• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kogo wybierze Stena Line?

Michał Jamroż
5 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Prom Stena Nordica od 20 października do Gdyni już nie pływa. Czy dwa pozostałe statki Steny też pożegnają się z gdyńskim portem? Prom Stena Nordica od 20 października do Gdyni już nie pływa. Czy dwa pozostałe statki Steny też pożegnają się z gdyńskim portem?

Kilka dni temu przedstawiciele jednego z największych przewoźników promowych na świecie rozmawiali z prezydentem Gdańska na temat przeniesienia połączenia z Karlskroną.



Dla każdego portu pasażerskie połączenie promowe to prestiż. Teraz nad Gdynią zawisła groźba jego utraty. Gdyby doszło do przenosin Steny do Gdańska - w gdyńskim porcie zostałaby wstrzymana budowa terminalu promowego.

Na przełomie lat 2010/2011 szwedzki przewoźnik zamierza wprowadzić na linię do Karlskrony 240-metrowe promy (teraz najdłuższy ma 168 m). Obecny terminal promowy w Gdyni nie jest w stanie obsługiwać takich jednostek. Dlatego powstał projekt budowy nowego - przy Nabrzeżu Polskim.

- Ten obiekt powstaje specjalnie dla większych statków Steny Line - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

I właśnie ten terminal stał się problemem, który skłonił szwedzkiego przewoźnika do poszukiwania alternatywy dla Gdyni. Ma kosztować około 480 mln zł, z czego blisko połowa sumy ma pochodzić z funduszy unijnych. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, według Steny koszty tej inwestycji są zbyt wysokie. Jako przykład przewoźnik podaje wybudowany przez siebie terminal w Belfaście. Oddany do użytku w maju tego roku kosztował ponad połowę mniej.

- Nie chcemy, aby Stena Line współfinansowała budowę terminalu, jednak musi zagwarantować nam w przyszłości przychody, które sprawią, że inwestycja ta będzie opłacalna - tłumaczy Tankiewicz. - Nie możemy sobie pozwolić na sytuację, w której terminal za kilkaset milionów będzie przynosić w przyszłości straty.

W zeszłym tygodniu przedstawiciele szwedzkiego armatora spotkali się z władzami Gdańska. Rozmowy dotyczyły możliwości przeniesienia połączenia Steny Line z Gdyni do Gdańska.

- Za dwa, trzy lata na linię do Karlskrony zamierzamy wprowadzić większe promy, dlatego oczywiste jest, że szukamy portu, który będzie dla nas najatrakcyjniejszy z punktu widzenia ekonomicznego - mówi Niclas Martensson, dyrektor linii Szwecja-Polska w Stena Line.

Władze portu w Gdyni nie są zaskoczone, że Stena Line prowadzi rozmowy z Gdańskiem, choć nic o nich nie wiedziały.

- To może być element negocjacji, chęć wywarcia na nas presji w ciężkich rozmowach, jakie prowadzimy - uważa Walery Tankiewicz.

Rozmowom nie zaprzeczają też władze Gdańska.

- Jesteśmy otwarci na wszelkie nowe propozycje i idee. Nic więcej jednak w tej sprawie powiedzieć nie mogę - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, który jednocześnie jest prezesem rady nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Nowego przewoźnika promowego chętnie widziałby u siebie gdański port.

- Nie mielibyśmy nic przeciwko temu, aby Stena Line zaczęła pływać z naszych nabrzeży. Już teraz jej statki mogłyby korzystać z naszego terminalu przy Westerplatte czy też z nabrzeży terminalu DCT. A dla większych jednostek inwestor mógłby zbudować terminal w porcie zewnętrznym - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Co odejście Steny Line z Gdyni oznaczałoby dla tego miasta?

- Bez Steny nie ma sensu budować nowego terminalu promowego - przyznaje Tankiewicz. - Połączenie z Karlskroną jest kluczowe w strategii naszej firmy, jednak nie możemy sobie pozwolić na sytuację, że będziemy do niego dopłacać.

Zgodnie z przyjętym przez gdyński port harmonogramem budowy nowego terminalu prace powinny się rozpocząć w połowie przyszłego roku. Do tego czasu musi się wyjaśnić, czy Stena Line zostanie w Gdyni, bo w przypadku odejścia do Gdańska budowa w najbliższych latach w ogóle nie ruszy.

Liczba pasażerów, którzy w 2007 r. skorzystali z promów:

Stena Line Gdynia - Karlskrona - 432 158
Unity Line Świnoujście - Ystad - 255 895
Polferries Świnoujście - Ystad - 195 553
Polferries Gdańsk - Nynäshamn - 154 076
Unity Line Świnoujście - Trelleborg - 5 463
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (172) 9 zablokowanych

  • prezydent Gdańska, który jednocześnie jest prezesem rady nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

    To można takie dwie funkcje pełnić jednocześnie??

    • 0 0

  • Nie ulega wątpliwości , ze Stena pozostanie w Gdyni

    A to z wielu względow
    a .Projekt bazy promowej w Gdyni jest juz zaawansowany
    b.Komunikacja z nowej bazy promów wyśmienita : ul Polska, ul Wiśniewskiego Obwodnica, A1
    c.Wysoka jakość obsługi statków w porcie gdyńskim
    d.Do Gdyni jest bliżej

    Oczywiście rozmowy nie wykluczają planów rozwoju i połączenia promowego z Gdańskiem

    • 0 0

  • BLEF

    Moim zdaniem to ewidentny blef Steny...

    W Gdyni ruszają wiosną prace budowlane właściwie, połączenia drogowe już są budowane, a połączenie bezpośrednie z autostradą już jest.

    W Gdańsku jeszcze nie ma nawet projektu jak to by miało wyglądać, a układ drogowy na kierunku port - autostrada mocno kuleje i na razie nie ma widoków na szybką i sprawną poprawę.

    Ewidentnie Stena chce zmiękczyć Gdyni rurę w negocjacjach - a widać jednoznacznie, że wejście do Gdańska jest na razie nierealne i nieopłacalne biznesowo dla samej steny.

    Ale wszystko się może zdarzyć...

    • 0 0

  • Gdynia na kolanach przed Steną i Gdańskiem!

    Tak się teraz kończy chciwość... Takich nie żal.

    • 0 0

  • Wracaj Stena, bo bez was szybko splajtujemy!

    Hlip, hlip...

    • 0 0

  • Nie jestem nikim ważnym, ot zwykłym mieszkańcem Gdańska nie mającym na nic wpływu. (2)

    W związku z tym nie będę się wymądrzał ipisał pseudo ekspertyz jak 3/4 tutaj, ale swoje zdanie wyraże a jest ono takie:

    Z......... się cieszę, że Gdynia znowu pada przed nami na kolanach! :))))))

    • 0 0

    • buraku (1)

      cukrowy

      • 0 0

      • A mi wstyd za twoj falszywy wstyd

        Koleżko bez podpisu

        • 0 0

  • ale w tej Gdyni od paru lat naprawde nic się nie dzieje. (1)

    Mieszkańcy są jak zahipnotyzowani

    • 0 0

    • wiedziałem że pożałujecie

      trzeba było mnie nie usuwać, nie pozbawiać mandatu radnego. chcieliście tego to macie

      moje metody zawsze się sprawdzają

      • 0 0

  • (1)

    ciekawe, jak w gdańsku dojedziesz na ten terminal na czas? przez korki i pseudo "drogi"? w gdynia to przynajmniej jest bezpośredni zjazd z obwodnicy

    • 0 0

    • Do Gdańska bliżej i szybciej

      - z kierunku Warszawy - oszczędzasz 31 km (licząc po najkrótszej trasie)
      - z kierunku Tczewa - oszczędzasz 18 km (po najkrótszej trasie)

      • 0 0

  • walcie sie z polaczeniem z Gdanskiem (2)

    W Gdyni mam prawie w centrum a do Gdanska w korkach bede jechal 2 godziny !!!pojade na zlosc do polferies !!

    • 0 0

    • tiaa

      i będziesz przez kanał portowy grał Stenie na nosie?

      • 0 0

    • Prawie w centrum - buahahahahahahahahaha!

      Prawie robi wielka różnicę... Z centrum Gdyni (świętojańska) na prom jedzie się czasem i 1,5 godziny! Takie tam macie korki! O czym ty piszesz te bzdety.

      • 0 0

  • 240 metrowe statki w Porcie w Gdańsku- żart?

    takie statki będą grzęzły w mule na samym środku toru podejściowego...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane