• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kluczowa decyzja dla Nowej Politechnicznej wydana po niemal 3 latach

Szymon Zięba
28 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przesuń aby
porównać

Po blisko trzech latach Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową w sprawie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To kluczowy dokument dla inwestycji związanej z budową linii tramwajowej, która ostatecznie pobiec ma przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Wcześniej miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia trasy GP-W przez ul. Do Studzienki.



Czy czekasz na budowę ul. Nowej Politechnicznej?

Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana także Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która docelowo miałaby połączyć górny i dolny taras Gdańska. Równolegle w ramach inwestycji powstać ma także droga rowerowa oraz chodnik.

Przetarg na projekt ul. Nowej Politechnicznej jeszcze w połowie 2015 roku wygrała firma Mosty Katowice, która opracowała wielowariantową koncepcję przebiegu trasy.

Jak przypomina Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu trasy, w 2017 roku miasto złożyło do RDOŚ dwa odrębne wnioski o wydanie decyzji środowiskowych:

  • wariant pierwszy zakładał włączenie się linii tramwajowej w al. Grunwaldzką ulicą Do Studzienki,
  • wariant drugi - ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego.


Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.
Wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji mocno przeciągało się w czasie. Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku tłumaczył to m.in. skomplikowanym charakterem sprawy, koniecznością weryfikacji obszernej dokumentacji, potrzebą wzywania do licznych uzupełnień złożonych wniosków czy "licznymi uwagami otrzymanymi od stron postępowania oraz społeczeństwa."

Czytaj też: Te inwestycje pilnie czekają na decyzję urzędników od środowiska

Ostatecznie w drugiej połowie grudnia poinformowaliśmy, że Gdańsk wycofał się z wariantu trasy prowadzącego przez ul. Do Studzienki.

Trasa przez ul. Do Studzienki za mocno ingeruje w tkankę miejską



DRMG przekazała, że przy takim rozwiązaniu, budowa linii tramwajowej, pociągnęłaby za sobą konieczność większych wyburzeń. Dodatkowo - podkreślali urzędnicy - uzyskanie odpowiednich parametrów na włączenie linii tramwajowej w al. Grunwaldzką w tej lokalizacji jest znacznie trudniejsze, a co za tym idzie - niekorzystne zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym.

- Trasa przez ul. Do Studzienki zbyt mocno ingeruje w tkankę miejską. Brakuje również miejsca na włączenie w skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Dlatego też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu przez ul. Do Studzienki został wycofany - argumentował Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.
Pod koniec grudnia gdańscy urzędnicy poinformowali, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla budowy trasy GP-W. Zostanie ona przeanalizowana m.in. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Możliwe będzie teraz także rozpoczęcie prac nad dokumentacją techniczną dla inwestycji.

Kontrowersje wokół budowy ul. Nowej Politechnicznej



O tym, że budowa tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest najkorzystniejsza, mówiło się już w 2016 roku. Pojawił się wówczas pomysł rezygnacji z sieci trakcyjnej, tak by tramwaje trasę pokonywały dzięki akumulatorom.

Warto jednak zaznaczyć, że obie wspomniane koncepcje poprowadzenia inwestycji budziły kontrowersje: mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Nie chcieli, by linia biegła okolicą, ponieważ obawiali się wywołanych przejazdem składów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:



Miejsca

Opinie (466) ponad 20 zablokowanych

  • nie radze tego wykonywac (2)

    na taczkach was ludzie wywiozą za te tramwaje pod nosem

    • 7 5

    • No, juz to widze.

      • 0 0

    • Za Obwodnicą jest spokój

      Proponuję tam się przenieść. Te mieszkania sprzedacie, tam kupicie i jeszcze na życie wam starczy, no i las za darmo.

      • 0 0

  • Trasa wyznaczona bez sęsu. Szkoda się rozpisywać na te temat -i tak nic sobie z krytyki nie robią - dywersja wobec miesszkańców

    i miasta.!!!

    • 5 2

  • Tunel w i**otycznym miejscu. Ale żeby tak stunelować Podwale Staromiejskie lub Podwale przed Bramą Wyżynną to kasy nie ma...

    • 3 2

  • Uuuuu widzę że teren miedzy Piekarniczą a Bulońską juz dewelopery zaszwindkowały bo tramwaj bedzie Wileńska jechał i wpadał w istniejącą sieć

    • 5 0

  • (1)

    jakwidać
    )ktoś zainwestował w te ruiny, kupując je i wiedząc doskonale, że ich nie wyburzą, Ciekawe za jaką cenę je kupił ( ustawa o tajemnicy handlowej) To jednocześnie daje odpowiedź dlaczego trasa wiedzie przez waska uliczke

    • 5 0

    • nie ma takiej ustawy

      • 0 0

  • Mieszkam na getta Warszawskiego od 30 lat, kamienice na tej ulicy liczą 115 lat budynki stoją na drewnianych belkach które są przegnite z uwagi że nasza ulica była wielokrotnie zalewana po deszczach zalane mieszkania piwnice klatki schodowe od sklepu Lewiatan do Fiszera ludzie pływali pontonami. Wystarczy że przejedzie auto dostawcze przez getta i czuć wibracje w kamiennicy wibrują okna i podłoga. Ulica jest wąska a i tak na siłę wszędzie studenci parkują samochody. Moje pytanie brzmi czy osoby rządzące miastem nie mogą w inny sposób wyprać pieniędzy ?? Linia tramwajowa jest tu potrzebna jak majtki prostytutce kamienice się zawalą lub popękają podkreślam były zalewane wielokrotnie i mają na karku 115lat po drugie taką trasę dużo szybciej pokona autobus niż tramwaj i nie trzeba kłaść torów. Po trzecie dojazdów z Wrzeszcza na morenę Chełm Ujeścisko Jasień itd jest pełno nie macie na co kasy wydawać ?? Ludzie nie chcą tej linii na tym osiedlu politechnika nie wyraziła zgody i zmieniliście trasę na getta tu też ludzie nie chcą tego g*wna przecież mamy tramwaj 50 metrów od klatki po co następny pod oknami. Aha i kto odda pieniądze za uszkodzenia kamienicy wynikające z przejazdów tego gnojowiska

    • 10 3

  • sorry ale na tej pokazanej trasie nie widze w zaden spsob mozliwosci polozenia bezpiecznej i bezawaryjnej trakcji

    • 5 0

  • Trójmiasto.pl piszecie że to tramwaj Południe-Wrzeszcz a przecież to kolejne połączenie Morena-Wrzeszcz
    Kolejne usprawnienie dla Moreny zaraz po PKM, tramwaju i sprawnym u szybkim połączeniu autobusowym. Może byście tak, jak na dziennikarzy przystało zapytali tu i ówdzie dla czego w zapomnienie idzie wariant pod Rakoczego? Od dłuższego czasu tylko przekazujecie informacje które są dostępne w wielu innych miejscach - zero dociekliwości i dziennikarskiego zacięcia

    • 3 1

  • za takie pomysły, to w wymienionych miastach wytarzano by rajców w smole i pierzu
    i przegnano batogami z miasta.
    Nie porównuj Berlina, bo oferuje on dalece lepszy dostęp do komunikacji publicznej, ze wspólną taryfą przewozową i wielością możliwości. Równiez dla komunikacji samochodowej.
    To nie jest albo-albo!!!
    My nie mamy innej możliwości jak samochody, bo przez dziesięciolecia władze tak widziały komunikację. Że ludzie sobie poradzą. Likwidująć kolej, gdzie się tylko pojawił się pretekst. Dlatego są cztery "szroty" w każdej stodole... Bo to dla ludzi na peryferiach "być albo nie być".
    Potem nastąpił bezrozumny amok deweloperki i szybki pieniądz bez konsekwencji. Obecnie trzeba się ratować a nie wdrażać demagogiczne utopie.
    Ale "pożyteczni kretyni" są tańsi!!!

    • 2 0

  • Sprowadzilem sie na te wies i nie ma powodu by sie stad teraz majac tu dom przeprowadzac.

    miasto to tam gdzie mury Gdanska oraz dwie ulice do Oliwy oraz Nowego Portu.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane