• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka przyszłość czeka Podwale Przedmiejskie?

Maciej Naskręt
26 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Ulica Podwale Przedmiejskie dziś kojarzy się głównie z utrudnieniami w ruchu. Ulica Podwale Przedmiejskie dziś kojarzy się głównie z utrudnieniami w ruchu.

Za 20 lat z Podwala Przedmiejskiego znikną korki, tunele i poszerzone niedawno pasy ruchu. Brzmi jak science fiction? Taką wizję mają planiści z BRG. Sprawdziliśmy, jak chcą tego dokonać.



Budowa ulic Nowej Sandomierskiej i Nowej Wałowej mają ostatecznie rozprawić się z trapiącymi kierowców korkami na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku. Budowa ulic Nowej Sandomierskiej i Nowej Wałowej mają ostatecznie rozprawić się z trapiącymi kierowców korkami na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku.
Budowa Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska w ciągu ostatnich 60 lat rozbiła tkankę Śródmieścia w Gdańsku - przyczyniła się do odseparowania Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta od Głównego miasta i degradacji tych dzielnic. I choć trwają programy rewitalizacyjne mające przywrócić im życie, część urbanistów twierdzi, że nie uda się to bez się bez fizycznego scalenie rozdzielonych części miasta. By to osiągnąć trzeba zmienić charakter ul. Podwale Przedmiejskie, dziś części trasy wylotowej na Warszawę. Jak to zrobić, bez potęgowania i tak już męczących korków?

Według szacunków Biura Rozwoju Gdańska dziś Podwale Przedmiejskie pokonuje ok. 4 tys. samochodów w obu kierunkach w ciągu godziny. Jednak za 10 lat ma nim jeździć jedynie ok. 2,5 tys., a dziesięć lat później zaledwie ok. 1 tys. To mniej więcej tyle, ile korzysta dziś z ulicy ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu.

Jak to możliwe?

- Wzmożony ruch na Trasie W-Z zniknie zaraz po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska. Już wtedy będziemy stali w mniejszych korkach jadąc do centrum Gdańska z kierunku Warszawy - przekonuje Tadeusz Mendel, kierownik zespołu komunikacji z Biura Rozwoju Gdańska.

Czy zwężenie Podwala Przedmiejskiego pozwoli scalić dzielnice w centrum Gdańska?

Co jednak z kierowcami, którzy od Warszawy i ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska będą chcieli dostać się nie na obwodnicę lecz do Wrzeszcza, Oliwy czy Sopotu? - Wybiorą skrót, który zapewni im Trasa Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą i Droga Zielona. Dzięki temu nie będą musieli wtedy dojeżdżać do węzła Unii Europejskiej i potęgować ruchu na Podwalu Przedmiejskim - mówi Tadeusz Mendel.

W zmniejszeniu ruchu na Podwalu ma pomóc też planowana budowa ul. Nowej Wałowej (budowa ruszy w 2014 r.) i ul. Nowej Sandomierskiej. Nowe drogi o charakterze zbiorczym zapewnią dojazd do głównej osi miasta - al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska.

Planiści przyznają, że wyłącznie budowa dróg w kształcie dwóch obwiedni przyczyni się do zmiany sytuacji drogowej na Podwalu Przedmiejskim, jaki i całego Śródmieścia.

Co oznaczają te zmiany dla kierowców? Choć dziś trudno to sobie wyobrazić, zlikwidowana zostanie estakada nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Będziemy tam mieli nie trzy, a już tylko dwupoziomowe skrzyżowanie, bowiem tunele dla samochodów pod węzłem pozostaną.

Ruch ograniczony do 1 tys. samochodów na godzinę umożliwi też likwidację części pasów ruchu. Według planistów z BRG ul. Podwale Przedmiejskie ma być drogą o przekroju dwóch jezdni, na których będą wymalowane wyłącznie dwa pasy. Dziś w wielu miejscach droga ma nawet cztery pasy ruchu. Zwężenie ulicy w obu kierunkach będzie okazją do realizacji w ich miejscu przestrzeni dla pieszych i ścieżek rowerowych.

Planiści podkreślają, że przy niewielkim ruchu zbędne będą tunele dla pieszych na wysokości Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska, Chmielna zobacz na mapie Gdańska, Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Zamiast nich powstaną jednopoziomowe skrzyżowania z przejściami dla pieszych. Możliwe, że zostanie umieszczona przy nich też sygnalizacja. Nienaruszona będzie linia tramwajowa.

Przestrzeń wokół Podwala Przedmiejskiego to łakomy kąsek dla deweloperów. Projektanci będą mieli jednak twardy orzech do zgryzienia. Projektując obiekty zmuszeni będą do zachowania ciągłość historycznej zabudowy Śródmieścia (po północnej stronie ulicy) i połączenia go z zabudową lat 60. (po południowej stronie).

Jeśli te plany zostaną zrealizowane pozwoli to scalić Śródmieście, Stare Przedmieście i Dolne Miasto.

Miejsca

Opinie (189) ponad 20 zablokowanych

  • Niech pnie się w górę Budyniogród wspaniały

    A w miejscu estakady pomnik Budynia 30-metrowy

    • 4 0

  • Bzdura. Gdańsk Południe tonie w bezdrożu a takie plany to przed wyborami się publikuje

    szkoda gadać...

    • 3 0

  • co by było gdyby

    lepiej poruszyć temat obecnych korków w mieście a nie gdybać co będzie za 20 lat. Czytelnicy to niekoniecznie debile.

    • 3 0

  • a wiecie ,że Budyń mówi ,że jest Budyń bo lubi budyń

    • 1 0

  • to mega szybko

    • 1 0

  • (1)

    szlag mnie trafia jak coś takiego czytam.CZekam na trasę Sucharskiego jak na zbawienie i co,ciągle się oddala.Więcej róbcie niż piszcie!!!!!!!!!

    • 2 1

    • zrobią trasę to zabiorą się za...

      Wosia Budzysza i dojazd będzie zje***y.

      W Brzeźnie zaś zrobią MOST na Uczniowskiej i zabiorą się za samą UCZNIOWSKĄ, i nadal będzie przejazd zje***y.

      Planiści już myślą, jak tu "ułatwić" nam życie.

      • 0 0

  • To jakiś żart ? Za 20 lat ???

    I ta wiadomość ma mnie uspokoić jak tam znowu będę turlał się przez 40min do świateł przy ABW ??
    Panie Redaktorze, pan mnie nie drażni po świętach bo mnie wrzody złapią i nie doczekam....

    A i tak pewnie nie doczekam, za 20 lat emerytura i wszystko będę odsprzedawał, żeby wyżyć jakoś.... Pewnie od samochodu zacznę...

    • 2 0

  • Mieszkańcy Moreny, Siedlec , Chełma, Jasienia i tp będą bardzo wdzięczni i z tej wdzięczności kupią mendel zgniłych jaj na p. Mendla

    • 2 1

  • planiści= prawienormalni, niedouczeni

    widać jak kreatywnych kretynów zaangażował Gdańsk!! podwale stoi w korku a ci w połowie malują buspas, ciekawe zakończenie tego buspas. może już dziś zwęźcie tą drogę do jednego pasa dla aut i jednego buspas. jeszcze jedno obowiązkowo nakażcie planistom- idiotom przemieszcza się rano do Gdańsk a popołudniu z Gdańska. to w ramach zrozumienia problemów w zatłoczonym miastem. z takimi fachowcami to na pewno korki tylko się zwiększą. osobiście sugeruję pracę nad sygnalizacją świetlną. wielokrotnie uwagi na portalu okazywały się rozsądniejsze niż te zakichane rozmyślania planisty!! wystarczy obserwować.

    • 3 2

  • Jasne takie bajki to dzieciom.Tyle się już obiecywało i widzę nadal obiecują a co jest naprawdę??Ekspresówka do warszawy wstrzymana ,bynajmniej po części.Nie wiem co planuje nie mój szanowny Budyń ale w mieście też kicha - korki z każdej strony.Nie wiem ale 30 lat temu też nie przewidywano takiego rozwoju i co....Gdańska to wielki korek.Za 20 lat to samochodów będzie tyle ze właściwie nie będzie jak jeździć patrząc na dzisiejszy rozwój dróg.Zamiast budować więcej to oni kombinują jak tu zmniejszyć.O Nowej sandomierskiej słyszałem już 10-15 lat temu jak pierwsze budynki rozbierali,teraz czekamy kolejne 20??Gratuluje tempa i przewidywania.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane