• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie tramwaje jeżdżą po Gdańsku? Nie tylko niskopodłogowe

Krzysztof Koprowski
26 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Po Gdańsku kursuje codziennie ponad 100 tramwajów, z czego zdecydowana większość jest niskopodłogowa. Wciąż jednak można spotkać tramwaje, które nie posiadają żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i wymagają wchodzenia do środka po schodach. Po Gdańsku kursuje codziennie ponad 100 tramwajów, z czego zdecydowana większość jest niskopodłogowa. Wciąż jednak można spotkać tramwaje, które nie posiadają żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i wymagają wchodzenia do środka po schodach.

Jakie tramwaje jeżdżą po Gdańsku? Wpadkę prezydenta, który w rozmowie radiowej zapewniał, że wyłącznie niskopodłogowe, szybko wykorzystał jego konkurent. Przypominamy mieszkańcom i kandydatom, jak wygląda tabor tramwajowy w Gdańsku.



Czy zdarza ci się podróżować wysokopodłogowymi tramwajami w Gdańsku?

- Wszystkie tramwaje są dzisiaj niskopodłogowe, klimatyzowane - stwierdził w środę w porannej audycji Radia Gdańsk Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, omawiając przy okazji plany budowy nowych linii tramwajowych.
Posłuchaj wypowiedzi prezydenta (ok. 7 minuty nagrania)

Ta wypowiedź szybko została podchwycona przez Kacpra Płażyńskiego, kandydata PiS, również ubiegającego się o stanowisko prezydenta Gdańska w najbliższych wyborach samorządowych.

Zaledwie kilkadziesiąt minut po zakończeniu audycji na Facebooku zamieścił on film, w którym na przystanku przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska wsiada do wysokopodłogowego tramwaju Konstal 105Na na linii 8.

- Nic dziwnego, że pan Paweł Adamowicz nie wie, jak wygląda rzeczywistość, skoro do radia przyjeżdża służbowym autem z szoferem - skwitował wypowiedź urzędującego prezydenta Kacper Płażyński.
Płażyński nie musiał długo czekać na taki tramwaj. W Gdańsku w dni powszednie w godzinach szczytu bez problemu można spotkać wysłużone tramwaje z czasów PRL. Kierowane są one na linie, na których maszyny nie muszą wjeżdżać na Górny Taras, czyli właśnie na "ósemkę" czy "trójkę".

Kacper Płażyński o wypowiedzi Pawła Adamowicza ws. tramwajów niskopodłogowych w Gdańsku.



Trzeba jednak zaznaczyć, że odsetek tramwajów starego typu, bez obniżonej podłogi, jest w gdańskiej flocie niewielki.

- W dni powszednie na ulice Gdańska wyjeżdżają nieliczne tramwaje wysokopodłogowe. W weekendy wysokopodłogowy tabor może pojawić się tylko w ramach rezerwy. Na ogół w soboty i niedziele GAiT jest jednak w stanie zapewnić obsługę wszystkich linii taborem wyłącznie niskopodłogowym - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
Obecnie tabor Gdańskich Autobusów i Tramwajów, spółki świadczącej przewozy na liniach tramwajowych, składa się z ok. 125 pojazdów. Do codziennej eksploatacji niezbędnych jest 109 składów.

Warto podkreślić, że liczby te ulegają ciągłym zmianom ze względu na remonty torowisk (obecnie na Stogach), trwałe uszkodzenia tramwajów np. w wyniku kolizji oraz planowano realizowane modernizacje taboru.

Do liniowej obsługi wykorzystywane są obecnie tramwaje:


Tramwaj Konstal 105Na po modernizacji w Łodzi. Tramwaj Konstal 105Na po modernizacji w Łodzi.
Wysokopodłogowe Konstale 105Na z licznymi modernizacjami, wyprodukowane w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. W ruchu liniowym łączone są w dwuwagonowe, czasami trzywagonowe składy, których obecnie jest ok. 14, z czego 12 jest w pełni sprawnych, a dwa w naprawie.

W ostatnich latach są stopniowo złomowane, a docelowo w najbliższych latach mają być całkowicie wycofane z eksploatacji.

Materiał archiwalny z 2015 r.



Tramwaj typu N8C po modernizacji w wielkopolskim Modertransie. Tramwaj typu N8C po modernizacji w wielkopolskim Modertransie.
Częściowo niskopodłogowe tramwaje typu N8C sprowadzone z Niemiec, wyprodukowane również w latach 70. i 80. XX wieku. Wszystkie one zostały poddane modernizacji, polegającej na wymianie ścian czołowych oraz wstawieniu niskopodłogowego członu.

Z Dortmundu sprowadzono 46 pojazdów tego typu, zaś z Kassel 16. Tramwaje z Kassel zyskały w ramach modernizacji także klimatyzację. Obecnie są ponownie poddawane modernizacjom pod kątem montażu nowego systemu napędowego.

N8C spotkać można na praktycznie wszystkich liniach tramwajowych. Są one dwukierunkowe, więc mogą obsługiwać również trasę na Piecki-Migowo (Morenę), gdzie nie ma tradycyjnych pętli tramwajowych. Wykorzystywane są także podczas remontów, kiedy stosuje się tymczasowe rozjazdy międzytorowe.


Zmodernizowany Konstal 114Na z zachowaniem oryginalnego wyglądu. Zmodernizowany Konstal 114Na z zachowaniem oryginalnego wyglądu.
Częściowo niskopodłogowe tramwaje Konstal 114Na z 1997 r. Gdańsk posiada tylko dwa pojazdy tego typu. Były to pierwsze pojazdy niskopodłogowe na Pomorzu. W ostatnich latach zostały zmodernizowane, przy czym jeden z nich docelowo ma być przeznaczony na pojazd zabytkowy, dlatego też pozostawiono w nim maksymalnie dużo oryginalnych elementów.

Alstom Konstal NGd99 po ostatniej modernizacji pomalowany w przedwojenne barwy. Alstom Konstal NGd99 po ostatniej modernizacji pomalowany w przedwojenne barwy.
Cztery niemal w całości niskopodłogowe (70 proc. długości pojazdu) tramwaje Alstom Konstal NGd99 z 1999 r. Pojazdy zostały niedawno poddane modernizacji, w ramach których zmniejszono szerokość drzwi w środkowej części. Spotkać je można głównie na liniach kursujących przez blokowiska Dolnego Tarasu.

Bombardier NGT6 na al. Armii Krajowej (Trasie W-Z). Bombardier NGT6 na al. Armii Krajowej (Trasie W-Z).
Trzy całkowicie niskopodłogowe Bombardiery NGT6 z 2007 r. Kupione zostały z myślą o obsłudze linii tramwajowej na Chełm i do dzisiaj eksploatowane są przede wszystkim na tej trasie.

Jako jedyne posiadają niemal na całej długości układ siedzeń 2+2, co jest zaletą dla tych, którzy wsiadają na początkowych przystankach i wadą dla tych, którzy w godzinach szczytu dosiadają się na przystankach pośrednich i mają niewiele miejsca do podróży na stojąco.

Tramwaj Pesa Swing 120NaG na ul. Pomorskiej. Tramwaj Pesa Swing 120NaG na ul. Pomorskiej.
35 w pełni niskopodłogowych Pes Swing 120NaG. Ich zakup był największą inwestycją taborową w Gdańsku po przemianach polityczno-gospodarczych, a pierwsze pojazdy do Gdańska dotarły jesienią 2010 r.

Spotkać je można na większości linii, gdzie wymienione zostały torowiska w ostatnich latach (z wyjątkiem Piecek-Migowa). Z tego powodu dotychczas nie obsługiwały liniowo trasy na Stogi.

Pesa Jazz Duo 120NG we Wrzeszczu. Pesa Jazz Duo 120NG we Wrzeszczu.
Pięć całkowicie niskopodłogowych Pes Jazz Duo 128NG z 2014 r. Pojazdy te są dwukierunkowe, ponieważ zakupiono je przede wszystkim dla obsługi trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę). Spotkać je jednak można także na liniach, które posiadają na krańcach tradycyjne pętle do zawracania.


W najbliższych miesiącach do Gdańska dotrze 15 fabrycznie nowych tramwajów Pesa. Podobnie jak Jazzy będą dwukierunkowe, ponieważ docelowo planuje się rezygnację z budowy kosztownych pętli do zawracania. GAiT za kolejne tramwaje wyprodukowane w Bydgoszczy zapłaci ok. 138,4 mln zł.

- Po dostawie nowych Pes 100 proc. naszego taboru tramwajowego, eksploatowanego liniowo, będzie w pełni niskopodłogowa lub z częścią niskopodłogową. Stopiątki pozostaną wówczas jedynie tramwajami rezerwowymi - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Oświadczenie nadesłane do redakcji 4 października 2018 r. Oświadczenie nadesłane do redakcji 4 października 2018 r.

Miejsca

Opinie (201) ponad 10 zablokowanych

  • Oj nie ładnie ... (2)

    Zdaje się, że Kacperek ze świtą pojechał na gapę ... Ja się pytam gdzie była Renoma ....

    • 34 20

    • A my mieszkańcy Gdańska pytamy się skąd Adamowicz miał na 9 mieszkań ? (1)

      i czy zabrakło mu na lekarza i na lekarstwa na pamięć żeby nie zapominać wpisać prawdziwą liczbę mieszkań w oświadczeniu majątkowym ?

      • 9 9

      • przeczytaj oświadczenia majątkowe

        Z kredytu we frankach stoi tam czarno na białym. Poza tym nie inwestował jaki inni w apartamentowiec w Pekinie.

        • 4 6

  • Ohyda - do zmiany po porażce wyborczej adamowicza budyniowych

    • 10 8

  • Płażyński niech lepiej się zajmie skutkami zbudowania Via Carpatia (1)

    PiS forsuje budowę tej drogi na ścianie wschodniej. Jaki będzie skutek, że kontenery z Litwy, Łotwy, Estonii, Rosji i Finlandii pojadą na tirach zamiast płynąc przez port w Gdańsku

    • 31 12

    • No tsk zaorajmy tam drogi i niech wszystko idzie przez port gdańsku i A1

      • 0 0

  • nie tyko niskie, nie tyko wysokie

    takie w sam raz

    • 8 4

  • stare tramwaje jeżdżą głównie na Stogi (2)

    I będą jeździć dopóki nie zakończy się remont generalny torów do pętli przy plaży.

    • 30 5

    • To chociaż bilety by tańsze zrobili dla ludzi 2 kategorii

      • 4 5

    • i będą jeżdzić dopóki będą 105n

      • 0 0

  • (2)

    Od czasu wprowadzenia wyświetlaczy można naocznie stwierdzić,że ogromna większość kursów odbywa się punktualnie. Dojeżdżam do pracy codziennie tym samym kursem i w tym roku tylko dwa razy tramwaj się nie zjawił o właściwej porze. Za każdym razem był komunikat o awarii na trasie. Wkurzające są tylko komunikaty o stanie powietrza - dla naukowców i hobbystów. We Wrocławiu podają prosto: stan powietrza dobry, zły , bardzo zły - bez cytowania połowy przepisów.

    • 22 11

    • co im tłumaczysz, z nowogrodzkimi botami nie wygrasz

      • 4 4

    • Nie jest tak kolorowo

      Do czerwca jeździłem codziennie do pracy na trasie Brzeźno- Łostowice Świętokrzyska. Godziny szczytu 14-16 najczęściej. Ilość awarii niezliczona. Co drugi dzień wypadał, bądź spóźniał się jakiś tramwaj z tego powodu. W czerwcu kupiłem samochód i mam to w nosie. Kiedy dodam do tego świetny rozkład jazdy tramwajów z Brzeźna po godzinie 18 tworzy się obraz nędzy i rozpaczy. Tramwaj co 20 minut. Masakra

      • 3 3

  • siedem modeli tramwajów w Gdańsku. Rożne malowania tramwajów. Nie można zapomnieć o 102 pana z ZTM który zaparkował tam swój pojazd z innym malowaniem :)

    I wygląda to następująco.
    Części zamienne powinny być do siedmiu modeli tramwajów a są ? na to żaden prezes nie odpowie.
    Specjalistyczne narzędzia do tramwajów są ? na to żaden prezes nie odpowie.
    Komputery i oprogramowanie diagnostyczne jest ? na to też nikt nie odpowie.
    Szkolenia pracowników są ? na to też nikt nie odpowie

    Nie ma nic a wszystko jeździ, sobie ludzie pomyślcie dlaczego.

    Udanej podróży

    • 19 7

  • (1)

    Budyniowi juz sie znudzil lans na rowerze?

    • 19 5

    • czekam na las Kacpra grającego w tenisa ziemnego z Prezesem

      Wszak chwali się, że od dawna gra w tenisa

      • 4 3

  • Prezydenci

    Żaden z kandydatów na prezydenta nie ma zielonego pojęcia o komunikacji miejskiej. Nawet jakby bardzo chciał to i tak nie ogarnie panującego zamieszania.

    Nie mają pojęcia jak zadawać pytania a tym bardziej jak na nie odpowiadać.

    Jest szum o stołek a tak naprawdę mają to wszystko gdzieś tzn w 4 literach, Bo jak już wygra wybory to zapomni co obiecał co chciał zmienić.

    a w tym wszystkim wyborcy liczą się tylko dla głosów a reszta to tylko motłoch dla których i tak się nie da nic zrobić

    • 11 5

  • Kacperek mówi :

    Na pytanie jak dostał fuchę w Enerdze : potrzebna była młoda, świeża krew, nie byłem z nikąd, jestem adwokatem... A ja się zapytał a konkurs na to stanowisko był?

    • 28 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane