• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak poprawić komunikację miejską w Letnicy? Propozycja zmiany przebiegu linii 158

Krzysztof Koprowski
5 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie przejazd ze Stogów do Wrzeszcza zajmuje autobusem linii 158 rozkładowo 32-42 minuty. Obecnie przejazd ze Stogów do Wrzeszcza zajmuje autobusem linii 158 rozkładowo 32-42 minuty.

Linia 158 miała stanowić szybkie połączenie Stogów z Zaspą i Wrzeszczem przez tunel pod Martwą WisłąMapka. Oprócz podstawowej trasy wprowadzono jednak zajazdy pod biurowce, a już wkrótce autobusy będą zjeżdżać także pod nowe osiedla w Letnicy. Zdaniem urzędników będzie to oznaczało wydłużenie kursów tylko o trzy minuty.



W jaki sposób skomunikować autobusami nowe osiedla w Letnicy?

Linia autobusowa 158 od otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą stanowi bezpośrednie połączenie Stogów z Zaspą i Wrzeszczem z pominięciem ścisłego centrum miasta.

Od samego początku linią próbuje się jednak skomunikować znacznie większy obszar pozbawiony transportu publicznego.

Wybrane kursy są realizowane okrężną drogą tak, by dotrzeć pod biurowiec Amber Expo przy ul. ŻaglowejMapka. Ponadto w kierunku Wrzeszcza część autobusów zajeżdża pod biurowiec Koga przy ul. AndruszkiewiczaMapka.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Radny KO w interpelacji wskazuje na pomysł przeniesienia linii z Drogi Zielonej (al. Płażyńskiego) na tzw. czerwony wiadukt w ciągu ul. Uczniowskiej. Radny KO w interpelacji wskazuje na pomysł przeniesienia linii z Drogi Zielonej (al. Płażyńskiego) na tzw. czerwony wiadukt w ciągu ul. Uczniowskiej.

Autobusy na czerwonym wiadukcie wymuszą wahadłowy ruch



Teraz do tej listy wydłużającej trasę linii 158 dołączą nowe osiedla w Letnicy. W tej sprawie interpelację złożył kilka tygodni temu radny i przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Cezary Śpiewak-Dowbór.

- Mieszkańcy Letnicy zabiegają o ulepszenie komunikacji autobusowej na terenie ich dzielnicy. Jednym z pomysłów jest zmiana przebiegu linii 158 poprzez jej przesunięcie [z Drogi ZielonejMapka - dop. red.] na ul. UczniowskąMapka. Ułatwiłoby to korzystanie z linii 158 liczniejszej grupie mieszkanek i mieszkańców dzielnicy Letnica. Wedle uzyskanych przeze mnie informacji w tym celu konieczne jest wprowadzenie na wiadukcie w ciągu ul. Uczniowskiej [tzw. czerwony wiaduktMapka - dop. red.] ruchu sterowanego sygnalizacją lub innego systemu, który umożliwiłby przejazd tamtędy autobusów - pisze w swojej interpelacji do prezydent Gdańska przewodniczący klubu KO.
Wspomniana sygnalizacja świetlna (lub inne rozwiązanie) na tzw. czerwonym wiadukcie i ruch wahadłowy jest niezbędna, aby mogły tam bezpiecznie minąć się dwa autobusy lub autobus z innym większym gabarytowo pojazdem.

Zarząd Transportu Miejskiego preferuje budowę tymczasowego przedłużenia ul. Pokoleń Lechii Gdańsk w śladzie tzw. Nowej Muzycznej do powstających osiedli w Letnicy. Zarząd Transportu Miejskiego preferuje budowę tymczasowego przedłużenia ul. Pokoleń Lechii Gdańsk w śladzie tzw. Nowej Muzycznej do powstających osiedli w Letnicy.

ZTM proponuje budowę tymczasowej drogi do osiedli



To rozwiązanie ostatecznie może nie wejść jednak w życie wobec innego pomysłu Zarządu Transportu Miejskiego.

- Ze skierowania autobusów na tzw. czerwony wiadukt zrezygnowaliśmy ze względu na utrudnienia w ruchu związane z ruchem wahadłowym lub jednokierunkowym. Opracowaliśmy natomiast alternatywną propozycję budowy tymczasowej drogi pod tzw. czerwonym wiaduktem do czasu realizacji docelowego układu drogowego tzw. ul. Nowej MuzycznejMapka, aby móc uruchomić komunikację miejską dla okolicznych mieszkańców - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Zgodnie z tym pomysłem tymczasowa droga powstałaby na przedłużeniu dzisiejszego "ślepego" zakończenia ul. Pokoleń Lechii GdańskMapka i prowadziłaby aż do nowych osiedli w Letnicy. Dojazd w to miejsce będzie odbywał się przez węzeł HarfaMapka, na podobnej zasadzie jak zajazd pod Amber Expo, przy czym w przeciwnym kierunku.

Choć autobusy linii 158 do/z Wrzeszcza przejeżdżają przez Zaspę, jest to alternatywa dla tramwajów. Choć autobusy linii 158 do/z Wrzeszcza przejeżdżają przez Zaspę, jest to alternatywa dla tramwajów.

Jak jedną linią autobusową obsłużyć kilka lokalizacji



Czy jednak kolejne wydłużenie trasy nie spowoduje spadku atrakcyjności linii 158? Przypomnijmy, że zgodnie ze Strategią 2030 Plus przejazd komunikacją miejską powinien być dłuższy o nie więcej niż połowę od czasu przejazdu samochodem osobowym.

- Wydłużenie czasu przejazdu autobusu wyniosłoby do trzech minut. Proponowane rozwiązanie przejdzie teraz analizę formalno-prawną - zapowiada Zomkowski.
Obowiązujący rozkład jazdy linii 158 przewiduje przejazd z pętli StogiMapka do Wrzeszcz PKPMapka w czasie od 32 do 42 minut. Czas ten uzależniony jest od pory dnia oraz wariantu trasy.

Opinie (286) 6 zablokowanych

  • Szynobusy Skm, coś nispotykanego, jest linia, tory, przystanki i "nie opłaca się' (6)

    Kolejka do Nowego Portu, a nie jakieś tramwaje z prędkością 20 na godzinę planowane itp przedpotopowe pomysły

    • 10 0

    • Dobrze gada (1)

      Polać mu

      • 3 0

      • ale co władze miasta mają do kolei? Przecież jak wprowadzą szynobusy to nie będzie posadek

        bo kto inny je pozajmuje

        • 1 0

    • Torów to już nie ma. (3)

      • 1 1

      • są tory do WOCu (2)

        • 1 0

        • Są,dla pociągów towarowych.

          • 0 0

        • No super, czyli sa, ale gdzie indziej. Masz po prostu zajefajny umysl.

          • 1 0

  • Pkm (5)

    Dokładnie tak, były tory perony wszystko gotowe.. komu to przeszkadzało, idealnie rozwiązałoby problemy rozwijającej die Letnicy, Brzeźno, Nowego Portu

    • 11 0

    • (4)

      Pisz do Pisu. Ich PKP rozebrało resztki linii

      • 1 0

      • PiS chciał reaktywacji przystanków po modernizacji linii (3)

        Miasto jest na nie, jest o tym na konkurencyjnym portalu dot. transportu kolejowego, wystarczy poczytać źródła z wypowiedziami

        • 2 0

        • Miasto nie ma nic do gadania w zakresie infrastruktury kolejowej (2)

          Za rozbiórki dziękuj PKP. Od 2015 w rękach PiS

          • 0 2

          • miasto nie było zainteresowane tzw. prezydenckim programem przystankowym (1)

            tak wiem kiełbasa wyborcza, ale wstępnie przewidziano reaktywację Nowych Szkotów i Zaspy Towarowej, która teraz to bardziej powinna nazywać się Letnicą i tego właściwie dotyczy ten artykuł, miasto opiniowało program przystankowy do czego go namawiali pewni posłowie i radni, poczytaj wypowiedzi niejakiego aleksandrowicza, w ramach konsultacji miasto postulowano też zmianę lokalizacji peronu co miałoby ewentualnie uzasadnienie, choć ta Nowa Letnica to ciągnie się praktycznie od Uczniowskiej do mostu na Krasickiego, więc zmiana lokalizacji peronu też raczej dyskusyjna, ostatecznie jednak zdecydowano się że będą lansować komunikację tramwajową przez al. Płażyńskiego, czyli zapewne święty nigdy albo docelowo kolejne wycieczkowe linie tramwajowe jadące po półtorej godziny albo lepiej z punktu A do punktu B, biorąc pod uwagę kolizyjność, czas przejazdu, brak motorniczych - nie kalkuluje się, ale wiadomo one wiedzą lepiej

            • 1 0

            • Tramwaj spod stadionu do dworca glownego jedzie 10 -12 minut, a Pan by chcial na te sama trase kolejke za miliardy?

              • 0 2

  • Autor pomysłu zablokowania czerwonego wiaduktu z miejsca do dyscyplinarnego zwolnienia. (2)

    • 7 0

    • Zdziwisz sie

      Jeszcze nagrodę dostanie, tam w um wszystko mozliwe

      • 3 0

    • Czerwony wiadukt jest zablokowany?!

      Serio pytam, bo dawno nie jechałem tamtedy

      • 1 0

  • Powinni zrobić linie tramwajową

    jest dużo miejsca wiec nie byłoby problemu zrobienia trasy z Hallera do Marynarki Polskiej

    • 2 4

  • I przez to że tak się kombinuje ludzie rezygnują z komunikacji miejskiej!!!

    Bo nie jest ona wygodna. Urzędnicy którzy sami jeżdżą autami są odklejeni od rzeczywistości.

    • 5 0

  • Śmiech na sali z tym autobusem.

    Totalna porażka

    • 3 0

  • skm letnica

    40 lat temu gdy mieszkałam w Nowym Porcie jezdziła SKM Gdańsk- Nowy Port. To było idealne rozwiazanie. trasę pokonywało się w 15-minut. nie wiem komu ta linia wadziła. To było idealne rozwiazanie. Reaktywować tę linię, przeciez to nie będzie budowa od poczatku. Ludziska ruszcie tyłki, zacznijcie walczyć o9 to połaczenie. Tylko wy mieszkańcy mozecie to zrobić. Oburzajac się i siedząc z pilotem i w kapciach przed TV nic nie osiagniecie.

    • 12 0

  • Nie wiem czy te tu.any zrozumieją (2)

    Uruchomienie SKM bo tory i przystanek na granicy Brzeźna ,Portu i Letnicy istnieje...nieprawdopodobne prawda ? ale tak jest

    • 6 0

    • (1)

      Przystanek w Letnicy już nie istnieje.

      • 0 1

      • Koledze chyba chodziło o przystanek Brzezno

        Na granicy Brzezna, NP i Letnicy

        • 2 0

  • Tam gdzie Peło ma samorządy tam...

    • 1 2

  • Banino (2)

    Przy okazji..... przedłużyć 167 który ma pętlę w Bysewie, do Banina....może w końcu te Bagnino choć trochę będzie lepiej skomunikowane. 3 km a tyle szczęścia....

    • 3 1

    • To by inna gmina musiała za to płacić najpierw.

      • 4 0

    • 3km, a czas przejazdu zwiększony dwukrotnie

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane