• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak poprawić komunikację miejską w Letnicy? Propozycja zmiany przebiegu linii 158

Krzysztof Koprowski
5 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie przejazd ze Stogów do Wrzeszcza zajmuje autobusem linii 158 rozkładowo 32-42 minuty. Obecnie przejazd ze Stogów do Wrzeszcza zajmuje autobusem linii 158 rozkładowo 32-42 minuty.

Linia 158 miała stanowić szybkie połączenie Stogów z Zaspą i Wrzeszczem przez tunel pod Martwą WisłąMapka. Oprócz podstawowej trasy wprowadzono jednak zajazdy pod biurowce, a już wkrótce autobusy będą zjeżdżać także pod nowe osiedla w Letnicy. Zdaniem urzędników będzie to oznaczało wydłużenie kursów tylko o trzy minuty.



W jaki sposób skomunikować autobusami nowe osiedla w Letnicy?

Linia autobusowa 158 od otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą stanowi bezpośrednie połączenie Stogów z Zaspą i Wrzeszczem z pominięciem ścisłego centrum miasta.

Od samego początku linią próbuje się jednak skomunikować znacznie większy obszar pozbawiony transportu publicznego.

Wybrane kursy są realizowane okrężną drogą tak, by dotrzeć pod biurowiec Amber Expo przy ul. ŻaglowejMapka. Ponadto w kierunku Wrzeszcza część autobusów zajeżdża pod biurowiec Koga przy ul. AndruszkiewiczaMapka.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Radny KO w interpelacji wskazuje na pomysł przeniesienia linii z Drogi Zielonej (al. Płażyńskiego) na tzw. czerwony wiadukt w ciągu ul. Uczniowskiej. Radny KO w interpelacji wskazuje na pomysł przeniesienia linii z Drogi Zielonej (al. Płażyńskiego) na tzw. czerwony wiadukt w ciągu ul. Uczniowskiej.

Autobusy na czerwonym wiadukcie wymuszą wahadłowy ruch



Teraz do tej listy wydłużającej trasę linii 158 dołączą nowe osiedla w Letnicy. W tej sprawie interpelację złożył kilka tygodni temu radny i przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Cezary Śpiewak-Dowbór.

- Mieszkańcy Letnicy zabiegają o ulepszenie komunikacji autobusowej na terenie ich dzielnicy. Jednym z pomysłów jest zmiana przebiegu linii 158 poprzez jej przesunięcie [z Drogi ZielonejMapka - dop. red.] na ul. UczniowskąMapka. Ułatwiłoby to korzystanie z linii 158 liczniejszej grupie mieszkanek i mieszkańców dzielnicy Letnica. Wedle uzyskanych przeze mnie informacji w tym celu konieczne jest wprowadzenie na wiadukcie w ciągu ul. Uczniowskiej [tzw. czerwony wiaduktMapka - dop. red.] ruchu sterowanego sygnalizacją lub innego systemu, który umożliwiłby przejazd tamtędy autobusów - pisze w swojej interpelacji do prezydent Gdańska przewodniczący klubu KO.
Wspomniana sygnalizacja świetlna (lub inne rozwiązanie) na tzw. czerwonym wiadukcie i ruch wahadłowy jest niezbędna, aby mogły tam bezpiecznie minąć się dwa autobusy lub autobus z innym większym gabarytowo pojazdem.

Zarząd Transportu Miejskiego preferuje budowę tymczasowego przedłużenia ul. Pokoleń Lechii Gdańsk w śladzie tzw. Nowej Muzycznej do powstających osiedli w Letnicy. Zarząd Transportu Miejskiego preferuje budowę tymczasowego przedłużenia ul. Pokoleń Lechii Gdańsk w śladzie tzw. Nowej Muzycznej do powstających osiedli w Letnicy.

ZTM proponuje budowę tymczasowej drogi do osiedli



To rozwiązanie ostatecznie może nie wejść jednak w życie wobec innego pomysłu Zarządu Transportu Miejskiego.

- Ze skierowania autobusów na tzw. czerwony wiadukt zrezygnowaliśmy ze względu na utrudnienia w ruchu związane z ruchem wahadłowym lub jednokierunkowym. Opracowaliśmy natomiast alternatywną propozycję budowy tymczasowej drogi pod tzw. czerwonym wiaduktem do czasu realizacji docelowego układu drogowego tzw. ul. Nowej MuzycznejMapka, aby móc uruchomić komunikację miejską dla okolicznych mieszkańców - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Zgodnie z tym pomysłem tymczasowa droga powstałaby na przedłużeniu dzisiejszego "ślepego" zakończenia ul. Pokoleń Lechii GdańskMapka i prowadziłaby aż do nowych osiedli w Letnicy. Dojazd w to miejsce będzie odbywał się przez węzeł HarfaMapka, na podobnej zasadzie jak zajazd pod Amber Expo, przy czym w przeciwnym kierunku.

Choć autobusy linii 158 do/z Wrzeszcza przejeżdżają przez Zaspę, jest to alternatywa dla tramwajów. Choć autobusy linii 158 do/z Wrzeszcza przejeżdżają przez Zaspę, jest to alternatywa dla tramwajów.

Jak jedną linią autobusową obsłużyć kilka lokalizacji



Czy jednak kolejne wydłużenie trasy nie spowoduje spadku atrakcyjności linii 158? Przypomnijmy, że zgodnie ze Strategią 2030 Plus przejazd komunikacją miejską powinien być dłuższy o nie więcej niż połowę od czasu przejazdu samochodem osobowym.

- Wydłużenie czasu przejazdu autobusu wyniosłoby do trzech minut. Proponowane rozwiązanie przejdzie teraz analizę formalno-prawną - zapowiada Zomkowski.
Obowiązujący rozkład jazdy linii 158 przewiduje przejazd z pętli StogiMapka do Wrzeszcz PKPMapka w czasie od 32 do 42 minut. Czas ten uzależniony jest od pory dnia oraz wariantu trasy.

Opinie (286) 6 zablokowanych

  • PKM (4)

    Dlaczego PKM nie jedzie do Głównego tylko koniec ma we Wrzeszczu?!?!?!?! Totalna polska porażka

    • 8 1

    • a gdzie w głównym będzie "parkować"? (1)

      skm tak łatwo się nie podda

      • 1 1

      • Przy dawnych peronach SKM jak robi to rano?

        • 3 0

    • A dlaczego nie jeździ do Tczewa? Między Wrzeszczem a Głównym jeździ SKM i można się przesiąść

      • 0 2

    • bp brakuje szczelin czasowych na magistrali

      aby przejąć ruch PKM na odcinku Wrzeszcz - Gdańsk Główny. Zwiększa ten problem również fakt, że taki skład wjeżdżając na perony 4-5 musi przejechać w poprzek całego torowiska. Ma to kapitalne znaczenie dla zajętości magistrali.

      Może to zmienić modernizacja linii 201, tak aby pociągi towarowe omijały Gdańsk. Jeszcze bardziej pomogła by odnoga tej linii z Kościerzyny przez Sierakowice do Lęborka. Ale 50 lat zapóźnień trudno jest nadrobić. Nawet jeśli się chce.

      • 1 0

  • okolice ul ucznowskiej

    w okolicy nowych salonów to jedna z najgorszych dzielnic skomunikowana ze światem

    • 4 1

  • po drodze na Stogi mógłby jeszcze zajeżdżać na Westerplatte i do Sobieszewa. (2)

    Za strasznej komuny były linie przyspieszone, pan Zomkowski zaś to pasjonat linii turystycznych. Za chwilę bilet czasowy na 75 min to będzie standardowy czas podróży z wariantami.
    A serio Panie Dyrektorze, nie każdy pracuje na kierowniczym stanowisku w budżetówce, większość pasażerów potrzebuje sprawnego i szybkiego dojazdu. Jeżeli nie umie pan tego ogarnąć, proszę zwolnić miejsce takiej osobie, która to ogarnie i przestać sobie żartować takimi propozycjami jak ta.

    • 14 0

    • I pewnie zachaczyc o Pruszcz (1)

      • 1 1

      • oraz Koscierzynę

        • 0 1

  • Cała komunikacja do poprawy

    W Gdańsku cała Komunikacja Miejska jest do poprawy. Mamy linie znikąd donikąd albo tasiemce zaliczające każdy kąt i osiedle. Brak bezpośrednich szybkich i konkurencyjnych dla auta połączeń chociażby z Łostowic do miejsc pracy takich jak OBC czy Bysewo (120 jedzie wciąż za długo). Wciąż istnieją niewykorzystane przez linie autobusowe drogi, takie jak Armii Krajowej czy most wantowy i dalej Sucharskiego. Z Pruszcza do Wrzeszcza czy wspomnianej Oliwy wciąż jedziemy przez Centrum i z przesiadką, z Wyspy Sobieszewskiej w rejon Zaspy/Wrzeszcza/Przymorza nie dość, że z przesiadką to znowu - przez Centrum. Brak linii pospiesznych, omijających niektóre przystanki (było 212, wcześniej B i C) itp itd... Długo by wymieniać, ale podejrzewam, że dopóki Pan SebZom nie spadnie ze stołka to dalej będzie to wyglądać jak wygląda...

    • 9 1

  • Letniewo zamieniono na Letnicę

    przed euro 2012 by lepiej brzmiało.Planowano też budowę nowej części tej małej wówczas dzielnicy. .Mieszkańcy używali tylko nazwy Letniewo.Na wszystkich mapach też było Letniewo.Aczkolwiek nowa nazwa podoba mi się i niech tak zostanie

    • 1 1

  • a gdzie linia zapowiadana przed Euro z SKM Wrzeszcz prosto na pętlę pod wiaduktem - przy wiezy cisnień? Miało byc szybko i czesto a jest koszmarek 149/249 mało punktualny i żadko jeżdzący. Ta linie wydłuzyc przez Letnice do przystanku Stadion. No ale na to nie ma kasy...

    • 2 0

  • Letnica (1)

    Trzeba Marynarki Polskiej połączyć linią tramwajową z Hallera obok stadionu przez most kratowy .Wpięcie lini tramwajowej można zrobic przed rondem od strony Nowego Portu.Podobne rozwiązanie jest w Katowicach obok Spodka

    • 3 4

    • Pomiedzy tymi ulicami nie ma zadnego mostu.

      • 3 0

  • Wystarczy wrócić do SKM

    Wystarczy wrócić do SKM z Brzeźna przez Kolonię, Nowe Szkoty i Stocznię do Gdańska... całe ...OSIEM minut miast 20 albo i lepiej "przecinakiem".... Pomyśleć, że dawno, dawno, temu w odległej galaktyce, podróż SKM z Kolonii do Gdańska Głównego trwała całe oszałamiające 6 minut... zaś z dawnej Zaspy Towarowej...8... Co zaś się tyczy innych połączeń z tymi osiedlami nowobogackich na Letnicy... z prawa "przecinak", pośrodku SKM, a resztę autobusy obsłużą na luzie...

    • 7 0

  • Połączyć koleją linową Stogi i Letnicę. (1)

    • 1 0

    • albo kolejnym tunelem

      z torami kolejowymi i tramwajowymi.
      Dużym błędem jest brak trzeciej tuby w istniejącym tunelu.

      • 1 0

  • 158

    A jakoś ludzie którzy mieszkali, jeszcze pare lat temu w okolicy zwanej teraz *nowa Letnica* jakoś przeżyli bez autobusów . Ruch to zdrowie , Nie potrzebne nam tu jeszcze autobusy ,dość że tyle tu betonu teraz. I końca nie widać..

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane