• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak się jeździ "Dortmundami"?

5 listopada 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 

Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Sp. z o.o. zakupił 46 tramwajów typu N8C z Dortmundu. Pragnąc spełniać oczekiwania pasażerów pod każdym względem, spółka sukcesywnie modernizuje wagony, m.in. wymieniając środkowy człon na niskopodłogowy i unowocześniając wnętrze.



ZKM poprosi podróżnych o ocenę sprowadzonych "Dortmundów". ZKM poprosi podróżnych o ocenę sprowadzonych "Dortmundów".
Jest to pierwsze i jedyne przedsięwzięcie tego typu w Polsce - nikt dotąd nie przebudował tramwaju tak znacznie.

- Chcemy poznać opinię pasażerów o modernizacji Dortmundów. Na naszej stronie internetowej www.zkm.gda.pl uruchomiliśmy specjalną ankietę, dotyczącą przebudowy tramwaju N8C, a już w najbliższą sobotę, 7 listopada, bezpośrednio od podróżujących pasażerów będziemy zbierać sugestie i uwagi - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, p.o. rzecznika prasowego Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Gdański przewoźnik, przy współpracy z miłośnikami z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego, będzie ankietował podróżnych, jadących zmodernizowanymi "Dortmundami" na linii nr 11. Dla pasażerów "dolnego tarasu", gdzie dotychczas "Dortmundy" nie jeżdżą, spółka uruchomi bezpłatne kursy na trasie Centrum - Zaspa - Przymorze - Jelitkowo i tam również zbierane będą wszelkie uwagi i opinie.

- Komentarze i opinie z ankiet dokładnie przeanalizujemy i przekażemy konstruktorom z Modertransu. Nie wykluczone, że najlepsze pomysły, nie kolidujące z wymogami bezpieczeństwa i homologacji pojazdu, zostaną wdrożone - dodaje rzecznik.

Szczegóły, dotyczące bezpłatnych linii tramwajowych, obsługiwanych zmodernizowanymi "Dortmundami", jak i zakres modernizacji tramwajów N8C, dostępne są na stronie gdańskiego ZKM-u www.zkm.gda.pl

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Opinie (103) 6 zablokowanych

  • może składy składami ale

    organizacja. Cała organizacja. Największy tłok jest na trasach chełm - centrum i ewentualnie politechnika - galeria bałtycka.

    Linia nr. 1 z Chełmu pełni funkcję rozładowania tłoku w 11 ale nie dojeżdża do dworca co bardzo przeszkadza wielu pasażerom , którzy pchają się do 11. Jak jadę do szkoły na żabiankę to tłok w 11 jest do przystanku dworzec główny , ba po tym przystanku mam nawet miejsce siedziące :) gdyby 1 dojeżdzała do dworca
    to tłoku w 11 by nie było.

    • 2 0

  • Faktycznie tłok jest największy z Chełmu do Dwarca Głónwnego, ale nie ma jak temu w prosty sposób zaradzić. Bo już na większą częstotliwość kursów na linii 11 nie ma wystarczająco dużo pojazdów.

    Rozwiązaniem mogłoby być wykorzystanie dwukierunkowych składów N8C które zawracałyby zaraz za dworcem i wracały na Chełm, ale w Gdańsku z dalekowzrocznością wołającą o pomste do nieba nie budowało się (a co gorsza nadal się tego nie robi) zwrotnic umożliwiających przejazd między torami.

    Inną możliwością byłoby zarezerwowanie terenu a w przyszłości budowa pętli tramwajowej w okolicy Młodego Miasta i Nowej Wałowej bez jakiejś wyrafinowanej infrastruktury ale tylko i wyłącznie po to żeby tramwaje miały miejsce do zawracania jak najbliżej dworca.

    Tymczasem w Gdańsku nie robi się nic w tym kierunku, a przecież problem jest znany, dokładnie zidentyfikowany i stosunkowo łatwy do rozwiązania. Kosztem zbliżonym do jednego nowego składu można by uzyskać to, na co obecnie potrzeba kilkunastu pojazdów (tramwaje muszę pokonać bardzo długą trasę żeby wozić dużo ludzi na krótkim odcinku i powietrze na pozostałej części).

    Podsumowując: zwrotnice gdzie się da i pętle gdzie się da.

    • 3 0

  • Dortmundy (1)

    co sie czepiac i tak to jest lepsze niz stare ... ale fakt ... klima ma wiele do rzyczenia

    • 0 0

    • Serdecznie "rzyczę" Ci zdania matury z polskiego...

      • 2 0

  • Najlepsze to są (1)

    jeżdżące parami tramwaje: 8 i 13, 10 i 12, 1 i 11... Nie dałoby się jakoś bardziej odsunąć danych kursów od siebie? Zdaje się, że obecnie często wychodzi coś takiego, że linie jadą jedna po drugiej (ew. parę minut odstępu), a do następnego czeka się dłużej, niż mogłoby czekać - gdyby jakoś skorygowano rozkłady.

    • 2 1

    • 8 i 13 musiałyby najpierw zacząć jeździć w godzinach 06-09 zgodnie z rozkładem, bo póki co, to jeżdżą na zasadzie "jak przyjadę, to będę i jeszcze mi dziękujcie, że w ogóle pojechałem". Na pamięć wiem, które tramwaje mimo, że są w rozkładzie, codziennie w tajemniczych okolicznościach wypadają z kursu i ze Stogów w ogóle nie odjeżdżają. Osobny temat to samochody stojące na torach koło Opery Bałtyckiej, blokujące przejazd tramwajów w kierunku Gdańska. I potem te zblokowane tramwaje spotykają się z ósemką pod dworcem. Szkoda gadać.....

      • 2 1

  • to dobry tramwaj i wygodny

    Niska podloga ulatwia wsiadanie i wysiadanie ludziom starszym ,niedoleznym ,chorym czy matce z wozkiem.

    • 2 0

  • Udogodnienia dla niepełnosprawnych

    cos jest nie tak z tymi ludzmi z ztm, bym sie nie czepial ale sami zamiescili zdjecie na ktorym dokladnie widac ze sa nie dorobieni. Czy tak trudno jest obliczyc wysokosc podlogi w tramwaju (czlon niskopodlogowy) lub wysokosc przystanku zeby sie wszystko ladnie zgadzalo jak w innych krajach lub innych miastach (nawet Polski) bo jak sobie patrze na to zdjecie to widze przynajmniej 10 cm roznicy w wsykosci co zapewne nie ulatwia osobom niepełnosprawnym korzystania z tych maszyn (chyba ze mamy je w dupie to wtedy ok).
    Jezeli jest to tylko zludzenie optyczne to z góry przepraszam za komentarz.

    • 0 0

  • Kiedy właśnie jeżdżę o tej porze bo jak nie to skąd bym wiedział jak jest?

    • 0 0

  • Kupowanie 20 letniego złomu mija się z sensem... (1)

    Skoro mamy włąsne tramwaje.... Po modernizacji Dortek nie jest tańszy a przecież 20 latni tramwaj będzie remontowany częsciej niż nówka.... Ale taki tu obyczaj Budyniowy - posmarujesz to pojedziesz

    • 2 2

    • Jest 10x tańszy niż nowa PESA,

      i lepszy od 105 (rozruch tyrystorowy, rekuperacja, piasecznice, hamulce szynowe z trzema obwodami...) Nawet Warszawy nie stać na wymianę całego taboru. Tam w tej chwili 80% składów to leciwe 13N, 105N; a 10% wysoko podłogowe 123N. Po zakupie PES będą mieli 40% nowych wozów. Tyle co Gdańsk.

      • 1 0

  • cc

    ankieta nie ma sensu, bo i tak nic nie zmienią

    • 2 0

  • Dortmundy są niewygodne

    Niestety nie lubię tych nowych tramwajów, bo nie nadają się do wożenia większej ilości ludzi:
    - kiedy jest tłok ludzie wpadają na siebie, bo nie ma za co się złapać (za mało uchwytów)
    - z uwagi na dużą ilość siedzeń bokiem do kierunku jazdy, kiedy jest tłok ludzie stojący uderzają siedzących w nogi (albo ich depczą). W starych trajtkach są siedzenia prozdem albo tyłem do kierunku jazdy i to jest dużo bardziej przyjazne
    - kiedy jest tłok brak wentylacji powoduje często brak tlenu ( otwieranych, a raczej ledwo uchylanych, okien jak na lekarstwo)

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane