• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kogo wybierze Stena Line?

Michał Jamroż
5 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Prom Stena Nordica od 20 października do Gdyni już nie pływa. Czy dwa pozostałe statki Steny też pożegnają się z gdyńskim portem? Prom Stena Nordica od 20 października do Gdyni już nie pływa. Czy dwa pozostałe statki Steny też pożegnają się z gdyńskim portem?

Kilka dni temu przedstawiciele jednego z największych przewoźników promowych na świecie rozmawiali z prezydentem Gdańska na temat przeniesienia połączenia z Karlskroną.



Dla każdego portu pasażerskie połączenie promowe to prestiż. Teraz nad Gdynią zawisła groźba jego utraty. Gdyby doszło do przenosin Steny do Gdańska - w gdyńskim porcie zostałaby wstrzymana budowa terminalu promowego.

Na przełomie lat 2010/2011 szwedzki przewoźnik zamierza wprowadzić na linię do Karlskrony 240-metrowe promy (teraz najdłuższy ma 168 m). Obecny terminal promowy w Gdyni nie jest w stanie obsługiwać takich jednostek. Dlatego powstał projekt budowy nowego - przy Nabrzeżu Polskim.

- Ten obiekt powstaje specjalnie dla większych statków Steny Line - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

I właśnie ten terminal stał się problemem, który skłonił szwedzkiego przewoźnika do poszukiwania alternatywy dla Gdyni. Ma kosztować około 480 mln zł, z czego blisko połowa sumy ma pochodzić z funduszy unijnych. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, według Steny koszty tej inwestycji są zbyt wysokie. Jako przykład przewoźnik podaje wybudowany przez siebie terminal w Belfaście. Oddany do użytku w maju tego roku kosztował ponad połowę mniej.

- Nie chcemy, aby Stena Line współfinansowała budowę terminalu, jednak musi zagwarantować nam w przyszłości przychody, które sprawią, że inwestycja ta będzie opłacalna - tłumaczy Tankiewicz. - Nie możemy sobie pozwolić na sytuację, w której terminal za kilkaset milionów będzie przynosić w przyszłości straty.

W zeszłym tygodniu przedstawiciele szwedzkiego armatora spotkali się z władzami Gdańska. Rozmowy dotyczyły możliwości przeniesienia połączenia Steny Line z Gdyni do Gdańska.

- Za dwa, trzy lata na linię do Karlskrony zamierzamy wprowadzić większe promy, dlatego oczywiste jest, że szukamy portu, który będzie dla nas najatrakcyjniejszy z punktu widzenia ekonomicznego - mówi Niclas Martensson, dyrektor linii Szwecja-Polska w Stena Line.

Władze portu w Gdyni nie są zaskoczone, że Stena Line prowadzi rozmowy z Gdańskiem, choć nic o nich nie wiedziały.

- To może być element negocjacji, chęć wywarcia na nas presji w ciężkich rozmowach, jakie prowadzimy - uważa Walery Tankiewicz.

Rozmowom nie zaprzeczają też władze Gdańska.

- Jesteśmy otwarci na wszelkie nowe propozycje i idee. Nic więcej jednak w tej sprawie powiedzieć nie mogę - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, który jednocześnie jest prezesem rady nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Nowego przewoźnika promowego chętnie widziałby u siebie gdański port.

- Nie mielibyśmy nic przeciwko temu, aby Stena Line zaczęła pływać z naszych nabrzeży. Już teraz jej statki mogłyby korzystać z naszego terminalu przy Westerplatte czy też z nabrzeży terminalu DCT. A dla większych jednostek inwestor mógłby zbudować terminal w porcie zewnętrznym - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Co odejście Steny Line z Gdyni oznaczałoby dla tego miasta?

- Bez Steny nie ma sensu budować nowego terminalu promowego - przyznaje Tankiewicz. - Połączenie z Karlskroną jest kluczowe w strategii naszej firmy, jednak nie możemy sobie pozwolić na sytuację, że będziemy do niego dopłacać.

Zgodnie z przyjętym przez gdyński port harmonogramem budowy nowego terminalu prace powinny się rozpocząć w połowie przyszłego roku. Do tego czasu musi się wyjaśnić, czy Stena Line zostanie w Gdyni, bo w przypadku odejścia do Gdańska budowa w najbliższych latach w ogóle nie ruszy.

Liczba pasażerów, którzy w 2007 r. skorzystali z promów:

Stena Line Gdynia - Karlskrona - 432 158
Unity Line Świnoujście - Ystad - 255 895
Polferries Świnoujście - Ystad - 195 553
Polferries Gdańsk - Nynäshamn - 154 076
Unity Line Świnoujście - Trelleborg - 5 463
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (172) 9 zablokowanych

  • no to fajnie (2)

    dzięki nieudolności gdynian nowy terminal pasażerski i nabrzeże do przyjmowania dużych promów będzie miał Gdańsk. Zapraszamy też duże wycieczkowce - dla turystów to duże udogodnienie - blisko centrum Gdańska, a nowym tunelem pod Martwą Wisłą i mostem wantowym można będzie szybko wydostać się z miasta i dotrzeć np do Malborka.
    W Gdyni za to w miejscu obecnego terminalu pasażerskiego można będzie wybudować np. przetwórnię śledzi.

    • 0 0

    • guzik bedzie mial (1)

      poki co nie ma w porcie gdanskim miejsca do przyjmowania duzych promow - taki terminal dopiero trzeba bedzie wybudowac. Bedzie konkurencja kto potrafi to zrobic taniej - Gdynia czy Gdansk - ew. kto doplaci Stena Line .....
      Patrzac na to co wyprawia sie w Gdansku - walaca sie hala widowiskowo-sportowa czy astronomicznie droga Baltic Arena nie widze szans na zwyciestwo Gdanska.... chyba, ze budyn szczodrym gestem zdecyduje o dotowaniu Stena Line z budzetu Gdanska - na zlosc Gdyni......

      • 0 0

      • och zdecyduje zdecyduje :) tylko potem już nie będzie czym za to płacić ....

        widzieliśmy takie rzeczy już w Gdańsku :)

        • 0 0

  • Terminal 2x drozszy niz w Belfaście. Autostrady najdroższe w Europie.
    Polska - tu się zyje!

    • 0 0

  • Re:

    znawco tematu

    • 0 0

  • hehe! Stena postraszy ich przenosinami do Gdańska i Szczurek dopłaci do interesu..

    ...byle tylko nie do Gdańska. Stena osiagnie co chciała(...)

    • 0 0

  • ja czesto korzystam z połączenia gdynia-karlskrona, ale (1)

    jak się Stena wyniesie z Gdyni, to przesiadam się na Polferries

    • 0 0

    • buahha

      no trudno żeby nie, nie będziesz miał alternatywy. :))))))))

      • 0 0

  • Ta Adamowicz zasiada tez w zarzadzie portu i bierze jeszcze stamtad kase??

    Ten czlowiek musi odejsc!!!

    • 0 0

  • kolejna duza firma przenosi sie z Gdyni do Gdańska

    Maersk z 200.000 TEU właśnie opuszcza Gdynię i przenosi sie do terminala kontenerowego DCT w Gdańsku,teraz Stena,za ciosem cios...,nowe inwestycje gospodarcze kreujace nowe miejsca pracy praktycznie tylko w Gdańsku,ba nawet Reuters zmyka niebawem do Gdańska,będą budować biurowiec na Młodym Mieście,zresztą to dla nich idealna lokalizacja,obok historycznej bramy Stoczni Gdańsk

    • 0 0

  • Stena szuka innego postoju

    Co robi Z.M.P.G. aby Stene jednak przekonac do Portu Gdynia, czy zalezy Z. na nas bysmy mieli pieniadze mam mieszane uczucie.
    Polifarb zostal b.szybkozniszczony czy oto teraz nastepny bedzie Port Gdynia przez czyjas g..

    • 0 0

  • ja chce promem z Gdańska do Kopenhagi

    • 0 0

  • w Gdansku nic sie nie uda.... (2)

    poki co nie ma w porcie gdanskim miejsca do przyjmowania duzych promow - taki terminal dopiero trzeba bedzie wybudowac. Bedzie konkurencja kto potrafi to zrobic taniej - Gdynia czy Gdansk - ew. kto doplaci Stena Line .....
    Patrzac na to co wyprawia sie w Gdansku - walaca sie hala widowiskowo-sportowa w budowie czy astronomicznie droga Baltic Arena nie widze szans na zwyciestwo Gdanska.... chyba, ze budyn szczodrym gestem zdecyduje o dotowaniu Stena Line z budzetu Gdanska - na zlosc Gdyni......

    • 0 0

    • i po co??? (1)

      po jaką cholerę robisz kopiuj-wklej??
      już raz zostało to napisane więc jaki jest cel powtórek? a może zależy Ci na tym by na każdej nowej stronie Twój wpis był na 1 miejscu??
      wtórna głupota

      • 0 0

      • zebys lepiej zapamietal

        moze jak dwa razy przeczytasz to zrozumiesz o co chodzi......

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane