• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest węzeł przesiadkowy, nie ma autobusów. "SKM Śródmieście" będzie komercyjny?

Szymon Zięba
24 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Węzeł-widmo" w Śródmieściu przestał nim być
Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje. Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.

Miały się tam zatrzymywać autobusy, a hula wiatr. Miasto na razie nie ma pomysłu na zagospodarowanie węzła przesiadkowego przy Forum Gdańsk. Po tym, jak na stałe trasy wróciła linia 118, węzeł "SKM Śródmieście"Mapka omijają autobusy komunikacji miejskiej. Infrastruktura mogłaby być, w teorii, udostępniona autobusom podmiejskim albo przewoźnikom komercyjnym.



Czy korzystał(a)byś z przystanku autobusowego "SKM Śródmieście"?

Przypomnijmy: w 2018 roku otwarto Forum Gdańsk. Koszt budowy kompleksu handlowego oscylował wokół 800 mln zł.

Forum powstawało w formule PPP (partnerstwa publiczno-prywatnego), a projekt zakładał budowę elementów infrastruktury publicznej. Jednym z nich był węzeł przesiadkowy przy al. Armii Krajowej.

Dziś funkcjonuje tam przystanek "SKM Śródmieście". Mogą z niego korzystać pasażerowie tramwajów i - przynajmniej w teorii - autobusów.

W teorii - bo obecnie żaden na węźle się nie zatrzymuje.

Wszystko wskazuje na to, że ta część inwestycji w formule PPP powstała nieco na siłę, bo po tym, jak na swoją stałą trasę wróciła linia autobusowa 118, organizatorom przewozów w mieście najwyraźniej zabrakło pomysłów na zagospodarowanie całości węzła.

W sezonie z przystanku "SKM Śródmieście" korzystała jeszcze linia rowerowa 612 (do Sobieszewa).

Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Przez jakiś czas zatrzymywał się tu autobus 118. Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Przez jakiś czas zatrzymywał się tu autobus 118.
Warto zaznaczyć, że - dopóki była możliwość - z przystanku korzystali pasażerowie. Trudno jednak mówić tu o tłumach. Średnio, dziennie, liczba osób jeżdżących autobusem 118 z węzła oscylowała wokół 150.

To niewiele więcej niż pojemność przegubowego autobusu Mercedes Citaro, który mieści 140 pasażerów (w tym 40 na miejscach siedzących).

Dla porównania: średnia dzienna liczba pasażerów dla linii 227 (korzystających z przystanku "Wilanowska" w stronę Jelitkowa) to około 327 osób.

Połączenie SKM - tramwaj priorytetem



Tymczasem w magistracie słyszymy, że głównym przeznaczeniem węzła miała być "integracja" tramwajów i SKM.

Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Teraz zatrzymują się tu tramwaje. Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Teraz zatrzymują się tu tramwaje.
- Budowa węzła została zapoczątkowana pod koniec lat 70. i od samego początku głównym charakterem węzła miała być (i jest, co widzimy) integracja "szyna-szyna", tj. tramwaje i SKM. Przez węzeł prowadzą trasy linii tramwajowych obsługujących Chełm, Ujeścisko i Łostowice, a po zakończeniu budowy Nowej Warszawskiej dodatkowe tramwaje z Ujeściska - tłumaczy Jędrzej SieliwończykUrzędu Miejskiego w Gdańsku.
Co zatem z przystankiem autobusowym?

  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
- Wraz z rozbudową układu drogowego wokół Forum Gdańsk zaistniała możliwość zagospodarowania terenu w taki sposób, aby uzupełniająco dać możliwość autobusom komunikacji regionalnej, miejskiej, taksówkom, autobusom turystycznym zatrzymania się możliwie blisko tego węzła - tłumaczy Sieliwończyk.

Węzeł dla przewoźników komercyjnych?



Jak dodaje, w każdej chwili przewoźnicy komercyjni mogą rozpocząć korzystanie z węzła, np. dla autokarów wycieczkowych.

Jak kursują autobusy i tramwaje w Gdańsku?



- Zresztą Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego wskazuje węzeł integracyjny "Gdańsk Śródmieście" jako regionalny, co oznacza, że nie ma przeszkód, by korzystali z niego regionalni przewoźnicy autobusowi. Integralną częścią tego węzła jest nowa para przystanków "Toruńska", z którego korzystają autobusy komunikacji miejskiej. Z tego przystanku istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM - mówi urzędnik.
Na przystanek "SKM Śródmieście" dojeżdżają składy SKM. Na przystanek "SKM Śródmieście" dojeżdżają składy SKM.
Tymczasem deklaracją "regionalnego charakteru" węzła miasto wpasowuje się w naszą sugestię, opublikowaną w artykule dotyczącym problemu z autobusami podmiejskimi. Pojazdy te korzystają z tymczasowego przystanku "Brama Wyżynna", blokując wjazd autobusom komunikacji miejskiej.

85 zł za wiatę



Na koniec warto zaznaczyć, że zespół wiat autobusowych "Śródmieście SKM" jest objęty przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogólną umową utrzymaniową wraz z pozostałymi wiatami autobusowymi i tramwajowymi, bez podziału. Miesięczny koszt utrzymania wiaty to około 85 zł. Pod warunkiem, że chodzi wyłącznie o utrzymanie czystości, a nie o naprawy spowodowane choćby aktami wandalizmu.

Opinie (254) 6 zablokowanych

  • Mój ulubiony przystanek

    Jadę sobie z Gdyni i nie wysiadam na Głównym bo tłumy, bo daleko do tramwaju, bo ciągle w remoncie.... Wysiadam na Śródmieściu , tam przesiadka na tramwaj i spoko jest.

    • 10 0

  • (1)

    hahaahaa sosnowiec północy w formie :D

    • 4 4

    • Sosnowiec płnocy

      Obawiam się, że nie rozumiem.....

      • 3 1

  • Wezel nie ma sensu bno autobisy by tam tracily minimum po 5minut

    • 1 0

  • Najgorsze jest to że podczas prezentacji tego pomysłu "z uszami" było wiele głosów, choćby z FRAGu że to bez sensu, że to ocean betonu i w ogóle miasta nie powinno się budować wg. urbanistyki z lat 70. Były gotowe przykłady, są setki opracowań, był nawet Jan Gehl w Gdańsku, można było posłuchać. Nic, to na nic, trzeba było to zbudować i teraz mówić ojojoj. I co więcej, ja nadal nie jestem pewna czy planiści w przyszłości znowu nie zrobią, gdzieś w miejskiej części Gdańska, podobnego urbanistycznego czyraka.

    • 6 1

  • Dyrektor ZTM

    Ten człowiek jest poprostu niepoważny. Winien zejść że stolka już dawno. W dodatku pijak co widać po twarzy

    • 5 1

  • teraz dotarło do mnie jak bardzo platf us y sobie nabiły kieszenie na budowie Stadionu Narodowego. Jaki tam wał musiał być! Koszt budowy Forum, tak dużego, przestrzennego, złożonego z kilku brył kompleksu z wpuszczoną rzeką pod spodem - 800000000 pln. Koszt budowy Stadionu Narodowego (bez gruntów i odszkodowań) -
    1976061375 pln. Ciekawe, co tam kosztowało prawie 2 miliardy pln?

    • 2 2

  • Tak się kończą pomysły urzędników, aby budować chodnik

    w miejscu innym niż wydeptana ścieżka. Taka analogia i metafora xD

    • 6 1

  • (1)

    Cały węzeł przy lot- forum powinni przenieść w to miejsce. Komunikacja samochodowa uplyninilaby się i wszystkie tramwaje autobusy i skm były by w jednym miejscu. Zamiast tego dokładają jeszcze przejście dla pieszych naziemne przy locie jeden wielki korek będzie

    • 5 1

    • jak chcesz tgam zmieścić wsystkie autobusy?

      • 0 0

  • Porazka

    Zamiast inwestować w nowe linie autobusowe i tramwajowe,wola inwestować w widmo węzeł. Jeszcze brakuje tylko wesołego Romka do kompletu.

    • 0 0

  • Tramwaj staje bo staje (czasem musi stanąć) ale dla kogo w ogóle ten przystanek? Tam nie ma ludzi, biur, sklepów. Kto korzysta z tego wejścia do forum garstka ludzi? Na tej samej zasadzie co tramwaj może stawać i busoze komuś wygodnie by było się przesiąść w tym miejscu na SKM. Jeżeli w ogóle jeżdżą tamtędy jakieś busy to dlaczego nie stają?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane