, pomijam fakt, że w większości te pieniądze wracają tam z powrotem - kto ma polskie cementownie, huty, kto jest właścicielem największych firm budowlanych itd...
      A ludzie po 2 koła za 10-12 godzin, kadra inżynierska też nawet nie robi za pół ceny...
      Załosne

      • 8 1

  • Priorytetem powinna być Trasa Kaszubska !

    Po co Szczurek wyrzucał pieniądze na niepotrzebne lotnisko w Kosakowie ?

    • 16 10

  • Gdynia w 1 roku ma tylko 250 mln na inwestycje? (2)

    Toż to śmiechu warte!

    • 11 2

    • Nie umiesz czytać? Nie ma nawet tyle.

      • 4 0

    • ja bym wydał te 250 mln.

      na czarny PR dla decydentów z PO, przynajmniej wydane byłyby z korzyścią, bo po takim ataku medialnym ta partia już by się nie podniosła i Gdyni więcej szkody nie przynosiła.

      • 3 12

  • to bedzie wypadkow a wypadkow

    bo nie jeden warszawiak w swojej skodzie w lizingu bedzie wyprzedzac jak szalony zeby byc szybciej na polu namiotowym na helu..

    • 14 1

  • Mam nadzieje że wybudują OPAT i może jakoś z portem połączą (1)

    tak aby estakada odpoczeła

    • 13 3

    • Jak z portem?

      • 0 0

  • Węższa droga będzie tańsza, a dzięki dotacji z Unii Europejskiej i pieniądzom z samorządu może udać się ją zbudować do 2020 (2)

    Jak zwykle SAMORZĄDY Gdyni, Rumi, Redy,...Helu - budować zapożyczając się PO uszy(ciekaw jestem jak inne obwodnice wg jakiego mechanizmu są budowane?), a następnie postawić szlabany i PObierać kasę za przejazd od warszawki i innych?

    "Do tej pory ten korytarz zaczynał się w Gdańsku, ale na mapce dołączonej do nowej listy - już w Gdyni".

    A to wredny PiS skrywał przed nami, że zaplanował wcześniej korytarz tylko od Gdańska chcąc likwidować Gdynię jako port? Wiec trudno się dziwić, że wobec powyższego Gdynia chciała transportować towary poprzez własne lotnisko;))

    Ciekawych się rzeczy człowiek dowiaduje pozostaje pytanie"jak żyć panie premierze?"

    Na dodatek nasza trójmiejska obwodnica jest za wąska i ciągłe jakiś zdarzenia korkują nam przejazd i tu chyba nie ma tłumaczenia decyzjami PiS-u. Bo gdyby nie Gierek....... och?

    • 9 8

    • Boże Bożenko (1)

      Temat letni, to i Ci słonko przygrzało

      • 2 4

      • Bez takich jak ty PO by nie było

        no ale wy lemingi wszystko potraficie zniszczyć a profity dla koleżków.

        Nie zapominaj głąbie, ze do sieci tej należą przede wszystkim tzw. projekty priorytetowe UniiEuropejskiej:
         nr 23 - kolej Gdynia/Gdańsk Warszawa Katowice Wiedeń/Bratysława,
         nr 25 - autostrada Gdynia/Gdańsk Łódź Gliwice Wiedeń/Bratysława,
         nr 21 - autostrada morska Karlskrona-Gdynia.

        Dlaczego wiec "dopisek do nowej listy". Pytam się JAKIEJ?? Kto ja więc stworzył i na czyje polecenie, gdy fakty mówią zupełnie coś innego?

        • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane