• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W sobotę oficjalne uruchomienie kładki na Ołowiankę

Katarzyna Moritz
16 czerwca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę
  • Kładka na Ołowiankę
  • Kładka na Ołowiankę

Przy dźwiękach werbli muzyków pobliskiej filharmonii, po godz. 21 w sobotę, uruchomiona zostanie kładka łącząca brzegi Ołowianki i ul. Wartkiejzobacz na mapie Gdańska. Uroczystość odbędzie się rok po rozpoczęciu budowy i co najmniej 13 lat po pojawieniu się pierwszych planów dotyczących powstania przeprawy.



Czy będziesz korzystać z kładki na Ołowiankę?

O sensie i idei budowy kładki mającej skomunikować Główne Miasto z wyspą Ołowianką mówiono i pisano już w 2004 roku. Od samego początku wielkim orędownikiem jej budowy był Roman Perucki, dyrektor Filharmonii, która mieści się na Ołowiance. Obecnie przebywa za granicą, ale przybędzie na uroczystość 17 czerwca.

- Marzyłem o tej kładce od dłuższego czasu. Bez wątpienia spowoduje ona rozwój tego fragmentu miasta i części za wyspą Ołowianka - mówił kilka lat temu.
Pierwotnie kładka miała usprawnić komunikację przede wszystkim zmierzającym do Filharmonii. Jednak z biegiem lat, gdy na wschodnim brzegu Motławy pojawiły się nowe budynki i instytucje (m.in. trzy hotele, kilka budynków mieszkalnych, marina, komisariat, liczne restauracje i bary), to grono jej potencjalnych użytkowników wyraźnie wzrosło.

Nic więc dziwnego, że opór przeciwników budowy kładki (część środowiska żeglarskiego, obawiającego się utrudnionego dostępu do mariny oraz grono skupione wokół prof. Andrzeja Januszajtisa, uważające, że kładka zepsuje nadrzeczną panoramę Gdańska) okazał się zbyt słaby, by wstrzymać budowę przeprawy - opóźnił ją jedynie o rok.

  • Jedna z pierwszych symulacji, jak mogłaby wyglądać kładka (2004 rok)
  • Jedna z ciekawszych koncepcji kładki odrzucona przez komisje konkursową w 2012 r. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku zaproponowało kładkę, pod którą podróżowała kabina na 100 osób.
  • Jedna z ciekawszych koncepcji kładki odrzucona przez komisje konkursową w 2012 r. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku zaproponowało kładkę, pod którą podróżowała kabina na 100 osób.
  • Gdańscy żeglarze-architekci zaproponowali budowę tunelu, który ich zdaniem mógłby być alternatywą dla kładki.
Budowa kładki rozpoczęła się w lipcu 2016 roku. Montaż olbrzymiego zwodzonego przęsła mogliśmy obserwować 8 maja.

Muzyczna inauguracja kładki

W sobotę, o godz. 21, po zakończeniu koncertu promenadowego, którego druga część odbędzie się na scenie letniej i będzie dostępna dla wszystkich, kładka zostanie opuszczona i udostępniona pieszym. Uwaga: najpierw przejdą nią zgromadzeni na Ołowiance, a dopiero później będzie można korzystać z przeprawy w obu kierunkach.

Przed i w trakcie uroczystości Orkiestra Symfoniczna PFB pod dyrekcją George'a Tchitchinadze wykona takie kompozycje, jak walc z filmu "Trędowata" autorstwa Wojciecha Kilara oraz suity z takich filmów jak "Gladiator", "Evita" czy "Titanic".

Budowa kładki na Ołowiankę kosztowała 10 mln zł, z czego dotacja samorządu województwa pomorskiego wyniosła 2,2 mln zł, a prawie 8 mln zł wyłożono z budżetu Gdańska.

Kładka będzie otwierana o pełnych godzinach

Kładka przez cały rok będzie obsługiwana całodobowo przez dwóch operatorów wyposażonych w radiotelefony, dzięki którym będą kontaktować się z jednostkami pływającymi i Kapitanatem Portu na kanałach 6 i 14.

Tor wodny w obrębie kładki będzie posiadał typowe oznakowanie nawigacyjne, ale też sygnalizację, która będzie informowała jednostki pływające o możliwości przepłynięcia. Zanim kładka zostanie otwarta dla ruchu żeglugowego, na obu jej końcach zamknięte zostaną przejścia dla pieszych za pomocą rogatek.

Komunikaty w trzech językach (polskim, angielskim i niemieckim) będą informować przechodniów o zamykaniu i otwieraniu kładki.

W sezonie żeglugowym (od 1 kwietnia do 30 października) przeprawa będzie podnoszona o pełnych godzinach - od godz. 7 do godz. 24. W pozostałych godzinach oraz poza sezonem kładka będzie otwierana na prośbę jednostki pływającej. Czas pozostawienia kładki otwartej dla żeglugi wyniesie od 10 do 30 minut. Dla służb takich jak policja czy WOPR kładka będzie otwierana na żądanie. Co ważne - kładka nie będzie otwierana przy wietrze powyżej 16 m/s.


Sterownia kładki na Ołowiankę.



Pierwsze próby unoszenia kładki odbyły się w maju, a więc ok. miesiąca, przed jej oficjalnym uruchomieniem.

Opinie (200) 4 zablokowane

  • obiecanki cacaanki (1)

    Kierownice miały być obłożone drewnem, a tu lipa.

    • 4 0

    • nawet lipy nie ma

      jest znowu brzoza

      • 2 0

  • :-( (5)

    Kladke widzialam pierwszy raz w poniedzialek i powiem tak:
    - paskudztwo jakich malo i oczywiscie kompletnie wizualnie nie pasuje do statowki.
    - i napweno nia nie pojde nigdy bo kto wymyslil aby ona byla az na takim koncu. Mi idac z ul. Dlugiej nie bedzie sie chcialo isc taki kawal aby specjalnie po niej przejsc.

    • 24 43

    • Anna, zamień kochasia co coś konkretnego

      • 0 1

    • Ale ta kładka ma służyć tym którym jest po niej po drodze . Ja idąc z Witomina do centrum Gdyni tez nie bedę z niej korzystał .To jest kładka dla chętnych , nie ma obowiazku zaliczyc przejścia jezeli komuś nie po drodze .

      • 5 0

    • najblizsza starówka jest w Warszawie, więc faktycznie kladka jest jej niepotrzebna :)

      • 7 1

    • I słusznie... nie idź

      Warto natomiast popracować nad poprawną polszczyzną

      • 9 3

    • nie masz nawet pojęcia jak się cieszę

      że nigdy tam nie pójdziesz .

      • 14 4

  • %% (2)

    SZkoda ze bez przejazdu dla samochodów

    • 4 5

    • i pociagow skm

      • 3 0

    • i rowerów

      • 2 2

  • nauczcie sie chociaz polprofesjonalnego montowania materialow wideo.

    • 0 0

  • rok minął u jest! brawo!!! (12)

    Trzeba robić i mieć odwagę a nie tylko planować i analizować!

    • 124 19

    • Egzotycznie (1)

      Paweł !
      Gdzie jest drewno egzotyczne pokrywajace kierownicę kładki.

      • 9 6

      • szyszko wypissił wszystko i uj teraz jest ale podobno techniczny ma cos skołować razem z nijakim

        • 1 1

    • tak - robic bez planu

      i potem masz taki burdel komunikacyjny jak w Gdansku.

      • 0 1

    • czy w tej budce są apartamenty?

      • 3 4

    • Gdańsk potrzebuje zabudowy 'z prawdziwego zdarzenia' po wschodniej stronie Motławy.

      ...na wschodnim brzegu Motławy pojawiły się nowe budynki i instytucje...
      Chyba mieszkam w innym mieście.

      • 2 2

    • czy po drugiej stronie jest jakaś galeria?

      jeśli tak to rano przyjedziemy z Januszkiem i będziemy stać na mostku

      • 7 1

    • czy kładka podniesie grubego z przy****sami?

      • 5 2

    • Planowano od 2000 (4)

      17 lat... Brawo Gdańsk - rekord Polski

      • 12 24

      • Kolejka na Kamienną Górę w Gdyni - od pomysłu do wykonania (3)

        przez planowanie mineło chyba 2-3 lata.

        • 5 7

        • a remont schodów na Kamienna Górę od planowania do realizacji?? (2)

          • 7 3

          • To artykuł o nowych drobnych inwestycjach (1)

            Tak samo możesz pytać o remont chodników na Chełmie

            A jak już chcesz to możesz porównać do dziury przy NOT - 20 lat była?

            • 2 4

            • U nas w Gdynia takich drobnych inwestycji nie ma!

              na remont schodów czekamy już kilka lat

              • 8 2

  • Też mi coś

    a w Gdyni wyremontowali 300 m al. Zwycięstwa. To jest sukces a nie jakaś gdańska kładka

    • 2 0

  • Piękna kładka! (3)

    I wbrew temu co niektórzy tutaj piszą, bardzo pasuje do tego miejsca, a nawet komponuje się z obiektami przemysłowymi - dawną elektrownią z końca XIX wieku (obecna Filharmonia Bałtycka) oraz parowcem (Sołdkiem).

    • 21 15

    • (2)

      Postój tej kupy złomu Sołdka w tym miejscu to nieporozumienie. To miejsce powinno być dla żaglówek. Wygląda jak w egipskiej Aleksandrii, czy taz na złomowisku w Indiach. Jak już ma być to powinien być przesunięty w stronę Wisły, gdzie jest mnostwo miejsca i klimat dla złomu odpowiedni.

      • 5 3

      • wielbicielowi prlowskich przodownikow pracy wykonujacych 500 procent normy (1)

        nie przetlumaczysz. Kiedys to chociaz stanowiloi obiekt szkoleniowy dla ucziow szkoly morskiej. teraz zalega .

        • 1 1

        • A ty jesteś czego wielbicielem?

          Domyślam się....

          • 0 0

  • Na osi kładki, przy Grodzkiej jest fajna chałupinka

    Tylko trzebaby ją odremontować

    • 1 1

  • Ten pomysł z kolejką na łuku

    Jest jeszcze do wykorzystania w przyszłości.
    Można w ten sposób połączyć Młode Miasto i Polski Hak, kiedy będą tam wybudowane atrakcje. Miała być tam Nowa Opera chyba czy wieża widokowa

    • 1 1

  • nazwa kladki (1)

    Falus Adamowicza.Jaka kladka taka nazwa.

    • 1 3

    • No nie, fatalna nazwa

      To komplement dla pana A. sądząc po wielkości kładki i to że co chwila jest podnoszona

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane