• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedno miejsce, różne lata: dworzec we Wrzeszczu

bra
6 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (77)
  • Pierwszy budynek dworca we Wrzeszczu, jeszcze nie w dzisiejszej lokalizacji. Ok. 1904 roku.
  • Budynek dworca w 1906 roku. Wówczas stał w takim miejscu, że był widoczny nawet z głębi dzisiejszej ul. Dmowskiego.

Pierwszy budynek dworca we WrzeszczuMapka powstał ponad 150 lat temu, ale na przestrzeni czasu niejednokrotnie zmieniał wygląd i raz miejsce. Obecnie trwa budowa kolejnego, nowego gmachu. Zobaczcie wcześniejsze budynki, które pełniły tę rolę.



Która wersja dworca najbardziej ci się podoba?

Pierwszy dworzec kolejowy we Wrzeszczu, który oddano do użytku 1 lipca 1870 roku, stał w miejscu gdzie dzisiaj biegną tory dalekobieżneMapka.

Budowa piętrowego obiektu z parterowymi skrzydłami trwała około roku.

Większy i nowocześniejszy budynek, w miejscu, w którym stoi dzisiejszy obiekt, miał powstać w 1914 roku, ale wybuch wojny pokrzyżował ten plany. Nowy dworzec nie powstał też w 20-leciu.

Chociaż nowy budynek miał powstać w 1914 roku, to jednak nie powstał i ten wybudowany w 1870 roku przetrwał aż do końca II wojny światowej. Zdjęcie z 1935 roku. Chociaż nowy budynek miał powstać w 1914 roku, to jednak nie powstał i ten wybudowany w 1870 roku przetrwał aż do końca II wojny światowej. Zdjęcie z 1935 roku.
Zniszczenia, jakie dokonały się pod koniec drugiej wojny światowej, sprawiły, że budynek nie nadawał się do dalszego użytkowania. Jednak na nowy gmach przyszło czekać aż siedem lat.

W 1952 roku, ekipa 55 pracowników PKP postawiła nowy, murowany budynek w rekordowo krótkim czasie 65 dni. Było to jednak rozwiązanie tymczasowe, które miało przetrwać do czasu budowy dworca z prawdziwego zdarzenia.



Tymczasowy dworzec wybudowany w zaledwie 65 dni został otwarty na początku 1952 roku. Zdjęcie z roku 1955. Tymczasowy dworzec wybudowany w zaledwie 65 dni został otwarty na początku 1952 roku. Zdjęcie z roku 1955.
Jednak zamiast zaprojektować i zbudować od zera odpowiedni dla Wrzeszcza gmach, postanowiono przerobić ten już istniejący. Budowla ruszyła w czerwcu 1967 roku. Budynek ukończono w październiku 1968, a oddano go do użytku 8 marca 1969 roku.

Powstał przeszklony pawilon rozbudowany w kierunku Oliwy, który zyskał dwa wejścia - jedno z frontu, drugie z boku.

Dworzec we Wrzeszczu jako przeszklony pawilon został otwarty w marcu 1969 roku i w takiej formie, choć z pewnymi zmianami, przetrwał ponad 50 lat. Dworzec we Wrzeszczu jako przeszklony pawilon został otwarty w marcu 1969 roku i w takiej formie, choć z pewnymi zmianami, przetrwał ponad 50 lat.
W takiej mniej więcej formie przetrwał do naszych czasów. Po drodze doklejano do niego kolejne dobudówki handlowo-usługowe. A kilka lat temu poddano liftingowi.

Pod koniec 2020 roku okazało się, że dni dworca są policzone. Mimo że kolejarze ogłosili przetarg na przebudowę, to w praktyce oznaczało budowę zupełnie nowego gmachu od podstaw.

Prace mają zakończyć się w połowie 2023 roku.

  • Obecnie w budowie jest zupełnie nowy budynek dworca.
  • Który docelowo ma tak się prezentować.

bra

Opinie (77) 1 zablokowana

  • Architektura całkowicie zatraciła zdolność łączenia piękna z użytecznością. Nie wszystko musi być z cegły, ale budynek powinien mieć jakąś formę, ozdoby dające mu lekkość. Dzisiejsza betonoza w stylu LEGO to prostactwo i bezguście.

    • 48 3

  • Trochę zieleni przed dworcem -- tylko nie drzewa w donicach.

    • 11 0

  • Porównując zdjęcia obu dworców z tamtych lat. Wejherowski jest większy. (3)

    Budynki z tych samych lat. (Linia kolejowa ze Szczecina do Gdańska.)

    Ten we Wrzeszczu został otwarty w 1870 roku. Wejherowski też 1870 (wybudowany w 1968).

    • 2 0

    • Tylko, że (2)

      ten Wejherowski stoi do dziś. Zaniedbany jest tylko.

      • 1 0

      • "PKP odpowiada, że roboty mają rozpocząć się pomiędzy kwietniem a czerwcem bieżącego roku.

        Przebudowa dworca w Wejherowie to inwestycja realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem z budżetu państwa. PKP tłumaczy, ze obejmuje ona swoim zasięgiem historyczny dworzec kolejowy oraz jego najbliższe otoczenie. Poprzez renowację elewacji wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi poprawi się estetyka dworca. Odrestaurowaną elewację podkreśli nowa nocna iluminacja budynku.

        W ramach prac wnętrze budynku ma zostać kompleksowo przebudowane. W zachodniej, parterowej części budynku zlokalizowana zostanie przestrzeń obsługi podróżnych - hol wraz z pomieszczeniami kas biletowych dla przewoźników kolejowych i autobusowych oraz toalety. W wyższych kondygnacjach budynku planowana jest biblioteka, a na parterze części wschodniej, niewielki lokal na wynajem."

        • 0 0

      • Tak to prawda.

        Dworzec w Wejherowie jest bardzo zaniedbany.

        • 0 0

  • Cały ten stary dworzec razem z otoczeniem był najładniejszy !!!! (1)

    I teraz , zamiast budować nowoczesny chłam , trzeba było go odbudować i do niego w tym samym stylu doprojektować i dobudowac pozostałe konieczne elementy Jak : tunele wiaty i poczekalnie .
    A teraz mamy zbudowany również tymczasowo dworzec w niczym nie przypominajacy dworców kolejowych - bardziej wyglada to na chalę targowa z rybami i mięsem w środku --ochydztwo !!!!!!

    • 11 0

    • Nie tak dawno w Kartuzach klocek z czasów PRLu, z lat 50 wyburzyli i wybudowali nowy, nawiązujący do pierwszego dworca w Kartuzach z XIX wieku.

      Pięknie wygląda.

      • 0 0

  • Nawet ten tymczasowy dworzec wybudowany w 65 dni wyglądał lepiej niż ten blaszak, który teraz budują

    Co się stało, dlaczego tak bardzo pogubilismy się architektonicznie?

    • 10 0

  • Oprócz pruskich dworców ładne też są te dworce wybudowane w okresie międzywojennym.

    Gdynia Wielki Kack, Gdańsk Osowa, Żukowo Wschodnie, Babi Dół, Skorzewo, Olpuch Wdzydze, Bąk, Szałamaje, Lipowa Tucholska, Wierzchucin

    • 6 0

  • CZY nie można było odtworzyć starego dworca to było coś ciekawego

    • 4 0

  • ten stary zapyzialy ceglany taki cudowny? To wypad do berlina zakochani w germaniji tam zobaczycie jak sie buduje dworce, jak tanio i jak "ladnie"

    • 0 4

  • Czy Dworzec PKP Gdańsk Wrzeszcz projektoano na XXI wiek dla dziesiątków tycięcy podróżnych w powiązaniu z otoczeniem?

    O jakim gmachu dworca pisze Pan redaktor? Szkoda że nie ma komu pokazać brakujących bezkolizyjnych dróg przejścia i wind oraz schodów lub pochylni wjazdowych z wózkiem na poziom komunikacji miasta z tunelu dworca dla podróżnych z bagażem na przystanki autobusowe komunikacji miejskiej i docelowo tramwajowej oraz autokarów wycieczkowych i PKS? Gdzie zgubiono światowe, najlepsze zasady projektowania na potrzeby użytkowe coraz starszego społeczeństwa XXI wieku. Po co istnieje od 1904 roku Politechnika z wydziałem Architektury i inni uczeni w praktykach budowlanych oraz władze które zatwierdziły szklany namiot do realizacji? . Jak widzę ślamazarną budowę tego przeszklonego namiotu to ręce opadają.W Pcimiu Dolnym sprawniej budują! Zastanawiające jest, że licząca ponad ponad 110 000 mieszkańców dzielnica prawie 1100 letniego półmilionowego Gdańska! nie zapewni na najbliższe 100 lat nowoczesnego .i sprawnego przemieszczanie się i przewozu towarów, na coraz ważniejszy węzeł komunikacyjny Trójmiasta umożliwiający pkp, pkm mzk pks i innym realizację przewozów całodobowych w tym z lotniska ułatwienie komunikacji. Przecież Dworzec we Wrzeszczu to rezerwowy dworzec dla Gdańsk- Główny w razie awarii na trasie do Gdańska. Na piętrze tego szklanego namiotu, czyli na dachu ( dojazd windami i pochylnią ) powinna być poczekalnia, letnia kawiarnia, restauracyjka Smaki regionalne z zielenią i przysłonami od deszczu i wiatru mrozu i gorąca. A gdzie fotowoltaika na potrzeby energetyczne dla pomp ciepła i oświetlenia Dworca?

    • 7 0

  • Oliwa

    Do redakcji:czy dwa pierwsze zdjęcia to nie przypadkiem dworzec w Oliwie???

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane