• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie bezpieczniej na przejściach dla pieszych w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
25 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przejście przez ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie wprowadzono już nową organizację ruchu. Przejście przez ul. Obrońców Wybrzeża, gdzie wprowadzono już nową organizację ruchu.

Gdańsk wprowadza nowe elementy organizacji ruchu, które mają wymusić na kierowcach ograniczenie prędkości w obrębie przejść dla pieszych. Słupki ustawione wzdłuż jezdni, progi zwalniające oraz separatory uniemożliwiające omijanie przejść dla pieszych torowiskiem tramwajowym pojawią się do końca września m.in. na ul. Obrońców Wybrzeża, Mickiewicza oraz górnym odcinku ul. Kartuskiej.



W jaki sposób zmusić kierowców, by zwalniali przed przejściami?

Ulica Obrońców Wybrzeża jest pierwszą, na której już wprowadzono nowe elementy organizacji ruchu. Przed pozbawionym sygnalizacji świetlnej przejściem dla pieszych, na wysokości centrum handlowego, ustawiono 53 elastyczne słupki - zarówno w jezdni, jak i na krawężnikach po obu stronach drogi, które mają zawęzić szerokość toru jazdy.

- Jednocześnie wykonano również oznakowanie poziome w postaci powierzchni wyłączonej z ruchu, która zawęża w obecnej organizacji pasy ruchu do szerokości 2,75 m [zamiast standardowych 3-3,5 m - dop. red.] - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Jak przekonują urzędnicy, takie rozwiązania pozwolą wymusić na kierowcach znaczne obniżenie prędkości jazdy. Jest to o tyle ważne, że ul. Obrońców Wybrzeża pokonuje ok. 22 tys. pojazdów w ciągu doby, a jednocześnie w jej bezpośrednim sąsiedztwie zamieszkuje kilka tysięcy gdańszczan - w tym w najdłuższym, ponad 800-metrowym falowcu.

Historia narodzin blokowisk i falowców


Słupki z lampami LED na Kartuskiej



Dodatkowe słupki zaplanowano także na ul. Kartuskiej w rejonie skrzyżowania z ul. Inżynierską. Dotychczas wybudowano tam azyl dla pieszych oraz wykonano nowe oznakowanie poziome. Teraz do tego wyposażenia dojdzie pięć słupków z solarnymi lampami LED, które mają zwrócić uwagę kierowców na istniejący azyl.

- Słupki będą posiadały osiem punktów świetlnych, a do ich pełnego naładowania wystarczą trzy godziny. Pozwolą one na 72 godziny pracy - wylicza Kiljan.

Progi zwalniające i separatory na Mickiewicza



Zupełnie inne rozwiązanie będzie wdrażane na ul. Mickiewicza. Tutaj przed przejściami dla pieszych na wysokości ul. Zbyszka z Bogdańca oraz Dubois i Mierosławskiego zostaną zamontowane wyspowe progi zwalniające.

Aby uniemożliwić ich omijanie torowiskiem tramwajowym, przewidziano podłużne separatory. Korekcie zostanie poddane też oznakowanie poziome.

Zniszczone separatory blokujące przed wjazdem na chodnik na ul. Klonowej. Zniszczone separatory blokujące przed wjazdem na chodnik na ul. Klonowej.

Dodatkowe progi zwalniające i separatory parkingowe



Ponadto - jak informują urzędnicy - progi zwalniające w najbliższych dniach będą montowane lub naprawiane na ulicach: Trakt św. Wojciecha, Czajkowskiego, Dmowskiego, Czermińskiego, Leszczynowa, Łódzka, Platynowa, Kampinoska, Smęgorzyńska, Bysewska, Jeleniogórska, Na Szańcach, Radarowa. Odtworzone mają być też separatory parkingowe na ul. Klonowej i Paganiniego.

Czytaj też:

Aktywiści chcą radykalnych zmian w prawie. Chodzi o pieszych



Miejsca

Opinie (229) 7 zablokowanych

  • Co z przepuszczaniem karetek?

    A jak z takimi słupkami wzdłuż jezdni ustąpić drogę karetce?

    • 31 4

  • Brakuje opcji w ankciecie : wszystkie powyzsze

    Brawo że I tak tylko po kilku zabitych w tych miejscach miasto się zabrało za ograniczenia dla następnych potencjalnych zabójców

    • 4 14

  • Te słupki na obrońców to badziewie bo człowiek skupia się na nich a nie na tym czy pieszy jest obok przejścia. i**ota to wymyślił. Lepiej było dobrze oświetlić przejście bo z tym jest problem tam.

    • 31 4

  • B@ron (3)

    Proponuję zajrzeć na organizację w Szwecji... tam nikt nie stawia na środku drogi przeszkód...

    Druga sprawa to edukacja pieszych w tym dzieci ! Oraz kierowców. Jednym i druimdrugim brak kultury nie wspominając już o rowerzystach ... Ci ostatni chcą by mieć pierwszeństwo na ścieżkach rowerowych a jeżdżą po chodnikach , przez przejścia dla pieszych oraz nie przestrzegają przepisów ruchu drogowego a gdy ktoś nie ustąpi im pierwszeństwa na ścieżce rowerowej to jest afera .

    • 34 9

    • Jazda rowerem po chodniku i w związku z tym po przejściu dla pieszych, to skutek brawurowej jazdy kierowców samochodów, pchaniem się na trzeciego i wyprzedzaniem na gazetę. Jakby kierowcy jechali grzecznie za rowerzystami 15-20 km/h, aż nie będą mogli bezpiecznie wykonać manewru wyprzedzania, z odpowiednim odstępem, to nikt by nawet nie pomyślał o jeździe wąskim i nierównym chodnikiem.

      • 5 7

    • W Szwecji na osiedlach albo przy wjeździe

      do małej wioski często stoi betonowa szykana tak, że przejazd jest na 1 auto. To zmusza wręcz do zatrzymania.
      Za to fotoradary na szosie mają głównie przed skrzyzowaniami gdzie jest ograniczenie do 70 km/h.

      • 2 0

    • A tak, winni są rowerzysci

      W zeszłym roku spowodowało cały jeden wypadek śmiertelny, w całym kraju. A to bandyci

      • 2 2

  • Bezpieczenstwo?

    Efekt jest odwrotny od zamierzonego.Teraz wogole po zmroku nie widac pieszych znajdujacych sie na przejsciu i wchodzacych na nie. Slupki sa odblaskowe i odbijaja swiatla reflektorow.Kierujacy widzi tylko slupki a nie widac pieszego.Duzo lepszym rozwiazaniem bylo by wykonanie oswietlenia przejscia. Poza tym przed przejsciem na Obroncow Wybrzeza kierowcy i tak nie rozwijaja duzych predkosci bo ile mozna sie rozpedzic ruszajac wczesniej z skrzyzowania.

    • 35 5

  • (3)

    Ha ha! Zrobcie cos jeszcze ,zeby na przejsciu dla pieszych Grunwaldzka-Miszewskiego ludzie nie musieli uciekac przed ruszajacymi samochodami. Czesto jest tak,ze kierowcy wymuszaja na pieszych aby przyspieszyli. Dla mlodych to nie problem podbiec,ale dla ludzi w starszym wieku juz tak.

    • 14 11

    • (2)

      zróbcie coś, żeby ludzie nie ładowali się na przejście jak mruga zielone albo zapala się czerwone to problemu nie będzie

      • 3 5

      • zrobcie cos

        zeby bylo cos zrobione

        • 1 0

      • Na mrugającym zielonym wolno normalnie wejść

        To nie jest odpowiednik żółtego.
        A jak wejde to masz mi umożliwić przejść do końca.

        • 1 1

  • Znowu jakieś słupki.. (1)

    To przejście na Obrońców to powinni dobrze oświetlić, tak aby z daleka było widoczne

    • 23 1

    • piesi też powinni posiadać odpowiednie światełka pozycyjne

      • 1 3

  • Dobrze

    Bardzo dobra inicjatywa , prosze tylko o wiecej srodkow i szerzej zakrojony plan aby kazdza ulica nawet osiedlowa była w taki sposob zabezpieczona .
    Tylko grozba uszkodzenia swych drogocennych autek zmusi tak zwanych kierowcow do przestrzegania przepisow.

    • 7 24

  • Rozdzielenie pasów ruchu malowanką może powodować, że aktualny staje się Art. 13 pkt. 8 prawa o ruchu drogowym, tj. powstały w tym miejscu dwa przejścia. W takim przypadku to pieszy ma stanąć na środku i ustapić autom na drugim pasie, a nie odwrotnie. Bez sensu rozwiązanie.

    • 16 5

  • Kolejna sciema przedwyborcza.

    • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane