• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kogo wybierze Stena Line?

Michał Jamroż
5 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Prom Stena Nordica od 20 października do Gdyni już nie pływa. Czy dwa pozostałe statki Steny też pożegnają się z gdyńskim portem? Prom Stena Nordica od 20 października do Gdyni już nie pływa. Czy dwa pozostałe statki Steny też pożegnają się z gdyńskim portem?

Kilka dni temu przedstawiciele jednego z największych przewoźników promowych na świecie rozmawiali z prezydentem Gdańska na temat przeniesienia połączenia z Karlskroną.



Dla każdego portu pasażerskie połączenie promowe to prestiż. Teraz nad Gdynią zawisła groźba jego utraty. Gdyby doszło do przenosin Steny do Gdańska - w gdyńskim porcie zostałaby wstrzymana budowa terminalu promowego.

Na przełomie lat 2010/2011 szwedzki przewoźnik zamierza wprowadzić na linię do Karlskrony 240-metrowe promy (teraz najdłuższy ma 168 m). Obecny terminal promowy w Gdyni nie jest w stanie obsługiwać takich jednostek. Dlatego powstał projekt budowy nowego - przy Nabrzeżu Polskim.

- Ten obiekt powstaje specjalnie dla większych statków Steny Line - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

I właśnie ten terminal stał się problemem, który skłonił szwedzkiego przewoźnika do poszukiwania alternatywy dla Gdyni. Ma kosztować około 480 mln zł, z czego blisko połowa sumy ma pochodzić z funduszy unijnych. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, według Steny koszty tej inwestycji są zbyt wysokie. Jako przykład przewoźnik podaje wybudowany przez siebie terminal w Belfaście. Oddany do użytku w maju tego roku kosztował ponad połowę mniej.

- Nie chcemy, aby Stena Line współfinansowała budowę terminalu, jednak musi zagwarantować nam w przyszłości przychody, które sprawią, że inwestycja ta będzie opłacalna - tłumaczy Tankiewicz. - Nie możemy sobie pozwolić na sytuację, w której terminal za kilkaset milionów będzie przynosić w przyszłości straty.

W zeszłym tygodniu przedstawiciele szwedzkiego armatora spotkali się z władzami Gdańska. Rozmowy dotyczyły możliwości przeniesienia połączenia Steny Line z Gdyni do Gdańska.

- Za dwa, trzy lata na linię do Karlskrony zamierzamy wprowadzić większe promy, dlatego oczywiste jest, że szukamy portu, który będzie dla nas najatrakcyjniejszy z punktu widzenia ekonomicznego - mówi Niclas Martensson, dyrektor linii Szwecja-Polska w Stena Line.

Władze portu w Gdyni nie są zaskoczone, że Stena Line prowadzi rozmowy z Gdańskiem, choć nic o nich nie wiedziały.

- To może być element negocjacji, chęć wywarcia na nas presji w ciężkich rozmowach, jakie prowadzimy - uważa Walery Tankiewicz.

Rozmowom nie zaprzeczają też władze Gdańska.

- Jesteśmy otwarci na wszelkie nowe propozycje i idee. Nic więcej jednak w tej sprawie powiedzieć nie mogę - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, który jednocześnie jest prezesem rady nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Nowego przewoźnika promowego chętnie widziałby u siebie gdański port.

- Nie mielibyśmy nic przeciwko temu, aby Stena Line zaczęła pływać z naszych nabrzeży. Już teraz jej statki mogłyby korzystać z naszego terminalu przy Westerplatte czy też z nabrzeży terminalu DCT. A dla większych jednostek inwestor mógłby zbudować terminal w porcie zewnętrznym - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Co odejście Steny Line z Gdyni oznaczałoby dla tego miasta?

- Bez Steny nie ma sensu budować nowego terminalu promowego - przyznaje Tankiewicz. - Połączenie z Karlskroną jest kluczowe w strategii naszej firmy, jednak nie możemy sobie pozwolić na sytuację, że będziemy do niego dopłacać.

Zgodnie z przyjętym przez gdyński port harmonogramem budowy nowego terminalu prace powinny się rozpocząć w połowie przyszłego roku. Do tego czasu musi się wyjaśnić, czy Stena Line zostanie w Gdyni, bo w przypadku odejścia do Gdańska budowa w najbliższych latach w ogóle nie ruszy.

Liczba pasażerów, którzy w 2007 r. skorzystali z promów:

Stena Line Gdynia - Karlskrona - 432 158
Unity Line Świnoujście - Ystad - 255 895
Polferries Świnoujście - Ystad - 195 553
Polferries Gdańsk - Nynäshamn - 154 076
Unity Line Świnoujście - Trelleborg - 5 463
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (172) 9 zablokowanych

  • Wystarczyły 4 miesiące rządów Prezesa Jarosińskiego (1)

    aby był już widoczny zły kurs i wyjątkowo kiepska polityka obecnego zarządu spółki są to osoby które nie mają pojęcia o biznesie ale mają za sobą mocne zaplecze polityczne (PO) już czas aby spółki skarbu państwa trafiły w ręce osób kompetentnych a nie karjerowiczów czy też aparatczyków!!!

    • 0 0

    • Nooooo

      ale wcześniej przysłuży się partiiii
      A partia nie opuści w biedzie:))

      • 0 0

  • JAROSIŃSKI DO DYMISJI!!!!

    kto popiera nasza petycje proszę o opinie!!!

    • 0 0

  • nie ma Steny (1)

    ale będzie kosmodrom im. Gryzonia I,
    Stena stwierdziła że jak jej pasażerowie wsiadają na pokład to przez połowę rejsu mają koszmary po widokach hali targowej , dworca PKP, ronda kolizyjnego im Frani, blaszaka "Wzgórze"!
    nie dziwię się ani mru mru!

    • 0 0

    • Sama prawda.

      Dobrze gadasz. ja tez dostaję wymiotów od tych "europejskich" widoczków.

      • 0 0

  • Panie Adamowicz masz Pan poparcie w wyborach jeśli Stena będzie pływać z Gdańska!

    Tak trzymać! Pięknie, cudownie, extra, miodzio! I o to chodziło!

    • 0 0

  • Re:

    • 0 0

  • Re:

    • 0 0

  • (1)

    a co z trasa kwiatkowskiego teraz tiry beda śmigać przez centrum gdanska

    • 0 0

    • ?

      Skąd się urwałeś?:)
      Tiry śmigać będą zawsze. Nie tylko po to jadą do portów, żeby później wjechać na prom, lecz również po to, aby zostawić kontenery, które później są ładowane na różne rodzaje statków.

      • 0 0

  • ruszcie dupska

    zbudujcie sobie prom ktory bedzie konkurecja dla steny i to wszystko w temacie co niepotraficie k..wa dwie stocznie ruszcie dupy i do roboty a nie tylko gdybac i uzalezniac sie od szwedow

    • 0 0

  • i znowu zakompleksieni gdańSZCZANIE kradną coś Gdyni

    co za złodziejski nawyk w tej wsi od oruni aż po żabiankę

    • 0 0

  • Biedni szwedzi nie wiedzą, ze u nas są większe koryta niż w Belfascie (1)

    , że przetarg to pic, wygrywa ten co wiecej "da do kieszeni urzędasa"

    • 0 0

    • Gdynia to prestiż

      a za prestiż to się płaci, w innym wypadku wynocha do Gdańska lub Belfastu

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane