- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (74 opinie)
- 2 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (80 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (260 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (67 opinii)
- 5 Masz interes? Zostaw kartkę (143 opinie)
- 6 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (217 opinii)
Jest węzeł przesiadkowy, nie ma autobusów. "SKM Śródmieście" będzie komercyjny?
Miały się tam zatrzymywać autobusy, a hula wiatr. Miasto na razie nie ma pomysłu na zagospodarowanie węzła przesiadkowego przy Forum Gdańsk. Po tym, jak na stałe trasy wróciła linia 118, węzeł "SKM Śródmieście" omijają autobusy komunikacji miejskiej. Infrastruktura mogłaby być, w teorii, udostępniona autobusom podmiejskim albo przewoźnikom komercyjnym.
Forum powstawało w formule PPP (partnerstwa publiczno-prywatnego), a projekt zakładał budowę elementów infrastruktury publicznej. Jednym z nich był węzeł przesiadkowy przy al. Armii Krajowej.
Dziś funkcjonuje tam przystanek "SKM Śródmieście". Mogą z niego korzystać pasażerowie tramwajów i - przynajmniej w teorii - autobusów.
W teorii - bo obecnie żaden na węźle się nie zatrzymuje.
Wszystko wskazuje na to, że ta część inwestycji w formule PPP powstała nieco na siłę, bo po tym, jak na swoją stałą trasę wróciła linia autobusowa 118, organizatorom przewozów w mieście najwyraźniej zabrakło pomysłów na zagospodarowanie całości węzła.
W sezonie z przystanku "SKM Śródmieście" korzystała jeszcze linia rowerowa 612 (do Sobieszewa).
Warto zaznaczyć, że - dopóki była możliwość - z przystanku korzystali pasażerowie. Trudno jednak mówić tu o tłumach. Średnio, dziennie, liczba osób jeżdżących autobusem 118 z węzła oscylowała wokół 150.
To niewiele więcej niż pojemność przegubowego autobusu Mercedes Citaro, który mieści 140 pasażerów (w tym 40 na miejscach siedzących).
Dla porównania: średnia dzienna liczba pasażerów dla linii 227 (korzystających z przystanku "Wilanowska" w stronę Jelitkowa) to około 327 osób.
Połączenie SKM - tramwaj priorytetem
Tymczasem w magistracie słyszymy, że głównym przeznaczeniem węzła miała być "integracja" tramwajów i SKM.
- Budowa węzła została zapoczątkowana pod koniec lat 70. i od samego początku głównym charakterem węzła miała być (i jest, co widzimy) integracja "szyna-szyna", tj. tramwaje i SKM. Przez węzeł prowadzą trasy linii tramwajowych obsługujących Chełm, Ujeścisko i Łostowice, a po zakończeniu budowy Nowej Warszawskiej dodatkowe tramwaje z Ujeściska - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Co zatem z przystankiem autobusowym?
- Wraz z rozbudową układu drogowego wokół Forum Gdańsk zaistniała możliwość zagospodarowania terenu w taki sposób, aby uzupełniająco dać możliwość autobusom komunikacji regionalnej, miejskiej, taksówkom, autobusom turystycznym zatrzymania się możliwie blisko tego węzła - tłumaczy Sieliwończyk.
Węzeł dla przewoźników komercyjnych?
Jak dodaje, w każdej chwili przewoźnicy komercyjni mogą rozpocząć korzystanie z węzła, np. dla autokarów wycieczkowych.
Jak kursują autobusy i tramwaje w Gdańsku?
- Zresztą Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego wskazuje węzeł integracyjny "Gdańsk Śródmieście" jako regionalny, co oznacza, że nie ma przeszkód, by korzystali z niego regionalni przewoźnicy autobusowi. Integralną częścią tego węzła jest nowa para przystanków "Toruńska", z którego korzystają autobusy komunikacji miejskiej. Z tego przystanku istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM - mówi urzędnik.
Tymczasem deklaracją "regionalnego charakteru" węzła miasto wpasowuje się w naszą sugestię, opublikowaną w artykule dotyczącym problemu z autobusami podmiejskimi. Pojazdy te korzystają z tymczasowego przystanku "Brama Wyżynna", blokując wjazd autobusom komunikacji miejskiej.
85 zł za wiatę
Na koniec warto zaznaczyć, że zespół wiat autobusowych "Śródmieście SKM" jest objęty przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogólną umową utrzymaniową wraz z pozostałymi wiatami autobusowymi i tramwajowymi, bez podziału. Miesięczny koszt utrzymania wiaty to około 85 zł. Pod warunkiem, że chodzi wyłącznie o utrzymanie czystości, a nie o naprawy spowodowane choćby aktami wandalizmu.
Opinie (254) 6 zablokowanych
-
2021-09-24 21:08
Ciekawe
120 łapek pod krytyką węzła a w ankiecie 50% chce tam autobusy. Ktoś tu chyba ma chorobę dwubiegunowa
- 3 0
-
2021-09-24 21:10
Gdańsk świętuje Dzień Pieszego Pasażera przez 365 dni w roku
I to wszystko tłumaczy.
- 4 0
-
2021-09-24 21:12
A powinno byc odwrotnie tramwaje powinny zostać zastąpione autobusami.
- 0 2
-
2021-09-24 21:26
Towarzystwo wzajemnej adoracji i pijaków z sieliwonczykiem na czele
- 2 0
-
2021-09-24 22:20
(1)
Z powyższego artykułu wynika, że zaprojektowano węzeł integracyjny nie mając koncepcji jego wykorzystania.
- 2 0
-
2021-09-25 10:04
koncepcja byla na centrum handlowe
Cala reszta to preteksty i doklejki.
- 0 0
-
2021-09-25 10:10
to zawsze sobie janusz cos wymysli, tylko zeby nie bylo na niego
ogolnie urzednicy w tym kraju sa jak dzieci w przedszkolu, czyli "to nie moja wina"
- 1 0
-
2021-09-25 11:32
Miś
Słomiane inwestycje.
- 2 0
-
2021-09-25 11:55
Wszystko wskazuje na to,
że inwestycja, co do jej zasadności, nie była konsultowana z ZTM (konkretne rozwiązania dot. długości peronów czy promieni zawracania dla autobusów pewnie tak, ale nie o to chodzi). Oparto się na koncepcjach z lat 70-tych XX wieku, zapisanych w starych, zakurzonych dokumentach planistycznych, bezrefleksyjnie kopiowanych do nowszych opracowań. Niestety, tak to jest, gdy inwestycje realizuje się na podstawie światłych wizji, a nie specyfikacji potrzeb użytkownika.
- 2 0
-
2021-09-25 12:15
zburzyc
- 0 0
-
2021-09-25 14:00
227
Tak samo z pętlą na Chełm Witosa dlaczego linia 227 nie kończy tam trasy ?? Jest piękna zajezdnia socjal po co pchać autobus na Chełm cienista???
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.