• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest węzeł przesiadkowy, nie ma autobusów. "SKM Śródmieście" będzie komercyjny?

Szymon Zięba
24 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Węzeł-widmo" w Śródmieściu przestał nim być
Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje. Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.

Miały się tam zatrzymywać autobusy, a hula wiatr. Miasto na razie nie ma pomysłu na zagospodarowanie węzła przesiadkowego przy Forum Gdańsk. Po tym, jak na stałe trasy wróciła linia 118, węzeł "SKM Śródmieście"Mapka omijają autobusy komunikacji miejskiej. Infrastruktura mogłaby być, w teorii, udostępniona autobusom podmiejskim albo przewoźnikom komercyjnym.



Czy korzystał(a)byś z przystanku autobusowego "SKM Śródmieście"?

Przypomnijmy: w 2018 roku otwarto Forum Gdańsk. Koszt budowy kompleksu handlowego oscylował wokół 800 mln zł.

Forum powstawało w formule PPP (partnerstwa publiczno-prywatnego), a projekt zakładał budowę elementów infrastruktury publicznej. Jednym z nich był węzeł przesiadkowy przy al. Armii Krajowej.

Dziś funkcjonuje tam przystanek "SKM Śródmieście". Mogą z niego korzystać pasażerowie tramwajów i - przynajmniej w teorii - autobusów.

W teorii - bo obecnie żaden na węźle się nie zatrzymuje.

Wszystko wskazuje na to, że ta część inwestycji w formule PPP powstała nieco na siłę, bo po tym, jak na swoją stałą trasę wróciła linia autobusowa 118, organizatorom przewozów w mieście najwyraźniej zabrakło pomysłów na zagospodarowanie całości węzła.

W sezonie z przystanku "SKM Śródmieście" korzystała jeszcze linia rowerowa 612 (do Sobieszewa).

Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Przez jakiś czas zatrzymywał się tu autobus 118. Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Przez jakiś czas zatrzymywał się tu autobus 118.
Warto zaznaczyć, że - dopóki była możliwość - z przystanku korzystali pasażerowie. Trudno jednak mówić tu o tłumach. Średnio, dziennie, liczba osób jeżdżących autobusem 118 z węzła oscylowała wokół 150.

To niewiele więcej niż pojemność przegubowego autobusu Mercedes Citaro, który mieści 140 pasażerów (w tym 40 na miejscach siedzących).

Dla porównania: średnia dzienna liczba pasażerów dla linii 227 (korzystających z przystanku "Wilanowska" w stronę Jelitkowa) to około 327 osób.

Połączenie SKM - tramwaj priorytetem



Tymczasem w magistracie słyszymy, że głównym przeznaczeniem węzła miała być "integracja" tramwajów i SKM.

Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Teraz zatrzymują się tu tramwaje. Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Teraz zatrzymują się tu tramwaje.
- Budowa węzła została zapoczątkowana pod koniec lat 70. i od samego początku głównym charakterem węzła miała być (i jest, co widzimy) integracja "szyna-szyna", tj. tramwaje i SKM. Przez węzeł prowadzą trasy linii tramwajowych obsługujących Chełm, Ujeścisko i Łostowice, a po zakończeniu budowy Nowej Warszawskiej dodatkowe tramwaje z Ujeściska - tłumaczy Jędrzej SieliwończykUrzędu Miejskiego w Gdańsku.
Co zatem z przystankiem autobusowym?

  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
- Wraz z rozbudową układu drogowego wokół Forum Gdańsk zaistniała możliwość zagospodarowania terenu w taki sposób, aby uzupełniająco dać możliwość autobusom komunikacji regionalnej, miejskiej, taksówkom, autobusom turystycznym zatrzymania się możliwie blisko tego węzła - tłumaczy Sieliwończyk.

Węzeł dla przewoźników komercyjnych?



Jak dodaje, w każdej chwili przewoźnicy komercyjni mogą rozpocząć korzystanie z węzła, np. dla autokarów wycieczkowych.

Jak kursują autobusy i tramwaje w Gdańsku?



- Zresztą Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego wskazuje węzeł integracyjny "Gdańsk Śródmieście" jako regionalny, co oznacza, że nie ma przeszkód, by korzystali z niego regionalni przewoźnicy autobusowi. Integralną częścią tego węzła jest nowa para przystanków "Toruńska", z którego korzystają autobusy komunikacji miejskiej. Z tego przystanku istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM - mówi urzędnik.
Na przystanek "SKM Śródmieście" dojeżdżają składy SKM. Na przystanek "SKM Śródmieście" dojeżdżają składy SKM.
Tymczasem deklaracją "regionalnego charakteru" węzła miasto wpasowuje się w naszą sugestię, opublikowaną w artykule dotyczącym problemu z autobusami podmiejskimi. Pojazdy te korzystają z tymczasowego przystanku "Brama Wyżynna", blokując wjazd autobusom komunikacji miejskiej.

85 zł za wiatę



Na koniec warto zaznaczyć, że zespół wiat autobusowych "Śródmieście SKM" jest objęty przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogólną umową utrzymaniową wraz z pozostałymi wiatami autobusowymi i tramwajowymi, bez podziału. Miesięczny koszt utrzymania wiaty to około 85 zł. Pod warunkiem, że chodzi wyłącznie o utrzymanie czystości, a nie o naprawy spowodowane choćby aktami wandalizmu.

Opinie (254) 6 zablokowanych

  • a moze jakieś stragany?

    będzie trochę kasy dla miasta. I się miejsce zaludni.

    • 0 0

  • to mógł by być przystanek przediadkowy z kierunku oruni do wrzeszcza.

    zamiast przy dworcu . ale autobusy i tramwaje by musiały jechać 3 maja. A tam wąsko jak na wsi.

    • 0 0

  • Niech wypracują sieć bez równoległych tras autobusów i tramwajów (1)

    Zacznijmy od linii:
    106 kursuje równolegle do linii tramwajowej na odcinku od Budysza do Dworca Głównego PKP. Zmiana trasy: Westerplatte Ku Ujściu Stadion, za to zwiększenie taktu na co 30 minut.

    138 kursuje równolegle do linii tramwajowej na odcinku od Siennickiej. Zmiana trasy: Stadion Ku Ujściu Terminal DCT Nabrzeże Przemysłowe Budysza Ku Ujściu Stadion (linia obsługiwana tylko w jednym kierunku)

    606 kursuje równolegle do linii tramwajowej na odcinku od Budysza do Dworca Głównego PKP. Zmiana trasy: Westerplatte Ku Ujściu Stadion Kliniczna Opera Bałtycka Wrzeszcz PKP

    111 kursuje równolegle do linii tramwajowej na odcinku od przystanku Stogi. Zmiana trasy: Górki Zachodnie Stogi Budysza dalej trasą linii 158 do przystanku Wrzeszcz PKP

    116 zwiększenie taktu na odcinku Matemblewo Brętowo PKP

    123 likwidacja linii, odcinek od Bramy Wyżynnej do Równej obsługiwany przez linię 167

    131 likwidacja linii na odcinku Brama Wyżynna do Olszynka Szkoła, trasa obsługiwana przez linię 167

    131 likwidacja linii na odcinku Matemblewo Suchanino i Uniwersytet Medyczny - Brama Wyżynna, pozostała trasa jest obsługiwana przez linię 283

    131 odcinek Brama Wyżynna Suchanino przejmuje linii 283

    167 Bysewo Urząd miejski Hucisko Brama Wyżynna Śródmieście SKM Urząd Wojewódzki / Marszałkowski Olszynka jeden kurs na godzinę do Olszynka Szkoła, jeden kurs na godzinę do Równa

    283 Niedźwiednik Kurpińskiego Suchanino Pomorskie Szkoły Rzemiosł Jarowa Politechnika SKM (zwiększenia taktu na odcinku Suchanino Politechnika SKM), pozostałą trasę obsługuje linia 606 i tramwaje)

    • 0 2

    • I zostawiłeś największy szpital w Trójmieście (UCK) z jednym autobusem 131 z Moreny 2x na godzinę oraz ze 115 co jeździ zwykle co ok 20 min i nie z Moreny. Brawo. Czyli setka pacjentów/studentów/personelu nie mówiąc o innych którzy jadą dalej, będzie się w godzinach szczytu (czyli jakieś 4 kursy) kotłować się w autobusie klasy midi w którym normalnie już teraz od Piecewskiej nie siądziesz, mimo że jest "zamienny" 283. Poroniony pomysł.

      • 0 0

  • Przesiadki

    Nie mówiąc już o kwestii przesiadki. Tramwaje super, pociągi super.. ale przesiądź się z tramwaju na autobus w kierunku Oruni - w trakcie remontu przystanek tymczasowy był tuż przy wyjściu z tunelu SKM, a teraz ? Biegnij przez dwa światła gdy masz 3 minuty na przesiadkę i patrz jak autobus mija Cię i ucieka przed nosem, a potem luka 15 minut w autobusach i sobie człowiek stoi..

    • 0 0

  • Znowu poroniony pomysł przyjęty przez rajców. Do końca nie przemyślany i co tutaj dużo mówić i**otyczny.

    Ale radni mają za zadanie pilnować spółek miejskich, w których mają stanowiska. Miasto ich nie interesuje.

    • 0 0

  • Przystanek dla PKS

    Gdyby zatrzymywały się tam autobusy PKS np. jadące w stronę Elbląga, to nie byłoby to złe rozwiązanie. Zamiast pchać się na dworzec można podjechać tramwajem i podlecieć od razu na przystanek PKS. Idealne rozwiązanie na weekendy, szczególnie niedziele, kiedy to tramwaje jeżdżą w kratkę i trzeba się nagimnastykować, żeby zdążyć na autobus. Zdecydowanie skróciłoby to niektórym trasę.
    P.S.: nie mówię o każdym pojedynczym kursie, ale co 2-3 kurs

    • 1 0

  • Pks

    Dobra miejsce na przystanek dla PKS z Elbląga, kiedyś bardzo polularnej trasy

    • 0 0

  • Trzeba zwiększyć liczbę kursów autobusów do UCK. Z Moreny jedzie 131 co 30 min ( w godzinach szczytu nierzadko co 50) oraz 283 jeżdżący co ok 20-25 min również z końskimi opóźnieniami. Efekt jest taki, że pacjenci dzień w dzień stoją min 20 min czekając na swój autobus a jak przypomnę pod UCK wiata jest tylko jedna i zazwyczaj nie da się tam nawet stanąć.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane