- 1 Ukradli 25 tysięcy złotych przez kody BLIK (62 opinie)
- 2 Lodzińska i Borawski wiceprezydentami (124 opinie)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (223 opinie)
- 4 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (273 opinie)
- 5 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (63 opinie)
- 6 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (57 opinii)
Kogo wybierze Stena Line?
Kilka dni temu przedstawiciele jednego z największych przewoźników promowych na świecie rozmawiali z prezydentem Gdańska na temat przeniesienia połączenia z Karlskroną.
Dla każdego portu pasażerskie połączenie promowe to prestiż. Teraz nad Gdynią zawisła groźba jego utraty. Gdyby doszło do przenosin Steny do Gdańska - w gdyńskim porcie zostałaby wstrzymana budowa terminalu promowego.
Na przełomie lat 2010/2011 szwedzki przewoźnik zamierza wprowadzić na linię do Karlskrony 240-metrowe promy (teraz najdłuższy ma 168 m). Obecny terminal promowy w Gdyni nie jest w stanie obsługiwać takich jednostek. Dlatego powstał projekt budowy nowego - przy Nabrzeżu Polskim.
- Ten obiekt powstaje specjalnie dla większych statków Steny Line - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
I właśnie ten terminal stał się problemem, który skłonił szwedzkiego przewoźnika do poszukiwania alternatywy dla Gdyni. Ma kosztować około 480 mln zł, z czego blisko połowa sumy ma pochodzić z funduszy unijnych. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, według Steny koszty tej inwestycji są zbyt wysokie. Jako przykład przewoźnik podaje wybudowany przez siebie terminal w Belfaście. Oddany do użytku w maju tego roku kosztował ponad połowę mniej.
- Nie chcemy, aby Stena Line współfinansowała budowę terminalu, jednak musi zagwarantować nam w przyszłości przychody, które sprawią, że inwestycja ta będzie opłacalna - tłumaczy Tankiewicz. - Nie możemy sobie pozwolić na sytuację, w której terminal za kilkaset milionów będzie przynosić w przyszłości straty.
W zeszłym tygodniu przedstawiciele szwedzkiego armatora spotkali się z władzami Gdańska. Rozmowy dotyczyły możliwości przeniesienia połączenia Steny Line z Gdyni do Gdańska.
- Za dwa, trzy lata na linię do Karlskrony zamierzamy wprowadzić większe promy, dlatego oczywiste jest, że szukamy portu, który będzie dla nas najatrakcyjniejszy z punktu widzenia ekonomicznego - mówi Niclas Martensson, dyrektor linii Szwecja-Polska w Stena Line.
Władze portu w Gdyni nie są zaskoczone, że Stena Line prowadzi rozmowy z Gdańskiem, choć nic o nich nie wiedziały.
- To może być element negocjacji, chęć wywarcia na nas presji w ciężkich rozmowach, jakie prowadzimy - uważa Walery Tankiewicz.
Rozmowom nie zaprzeczają też władze Gdańska.
- Jesteśmy otwarci na wszelkie nowe propozycje i idee. Nic więcej jednak w tej sprawie powiedzieć nie mogę - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, który jednocześnie jest prezesem rady nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Nowego przewoźnika promowego chętnie widziałby u siebie gdański port.
- Nie mielibyśmy nic przeciwko temu, aby Stena Line zaczęła pływać z naszych nabrzeży. Już teraz jej statki mogłyby korzystać z naszego terminalu przy Westerplatte czy też z nabrzeży terminalu DCT. A dla większych jednostek inwestor mógłby zbudować terminal w porcie zewnętrznym - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Co odejście Steny Line z Gdyni oznaczałoby dla tego miasta?
- Bez Steny nie ma sensu budować nowego terminalu promowego - przyznaje Tankiewicz. - Połączenie z Karlskroną jest kluczowe w strategii naszej firmy, jednak nie możemy sobie pozwolić na sytuację, że będziemy do niego dopłacać.
Zgodnie z przyjętym przez gdyński port harmonogramem budowy nowego terminalu prace powinny się rozpocząć w połowie przyszłego roku. Do tego czasu musi się wyjaśnić, czy Stena Line zostanie w Gdyni, bo w przypadku odejścia do Gdańska budowa w najbliższych latach w ogóle nie ruszy.
Stena Line Gdynia - Karlskrona - 432 158
Unity Line Świnoujście - Ystad - 255 895
Polferries Świnoujście - Ystad - 195 553
Polferries Gdańsk - Nynäshamn - 154 076
Unity Line Świnoujście - Trelleborg - 5 463
Opinie (172) 9 zablokowanych
-
2008-11-05 15:12
NO I DOBRZE, BO BĘDZIE MNIEJ KORKÓW W GDYNI (2)
- 0 0
-
2008-11-05 15:55
przecież w Gdyni nie ma korków (1)
;))
- 0 0
-
2008-11-05 16:16
ale mogłyby być
- 0 0
-
2008-11-05 16:03
No to trudno
przy okazji wychodzi polityka propagandowa naszego prezydenta. gadać gadac gadac jaka to Gdynia dla biznesu przyjazna. A fakty? jak widać. Będzie jak będzie. Osobiście uważam, że nasze miasta powinny scislej współpracować a nie konkurować i osobiście też sądze że to Gdynia napędza te chorą konkurencję
- 0 0
-
2008-11-05 16:18
Do antygdańska (5)
Własnie tacy ludzie jak ty powoduja wieczne konflikty. mieszkam w gdyni od 15 lat, mocno kibicuje temu miastu,ale skończymy wreszcie z kompleksami na punkcie gdańska. jestesmy mniejsi, mlodsi i wreszcie to zaakceptujmy. gdańsk to miasto historyczne z ogromnymi tradycjami, ktore szybko się rozwija i nie ma co się na to gniewać. A my za duzo gadamy i gadamy jacy to wielcy i dynamiczni jesteśmy. gdańsk robi swoje po cichu i ma efekty. zacznijmy cos robić. dziś nie ma się czym pochwalić. Im szybciej sobie to uświadomimy tym lepiej
- 0 0
-
2008-11-05 16:30
:)
pierwszy normalny, oby nie jedyny
- 0 0
-
2008-11-05 16:30
i jeszcze jedno (3)
naucz się pisać nazwy z dużej litery
- 0 0
-
2008-11-05 16:34
i jeszcze jedno (2)
naucz się pisać po niemiecku
- 0 0
-
2008-11-05 18:58
(1)
kompleksik śledzia?
- 0 0
-
2008-11-05 19:14
:)))
dobre
- 0 0
-
2008-11-05 16:25
a ja bym w ogóle nie wpóścił steny do Trojmiasta i dałbym szansę polskim przewoźnikom promowym :))) (1)
- 0 0
-
2008-11-05 16:28
i przepraszam za "ó"
- 0 0
-
2008-11-05 17:07
JAROSIŃSKI I TA SZAJKA Z ZARZĄDU MORSKIEGO PORTU GDYNIA
TO JEST ICH WINA TO ICH NALEŻY ROZLICZYĆ!!!!!
- 0 0
-
2008-11-05 17:18
nie ma zadnych klotni miedzy Gdanskiem a Gdynia
To jakies obszczymury z obydwu miast robia tu pyskowki
- 0 0
-
2008-11-05 18:15
BOMBARDIER!!!!!!!!
NIE PŁACZ!!! :(((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((
- 0 0
-
2008-11-05 18:33
NIECH SPADAJĄ DO GDAŃSKA JAK IM ŹLE TAM NAWET DRÓG DOJAZDOWYCH NIE MA
Z WESTERPLATTE DZIURAWSKĄ NP. DO CENTRUM POTEM NA 7 I HEJA W KLIOMETROWY KOREK, KTÓRY CHYBA JEST JUŻ ZAWSZE NA WIEŹDZIE NAWET O 3 RANO.
- 0 0
-
2008-11-05 18:43
Metropolia (2)
Ta sytuacja pokazuje jak na dłoni jak wyobraża sobie Adamowicz "współpracę" w ramach metropolii. Jaki z niego hipokryta dopiero takie sytuacje pokazują.
- 0 0
-
2008-11-05 19:28
ta sytuacja jasno pokazuje (1)
kto mieczem wojuje od miecza ginie
- 0 0
-
2008-11-06 01:51
Ja am Jacku nie wiem czy to tak jest jak sugerujesz
napisz wprost co myślisz a nie tam metafory o mieczu :)
- 0 0
-
2008-11-05 19:06
Stena już wybrała
Gdańszczanie tobie dziękują, Szczurek
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.