• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kluczowa decyzja dla Nowej Politechnicznej wydana po niemal 3 latach

Szymon Zięba
28 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Przesuń aby
porównać

Po blisko trzech latach Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową w sprawie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To kluczowy dokument dla inwestycji związanej z budową linii tramwajowej, która ostatecznie pobiec ma przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Wcześniej miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia trasy GP-W przez ul. Do Studzienki.



Czy czekasz na budowę ul. Nowej Politechnicznej?

Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana także Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która docelowo miałaby połączyć górny i dolny taras Gdańska. Równolegle w ramach inwestycji powstać ma także droga rowerowa oraz chodnik.

Przetarg na projekt ul. Nowej Politechnicznej jeszcze w połowie 2015 roku wygrała firma Mosty Katowice, która opracowała wielowariantową koncepcję przebiegu trasy.

Jak przypomina Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu trasy, w 2017 roku miasto złożyło do RDOŚ dwa odrębne wnioski o wydanie decyzji środowiskowych:

  • wariant pierwszy zakładał włączenie się linii tramwajowej w al. Grunwaldzką ulicą Do Studzienki,
  • wariant drugi - ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego.


Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.
Wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji mocno przeciągało się w czasie. Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku tłumaczył to m.in. skomplikowanym charakterem sprawy, koniecznością weryfikacji obszernej dokumentacji, potrzebą wzywania do licznych uzupełnień złożonych wniosków czy "licznymi uwagami otrzymanymi od stron postępowania oraz społeczeństwa."

Czytaj też: Te inwestycje pilnie czekają na decyzję urzędników od środowiska

Ostatecznie w drugiej połowie grudnia poinformowaliśmy, że Gdańsk wycofał się z wariantu trasy prowadzącego przez ul. Do Studzienki.

Trasa przez ul. Do Studzienki za mocno ingeruje w tkankę miejską



DRMG przekazała, że przy takim rozwiązaniu, budowa linii tramwajowej, pociągnęłaby za sobą konieczność większych wyburzeń. Dodatkowo - podkreślali urzędnicy - uzyskanie odpowiednich parametrów na włączenie linii tramwajowej w al. Grunwaldzką w tej lokalizacji jest znacznie trudniejsze, a co za tym idzie - niekorzystne zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym.

- Trasa przez ul. Do Studzienki zbyt mocno ingeruje w tkankę miejską. Brakuje również miejsca na włączenie w skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Dlatego też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu przez ul. Do Studzienki został wycofany - argumentował Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.
Pod koniec grudnia gdańscy urzędnicy poinformowali, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla budowy trasy GP-W. Zostanie ona przeanalizowana m.in. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Możliwe będzie teraz także rozpoczęcie prac nad dokumentacją techniczną dla inwestycji.

Kontrowersje wokół budowy ul. Nowej Politechnicznej



O tym, że budowa tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest najkorzystniejsza, mówiło się już w 2016 roku. Pojawił się wówczas pomysł rezygnacji z sieci trakcyjnej, tak by tramwaje trasę pokonywały dzięki akumulatorom.

Warto jednak zaznaczyć, że obie wspomniane koncepcje poprowadzenia inwestycji budziły kontrowersje: mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Nie chcieli, by linia biegła okolicą, ponieważ obawiali się wywołanych przejazdem składów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:



Miejsca

Opinie (466) ponad 20 zablokowanych

  • Róbcie już teraz do Nowej Bulońskiej!!!! (1)

    Nie czekajcie, urzędasy!!!!! Dołem, obok Piekarniczej!!!

    • 37 9

    • A pozwolenia, papierki?

      • 1 0

  • a można by ominąć Politechnikę od strony południowo-wschodniej (8)

    z Sobieskiego w Traugutta i przy Szpitalu Akademickim, i włączyć się do torowiska na wysokości opery.
    myślę że warto sprawdzić jaki interes mają osoby decyzyjne w forsowaniu wariantu przez Do Studzienki

    • 42 15

    • Warto sprawdzić dlaczego tak bardzo forsuje się trasę przez BGW oszczędzając tym samym działkę pod Jantarem i do niej przylegającą, na której zresztą stała kamienica i została wyburzona z powodu tej właśnie inwestycji...!

      • 22 5

    • dzialeczki po drodze. od wilenskiej jedna juz maja. druga przy przedszkolu

      • 7 2

    • Myślę, że albo nigdy nie byłeś w miejscu gdzie proponujesz tramwaj (1)

      Albo nie widziałeś mapy fizycznej naszego miasta.

      • 1 6

      • nie tylko byłem, ja mieszkam w tej lokalizacji...
        w czym problem? w przewyższeniu? większe jest przy wjeździe od Kartuskiej na Morenę. w zadrzewieniu? to nie problem - można ułożyć torowisko w istniejącej alei drzew.

        • 5 0

    • Tramwaj przy UCK jest konieczny

      A wariant przez Smoluchowskiego był kiedyś za komuny w planach, z przejściem tunelem pod koleją SKM koło Opery i połączeniem z torowiskiem na Klinicznej. Dlatego torowisko na Klinicznej jest zagłębione.

      • 4 0

    • interes jest oczywisty (2)

      zabudowa willowa wzdłuż Smoluchowskiego,
      Konieczność oddania terenu UCK
      Konieczność oddania części starego stadionu.
      Konieczność pokonania starego cmentarza, obecnie parku koło PG. Co nie było dużym problemem inzynieryjnym (planowany kiedyś tunel do Klinicznej) ale oddano tereny pod... kina...

      • 3 0

      • (1)

        1. Traugutta to nie Smoluchowskiego
        2. jeżeli tramwaj "wejdzie" w park Steffensa między PG a UCK, to nie będzie konieczne skorzystanie z terenu UCK, uzyskiwania zgody PG lub UCK gdyż to teren miejski, a PG ogrodziła swój parking
        3. jak w pkt 2
        4. cmentarz nie istnieje, nagrobki już dawno zostały usunięte

        • 3 0

        • Istotne problemy komunikacyjne rozwiazuje

          Tramwaj na rozbudowanej Smoluchowskiego.
          Traugutta to ewentualnosc omijajaca sporny teren "do Studzienki", jednak w "nieco" zawily sposob.
          Ale do zrobienia... ;)
          Pozostaje przeniesc Opere i rozbudowac Kliniczna...
          Sponsor?
          ;)

          • 1 0

  • ta trasa powinna przebiegać za sądem na Morenie i wylatywać na ul. do studzienki (2)

    • 45 13

    • Świetny pomysł (1)

      Budujmy tramwaj tam gdzie nikt nie mieszka. Praktykowane w Gdańsku od dawna.

      • 5 8

      • Tam mieszka cała Słoneczna Morena

        10 tysięcy ludzi

        • 6 0

  • Trasa powinna przebiegać przy UCK (1)

    Jedyny rozsądny dojazd dla pacjentów

    • 44 9

    • ale tu nie chodzi o pacjentow

      tylko o deweloperskie przesuniecia przy planie zagospodarowania.

      • 12 3

  • nie przez politechnikę - tam będzie duży tłok i ruch pieszy na ulicach (1)

    • 10 9

    • Chyba o to chodzi.

      Żeby tramwaj przejął ruch samochodowy i pieszy

      • 2 1

  • Mam pytanie do redakcji. (2)

    Czy prezentowany na rysunku przebieg przez ul. Do Studzienki a później przez ul. Boh. Getta Warszawskiego będzie realizowany? Czy to oznacza, że tramwaje pojadą najpierw ul. Do Studzienki a włącza się do Al. Zwycięstwa poprzez ul. Boh. Getta Warszawskiego?
    Skąd ta wątpliwość, cytat:
    "Ostatecznie w drugiej połowie grudnia poinformowaliśmy, że Gdańsk wycofał się z wariantu trasy prowadzącego przez ul. Do Studzienki."
    Czy chodziło zatem redakcji o włączenie się trasy do Al. Zwycięstwa poprzez ul. Do Studzienki czy może tramwaje w ogóle ul. Do Studzienki nie pojadą? Jeśli nie to którędy pojadą?

    • 23 3

    • Oni Ci nie odpowiedzą. Sami nie wiedzą..

      • 6 2

    • Wcześniej w artykule wymieniono dwa warianty

      czyli włączenie do al. Grunwaldzkiej (nie Zwycięstwa) przez Do Studzienki lub przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Z tego dość czytelnie wynika, że zrezygnowano z Do Studzienki w sensie łączenia się tras tramwajowych na skrzyżowaniu z Grunwaldzką. Masz też przecież wyjaśnione na mapce.

      • 4 3

  • ta trasa powinna łączyć ul wołkowyską przez ul. do studzienki z ul miszewskiego przez ul. grunwaldzką (1)

    • 17 4

    • Wołkowyska?

      Niech się deweloper martwi jak zbudował lokale na wygwizdowie

      • 4 2

  • (2)

    Wspaniała ta kostka brukowa. Ulica wygląda bardzo fajnie. Mam nadzieję że nie będzie tam parkujących samochodów.

    • 18 13

    • Będą poparkowane blachosmrody, a jak pojedziesz tam rowerem, to dostaniesz padaczki od tej kostki.

      • 7 7

    • Nowa Politechniczna tramwaj

      Dziwna ta wizualizacja na której niewidac tych starych kamienic ,które sa pod ochroną koserwatora zabytków.

      • 15 3

  • a już była szansa na wyburzenie tych zgniłych i walących się bud na ul do studzienki (5)

    • 46 30

    • Myślę, że wciąż jest. (1)

      Mam na myśli te paskudne baraki a nie kamienice.

      • 12 2

      • Na pewno wyburzą

        • 2 1

    • Sam się wyburz

      I wracaj

      • 3 2

    • Robyg?

      • 3 1

    • To sie je wyremontuje. Ja wiem, niektorzy czekaja od lat na mieszkanie za free.

      • 0 0

  • Super !!!

    • 12 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane