• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest sposób na uciekające tramwaje i autobusy

Maciej Korolczuk
2 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na pętli Siedlce, gdzie zatrzymują się i tramwaje, i autobusy każdego dnia przez brak synchronizacji obu rozkładów pasażerowie tracą po kilka minut. Na pętli Siedlce, gdzie zatrzymują się i tramwaje, i autobusy każdego dnia przez brak synchronizacji obu rozkładów pasażerowie tracą po kilka minut.

Każdy, kto korzysta z komunikacji miejskiej z pewnością zna widok odjeżdżającego "sprzed nosa" tramwaju czy autobusu. O szczególności tej chwili mogą od kilku tygodni przekonać się pasażerowie na pętli przesiadkowej na Siedlcach zobacz na mapie Gdańska czy Brętowie zobacz na mapie Gdańska, gdzie ze wspólnych przystanków odjeżdżają trzy różne środki transportu. Na brak synchronizacji rozkładów wciąż narzeka tam wiele osób. Jest szansa, że wkrótce się to zmieni.



Jak często ucieka ci sprzed nosa tramwaj czy autobus?

Jeden z naszych czytelników, prywatnie - entuzjasta i pasjonat komunikacji miejskiej i rozwiązań w niej stosowanych ma pomysł, jak rozwiązać problem z odjeżdżającymi sprzed nosa autobusami czy tramwajami. Jako że na co dzień korzysta z pętli na Siedlcach, ma okazję na własnej skórze przekonać się, ile czasu tracą na tym pasażerowie.

- Średnio 3-4 razy w tygodniu zdarza mi się sytuacja, gdy jadąc w kierunku centrum, podjeżdżam autobusem na pętlę, a dosłownie kilkanaście sekund wcześniej odjeżdża z niej tramwaj. Za każdym razem tracę w ten sposób po kilka minut. I choć jeszcze jest względnie ciepło, przez co wydłużona przesiadka nie jest aż tak bardzo dokuczliwa, to wolałbym ten czas poświęcić na tysiąc innych rzeczy, niż tłoczenie się na zbyt wąskim przystanku czy gapienie się w ulicę.
Według naszego czytelnika problem uciekających tramwajów i autobusów można rozwiązać w bardzo prosty sposób.

- Wystarczy zastosować pętle indukcyjne, które znamy choćby ze skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Gdy pojazd znajdzie się nad taką pętlą zamontowaną w jezdni, wysyłany jest impuls, który powoduje określone działanie.
Efektem może być np. zapalenie się lub wydłużenie zielonego światła albo np. uruchomienie w rejonie przejścia dla pieszych sygnału dźwiękowego z komunikatem "uwaga tramwaj" (co już się odbywa). Pętle indukcyjne znajdują zastosowanie w wielu branżach. Wykorzystywane są m.in. w transporcie publicznym, np. mają wpływ na komunikaty wyświetlane na znakach zmiennej treści, pracę fotoradarów czy liczenie rowerzystów korzystających ze ścieżek rowerowych. Stosowane są także przy wjazdach na parkingi, sterowaniu bramami, szlabanami czy przy ochronie budynków.

Pętle indukcyjne zamontowane w jezdni pod Zieleniakiem w Gdańsku. Pętle indukcyjne zamontowane w jezdni pod Zieleniakiem w Gdańsku.


Jak by podobny system działał w przypadku niezsynchronizowanej komunikacji miejskiej?

- Zbliżający się do pętli tramwaj najeżdża w pewnym momencie na pętlę zamontowaną w torowisku, a ta wysyła sygnał do sygnalizatora zatrzymującego lub wypuszczającego z pętli przesiadkowej autobus. W tym samym momencie zapala się na nim czerwone światło i autobus przez 1-2 min. czeka na pasażerów, którzy właśnie wjeżdżają na przystanek. Oczywiście takie detektory muszą być zainstalowane na tyle blisko pętli, by nie paraliżowały ruchu i nie "sypały" każdego dnia rozkładów jazdy. Takie rozwiązanie sprawi, że każdy pasażer będzie miał gwarancję, że po wyjściu z jednego pojazdu nie zobaczy zamykających się drzwi w innym i nie będzie musiał czekać na następny tramwaj czy autobus - klaruje nasz czytelnik.
Co na to ZDiZ?

- To ciekawe rozwiązanie, które warto rozważyć - przyznaje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu. - Poruszymy ten temat na najbliższym spotkaniu z Zarządem Transportu Miejskiego. Kwestią do załatwienia pozostawałoby jeszcze uzgodnienie tego pomysłu i wdrożenie go przez naszych inżynierów od automatyki i informatyki.
Pomysł podoba się też ZTM w Gdańsku.

- Każde rozwiązanie techniczne wspomagające skomunikowanie pojazdów jest godne rozważenia. Skonsultuję ten pomysł ze specjalistami zarządzającymi infrastrukturą, aby się dowiedzieć, jakie są uwarunkowania techniczne i finansowe, aby ideę zrealizować - mówi Sebastian Zomkowski, z-ca Dyrektora ds. Przewozów ZTM w Gdańsku.
Dlaczego o wykorzystaniu takich pętli nie pomyślano wcześniej, choćby przy projektowaniu i przebudowie pętli na Siedlcach, gdy już było wiadomo, że wkrótce pasażerowie będą się tam przesiadać z jednego środka transportu w drugi?

- Już wówczas było jasne, że trzeba inwestować przede wszystkim w systemy nowoczesne i zaawansowane technologicznie. M.in. dlatego pojazdy zostały wyposażone w nadajniki GPS, które wysyłając sygnał o lokalizacji pojazdu, umożliwią w przyszłości automatyczną koordynację w centrum dowodzenia odjazdów tramwajów czy autobusów. System ten będzie działał w ramach Tristara. Warto zwrócić uwagę, że w tym momencie każdy z prawie 269 przystanków węzłowych - a nie tylko jeden na Siedlcach - umożliwi precyzyjną synchronizację odjazdów w czasie rzeczywistym, albowiem sprawne przesiadki międzyliniowe w innych punktach są tak samo ważne - dodaje Zomkowski.

Miejsca

Opinie (321) 6 zablokowanych

  • w d*pach sie poprzeweacalo... (1)

    kilka minut??? to ma byc problem? a za rok znajdzie sie nowy pasjonat komunikacji, ktoremu bedzie przeszkadzala 1 minuta, oraz brak palm kokosowych, bo po co ma sie patrzec glupio w ulice, skoro moglby sie patrzec na palme.

    • 4 6

    • palma odbija pracownikom ZTM-u

      • 4 1

  • (3)

    Przeciez przesiadki ponoc sa super i ulatwiaja komunikacje.
    Oczywiscie wg. urzednikow jezdzacych tylko samochodami hahahahaha

    • 25 1

    • i jeszcze (1)

      i jeszcze są bezpieczne, szybkie, łatwe, wygodne, itd

      • 0 0

      • przesiadki oczywiście:)

        • 1 0

    • Racja,

      ale po "wg" nie piszemy kropki. A wiesz dlaczego?

      • 0 2

  • 167 do/z centrum Gdańska ! (3)

    167 do/z centrum Gdańska !

    • 29 5

    • Ja nie chce! (2)

      • 4 14

      • A dla czego otóż nie chcesz????

        Jak nie dojeżdżasz Kartuską do Gdańsk-Śródmieście (tramwajem z przesiadką z busem i pętelką) co rano w warunkach urągającym ludziom to nie zabieraj głosu w stylu "nie bo nie". Masz jakąś awersję do autobusów? Paniczny lęk czy o co w ogóle chodzi?

        • 9 0

      • Dlatego nie będziesz jeździł.

        • 7 0

  • co by nie zrobić? (1)

    to i tak ktoś się gdzieś spóźni, bo albo wstał za późno, albo korki , albo narzekał będzie, bo ma to już we krwi

    • 5 16

    • a wg Ciebie?

      Najlepiej nic nie mówić siedzieć cicho? Czy może mamy klaskać jak klakiery?bravo brawo bravissimo....Co to? Nie mam prawa wypowiadać się o zmianach negatywnie?Co to za krytyka wypowiedzi.Po to jest to forum i dyskutujemy o zmianach, żeby było lepiej.

      • 6 1

  • Pętla Siedlce. (1)

    Ta pętla widać coraz bardziej zaciska się na szyi ZTM-u. Ledwo łapią oddech. Zrobili lipę, fuszerkę, byle co, i okazało się, że nie działa tak jak w zamyśle (o ile jaka myśl temu przyświecała). I jeszcze nikt nie przeprosił mieszkańców, nikt nie przyznał się do błędu ... Premie pewnie dawno wydane i życie toczy się dalej. W 2009 z podobnego powodu prezes ZTM zrezygnował z ciepłej posady. A gdyby posłuchać głosu pasażerów, puścić znowu 167 do centrum to pewnie i pętla by się rozluźniła (ZTM złapał by oddech) i nie byłoby tyle niezadowolenia. Ciekawe czy komunikacja miejska jest dla pasażerów, mieszkańców czy dla zabawy dla v-ce prezydenta?

    • 31 2

    • rozprawka :czy komunikacja miejska jest dla ludzi czy ludzie dla komunkacji?

      czy tramwaj jest celem sam w sobie? Oto jest "pytanie na śniadanie Mistrzów"

      • 6 0

  • Ludzie zawsze będą marudzić - taka mentalność - choćby nie wiem jak dobrze zrobili. (8)

    • 5 31

    • to opowiedz Nam Bajkę o tych"nie wiem jak dobrze" zmianach

      I nie marudzę, bo nie jestem dzieckiem lat 3, które chce watę cukrową. Tylko przedstawiam swoje argumenty. A Pan Panie Pasażer Psycholog niech mnie zorientuje co mi tak kto mi tak dobrze zrobił, że mam się cieszyć jak przysłowiowy "głupi do sera"

      • 8 0

    • a co takiego "dobrze" zrobili

      Jak Ci "dobrze" zrobili to tylko Tobie Panie Psycholog....co takiego "nie wiem jak dobrze" to chyba sobie zrobili, bo nie Nam

      • 8 0

    • racja - marudzili w 1956, 1968, 1970, 1986 i 1989 (4)

      gdyby nie marudzili mielibyśmy Kwaśniewskiego jako szefa PZPR i otwarte granice z NRD i CSRS. I trabanty na kartki...

      • 5 2

      • głupie porównanie (3)

        • 3 4

        • może lepsze marudzenie -

          Bieńkowską podsłuchano, gdy szydziła sobie z ludzi pracujących za 6 tys. zł (że głupki itp.). Sama w Brukseli zarabia prawie 90 tys. zł mies. I teraz moje marudzenie - za to powinni ją z Belgii odwołać, ale mojego marudzenia nikt chyba nie poprze...

          • 2 1

        • dam lepsze - jeśli przekroczą Twoje dochody limit na osobę w rodzinie o złotówkę, to Państwo (1)

          wstrzyma Ci zasiłek. Też marudzenie?

          • 6 1

          • dawniej jadąc linią specjalną w Gdyni i mając b. miesięczny

            dopłacano różnicę, ale od paru lat taki bilet jest nieważny i trzeba kupić cały bilet. Odpowiada Wam to? Bo ja uważam, że poprzednio było lepiej i marudzę?

            • 5 0

    • psycholog z bożej łaski

      • 8 0

  • kto pamięta kierowcę z ZKM Gdynia o pseudonimie Żelazko? (2)

    widziałem jak przyciął kiedyś jednej pani torebkę bo wsiadała w trakcie zamykania drzwi Ikarusa - pani w busie, torebka na świeżym powietrzu się wentylowała do następnego przystanku i nie było zlituj :)

    • 9 1

    • byle komuś "dowalić"

      może kiedyś odbiorą" w naturze "to co zrobili tacy kierowcy(choć szczerze im nie życzę, bo to może skończyć się kalectwem). Mało śmieszne. Szczególnie, że chyba każdy był ofiarą takiego "podobnego czynu";ledwo z niego uszedł, albo widział taki czyn na własne oczy. Najgorsze jak zamykają ludziom biegnącym drzwi pod samym nosem, że to niby czekają, a potem" pstryk iskierka zgasła". Po co im te lusterka, żeby mogli się w nich przeglądać czy po co? Mam nadzieję, że większość jest normalna. A to tylko kwestia kultury osobistej........

      • 8 0

    • to był psychol

      • 1 0

  • 167 do centrum (2)

    Nie wiem po co publikuje się wymysły domorosłych speców od komunikacji. Parę osiedli w Gdańsku chce powrotu autobusu 167 do centrum Gdańska i mówi o tym od miesiąca. Dlaczego ZTM, UM, i kto tam jeszcze ponosi odpowiedzialność za wprowadzony bałagan, są głusi na potrzeby pasażerów.

    • 33 5

    • bo ich to nie interesuje

      Myśleli, że 'lud wszystko kupi", albo wezmą Nas na przeczekanie/przyzwyczajenie.Tylko do tego się po prostu nie da przyzwyczaić. Jeżdżę od samego początku Kartuską po tych zmianach i ani razu - ani jednego dnia nie było normalnie, albo w miarę normalnie. Zapomnieli, że ludzie są w stanie dużo wytrzymać ale są takie momenty przełomowe, że jak są kompletnie ignorowani i ich bądź co bądź podstawowe potrzeby (żeby móc normalnie dojechać do pracy,szkoły)są u władzy w dużym poważaniu to tego nie odpuszczą.

      • 8 0

    • bo pasazerowie sie nie znaja

      • 2 0

  • Komunikacja Morena_Gdańsk (2)

    Zlikwidowano część połączeń z przystanku Piecki-Wileńska, dezorganizując kompletnie życie mieszkańcom jednostki A i G korzystających z komunikacji miejskiej.
    127 przyjeżdża w godzinach szczytu tak zatłoczony, ze trudno wejść.
    184 do centrum Gdańska jest raz na godzinę, co wydłuża znacznie czas dojazdu do szkoły, pracy czy do lekarza.
    Raz na godzinę jedzie też 184 z Piecki Wileńska w kierunku Niedźwiednika, i niby można się przesiąść na tramwaj. Wówczas dojazd przez Siedlce do dworca w Gdańsku trwa około godziny, wczoraj sprawdzałem.
    Innych autobusów nie ma. Nie każdego stać na taksówkę. Nie wszyscy maja samochód.

    • 20 4

    • widać taki mieli zamysł

      żeby mniej zamożni ludzie jeździli w poupychanych na maxa tramwajach i busach, a inni mieli bardziej przejezdną drogę(coś kosztem czegoś-ktoś ma coś kosztem kogoś). Studenci, uczniowie, i mniej zamożni ludzie muszą sobie radzić jakoś. Jak? jakoś to będzie w końcu się przyzwyczają, że większą część dnia spędzają na podróży komunikacją miejską i na przesiadkach....

      • 8 0

    • Komunikacja Morena_Gdańsk

      Autobusy jeżdżą co 30 min a nie co godzinę

      • 0 0

  • ZTM ZMIENNCIE ROZKŁAD (3)

    Szczerze skomunikowanie by było gdyby ZTM zmienił rozkłady z wydłużonym czasem przejazdu ma każdej trasie tramwajowej jak i autobusowej ale po co lepiej zrobić tak że kierowcy i motorniczy ganiają jak wariaci porażka brawo ZTM miejcie państwo pretensje do ZTM nie do kierowców i motorniczych.

    • 24 3

    • Wydaje mi się jakby nie wiem co ztmowcy zrobili to i tak będziecie niezadowoleni. (1)

      • 1 11

      • niech naprawią to co zepsuli

        to będziemy zadowoleni. Nie mam czasu na zwiedzanie miasta tramwajem, to skandal, żeby w samym ścisłym centrum miasta Gdańska nie można było przejechać 4-5 przystanków autobusem ulicą Kartuską

        • 8 0

    • wydłużając czas przejazdu na pewno nie zdążysz na uciekający tramwaj

      za to mniej czekasz na następny, ale czy o to chodzi?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane