• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kluczowa decyzja dla Nowej Politechnicznej wydana po niemal 3 latach

Szymon Zięba
28 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przesuń aby
porównać

Po blisko trzech latach Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową w sprawie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To kluczowy dokument dla inwestycji związanej z budową linii tramwajowej, która ostatecznie pobiec ma przez ul. Boh. Getta Warszawskiego. Wcześniej miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia trasy GP-W przez ul. Do Studzienki.



Czy czekasz na budowę ul. Nowej Politechnicznej?

Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana także Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która docelowo miałaby połączyć górny i dolny taras Gdańska. Równolegle w ramach inwestycji powstać ma także droga rowerowa oraz chodnik.

Przetarg na projekt ul. Nowej Politechnicznej jeszcze w połowie 2015 roku wygrała firma Mosty Katowice, która opracowała wielowariantową koncepcję przebiegu trasy.

Jak przypomina Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, z uwagi na brak wskazania preferowanego wariantu przebiegu trasy, w 2017 roku miasto złożyło do RDOŚ dwa odrębne wnioski o wydanie decyzji środowiskowych:

  • wariant pierwszy zakładał włączenie się linii tramwajowej w al. Grunwaldzką ulicą Do Studzienki,
  • wariant drugi - ulicą Bohaterów Getta Warszawskiego.


Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miejscy urzędnicy wycofali się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie pozostała opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.
Wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji mocno przeciągało się w czasie. Radosław Iwiński, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku tłumaczył to m.in. skomplikowanym charakterem sprawy, koniecznością weryfikacji obszernej dokumentacji, potrzebą wzywania do licznych uzupełnień złożonych wniosków czy "licznymi uwagami otrzymanymi od stron postępowania oraz społeczeństwa."

Czytaj też: Te inwestycje pilnie czekają na decyzję urzędników od środowiska

Ostatecznie w drugiej połowie grudnia poinformowaliśmy, że Gdańsk wycofał się z wariantu trasy prowadzącego przez ul. Do Studzienki.

Trasa przez ul. Do Studzienki za mocno ingeruje w tkankę miejską



DRMG przekazała, że przy takim rozwiązaniu, budowa linii tramwajowej, pociągnęłaby za sobą konieczność większych wyburzeń. Dodatkowo - podkreślali urzędnicy - uzyskanie odpowiednich parametrów na włączenie linii tramwajowej w al. Grunwaldzką w tej lokalizacji jest znacznie trudniejsze, a co za tym idzie - niekorzystne zarówno pod względem technicznym, jak i finansowym.

- Trasa przez ul. Do Studzienki zbyt mocno ingeruje w tkankę miejską. Brakuje również miejsca na włączenie w skrzyżowanie z al. Grunwaldzką. Dlatego też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu przez ul. Do Studzienki został wycofany - argumentował Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.
Pod koniec grudnia gdańscy urzędnicy poinformowali, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla budowy trasy GP-W. Zostanie ona przeanalizowana m.in. przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska. Możliwe będzie teraz także rozpoczęcie prac nad dokumentacją techniczną dla inwestycji.

Kontrowersje wokół budowy ul. Nowej Politechnicznej



O tym, że budowa tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest najkorzystniejsza, mówiło się już w 2016 roku. Pojawił się wówczas pomysł rezygnacji z sieci trakcyjnej, tak by tramwaje trasę pokonywały dzięki akumulatorom.

Warto jednak zaznaczyć, że obie wspomniane koncepcje poprowadzenia inwestycji budziły kontrowersje: mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Nie chcieli, by linia biegła okolicą, ponieważ obawiali się wywołanych przejazdem składów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

Plany dotyczące Nowej Politechnicznej zawierały różne koncepcje. Tak wyglądały poprzednie propozycje:



Miejsca

Opinie (466) ponad 20 zablokowanych

  • Bez sensu jest budowanie tgo tunelu i wpychanie się do sąsiedniego ciągu komunikacyjnego idącego z Jaśkowej Doliny

    Każdy kto choć raz przeszedł się w tamtej okolicy widział że naturalnym miejscem przebiegu tej linii tramwajowej powinno być wzdłuż doliny aż pod wiadukt (gotowy!) i na drugą stronę wzdłuż piekarniczej. Widać znowu nad interesem publicznym przeważają interesy prywatne wybranych decydentów. Paranoja!

    • 6 0

  • Ciekawe czy tramwaj

    skręci w Grunwaldzką? Skręt z Hallera w Kliniczną jest tak zaprojektowany, że tramwaje tam nie mogły skręcać.

    • 3 0

  • Trzeba byc totalnym kretynem zeby puscic tramwaj przez Bohaterow G.W.

    • 7 1

  • Ciekawi mnie czas przejazdu tego tramwaju z Gdańsk-Południe do Wrzeszcza. Wydaje mi się że i tak szybciej będzie autobusem . Nie wiem czy ktoś wziął pod uwagę to że nie mamy dużo tramwajów i autobusów, kierowców. Przez co jak powstanie ta trasa Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska to niestety gdzieś zrobią cięcia. Albo zabiorą autobusy do Wrzeszcza albo zmienią linię tramwajową, albo wydłużą trasę istniejącego tramwaju. Zakładam że coś zmienią z tramwajami na Morenie. Jak się wydłuża trasy to czas jest dłuży i częstotliwość jest mniejsza. Nikt tego nie bierze pod uwagę. Tak jak z pętlami tramwajowymi. Gdy one powstały odrazu skrócono linie autobusowe. Tak więc ktoś liczy na dobre zmiany. Ale z drugiej strony ktoś na tym straci. Morena ma wiele możliwości by dostać się do Wrzeszcza. Ma wiele autobusów, pkm, ma wiele dróg. Można od Potokowej w Słowackiego. Można Jaśkową Doliną. Można Sobieskiego. Można Wileńską. Dla Jasienia może to ułatwi sprawę. Ale dla okolic Szadółek to trasa bardzo długa . Tu musi być skm lub pkm na Południe. Były takie możliwości, ale teraz jak są bloki to nie ma miejsca. Jak budowano pkm do Jasienia to można było pomyśleć o nitce łączącej z Szadółkami. Zawsze myśli się po fakcie, gdy jest za późno. Mamy złych planistów zagospodarowania przestrzennego.

    • 3 0

  • Cała nadzieja, że zablokuje to Konserwator Zabytków - jedyny rozsądny

    Władze Gdańska, chyba nie lubią tego miasta bo niszczą je na każdy możliwy sposób. Ten tramwaj na BGW to sen pijanego urbanisty.

    • 6 0

  • Ciekawi mnie czas przejazdu tego tramwaju z Gdańsk-Południe do Wrzeszcza. Wydaje mi się że i tak szybciej będzie autobusem . Nie wiem czy ktoś wziął pod uwagę to że nie mamy dużo tramwajów i autobusów, kierowców. Przez co jak powstanie ta trasa Nowa Politechniczna, Nowa Bulońska to niestety gdzieś zrobią cięcia. Albo zabiorą autobusy do Wrzeszcza albo zmienią linię tramwajową, albo wydłużą trasę istniejącego tramwaju. Zakładam że coś zmienią z tramwajami na Morenie. Jak się wydłuża trasy to czas jest dłuży i częstotliwość jest mniejsza. Nikt tego nie bierze pod uwagę. Tak jak z pętlami tramwajowymi. Gdy one powstały odrazu skrócono linie autobusowe. Tak więc ktoś liczy na dobre zmiany. Ale z drugiej strony ktoś na tym straci. Morena ma wiele możliwości by dostać się do Wrzeszcza. Ma wiele autobusów, pkm, ma wiele dróg. Można od Potokowej w Słowackiego. Można Jaśkową Doliną. Można Sobieskiego. Można Wileńską. Dla Jasienia może to ułatwi sprawę. Ale dla okolic Szadółek to trasa bardzo długa . Tu musi być skm lub pkm na Południe. Były takie możliwości, ale teraz jak są bloki to nie ma miejsca. Jak budowano pkm do Jasienia to można było pomyśleć o nitce łączącej z Szadółkami. Zawsze myśli się po fakcie, gdy jest za późno. Mamy złych planistów zagospodarowania przestrzennego.

    • 0 0

  • Bez sensu jest budowanie tgo tunelu i wpychanie się do sąsiedniego ciągu komunikacyjnego idącego z Jaśkowej Doliny
    Każdy kto choć raz przeszedł się w tamtej okolicy widział że naturalnym miejscem przebiegu tej linii tramwajowej powinno być wzdłuż doliny aż pod wiadukt (gotowy!) i na drugą stronę wzdłuż piekarniczej. Widać znowu nad interesem publicznym przeważają interesy prywatne wybranych decydentów. Paranoja!

    • 0 0

  • Ciekawe czy tramwaj
    skręci w Grunwaldzką? Skręt z Hallera w Kliniczną jest tak zaprojektowany, że tramwaje tam nie mogły skręcać.

    • 0 0

  • Trzeba byc totalnym kretynem zeby puscic tramwaj przez Bohaterow G.W.

    • 1 0

  • Cała nadzieja, że zablokuje to Konserwator Zabytków - jedyny rozsądny
    Władze Gdańska, chyba nie lubią tego miasta bo niszczą je na każdy możliwy sposób. Ten tramwaj na BGW to sen pijanego urbanisty.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane