• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka przyszłość czeka Podwale Przedmiejskie?

Maciej Naskręt
26 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Ulica Podwale Przedmiejskie dziś kojarzy się głównie z utrudnieniami w ruchu. Ulica Podwale Przedmiejskie dziś kojarzy się głównie z utrudnieniami w ruchu.

Za 20 lat z Podwala Przedmiejskiego znikną korki, tunele i poszerzone niedawno pasy ruchu. Brzmi jak science fiction? Taką wizję mają planiści z BRG. Sprawdziliśmy, jak chcą tego dokonać.



Budowa ulic Nowej Sandomierskiej i Nowej Wałowej mają ostatecznie rozprawić się z trapiącymi kierowców korkami na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku. Budowa ulic Nowej Sandomierskiej i Nowej Wałowej mają ostatecznie rozprawić się z trapiącymi kierowców korkami na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku.
Budowa Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska w ciągu ostatnich 60 lat rozbiła tkankę Śródmieścia w Gdańsku - przyczyniła się do odseparowania Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta od Głównego miasta i degradacji tych dzielnic. I choć trwają programy rewitalizacyjne mające przywrócić im życie, część urbanistów twierdzi, że nie uda się to bez się bez fizycznego scalenie rozdzielonych części miasta. By to osiągnąć trzeba zmienić charakter ul. Podwale Przedmiejskie, dziś części trasy wylotowej na Warszawę. Jak to zrobić, bez potęgowania i tak już męczących korków?

Według szacunków Biura Rozwoju Gdańska dziś Podwale Przedmiejskie pokonuje ok. 4 tys. samochodów w obu kierunkach w ciągu godziny. Jednak za 10 lat ma nim jeździć jedynie ok. 2,5 tys., a dziesięć lat później zaledwie ok. 1 tys. To mniej więcej tyle, ile korzysta dziś z ulicy ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu.

Jak to możliwe?

- Wzmożony ruch na Trasie W-Z zniknie zaraz po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska. Już wtedy będziemy stali w mniejszych korkach jadąc do centrum Gdańska z kierunku Warszawy - przekonuje Tadeusz Mendel, kierownik zespołu komunikacji z Biura Rozwoju Gdańska.

Czy zwężenie Podwala Przedmiejskiego pozwoli scalić dzielnice w centrum Gdańska?

Co jednak z kierowcami, którzy od Warszawy i ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska będą chcieli dostać się nie na obwodnicę lecz do Wrzeszcza, Oliwy czy Sopotu? - Wybiorą skrót, który zapewni im Trasa Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą i Droga Zielona. Dzięki temu nie będą musieli wtedy dojeżdżać do węzła Unii Europejskiej i potęgować ruchu na Podwalu Przedmiejskim - mówi Tadeusz Mendel.

W zmniejszeniu ruchu na Podwalu ma pomóc też planowana budowa ul. Nowej Wałowej (budowa ruszy w 2014 r.) i ul. Nowej Sandomierskiej. Nowe drogi o charakterze zbiorczym zapewnią dojazd do głównej osi miasta - al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, Traktu św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska.

Planiści przyznają, że wyłącznie budowa dróg w kształcie dwóch obwiedni przyczyni się do zmiany sytuacji drogowej na Podwalu Przedmiejskim, jaki i całego Śródmieścia.

Co oznaczają te zmiany dla kierowców? Choć dziś trudno to sobie wyobrazić, zlikwidowana zostanie estakada nad Węzłem Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska. Będziemy tam mieli nie trzy, a już tylko dwupoziomowe skrzyżowanie, bowiem tunele dla samochodów pod węzłem pozostaną.

Ruch ograniczony do 1 tys. samochodów na godzinę umożliwi też likwidację części pasów ruchu. Według planistów z BRG ul. Podwale Przedmiejskie ma być drogą o przekroju dwóch jezdni, na których będą wymalowane wyłącznie dwa pasy. Dziś w wielu miejscach droga ma nawet cztery pasy ruchu. Zwężenie ulicy w obu kierunkach będzie okazją do realizacji w ich miejscu przestrzeni dla pieszych i ścieżek rowerowych.

Planiści podkreślają, że przy niewielkim ruchu zbędne będą tunele dla pieszych na wysokości Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska, Chmielna zobacz na mapie Gdańska, Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Zamiast nich powstaną jednopoziomowe skrzyżowania z przejściami dla pieszych. Możliwe, że zostanie umieszczona przy nich też sygnalizacja. Nienaruszona będzie linia tramwajowa.

Przestrzeń wokół Podwala Przedmiejskiego to łakomy kąsek dla deweloperów. Projektanci będą mieli jednak twardy orzech do zgryzienia. Projektując obiekty zmuszeni będą do zachowania ciągłość historycznej zabudowy Śródmieścia (po północnej stronie ulicy) i połączenia go z zabudową lat 60. (po południowej stronie).

Jeśli te plany zostaną zrealizowane pozwoli to scalić Śródmieście, Stare Przedmieście i Dolne Miasto.

Miejsca

Opinie (189) ponad 20 zablokowanych

  • oddać niemcom to przynajmiej będzie porządek. (2)

    • 3 4

    • debil

      • 2 0

    • tak, oni do zarządu, a Ciebie do łopaty.

      • 3 0

  • gdanski poomysl na korki, zwezanie ulic (1)

    • 5 1

    • i jeszcze ci spece zostali na nowo wybrani

      • 1 0

  • (1)

    a za 25 lat będą z powrotem te pasy,wiadukty i przejścia podziemne odbudowywać,lepiej tymczasowo zasypać ziemią;)

    • 0 0

    • Po prostu zostawić. Likwidacja tuneli to pomysł chorych ludzi, którzy mają "wizje".

      • 0 0

  • Schować pod ziemią w tunelu a u góry zabudować i stworzyć przestrzenie publiczne.

    Schować pod ziemią w tunelu a u góry zabudować i stworzyć przestrzenie publiczne.Nowa Wałowa zrobi to samo z Młodym Miastem co Podwale Przedmiejskie z Głównym i Dolnym Miastem.

    • 1 0

  • Biuro ROZWOJU Gdańska??

    Wolne żarty.

    Czas pomyśleć nad zmianą nazwy tej instytucji.

    I to szybko!

    • 3 0

  • I po co to wszystko?

    Na zachodzie już się mówi o tym, że za kilka dekad zabraknie ropy. Nasze władze niestety nie umieją spojrzeć w przyszłość dalej niż 10 lat.
    Jedni poplanują, inni ponarzekają, jeszcze inni pochwalą i jakoś wszyscy razem dociągniemy do końca tej modernizacji. Ale po co?
    W tym wszystkim chodzi o jedną rzecz - POSTĘP - ale dla mnie to słowo już dawno straciło pozytywne znaczenie.

    • 4 0

  • Doskonale.

    Mam nadzieje ze Przedmiejskie Podwale,wkrotce bedzie wygladac doskonale.OLE!

    • 1 0

  • za 20 lat..............

    Ja już tego nie dożyję ;-((((((((((((

    • 1 0

  • Podwale Przedmiejskie

    Głupota tych planistów jest porażająca.
    Obwodnica Południowa owszem ograniczy ruch Tirow i częściowo ruch samochodowy. Ale tylko częściowo. Bo ilość samochodów corocznie się zwiększa i będzie zwiększać. A ulice i arterie powinny być planowane i budowane " na zapas"!!! Vide obwodnica Trójmiasta.
    Poza tym ruch na Podwalu będzie duży, bo mieszkańcy Stogów, Przeróbki, ul. Elbląskiej i okolic, Sobieszewa i okolic muszą i nadal będą zmuszeni korzystać z ul. Podwale Przedmiejskie, aby dostać się do centrum miasta, albo dalej położonych dzielnic. Bo muszą się dostać do pracy, do szkół itp.
    Tylko chora wyobraźnia człowieka może snuć takie plany.
    Podwale w obecnym kształcie, mimo obwodnicy Południowej z ledwością pomieści ruch kołowy za 7-8 lat.

    Tak a propos, może pora, aby mieszkańcy Gdańska z pomocą dziennikarzy i portali mogli nie tylko poznać plany rozwiązań komunikacyjnych przygotowywane na zlecenie władz miasta, ale też wyrazić swoją o nich opinię.
    Bo to, co obecnie jest planowane i budowane na zlecenie władz Gdańska to horror.
    Proszę zobaczyć np. skrzyżowanie ul. Jabłoniowej z Armii Krajowej!!! Jest gorzej niż było. Np skręt w prawo z ul. Jabłoniowej jest jednopasmowy. Wprowadzono światła, na których w Armii Krajowej z Jabłoniowej skręca góra 4 samochody osobowe!!! I w rezultacie tworzy się gigantyczny korek od obwodnicy do skrzyżowania. A tylko na ul. Jabłoniowej powstają 3 duże osiedla, wielkie osiedla w okolicy ul. Przywidzkiej, już istniejące centra handlowe i na wiosnę nowo otwarty Carrefour i OBI. Co będzie w tym rejonie za 5-10 lat? Dróg i skrzyżowań nie buduje się na rok czy dwa. Na to nie stać bogate kraje. Nasi " planiści" natomiast nie wiedzą jakie jest natężenie ruchu z wyprzedzeniem 1 roku. Kto to zleca i za takie plany płaci, powinien ponieść końcu za to odpowiedzialność.

    • 1 0

  • są ludzie rozsądni i mądrzy, niestety są też rozsądni i mądrzy inaczej, i to ci trafili do BRG

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane