• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak rozwiązać problem korków na al. Armii Krajowej?

Maciej Korolczuk
3 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Kierowcy dopytują drogowców o plany wykorzystania nasypów pod wiadukt nad ul. Łostowicką. Proponują też, by wydłużyć lewoskręt z Armii Krajowej w al. Havla. Kierowcy dopytują drogowców o plany wykorzystania nasypów pod wiadukt nad ul. Łostowicką. Proponują też, by wydłużyć lewoskręt z Armii Krajowej w al. Havla.

W ostatnim czasie otrzymaliśmy od czytelników kilka pytań o ewentualną rozbudowę skrzyżowania Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla. Wróciły pytania o wykorzystanie dwóch nasypów pod budowę estakady, kierowcy sugerują też wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w kierunku Świętokrzyskiej. Sprawdziliśmy, co o tych pomysłach sądzą gdańscy drogowcy.



Który wariant zmniejszyłby korki na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką?

Nasypy pod estakadę nad ul. Łostowicką powstały przy budowie odcinka Armii Krajowej między węzłem Groddecka a Łostowicką. Wiadukt miał powstać w II etapie budowy Armii Krajowej w latach 90., ale ze względu na znikomą wówczas gęstość zabudowy i zaludnienia południa Gdańska decyzję o jego budowie wstrzymano.

Estakada nie powstała do dziś, mimo że układ drogowy, skala rozbudowy południowych dzielnic i potrzeby komunikacyjne diametralnie się zmieniły. Można się o tym przekonać, obserwując to, co się dzieje na drogach, lub stojąc w codziennych korkach na Armii Krajowej (rano w kierunku centrum, po południu - w stronę obwodnicy) oraz na zakorkowanych każdego poranka HavlaŁostowickiej (zwłaszcza po południu).

M.in. z tych powodów wróciły pytania o zasadność budowy wiaduktów nad Łostowicką lub przynajmniej wydłużenia lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla. Zapytaliśmy, co o tym pomyśle myślą urzędnicy.

  • Kierowcy chcieliby, by miasto wykorzystało rezerwę terenową pod przedłużenie lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla.
  • Popołudniowy korek na trasie W-Z między Sikorskiego a Łostowicką w kierunku obwodnicy.
  • Obecnie przed nasypami następuje zwężenie z trzech do dwóch pasów. Lewoskręt zaczyna się kilkadziesiąt metrów dalej, ale jest zbyt krótki.

Potrzebna analiza komunikacyjna



W rozmowie z Mieczysławem Kotłowskim, dyrektorem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, słyszymy, że pomysł budowy wiaduktów nie jest zły, ale wymaga z jednej strony - przeprowadzenia analizy komunikacyjnej nie tylko dla samego skrzyżowania, ale całego obszaru z przyległymi ulicami, a z drugiej - znacznych środków finansowych.

- Taka analiza powstała choćby przy rozbudowie węzła Groddecka, gdy powstawała linia tramwajowa na Chełm. Wyszło z niej, że aby uniknąć korków, które mogłyby sięgać nawet kładki dla pieszych przy Odrzańskiej, należy w projekcie uwzględnić nie jeden, a dwa lewoskręty w 3 Maja. Dziś widzimy, że to była właściwa decyzja i korki na dolnym odcinku trasy W-Z są zdecydowanie mniejsze - podkreśla Kotłowski.
Jak szacuje dyrektor, budowa dwóch estakad - jednej w kierunku obwodnicy, a drugiej w stronę centrum - mogłaby kosztować ok. 40 mln zł. To znaczna kwota, której nie ma w budżecie i którą trudno sobie wyobrazić w najbliższych kilku latach.

Jak ewentualna budowa wiaduktów wpłynęłaby na korki i sytuację komunikacyjną w obrębie całego węzła?

Budowa estakady w kierunku obwodnicy zdaniem kierowców mogłaby radykalnie skrócić popołudniowy korek na Armii Krajowej od Chełmu do Łostowickiej. Budowa estakady w kierunku obwodnicy zdaniem kierowców mogłaby radykalnie skrócić popołudniowy korek na Armii Krajowej od Chełmu do Łostowickiej.

Jedna czy dwie estakady?



Dyrektor GZDiZ przyznaje, że budowa estakady w kierunku obwodnicy z pewnością skróciłaby, o ile nie całkowicie rozładowała, popołudniowy korek od Chełmu w kierunku Łostowickiej. Nawet jeśli powstałaby w oszczędniejszym wariancie o przekroju jedno- a nie dwujezdniowej drogi (przykładem jest choćby estakada nad al. Grunwaldzką w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych). Budowa estakady sprawiłaby też, że więcej aut pojawiłoby się w pobliżu zjazdu na obwodnicę i wylotu w kierunku Żukowa, co w kontekście planowanej rozbudowy ul. Kartuskiej nie musiałoby oznaczać paraliżu krajowej "7".

Gdyby drogowcy chcieli zrobić użytek z obu nasypów, wówczas powstałaby także estakada w kierunku centrum Gdańska. To jednak wariant najmniej prawdopodobny. Z jednej strony ze względu na wysokie koszty, z drugiej na ewentualne znikome korzyści.

- To, co zyskalibyśmy na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, musielibyśmy odstać na dole przed Okopową. Czas przejazdu nie uległby zmianie, a z pewnością wzrósłby dyskomfort kierowców - zauważa Kotłowski. - Po wybudowaniu dwóch estakad korki na Havla i Łostowickiej zmalałyby, ale tylko teoretycznie. Kierowcy szybciej dojechaliby bowiem do korków na dolnym odcinku Havla czy trasy W-Z. W tym przypadku atutem mogłoby być np. wytyczenie na jednym z dwóch pasów na Łostowickiej buspasa, którego dziś tam brakuje.
W nasypach ukryte są betonowe fundamenty pod podpory planowanych wiaduktów. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję i konieczność rozbiórki części nasypu, który - jak mówią urzędnicy - może się jeszcze przydać. W nasypach ukryte są betonowe fundamenty pod podpory planowanych wiaduktów. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję i konieczność rozbiórki części nasypu, który - jak mówią urzędnicy - może się jeszcze przydać.

Wydłużenie lewoskrętu nie byłoby proste



Rozwiązaniem, które do czasu powstania wiaduktów - co podkreślmy raz jeszcze, może długo nie nastąpić - mogłoby skrócić korki na Armii Krajowej, jest wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w al. Havla. Obecnie mieści się na nim zaledwie pięć-sześć aut, a "wylewający się" zator blokuje pas do jezdni na wprost w kierunku obwodnicy.

Jednak - jak słyszymy - to też może okazać się problematyczne.

- Nasypy to nie jest góra ziemi. Pod spodem są betonowe podpory i fundamenty pod planowane wiadukty. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję w jeden z nasypów i konieczność częściowej jego rozbiórki. A co będzie, jeśli za 5, 10 lat uznamy, że estakada jest jednak potrzebna? - zastanawia się dyrektor GZDiZ.
Zanim propozycje kierowców od futurystycznych planów przejdą w fazę realizacji, skrzyżowanie i tak czeka przebudowa. Jak informowaliśmy jesienią, w tym roku ma powstać projekt budowy drugiego lewoskrętu z al. Havla do trasy W-Z w kierunku obwodnicy. Same prace zaplanowano na 2021 r. Mają kosztować ok. 1 mln zł.

Masz pomysł na usprawnienie ruchu w dzielnicy, w której mieszkasz? A może borykasz się z problemami komunikacyjnymi i przyda ci się nasza pomoc? Napisz do nas! m.korolczuk@trojmiasto.pl

Opinie (435) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Bardziej potrzebny jest Wiadukt na Armii Krajowej i Łostowickiej niż obecnie budowany Wiadukt Biskupia Górka. Na Wiadukt Biskupia Górka poszło sporo kasy a tak naprawdę co on zmieni? Tu urzędnicy widzą sens a przy Armii Krajowej nie widzą sensu.

    • 9 3

    • To może szlaban przy Biskupiej Górce na

      Trakcie Św. Wojciecha, aby było podobnie jak na Północnej w Gdyni Chyloni ? Czyli niekiedy 40 minut czekania na przejazdy pociągów ?

      • 0 0

    • Witamy eksperta na forum. Takich nam tu potrzeba, co niewiele wiedzą, ale zawzięcie pisują!

      • 1 0

    • Biskupia Górka się już po prostu rozlatywała

      A sensu wiaduktu w tym miejscu kwestionować nie sposób

      • 2 0

  • Zdecydowanie budować wiadukt.

    Wiadukt jest niezbędny, zwłaszcza że są już fundamenty. Dla gospodarz miesta powinno być to oczywiste. Korki w tym miejscu to wielkie straty dla kierowców ( nie tylko finansowe) oraz zwiększone zatrucie środowiska. 40 mln zł dla miasta które należy do czołówki krajowej nie powinno być problemem. Ten wiadukt powinien powstać 10 lat temu. Odpowiedź włodarzy jest rzenująca.

    • 2 1

  • Prosta sprawa (6)

    Zmniejszyć ilość pasów (np. buspasem), wprowadzić ograniczenia wjazdu do miasta, likwidować miejsca do parkowania.

    Problemu korków nie da się rozwiązać dobudowując drogi, bo poprawa warunków drogowych ma skutek tylko taki że zwiększa się ruch, a problem najwyżej zostanie przesunięty gdzieś obok.
    Nie ma możliwości wybudowania drożnej sieci drogowej w takiej aglomeracji - polegli na tym amerykanie testując takie koncepcje w początkach drugiej połowy XX wieku w USA.
    Tam jak gdzieś były korki budowano autostrady nawet po 10 pasów przez środek miasta, oraz parkingi.
    Skończy w totalnie zakorkowanej sieci drogowej, która w niektórych miastach pochłania nawet 70-75% powierzchni miasta, znacznie wydłużając pokonywane odległości.

    Jest to koncepcja od której świat już odszdedł, dzisiejsza wiedza jasno dowodzi że zwiększanie ilości pasów, czy inne działania które teoretycznie wydają się podnosić przepustowość dróg - wyłącznie zwiększają czas spędzany w korkach.
    Drogi które się korkują należy zwężać, a ostateczności po prostu zamykać dla prywatnego ruchu samochodów, pozostawiając swobodę jazdy komunikacji publicznej czy ruchu rowerowego.

    • 4 8

    • A jak dzisiaj dojechales do pracy? (3)

      A nie, zapomnialem ze tylko caly dzien medrkujesz przed kompem. A najblizszy dystans jaki musisz codziennie pokonac to wydac zasilek dla bezrobotnych w sklepiku 50m od domu.

      • 2 2

      • Ty koleś masz szczęście, że twoja traska

        do pracy jest wolna od korków i możesz jechać swoim autem do niej ?

        Nie każdy ma taki fart.

        • 0 0

      • Oczywiście SKM + tramwaj, w sumie 20min.

        Mój czas jest zbyt cenny żeby tracić około 40-45min na dojazd do pracy - bo tyle zajmuje ta sama trasa samochodem.

        • 1 2

      • Autobusem i tramwajem

        Ludzie, nie zachowujcie się jak jakieś cio*y, wasi dziadkowie do kościoła 5-10 km z buta chodzili!

        • 1 1

    • (1)

      Ale poza tym w domu wszyscy zdrowi?

      • 5 2

      • Zapewne ty zdrowy, że głupio reagujesz

        na pogląd z którym zgadzać się nie musisz ?

        • 0 0

  • nzleży zbudować Ring drogę na południu i północy (1)

    • 1 1

    • A gdzie na wschodzie, czyli trasa na palach

      wbitych w dno Zatoki Gdańskiej ?

      • 0 0

  • Niedasizm (2)

    Czyli typowy niedasizm. A ile rocznie idzie na ECS? 17 mln zł? Może przez trzy lata niedopłacać do tego zardzewiałego budynku służącego chyba jedynie na spotkania z p. Tuskiem tylko może ulżyć "troszeczkę" w codziennym życiu zaledwie 40 tys ludzi, co p. Dulkiewicz? By żyło się lepiej?

    • 8 3

    • Od ECS to ty koleś odwal się.

      • 0 2

    • Hm. A ile płaci się pensji katechetom?

      • 2 0

  • Estakada koszt niewielki i cały ruch idzie górą (13)

    Prosta i oczywiste rozwiązanie.

    • 103 36

    • jak 40mln to mało dla ciebie to buduj za swoje (3)

      • 12 7

      • wolne żarty - znaleźli 157mln na niepotrzebne ECS a 40mln na potrzebną estakade nie ma ? (1)

        https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Ile-wlasciwie-kosztuje-budowa-ECS-n54387.html

        • 19 10

        • ECS niepotrzebne kulturowy analfabeto ?

          No tak zapomniałem, mało Polaków czyta książki.

          Po co je drukować ? Lepiej kasę dać na drogi, aby janusze mogli urządzać nocne wyścigi.

          • 1 5

      • Na oswietlenie do stadionu to maja...

        • 12 3

    • (4)

      I korek przenosi sie na kolejne skrzyzowanie

      • 25 12

      • niezupełnie (3)

        ci co skręcają na tym skrzyżowaniu i ci co jadą w poprzek mieli by łatwiejszy i szybszy przejazd. Można by wydłużyć im światła zielone co udrożniło by Łostowicką i Havla

        • 7 3

        • I nadal korek przenosi się na kolejne skrzyżowanie (2)

          • 7 5

          • A ty dalej swoje: nie bo nie!

            • 3 1

          • Na styku z Obwodnicą nie byłoby żadnego korka.

            • 7 2

    • (1)

      Dasz te pieniądze w błoto bo czas jazdy będzie taki sam i staniesz na następnym skrzyżowaniu. Amerykanie to przetestowali w praktyce - nawet jak zrobisz po 5 pasów w jedną stronę i wielopoziomowe skrzyżowania to będzie korek. To nie ma sensu. Stąd i oni stawiają teraz na komunikację publiczna

      • 3 6

      • Tu jest specyficzna sytuacja. WZ jest drogą tranzytową do Obwodnicy Zachodniej. jak ludzie jadą do węzła karczemki i dalej np. do Gdyni to im tramwaj nie pomoże.

        • 5 2

    • koszt niewielki, ale i tak budżet Gdańska go nie zawiera (1)

      • 5 2

      • GYPEC ma i co roku oddaje.

        • 4 1

  • Uczciwe przeglądy okresowe samochodów. (1)

    To pozwoli wyeliminować połowę blachosmrodów i problem korków zniknie. Proste i genialne zarazem.

    • 6 4

    • Serio ?

      A to ty robisz nieuczciwy ?

      • 1 0

  • Estakady , wiadukty , po pięć pasów w jedną stronę i centrum pęknie. (12)

    Tylko transport zbiorowy rozwijać a nie drogi budować , dość spalin w mieście. Za tania jest ropa niestety i każdy dzban kupuje byle kopcącego szrota po dziadku z wermahtu i jest panem szos.
    W Berlinie 300 samochodów na 1000 mieszkańców w Gdańsku 600.

    • 96 94

    • (1)

      Kolejny z du..y ekolog się znalazł...dramat, dlaczego obrażasz kierowców? czy naprawdę twój intelekt jest taki ograniczony?

      • 6 6

      • Kolejny z d... kierowca. Myślisz koleś

        ze ja jako kierowca będę z tobą solidarny ? A z jakiej to niby racji ?

        Możesz być słabym kierowcą (a takich nie brakuje, o czym świadczą kroniki wypadków czy np. filmiki z kamer samochodowych prezentowanych na youtube), a tacy powinni nie pchać się za kierownicę dla bezpieczeństwa swojego i innych i jeździć "zbiorkomem".

        • 1 2

    • Za tania jest ropa ? Łooo Panie...

      • 5 0

    • Berlin (7)

      Gdzie na m do Berlina. Tam jest kilkanaście lini metra/szybkiej kolei nadziemnej. U nas jedna SKM i budowana w tempie ślimaczym PKM. Na zbudowanie takiej sieci komunikacji miejskiej jak w Berlinie nie ma szans nawet Warszawa nie mówiąc już o Trójmieście. Po pierwsze nie ma środków ( potrzebne dziesiątki miliardów PLN, suweren woli socjal ) a do tego wola polityczna. Jak to funkcjonuje widać najlepiej przy tworzeniu wspólnego biletu w Trójmieście.

      • 13 9

      • (5)

        Nie ma pieniędzy na transport zbiorowy, bo miliardy marnuje się na udogodnienia dla kierowców!

        • 22 13

        • Blad (3)

          Akurat z kazdego litra paliwa jest tak wielki podatek, ze nie dosc ze kierowcy napedzaja te rozbudowy to jeszcze płacą za przejscia itd.

          • 9 9

          • Proponuję się douczyć

            Na drogi miejskie z podatków specyficznych dla kierowców nie idzie ani złotówka, a to co idzie nie pokrywa kosztów budowy i utrzymania infrastruktury pozamiejskiej. Więc to niezmotoryzowani dotują zmotoryzowanych.

            • 4 4

          • z tym, że Gdańsk nie ma z tego NIC

            • 6 4

          • Czyli jakby jeszcze złotóweczkę każdy z litra dopłacił, to by nas było stać na koleje.

            • 3 4

        • Miliardy? bzdura, no ale dziesiątki milionów pewnie tak, tylko jest pewna różnica z każdego samochodu i paliwa jest "haracz" który kierowca musi zapłacić a co Państwo otrzymuje za rowerzystę albo pieszego?....nic

          • 5 6

      • Suweren woli socjal

        A urzędnicy nic nierobienie, bo tak lepiej i bezpieczniej.
        Więc jest jak jest.

        • 7 3

    • Tam jest kolejka miejska naziemna i podziemna zdaje mi się

      • 3 1

  • Dłuższy lewoskret na Havla rozwiązuje problem korków na wyjeździe z Gdańska (1)

    Niewielkim kosztem. Aktualnie cała masa aut jadących na Jasień i obwodnicę stoi na tym zwężeniu przed Lostowicką

    • 11 5

    • Żaden lewoskręt tylko estakada w kierunku Obwodnicy.

      Wtedy nie trzeba robić żadnych dodatkowych lewoskrętów, tylko jeden dotychczasowy pas na wprost zmienić na skręt w lewo i po problemie.

      • 1 1

  • Zrobić tam środkiem drogę dla rowerów i wszysykich zachęcić do przesiadki (9)

    Rowery to przyszłość

    • 46 94

    • (4)

      Na ochotnika będziesz woził towary do sklepów rowerem ?

      • 6 6

      • A czemu nie, jak zachodni postęp

        technologiczny daje rowery cargo z odpowiednim wspomaganiem elektrycznym ?

        • 2 2

      • To nie dostawczaki tworzą korki tylko (2)

        dziesiątki tysięcy osobówek

        • 5 8

        • (1)

          Prawda....dojedź z Banina do Gdańska autobusem

          • 3 4

          • pkm-ką sobie jedź

            • 5 2

    • Riksze dla Gdanska :)

      to jest to albo rowery tandemy z przyczepka :)

      • 2 1

    • najlepiej w tunelu areodynamicznym

      • 0 1

    • Dlaczego, towarzyszu, wprowadzacie gdańszczan i gdańszczanki w błąd?

      Przyszłość to teleportacja.

      • 5 2

    • Właśnie wyburzyć drogę

      albo postawić zakaz wjazdu dla samochodów. To spowoduje zanik korka i sprawa z głowy.

      • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane