• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kogo wybierze Stena Line?

Michał Jamroż
5 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Prom Stena Nordica od 20 października do Gdyni już nie pływa. Czy dwa pozostałe statki Steny też pożegnają się z gdyńskim portem? Prom Stena Nordica od 20 października do Gdyni już nie pływa. Czy dwa pozostałe statki Steny też pożegnają się z gdyńskim portem?

Kilka dni temu przedstawiciele jednego z największych przewoźników promowych na świecie rozmawiali z prezydentem Gdańska na temat przeniesienia połączenia z Karlskroną.



Dla każdego portu pasażerskie połączenie promowe to prestiż. Teraz nad Gdynią zawisła groźba jego utraty. Gdyby doszło do przenosin Steny do Gdańska - w gdyńskim porcie zostałaby wstrzymana budowa terminalu promowego.

Na przełomie lat 2010/2011 szwedzki przewoźnik zamierza wprowadzić na linię do Karlskrony 240-metrowe promy (teraz najdłuższy ma 168 m). Obecny terminal promowy w Gdyni nie jest w stanie obsługiwać takich jednostek. Dlatego powstał projekt budowy nowego - przy Nabrzeżu Polskim.

- Ten obiekt powstaje specjalnie dla większych statków Steny Line - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

I właśnie ten terminal stał się problemem, który skłonił szwedzkiego przewoźnika do poszukiwania alternatywy dla Gdyni. Ma kosztować około 480 mln zł, z czego blisko połowa sumy ma pochodzić z funduszy unijnych. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, według Steny koszty tej inwestycji są zbyt wysokie. Jako przykład przewoźnik podaje wybudowany przez siebie terminal w Belfaście. Oddany do użytku w maju tego roku kosztował ponad połowę mniej.

- Nie chcemy, aby Stena Line współfinansowała budowę terminalu, jednak musi zagwarantować nam w przyszłości przychody, które sprawią, że inwestycja ta będzie opłacalna - tłumaczy Tankiewicz. - Nie możemy sobie pozwolić na sytuację, w której terminal za kilkaset milionów będzie przynosić w przyszłości straty.

W zeszłym tygodniu przedstawiciele szwedzkiego armatora spotkali się z władzami Gdańska. Rozmowy dotyczyły możliwości przeniesienia połączenia Steny Line z Gdyni do Gdańska.

- Za dwa, trzy lata na linię do Karlskrony zamierzamy wprowadzić większe promy, dlatego oczywiste jest, że szukamy portu, który będzie dla nas najatrakcyjniejszy z punktu widzenia ekonomicznego - mówi Niclas Martensson, dyrektor linii Szwecja-Polska w Stena Line.

Władze portu w Gdyni nie są zaskoczone, że Stena Line prowadzi rozmowy z Gdańskiem, choć nic o nich nie wiedziały.

- To może być element negocjacji, chęć wywarcia na nas presji w ciężkich rozmowach, jakie prowadzimy - uważa Walery Tankiewicz.

Rozmowom nie zaprzeczają też władze Gdańska.

- Jesteśmy otwarci na wszelkie nowe propozycje i idee. Nic więcej jednak w tej sprawie powiedzieć nie mogę - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, który jednocześnie jest prezesem rady nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Nowego przewoźnika promowego chętnie widziałby u siebie gdański port.

- Nie mielibyśmy nic przeciwko temu, aby Stena Line zaczęła pływać z naszych nabrzeży. Już teraz jej statki mogłyby korzystać z naszego terminalu przy Westerplatte czy też z nabrzeży terminalu DCT. A dla większych jednostek inwestor mógłby zbudować terminal w porcie zewnętrznym - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Co odejście Steny Line z Gdyni oznaczałoby dla tego miasta?

- Bez Steny nie ma sensu budować nowego terminalu promowego - przyznaje Tankiewicz. - Połączenie z Karlskroną jest kluczowe w strategii naszej firmy, jednak nie możemy sobie pozwolić na sytuację, że będziemy do niego dopłacać.

Zgodnie z przyjętym przez gdyński port harmonogramem budowy nowego terminalu prace powinny się rozpocząć w połowie przyszłego roku. Do tego czasu musi się wyjaśnić, czy Stena Line zostanie w Gdyni, bo w przypadku odejścia do Gdańska budowa w najbliższych latach w ogóle nie ruszy.

Liczba pasażerów, którzy w 2007 r. skorzystali z promów:

Stena Line Gdynia - Karlskrona - 432 158
Unity Line Świnoujście - Ystad - 255 895
Polferries Świnoujście - Ystad - 195 553
Polferries Gdańsk - Nynäshamn - 154 076
Unity Line Świnoujście - Trelleborg - 5 463
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (172) 9 zablokowanych

  • (2)

    Nowy terminal w Gdyni miał "zaorać" niemal pół miasta, stąd zapewne ta cena i nie czarujmy się bo taka jest prawda. Patrząc na Google Maps widać, że w gdyńskim porcie kończą się tereny na nowe inwestycje.

    Wybudowanie nowego terminalu w Gdańsku na "gołej" plaży będzie tańsze, miejsce jest na to już przeznaczone. Trochę szkoda, jest tam teraz fajna plaża. Chodzi o niemal dziewicze tereny pomiędzy DCT a pirsem rudowym.

    • 0 0

    • co za bzdury piszesz ... szkoda (1)

      tą inwestycję realizuje nie Gmina Gdynia ale Port Gdynia - to dwie różne instytucje. Zaorał to się Gdańsk ze swoim ECS i stadionem - resztki pieniędzy wydaje na kolejne analizy i opracowania - zobaczysz jak będzie niefajnie jak się okaże, że nie ma za co.
      Skąd Gdansk ma wziąść pieniądze na budowe 'na plaży' terminala skoro pokasował wiele ważnych inwestycji infrastrukturalnych dla Gdańska ... no skąd?

      Mówisz o porcie w Gdyni - cała przestrzeń od obecnego miejsca parkowania transatlantyków do SeaTowers jest reorganizowana pod nowe inwestycje o całym torowisku przy Wiśniewskiego nie wspomnę ...

      • 0 0

      • Zauważ, że te inwestycje są prowadzone w mieście, w Gdańsku wystarczy wykarczować nieco lasu. W budowie DCT przewidziano po stronie zachodniej budowę terminala promowego i Ro-Ro. Na plaży stoją jeszcze baraki, czekają na robotników i rozpoczęcie budowy.
        I słuszna uwaga, w Gdańsku w tereny portowe będzie inwestował zapewne port a nie miasto.

        • 0 0

  • Stena Line (3)

    dla mnie osobiście najwygodniej byłoby wypływać do Karlskrone z Nowego Portu bo tam mam najbliżej, dostać się do bazy promowej gdy prom odpływa o 9 rano bez swojego samochodu to granic zy z cudem,trzeba wstać przed godz 6 i przebijac się przez wszelkie korki i obajzdy z Gdańska...ale nie o moją wygodę tu chodzi i pozostałych Gdańszczan ,tylko o grubą kasę...
    a ta wiadomo pozostanie w kieszeni urzędasów a znając ich apetyt na forsę zwłaszcza PO i ich kumpli to Stena Line z Gdańska nie odpłynie...

    • 0 0

    • do ja

      nawet nie będę komentował Twoich bzdur, powiedz mi tylko o jakie objazdy do N.portu Ci chodzi, przecież ta dzielnica jest bardzo dobrze skomunikowana?

      PS Szczurek daje kolejny raz ciała

      • 0 0

    • (1)

      Ta wiatka w NP nie wytrzyma takiej ilośći samochodów więc na pewno z NP Stena nie popłynie.

      • 0 0

      • Masz rację, z NP nie popłynie, lecz z Westerplatte (...)!

        • 0 0

  • Długo i drogo

    W Polsce każda inwestycja jest najdroższa na świecie, a jej realizacja trwa najdłużej. Najlepszym przysładem są autostrady. Tylko markety powstaja szybko i tanio.

    • 0 0

  • niestety (1)

    mit Gdyni się kończy

    • 0 0

    • i tego powodu nen gwałt na lotnisko

      • 0 0

  • Gdynia

    miasto biznesu, bez biznesu

    • 0 0

  • ta Stena to jakaś niepoważna firma

    mało wiarygodny partner. Najlepiej jakby połączenie z Karlskrona obsługiwała jakaś polska firma, a szwedzi niech spadają na drzewo

    • 0 0

  • Sukces Gdańska

    pogrzeb Gdyni

    • 0 0

  • stena line do Gdanska (3)

    wszystkie promy powinny odplywac z Gdanska, a nie ze sledziowa.

    • 0 0

    • no tak, (2)

      a także; samoloty, koleje,......
      PO też powinno tam przenieś stolice a może nawet Bruksele

      • 0 0

      • (1)

        Po kolei, najpierw Stena a potem Bruksela, nie wszystko na raz. I aneksować Gdynię.

        • 0 0

        • Myślisz, ze na razie

          Słońce Pomorza a następnie Europy?
          Ja jestem za całkowitym rozwiązaniem
          mamy "Słońce Peru", było "Słońce Karpat"

          • 0 0

  • (1)

    panie prezydencie pobudka!darujemy pasywną postawe wobec stoczni ale na skandynawie chcemy jeżdzić z gdyni a nawet myślimy o odlotach, bo na kolejowy dworzec strach zajrzeć, czyżby sie pański zespół poddał oczekiwaniom mieszkańców,czy z końcem rządów ekipy koniec rozwoju?zresztą i tak mozolnego

    • 0 0

    • A co prezydent może,

      chyba za pieniądze podatników nie wybuduje drogi w porcie, dlatego wkalkulowano ją w terminal.

      Jedynie to skrzyknąć firmy i ludzi żeglugi i finansów jak p.Aldona, itd., zrobić wiarygodną konstrukcje finansową i powołać konkurencje.

      Stena w obecnym kryzysie światowym cienko przędzie i wcale bym się nie zdziwił jak za pół roku upadnie. Chce jeszcze naciągnąć żądnego sukcesów Adamowicza, ale to już inna bajka.

      • 0 0

  • przeniesienie Steny do Gdanska to bardzo glupi pomysl.. (4)

    W Gdansku zbyt czesto w pewnych godzinach o ktorych mialby odplywac prom sa gigantyczne korki,a odleglosc do przystani jest dosc znaczna.Te promy ktore Stena uzytkjuje na linii miedyz Polska to prawdziwe wraki,dosc brudne i zuzyte.Ceny w sklepie wolnoclowym wyzsze niz na lini gdzie plywa Polonia(do Swinoujscia).
    Jedzenie na promach Steny ma wygorwane ceny i nie wyglada dosc estetycznie.W zalodze niekotrych promow pracuja zlodzieje,ktorzy wchodza po odplynieciu promu do wykupionych kabin liczac na latwy lup.Jezeli kogos zastana w kabinie,wycofuja sie twierdzac "a tu juz posprzatane".Mi raz by ukradli portfel z kabiny bo bylem pod prysznicem,ale wszedlem akurat gdy faciu lustrowal moja kabine.Bylem nagi wiec go nei gonilem,a on szybko sie ulotnil.
    Sama obsluga celna w Karlskronie dosc rasistowska,oni wiedza najlepiej wszystko i sa butni ze szkoda dla uczuc pasazerow.Myslalem ze pobije gnoja ktory dreczyl moja matke o....kawe zbozowa.Mnie raz wzieli na bok i trzymali do pozna w nocy,po przekopaniu auta i nei zxnalezieniu niczego zamiast mnie przeprosic ,nawymyslali mi ze nie chce wspolpracowac!Nie wspominajac ze jedno opakowanie kielbasek pol kilogramowe zezarl ich pies od narkotykow.Przejazd linia Karksorna -Gdynia promami Stena kosztuja kilkarotnie wiecej niz przelot samolotem Wizzair,do Gdanska z Malmo.

    • 0 0

    • A gogo obchodzi twoja kiełbasa, i może wyglądasz na żyda więc ciesz się, że to tylko kiełbasa była pożarta :), kto wie jaki rodowód miał ten pies.

      Jak ci Karlskrona śmierdzi to pływaj na Hel.

      :)

      • 0 0

    • 398 zł w dwie strony

      samochód + 5 osób. Samolotem nie przewiozę w tej cenie samochodu i 5-ciu osób do Malmo i z powrotem.

      • 0 0

    • Bo w Gdyni nie ma korków???? Kpisz sobie koleżko. (1)

      Zawsze w Gdyni są korki, zawsze i głupawe remonty w głupawych terminach, np. ul. Morska w same wakacje! I jak dojechać na czas na terminal? Toż to mega kpina. Gdyńscy drogowcy są de beściaki w utrudnianiu życia po prostu...

      • 0 0

      • przyjedź i zobacz dzieciaku

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane