- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (16 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (234 opinie)
- 3 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (129 opinii)
- 4 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (47 opinii)
- 5 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (34 opinie)
- 6 Lewica chce walczyć o krótszy tydzień pracy (182 opinie)
Kogo wybierze Stena Line?
Kilka dni temu przedstawiciele jednego z największych przewoźników promowych na świecie rozmawiali z prezydentem Gdańska na temat przeniesienia połączenia z Karlskroną.
Dla każdego portu pasażerskie połączenie promowe to prestiż. Teraz nad Gdynią zawisła groźba jego utraty. Gdyby doszło do przenosin Steny do Gdańska - w gdyńskim porcie zostałaby wstrzymana budowa terminalu promowego.
Na przełomie lat 2010/2011 szwedzki przewoźnik zamierza wprowadzić na linię do Karlskrony 240-metrowe promy (teraz najdłuższy ma 168 m). Obecny terminal promowy w Gdyni nie jest w stanie obsługiwać takich jednostek. Dlatego powstał projekt budowy nowego - przy Nabrzeżu Polskim.
- Ten obiekt powstaje specjalnie dla większych statków Steny Line - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
I właśnie ten terminal stał się problemem, który skłonił szwedzkiego przewoźnika do poszukiwania alternatywy dla Gdyni. Ma kosztować około 480 mln zł, z czego blisko połowa sumy ma pochodzić z funduszy unijnych. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, według Steny koszty tej inwestycji są zbyt wysokie. Jako przykład przewoźnik podaje wybudowany przez siebie terminal w Belfaście. Oddany do użytku w maju tego roku kosztował ponad połowę mniej.
- Nie chcemy, aby Stena Line współfinansowała budowę terminalu, jednak musi zagwarantować nam w przyszłości przychody, które sprawią, że inwestycja ta będzie opłacalna - tłumaczy Tankiewicz. - Nie możemy sobie pozwolić na sytuację, w której terminal za kilkaset milionów będzie przynosić w przyszłości straty.
W zeszłym tygodniu przedstawiciele szwedzkiego armatora spotkali się z władzami Gdańska. Rozmowy dotyczyły możliwości przeniesienia połączenia Steny Line z Gdyni do Gdańska.
- Za dwa, trzy lata na linię do Karlskrony zamierzamy wprowadzić większe promy, dlatego oczywiste jest, że szukamy portu, który będzie dla nas najatrakcyjniejszy z punktu widzenia ekonomicznego - mówi Niclas Martensson, dyrektor linii Szwecja-Polska w Stena Line.
Władze portu w Gdyni nie są zaskoczone, że Stena Line prowadzi rozmowy z Gdańskiem, choć nic o nich nie wiedziały.
- To może być element negocjacji, chęć wywarcia na nas presji w ciężkich rozmowach, jakie prowadzimy - uważa Walery Tankiewicz.
Rozmowom nie zaprzeczają też władze Gdańska.
- Jesteśmy otwarci na wszelkie nowe propozycje i idee. Nic więcej jednak w tej sprawie powiedzieć nie mogę - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, który jednocześnie jest prezesem rady nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Nowego przewoźnika promowego chętnie widziałby u siebie gdański port.
- Nie mielibyśmy nic przeciwko temu, aby Stena Line zaczęła pływać z naszych nabrzeży. Już teraz jej statki mogłyby korzystać z naszego terminalu przy Westerplatte czy też z nabrzeży terminalu DCT. A dla większych jednostek inwestor mógłby zbudować terminal w porcie zewnętrznym - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Co odejście Steny Line z Gdyni oznaczałoby dla tego miasta?
- Bez Steny nie ma sensu budować nowego terminalu promowego - przyznaje Tankiewicz. - Połączenie z Karlskroną jest kluczowe w strategii naszej firmy, jednak nie możemy sobie pozwolić na sytuację, że będziemy do niego dopłacać.
Zgodnie z przyjętym przez gdyński port harmonogramem budowy nowego terminalu prace powinny się rozpocząć w połowie przyszłego roku. Do tego czasu musi się wyjaśnić, czy Stena Line zostanie w Gdyni, bo w przypadku odejścia do Gdańska budowa w najbliższych latach w ogóle nie ruszy.
Stena Line Gdynia - Karlskrona - 432 158
Unity Line Świnoujście - Ystad - 255 895
Polferries Świnoujście - Ystad - 195 553
Polferries Gdańsk - Nynäshamn - 154 076
Unity Line Świnoujście - Trelleborg - 5 463
Opinie (172) 9 zablokowanych
-
2008-11-05 19:34
prezydent Gdańska, który jednocześnie jest prezesem rady nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk
To można takie dwie funkcje pełnić jednocześnie??- 0 0
-
2008-11-05 19:36
Nie ulega wątpliwości , ze Stena pozostanie w Gdyni
A to z wielu względow
a .Projekt bazy promowej w Gdyni jest juz zaawansowany
b.Komunikacja z nowej bazy promów wyśmienita : ul Polska, ul Wiśniewskiego Obwodnica, A1
c.Wysoka jakość obsługi statków w porcie gdyńskim
d.Do Gdyni jest bliżej
Oczywiście rozmowy nie wykluczają planów rozwoju i połączenia promowego z Gdańskiem- 0 0
-
2008-11-05 20:11
BLEF
Moim zdaniem to ewidentny blef Steny...
W Gdyni ruszają wiosną prace budowlane właściwie, połączenia drogowe już są budowane, a połączenie bezpośrednie z autostradą już jest.
W Gdańsku jeszcze nie ma nawet projektu jak to by miało wyglądać, a układ drogowy na kierunku port - autostrada mocno kuleje i na razie nie ma widoków na szybką i sprawną poprawę.
Ewidentnie Stena chce zmiękczyć Gdyni rurę w negocjacjach - a widać jednoznacznie, że wejście do Gdańska jest na razie nierealne i nieopłacalne biznesowo dla samej steny.
Ale wszystko się może zdarzyć...- 0 0
-
2008-11-05 21:19
Gdynia na kolanach przed Steną i Gdańskiem!
Tak się teraz kończy chciwość... Takich nie żal.
- 0 0
-
2008-11-05 21:20
Wracaj Stena, bo bez was szybko splajtujemy!
Hlip, hlip...
- 0 0
-
2008-11-05 22:30
Nie jestem nikim ważnym, ot zwykłym mieszkańcem Gdańska nie mającym na nic wpływu. (2)
W związku z tym nie będę się wymądrzał ipisał pseudo ekspertyz jak 3/4 tutaj, ale swoje zdanie wyraże a jest ono takie:
Z......... się cieszę, że Gdynia znowu pada przed nami na kolanach! :))))))- 0 0
-
2008-11-06 01:52
buraku (1)
cukrowy
- 0 0
-
2008-11-06 17:59
A mi wstyd za twoj falszywy wstyd
Koleżko bez podpisu
- 0 0
-
2008-11-05 22:41
ale w tej Gdyni od paru lat naprawde nic się nie dzieje. (1)
Mieszkańcy są jak zahipnotyzowani
- 0 0
-
2008-11-05 23:08
wiedziałem że pożałujecie
trzeba było mnie nie usuwać, nie pozbawiać mandatu radnego. chcieliście tego to macie
moje metody zawsze się sprawdzają- 0 0
-
2008-11-06 00:30
(1)
ciekawe, jak w gdańsku dojedziesz na ten terminal na czas? przez korki i pseudo "drogi"? w gdynia to przynajmniej jest bezpośredni zjazd z obwodnicy
- 0 0
-
2008-11-06 01:09
Do Gdańska bliżej i szybciej
- z kierunku Warszawy - oszczędzasz 31 km (licząc po najkrótszej trasie)
- z kierunku Tczewa - oszczędzasz 18 km (po najkrótszej trasie)- 0 0
-
2008-11-06 00:50
walcie sie z polaczeniem z Gdanskiem (2)
W Gdyni mam prawie w centrum a do Gdanska w korkach bede jechal 2 godziny !!!pojade na zlosc do polferies !!
- 0 0
-
2008-11-06 01:11
tiaa
i będziesz przez kanał portowy grał Stenie na nosie?
- 0 0
-
2008-11-06 18:06
Prawie w centrum - buahahahahahahahahaha!
Prawie robi wielka różnicę... Z centrum Gdyni (świętojańska) na prom jedzie się czasem i 1,5 godziny! Takie tam macie korki! O czym ty piszesz te bzdety.
- 0 0
-
2008-11-06 07:43
240 metrowe statki w Porcie w Gdańsku- żart?
takie statki będą grzęzły w mule na samym środku toru podejściowego...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.