• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy GAiT w krótkich spodenkach nie pojadą

Maciej Korolczuk
13 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Koszula, długie spodnie i krawat? A może krótkie spodenki i lniana koszula? W spółce GAiT trwa dyskusja, czy kierowcy w czasie upałów powinni mieć dyspensę od "oficjalnego uniformu". Koszula, długie spodnie i krawat? A może krótkie spodenki i lniana koszula? W spółce GAiT trwa dyskusja, czy kierowcy w czasie upałów powinni mieć dyspensę od "oficjalnego uniformu".

Kierowcy i motorniczowie spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje chcieliby w czasie upałów pracować w bardziej swobodnych strojach. ZTM odmówił, tłumacząc, że ich strój nie powinien odsłaniać dużych partii ciała, bo ma to wpływ na odbiór firmy w oczach pasażerów.



Czy ZTM powinien zgodzić się na krótsze spodenki u kierowców i motorniczych?

Obowiązek schludnego ubioru nakłada na kierowców i motorniczych umowa przewozowa podpisana między Zarządem Transportu Miejskiego w Gdańsku a przewoźnikiem.

W ostatnim czasie, gdy temperatury na zewnątrz mocno wzrosły, część kierowców i motorniczych podjęła próbę poluzowania przepisów.

Za pośrednictwem związkowców z OPZZ "Konfederacja Pracy" złożyli wniosek do ZTM, by ten zezwolił kierowcom i motorniczym na pracę w letniej konfekcji.

W piśmie skierowanym do dyrekcji ZTM wskazali, że miałaby być to lekka i przewiewna odzież zewnętrzna, a krótsze spodnie miałyby przynajmniej 3/4 długości (tzw. rybaczki).

Ich zdaniem praca w wysokich temperaturach ma wpływ na złe samopoczucie, zmniejszenie wydolności fizycznej i psychicznej. Pojawiają się też trudności z koncentracją i zdolnością do wykonywania czynności wymagających precyzji. Związkowcy wskazują też, że podczas ostatnich upałów u kierowców i motorniczych "pojawiły się odparzenia".

Wideo z 2018 r.

ZTM: Pełna dowolność niewskazana



Co na ten temat mówi organizator komunikacji miejskiej w Gdańsku?

- O ile jesteśmy w stanie się zgodzić na noszenie w okresie upałów lekkiej, przewiewnej odzieży, o tyle nie wyrażamy zgody na zakładanie krótszych spodni lub innych elementów garderoby odsłaniających partie ciała. To wbrew powszechnie przyjętym zasadom właściwego ubierania się do pracy - tłumaczy w odpowiedzi na wniosek związkowców Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku.
Jak przypomina Zomkowski, realizacja zapisów o obowiązkowej jeździe w pełnym umundurowaniu została czasowo zawieszona, co nie zmienia faktu, że "ZTM przykłada dużą wagę do kwestii wizerunku komunikacji miejskiej, a z tym związany jest także wizerunek osób prowadzących pojazdy".

- Pełna dowolność, jeśli chodzi o ubiór kierowców i motorniczych, nie byłaby naszym zdaniem wskazana. W wielu zawodach obowiązują zasady dobierania stroju do wykonywanych czynności i powinny one dotyczyć również osób prowadzących pojazdy. Dobrym przykładem mogą być choćby ujednolicone elementy garderoby kierowców autobusów i trolejbusów komunikacji miejskiej w Gdyni - wskazuje dyrektor ZTM.

Schludny ubiór to kwestia szacunku i dbałość o wizerunek



Jak dodaje Zomkowski, prowadzący pojazdy w większości przypadków wykonują swoje obowiązki w klimatyzowanych kabinach, co jest dużym udogodnieniem pozwalającym skutecznie łagodzić następstwa upałów.

Podkreśla też, że nie ma żadnych przeciwwskazań, aby ubrania kierowców i motorniczych były wykonane z lekkich i przewiewnych materiałów. Powinny być one nieprześwitujące, mieć neutralne barwy, stonowane desenie i nie mogą być przetarte.

- Strój osoby, która wykonuje swoje zawodowe obowiązki, nie powinien odsłaniać zbyt dużych partii ciała, musi być też schludny i czysty - precyzuje Zomkowski. - Zgodnie z opinią wielu specjalistów ds. wizerunku ubiór ma duży wpływ na odbiór firmy w oczach klienta i może niekorzystnie wpłynąć na jej obraz. Jest to również kwestia szacunku wobec osób, dla których świadczy się pracę. Uwzględniając fakt, że osoby prowadzące pojazdy komunikacji miejskiej są współodpowiedzialne za wizerunek tej komunikacji, a w dalszej konsekwencji także miasta, nie wyrażamy zgody na pełną dowolność w doborze stroju do pracy przez kierowców i motorniczych - kończy Zomkowski.

Miejsca

Opinie (484) 10 zablokowanych

  • "W większości wypadków(...)w klimatyzowanych kabinach"

    A co z tymi, co nie mają klimatyzowanych kabin? Niech jeździ i w piżamie, byle trzeźwy i uważny. Ważniejsza jest dla mnie bezpieczna jazda i punktualność niż spodnie kierowcy czy motorniczego

    • 19 1

  • Nie rozumiem problemu z d..

    Są spodenki do kolana, całkiem schludne, są też koszule eleganckie z krótkim rękawem, krawat w czasie upału można sobie darować za to można np. Obrandować koszule logiem gaitu na prawym ramieniu i na piersi. Naprawdę są większe problemy.

    • 21 2

  • Ja ostatnio pracowałem tylko w majtkach - tak było gorąco. (1)

    To tyle jeżeli chodzi o "powszechnie przyjętym zasadom właściwego ubierania się do pracy".

    • 9 1

    • Nie kazdy jest tancerzem Chip'n'Dales

      • 3 2

  • jak kierowcom źle, niech zmienią pracę (7)

    mogą jeździć ciągnikiem z naczepą, bez koszulki i w klapkach

    • 3 36

    • (2)

      Uwielbiam takie teksty... lekarzom i pielęgniarką jak źle to niech też idą w diabły?
      ...oj koleś albo kolesińska ty chyba przy taczce pracujesz od podstawówki.

      • 16 1

      • Z jednej strony walnął głupotę, ale w każdej grupie są osoby, które do danego zawodu mogą się nie nadawać.

        • 1 0

      • hmm, jak jest temat niedziel handlowych

        to większość komentów tak określa pracowników handlu, że przecież nie ma przymusu pracy

        • 0 1

    • Oceń

      Mogą zmienić. Tylko jak zmienią to taki jak Ty, może do pracy nie dojechać...

      • 9 0

    • (1)

      i kto ciebie będzie wtedy woził , już byli tacy którzy mówili o lekarzach "to niech wyjeżdżają ", jaki jest efekt takich "dobrych" rad wszyscy widzimy

      • 11 0

      • od dawna wiadomo kto

        silikon

        • 0 0

    • To chodz na miesiąc

      Zobaczymy jak będziesz potem gadał

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    A może by tak... (28)

    ...wprowadzić "letnią" wersję munduru? Przecież krótsze spodnie też mogą być "w kancik" a koszula z kołnierzykiem może być z krótkim rękawem. W moim przekonaniu (co nie znaczy że dla innych również) byłby to komunikat: "nadal dbamy o strój ale jak się da to go odchudzamy, klima klimą ale pracujemy w szklarni więc prosimy o zrozumienie".

    • 526 12

    • (11)

      Wybrać wariant ubrania, rozpisać przetarg, wygrwa najtańszy oferent czyli sztuczyzna 100%.
      To odrazu nam koce rozdajcie z logiem GAiT na letnie upały.
      Jak dostaliśmy rok temu kurtki too chyba one były dla tych z Saur Neptun Gdańsk do chodzenia po kanałach. Tylko przez przypadek my je dostaliśmy.

      • 34 0

      • tak miasto o Was dba

        • 8 0

      • W Opisie Przedmiotu Zamówienia... (1)

        ...można zapisać, że dozwolone są tylko naturalne materiały. Problem rozwiązany.

        • 10 0

        • Wiekszosc odziezy z napisem 100% cotton na metce jest zrobiona z restzek styropianu.

          No ale w przetargu mozna zapisac, tak jak i na metce mozna zapisac :)

          • 5 0

      • Nie przesadzasz trochę? (7)

        Przecież w okresie upałów macie dyspensę od pełnego rynsztunku. Co wam odwaliło tymi rybaczkami? Naprawdę nie możecie założyć do pracy lekkich, przewiewnych ale długich spodni jak reszta świata? Wyobraź sobie, że niektórzy ludzie, choćby na dworze było nawet +40, muszą cały czas pracować w pełnym garniturze i pod krawatem, bo takie są zasady w firmie i cześć. I naprawdę nie wszyscy w miejscu pracy mają klimę, a zdaje się, że szlachetna większość spośród Was akurat ma.

        • 4 22

        • inni muszą więc oni też? (3)

          ale argument

          • 15 1

          • W cywilizowanej części świata tak właśnie jest (2)

            W miejscu pracy obowiązują długie spodnie, więc nie rozumiem, dlaczego kierowcy mieliby się ubierać inaczej. Są z jakiejś wyższej kasty?

            • 4 10

            • Długie spodnie obowiązują przy pracy z narzędziami, bo BHP i tyle.

              Gdyby mi szef powiedział jak mam się ubierać do pracy, wyśmiałbym go i poszedł gdzie indziej...

              • 7 2

            • W cywilizowanej części świata takie pojazdy posiadają sprawną klimatyzację

              • 4 0

        • (2)

          kierowca ma sie czuć komfortowo, a nie ubierać długie spodnie przy 40 C. pasażerowie nie obcują bezpośrednio z kierowcami, więc daj se spokój z tymi długimi gaciami i swoimi sztywniackimi zasadami

          • 12 2

          • Ale to nie są moje zasady :) (1)

            Takie normy kulturowe zostały wypracowane przez pokolenia i wciąż obowiązują. W krótkich spodniach to można łowić ryby, kosić trawę na własnej posesji lub uprawiać łomżing na kocingu.

            • 3 13

            • Racja. Odparz sobie jajca w imię konserwatyzmu.

              Przypominam, że te same normy nie zakładały nigdy przemieszczania się samochodem, ani oglądania telewizora.

              A jednak tutaj już Ci to nie przeszkadza?

              • 8 1

    • najprostsze rozwiązanie (1)

      bywa najlepszym... ale nie wiem czy na to wpadną...

      • 9 1

      • A może odejść od tych mundurów? One mają w pewnych sytuacjach sens, ale nie w przypadku kierowców. Przecież nie pomylę kierowcy z innym pasażerem- siedzą na innych miejscach!

        • 17 2

    • (4)

      Można na lato dać kierowcom koszulki polo ze znakiem ZTM oraz jakieś spodenki w kancik. Letnia wersja ubioru jak najbardziej powinna być wzięta pod uwage:)

      • 27 0

      • (3)

        Polo w upale to masakra, to już od biedy niech noszą T-shirt z logiem. Teraz już krawaty czy koszule są bez sensu. Patrz 2529.

        • 6 0

        • (2)

          ale fakt, polo tchnie elegancją
          wszak to sport królów
          a tiszert nie

          polo kierowcy może być bardzo lekkie, nie musi być pancerne jak do jazdy konno z młotkiem i w kewlarze na głowie, łokciach i kolanach

          • 8 0

          • Koszula na krótkim rękawku będzie 10x bardziej przewiewna od polo

            • 2 2

          • Oj tam, na zawodach w 2017 też wybrani kierowcy jeździli w Tshirtach. Ja rozumiem, że wymagana jest w pracy odzież służbowa / robocza, ale w takie upały, zwłaszcza przy brakach kierowców i gdańskiej klimatyzacji (czyli nie zawsze sprawnej) można odejść od tej całej elegancji.

            • 2 1

    • Dokładnie, widziałem że np. policja też ma takie. Można zachować komfort i porządny wygląd.

      • 12 0

    • Tak dzbanku najlepiej 5 srojów kazdy na inna pore roku naturalnie za kaprysy kierowców zaplacą mieszkancy (1)

      • 1 12

      • Tak dzbanku, najlepiej 0 strojów.

        I niech się ubierają w co im się podoba. To kierowcy, nie harcerze. Nie muszą mieć mundurków.

        • 9 1

    • Dla chcącego nic trudnego

      Pracowałem dla zagranicznego przewoźnika autobusowego i na lato mieliśmy krótkie spodnie z logo firmy. Bez większego problemu można to załatwić

      • 8 0

    • Piszesz o czyms co przerasta pojmowanie urzednika siedzacego w klimatyzowanym biurze,popijajacego kawkę i jedzacego pączka.

      Zresztą zaraz idzie na fajkę i nie ma czasu

      • 7 1

    • motorniczy

      Ale my pracownicy GAiT nieotrzymujemy żadnego umundurowania od firmy

      • 2 0

    • A może by tak...

      ...zrezygnować z munduru? To nie wojsko ani Hitlerjugend.

      • 2 1

    • Świetny pomysł! :)

      • 0 0

    • Odp

      Mało kto wie ale to kierowcy sami zaopatruja się w odzież zakład nic im nie sponsoruje więc trudno wymagać aby mieli sobie kupować jeszcze letnie wersję mundurków A tak na marginesie to wolicie jeździć bezpiecznie czy z schludnie wyglądającymi kierowcami No i jeszcze jedno Nikt mi nie powie że spocony facet w koszuli z plamą na plecach i pod pachami wyglądam bardziej schludnie i godniej reprezentuje firmę niż ubrany lżej

      • 0 0

  • Najgorsze,ze w firmach takie i podobne decyzje podejmuja jakies ciecie zza biurka nie majace pojecia o prawdziwej pracy.

    To takie ciecie,bez ktorych kazda firma tez by dzialala i nikt by nie zauwazyl,jakby przestali przychodzic do firmy.Ich sensem zycia jest utrudnianie zycia innym.Jak trafia do firmy,majacej d*pe za prezesa,czuja sie jakby wygrali szostke w totka,bo moga robic co chca i jeszcze szef pochwali ich zaangazowanie na komitetach,zarzadach itp.Tak siie dzieje w prawie kazdej firmie,ze najbardziej doceniane sa losie,byleby tylko stosowaly duzo wazelinki dla prezesa,czy dyrekcji.

    • 23 1

  • a: dziary, sznyty tatuaże? (1)

    • 5 7

    • Tatuażami

      Niekiedy zakrywa się blizny po samookaleczeniach. Co wolisz oglądać (jeśli już koniecznie musisz)?

      • 0 0

  • ????

    Kogo interesuje w czym jeździ taki driver?Ma zawieźć ludzi od przystanku do przystanku i tyle w temacie.Juz nie oczekuję uśmiechu,bo większość i tak naburmuszona siedzi za kierownicą

    • 9 2

  • Może zadamy sobie pytanie dlaczego chcemy krótkich spodenek?

    Odpowiedź jest prosta - zepsuta klimatyzacja lub jest mało wydajna w starych samochodach, choć i nowych Mercedesach na maksymalnych obrotach trudno schłodzić przestrzeń kabinową a wręcz ogłuchnąć (wentylatory nie szumią tylko ryczą). Ponieważ samochody są stare to szkoda inwestować.
    Ostatnie upały dały mi w kość za kierownicą. Nic przyjemnego jak siedzi się za wielką nasłonecznioną szybą i czuje się jak zaczyna się stanowić jedność z wysiedzianym, brudnym, przepoconym przez innych kierowców fotelem.
    Dlatego będę chodził w krótkich spodenkach do pracy w czasie upalnych dni póki nie będę miał gwarancji działającej klimatyzacji w przedziale kierowcy.
    Sama woda, którą dostajemy bez limitu nie rozwiąże sprawy... no chyba, że zaczniemy się nią polewać w czasie jazdy.
    Australijczycy noszą krótkie spodnie do krawatów, trzeba tylko przełamać stereotypy. Kogo interesuje tak naprawdę kierowca, a tym bardziej w co jesteśmy ubrani latem przy 30°C gdy wszystkim jest gorąco i pot zalewa oczy w klimatyzowanym autobusie.

    • 30 1

  • (1)

    Jak im tak zależy na wizerunku to niech zaczną od usunięcia starych gratów bez klimatyzacji. 30 letnie tramwaje w 2021r.... Wymagania większe od zarobków...

    • 15 2

    • Żeby tylko 30-letnie. Helmuty są z lat 1978 - 1983, czyli są już po czterdziestce.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane