• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest węzeł przesiadkowy, nie ma autobusów. "SKM Śródmieście" będzie komercyjny?

Szymon Zięba
24 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Węzeł-widmo" w Śródmieściu przestał nim być
Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje. Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.

Miały się tam zatrzymywać autobusy, a hula wiatr. Miasto na razie nie ma pomysłu na zagospodarowanie węzła przesiadkowego przy Forum Gdańsk. Po tym, jak na stałe trasy wróciła linia 118, węzeł "SKM Śródmieście"Mapka omijają autobusy komunikacji miejskiej. Infrastruktura mogłaby być, w teorii, udostępniona autobusom podmiejskim albo przewoźnikom komercyjnym.



Czy korzystał(a)byś z przystanku autobusowego "SKM Śródmieście"?

Przypomnijmy: w 2018 roku otwarto Forum Gdańsk. Koszt budowy kompleksu handlowego oscylował wokół 800 mln zł.

Forum powstawało w formule PPP (partnerstwa publiczno-prywatnego), a projekt zakładał budowę elementów infrastruktury publicznej. Jednym z nich był węzeł przesiadkowy przy al. Armii Krajowej.

Dziś funkcjonuje tam przystanek "SKM Śródmieście". Mogą z niego korzystać pasażerowie tramwajów i - przynajmniej w teorii - autobusów.

W teorii - bo obecnie żaden na węźle się nie zatrzymuje.

Wszystko wskazuje na to, że ta część inwestycji w formule PPP powstała nieco na siłę, bo po tym, jak na swoją stałą trasę wróciła linia autobusowa 118, organizatorom przewozów w mieście najwyraźniej zabrakło pomysłów na zagospodarowanie całości węzła.

W sezonie z przystanku "SKM Śródmieście" korzystała jeszcze linia rowerowa 612 (do Sobieszewa).

Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Przez jakiś czas zatrzymywał się tu autobus 118. Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Przez jakiś czas zatrzymywał się tu autobus 118.
Warto zaznaczyć, że - dopóki była możliwość - z przystanku korzystali pasażerowie. Trudno jednak mówić tu o tłumach. Średnio, dziennie, liczba osób jeżdżących autobusem 118 z węzła oscylowała wokół 150.

To niewiele więcej niż pojemność przegubowego autobusu Mercedes Citaro, który mieści 140 pasażerów (w tym 40 na miejscach siedzących).

Dla porównania: średnia dzienna liczba pasażerów dla linii 227 (korzystających z przystanku "Wilanowska" w stronę Jelitkowa) to około 327 osób.

Połączenie SKM - tramwaj priorytetem



Tymczasem w magistracie słyszymy, że głównym przeznaczeniem węzła miała być "integracja" tramwajów i SKM.

Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Teraz zatrzymują się tu tramwaje. Przystanek autobusowy "SKM Śródmieście". Teraz zatrzymują się tu tramwaje.
- Budowa węzła została zapoczątkowana pod koniec lat 70. i od samego początku głównym charakterem węzła miała być (i jest, co widzimy) integracja "szyna-szyna", tj. tramwaje i SKM. Przez węzeł prowadzą trasy linii tramwajowych obsługujących Chełm, Ujeścisko i Łostowice, a po zakończeniu budowy Nowej Warszawskiej dodatkowe tramwaje z Ujeściska - tłumaczy Jędrzej SieliwończykUrzędu Miejskiego w Gdańsku.
Co zatem z przystankiem autobusowym?

  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
  • Z węzła przesiadkowego mogą korzystać pasażerowie tramwajów i - w teorii - autobusów. W teorii, bo żaden się tam nie zatrzymuje.
- Wraz z rozbudową układu drogowego wokół Forum Gdańsk zaistniała możliwość zagospodarowania terenu w taki sposób, aby uzupełniająco dać możliwość autobusom komunikacji regionalnej, miejskiej, taksówkom, autobusom turystycznym zatrzymania się możliwie blisko tego węzła - tłumaczy Sieliwończyk.

Węzeł dla przewoźników komercyjnych?



Jak dodaje, w każdej chwili przewoźnicy komercyjni mogą rozpocząć korzystanie z węzła, np. dla autokarów wycieczkowych.

Jak kursują autobusy i tramwaje w Gdańsku?



- Zresztą Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego wskazuje węzeł integracyjny "Gdańsk Śródmieście" jako regionalny, co oznacza, że nie ma przeszkód, by korzystali z niego regionalni przewoźnicy autobusowi. Integralną częścią tego węzła jest nowa para przystanków "Toruńska", z którego korzystają autobusy komunikacji miejskiej. Z tego przystanku istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM - mówi urzędnik.
Na przystanek "SKM Śródmieście" dojeżdżają składy SKM. Na przystanek "SKM Śródmieście" dojeżdżają składy SKM.
Tymczasem deklaracją "regionalnego charakteru" węzła miasto wpasowuje się w naszą sugestię, opublikowaną w artykule dotyczącym problemu z autobusami podmiejskimi. Pojazdy te korzystają z tymczasowego przystanku "Brama Wyżynna", blokując wjazd autobusom komunikacji miejskiej.

85 zł za wiatę



Na koniec warto zaznaczyć, że zespół wiat autobusowych "Śródmieście SKM" jest objęty przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogólną umową utrzymaniową wraz z pozostałymi wiatami autobusowymi i tramwajowymi, bez podziału. Miesięczny koszt utrzymania wiaty to około 85 zł. Pod warunkiem, że chodzi wyłącznie o utrzymanie czystości, a nie o naprawy spowodowane choćby aktami wandalizmu.

Opinie (254) 6 zablokowanych

  • bezedura

    Dlaczego myślenie jest tak bolesne w Gdańsku ? Już dawno podmiejskie autobusy powinny tam stawać

    • 5 0

  • Nie byłam

    i nie jestem entuzjastką Forum, ale narzekającym na brak autobusów przy przystanku "Śródmieście" polecam
    a/ przejście do przystanków autobusowych przy FORUM naprzeciwko Bramy Wyżynnej lub tuż obok, po przeciwnej stronie.
    b/ podjechanie tamże tramwajem, przy czym niekonicznie trzeba przechodzić tunelem(schody!), można kawałek dalej przejść bezpiecznie przez jezdnie w obu kierunkach.
    Mam problem z chodzeniem, więc te sprawy mam "obcykane". Mniej narzekania, a życie będzie przyjemniejsze!
    P.S. nie jestem sympatyczką władz Gdańska, ale warto być obiektywnym i czasem...wyrozumiałym.

    • 4 1

  • Międynarodowe i wycieczki z Reich co nie mieszczą się przy Chmielnej w sezonie

    Tam zlokalizować.

    albo zrobić przetarg i niech prywatni tam się zlokalizują.

    • 6 0

  • Gdzie tam jest Śródmieście? Najpierw się stawia szyld a później buduje w cudzysłowie Śródmieście?powinno być na odwrót. 500 m stąd są hale blaszane jak pod Tczewem. To ma być Śródmieście?

    • 5 4

  • Ten węzeł budowano latami, gdy wracałem z Kolonii biegłem zobaczyć co się zmieniło na budowie... Jak zawsze było to Nic. (6)

    Czasami zamrażano budowę bo za PRL brakowało kasy.

    Dzieci z Biskupiej przez wiele lat miały tam ogromny plac zabaw, sam dwa razy trafiłem stopą na gwóźdź w desce... Jak już powstał betonowy dach to paliliśmy tam wielkie ogniska, wówczas było w modzie kupowanie benzyny i gaz w kioskach Ruchu i zabawy z nimi, wrzucone do ogniska odpłacały się płomieniami liżącymi beton od spodu tego dzisiejszego węzła przesiadkowego.

    • 3 4

    • (5)

      A ja kupę robiłam pod tunelem

      • 1 0

      • Nie ty jedna.... (4)

        Raz dwaj o 4 lata młodsi koledzy poszli robić kupę, gdy tam się bawiliśmy, gdy wrócili zapytałem czym się...

        Jeden odparł, że niczym a drugi, że kamieniami...

        Serio :D

        • 0 0

        • (3)

          Nie było tam w pobliżu flag czy banerów platformy obywatelskiej?

          • 1 0

          • Lata 70 (2)

            Stare czasy. Donald wówczas na Jarmarku handlował.

            • 0 0

            • (1)

              A Jarek Wałęsa się bawił LEGO na plebanii u jankowskiego

              • 0 0

              • Lego wówczas posiadali nieliczni, bardzo nieliczni a dzieci L.W

                raczej nie żyli w luksusach A.D 1970 - 1979

                • 0 0

  • PPP to jest zawsze przekręt - by deweloper taniej kupił i nie było odpowiedzialnego (2)

    Tak samo teraz jest na Dolnym Mieście. PPP, z którego mieszkańcy nic nie mają. Deweloper ma taniej, a urzędnicy w podzięce dostaną zniżki przy zakupie mieszkań.

    • 12 0

    • Jak mieszkańcy -właściciele gminy - NIC nie mają???

      a korki, wybudowanie nowych dróg, przychodni czy szkół na NASZ koszt to NIC ?!

      Ave Adamowicz!

      & Grzelak!

      • 3 0

    • mieszkańcy - nie tylko Dolnego - tracą

      7 boisk i mnóstwo zieleni. Mnóstwo dorodnych drzew. Zyskują airbnb.

      • 3 0

  • z południowej strony mostu - czyli z mostu, po prostu - nie ma bezpośredniego zejścia na perony

    trzeba zawsze, i to z obu stron, przechodzić przez światła i pasy. Kto to wymyślił jest po prostu n i e n o r m a l n y. to zwykłe partactwo, nieomal zbrodnia

    • 12 0

  • Ewidentny dowód na to że i władze miasta i mieszkańcy mają komunikację miejską głęboko w ....

    Czas zaprzestać głoszenia tej obłudu że stawiamy na komunikację miejską.
    Jestem zwolennikiem by wszyscy jeździli prywatnymi autami.

    • 9 1

  • w samym Gdańsku / nie licząc np Wrzeszcza / są dwa główne węzły

    Dworzec PKP i LOT-Forum Radunia-Żak, kolejne skazane są na niepowodzenia jako główne węzły przesiadkowe.

    • 1 2

  • Dla mnie, jadącego z Ujeściska to jest bardzo ważny punkt przesiadkowy na SKM

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane