• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kogo wybierze Stena Line?

Michał Jamroż
5 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Prom Stena Nordica od 20 października do Gdyni już nie pływa. Czy dwa pozostałe statki Steny też pożegnają się z gdyńskim portem? Prom Stena Nordica od 20 października do Gdyni już nie pływa. Czy dwa pozostałe statki Steny też pożegnają się z gdyńskim portem?

Kilka dni temu przedstawiciele jednego z największych przewoźników promowych na świecie rozmawiali z prezydentem Gdańska na temat przeniesienia połączenia z Karlskroną.



Dla każdego portu pasażerskie połączenie promowe to prestiż. Teraz nad Gdynią zawisła groźba jego utraty. Gdyby doszło do przenosin Steny do Gdańska - w gdyńskim porcie zostałaby wstrzymana budowa terminalu promowego.

Na przełomie lat 2010/2011 szwedzki przewoźnik zamierza wprowadzić na linię do Karlskrony 240-metrowe promy (teraz najdłuższy ma 168 m). Obecny terminal promowy w Gdyni nie jest w stanie obsługiwać takich jednostek. Dlatego powstał projekt budowy nowego - przy Nabrzeżu Polskim.

- Ten obiekt powstaje specjalnie dla większych statków Steny Line - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

I właśnie ten terminal stał się problemem, który skłonił szwedzkiego przewoźnika do poszukiwania alternatywy dla Gdyni. Ma kosztować około 480 mln zł, z czego blisko połowa sumy ma pochodzić z funduszy unijnych. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, według Steny koszty tej inwestycji są zbyt wysokie. Jako przykład przewoźnik podaje wybudowany przez siebie terminal w Belfaście. Oddany do użytku w maju tego roku kosztował ponad połowę mniej.

- Nie chcemy, aby Stena Line współfinansowała budowę terminalu, jednak musi zagwarantować nam w przyszłości przychody, które sprawią, że inwestycja ta będzie opłacalna - tłumaczy Tankiewicz. - Nie możemy sobie pozwolić na sytuację, w której terminal za kilkaset milionów będzie przynosić w przyszłości straty.

W zeszłym tygodniu przedstawiciele szwedzkiego armatora spotkali się z władzami Gdańska. Rozmowy dotyczyły możliwości przeniesienia połączenia Steny Line z Gdyni do Gdańska.

- Za dwa, trzy lata na linię do Karlskrony zamierzamy wprowadzić większe promy, dlatego oczywiste jest, że szukamy portu, który będzie dla nas najatrakcyjniejszy z punktu widzenia ekonomicznego - mówi Niclas Martensson, dyrektor linii Szwecja-Polska w Stena Line.

Władze portu w Gdyni nie są zaskoczone, że Stena Line prowadzi rozmowy z Gdańskiem, choć nic o nich nie wiedziały.

- To może być element negocjacji, chęć wywarcia na nas presji w ciężkich rozmowach, jakie prowadzimy - uważa Walery Tankiewicz.

Rozmowom nie zaprzeczają też władze Gdańska.

- Jesteśmy otwarci na wszelkie nowe propozycje i idee. Nic więcej jednak w tej sprawie powiedzieć nie mogę - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, który jednocześnie jest prezesem rady nadzorczej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Nowego przewoźnika promowego chętnie widziałby u siebie gdański port.

- Nie mielibyśmy nic przeciwko temu, aby Stena Line zaczęła pływać z naszych nabrzeży. Już teraz jej statki mogłyby korzystać z naszego terminalu przy Westerplatte czy też z nabrzeży terminalu DCT. A dla większych jednostek inwestor mógłby zbudować terminal w porcie zewnętrznym - mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Co odejście Steny Line z Gdyni oznaczałoby dla tego miasta?

- Bez Steny nie ma sensu budować nowego terminalu promowego - przyznaje Tankiewicz. - Połączenie z Karlskroną jest kluczowe w strategii naszej firmy, jednak nie możemy sobie pozwolić na sytuację, że będziemy do niego dopłacać.

Zgodnie z przyjętym przez gdyński port harmonogramem budowy nowego terminalu prace powinny się rozpocząć w połowie przyszłego roku. Do tego czasu musi się wyjaśnić, czy Stena Line zostanie w Gdyni, bo w przypadku odejścia do Gdańska budowa w najbliższych latach w ogóle nie ruszy.

Liczba pasażerów, którzy w 2007 r. skorzystali z promów:

Stena Line Gdynia - Karlskrona - 432 158
Unity Line Świnoujście - Ystad - 255 895
Polferries Świnoujście - Ystad - 195 553
Polferries Gdańsk - Nynäshamn - 154 076
Unity Line Świnoujście - Trelleborg - 5 463
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (172) 9 zablokowanych

  • NO I DOBRZE, BO BĘDZIE MNIEJ KORKÓW W GDYNI (2)

    • 0 0

    • przecież w Gdyni nie ma korków (1)

      ;))

      • 0 0

      • ale mogłyby być

        • 0 0

  • No to trudno

    przy okazji wychodzi polityka propagandowa naszego prezydenta. gadać gadac gadac jaka to Gdynia dla biznesu przyjazna. A fakty? jak widać. Będzie jak będzie. Osobiście uważam, że nasze miasta powinny scislej współpracować a nie konkurować i osobiście też sądze że to Gdynia napędza te chorą konkurencję

    • 0 0

  • Do antygdańska (5)

    Własnie tacy ludzie jak ty powoduja wieczne konflikty. mieszkam w gdyni od 15 lat, mocno kibicuje temu miastu,ale skończymy wreszcie z kompleksami na punkcie gdańska. jestesmy mniejsi, mlodsi i wreszcie to zaakceptujmy. gdańsk to miasto historyczne z ogromnymi tradycjami, ktore szybko się rozwija i nie ma co się na to gniewać. A my za duzo gadamy i gadamy jacy to wielcy i dynamiczni jesteśmy. gdańsk robi swoje po cichu i ma efekty. zacznijmy cos robić. dziś nie ma się czym pochwalić. Im szybciej sobie to uświadomimy tym lepiej

    • 0 0

    • :)

      pierwszy normalny, oby nie jedyny

      • 0 0

    • i jeszcze jedno (3)

      naucz się pisać nazwy z dużej litery

      • 0 0

      • i jeszcze jedno (2)

        naucz się pisać po niemiecku

        • 0 0

        • (1)

          kompleksik śledzia?

          • 0 0

          • :)))

            dobre

            • 0 0

  • a ja bym w ogóle nie wpóścił steny do Trojmiasta i dałbym szansę polskim przewoźnikom promowym :))) (1)

    • 0 0

    • i przepraszam za "ó"

      • 0 0

  • JAROSIŃSKI I TA SZAJKA Z ZARZĄDU MORSKIEGO PORTU GDYNIA

    TO JEST ICH WINA TO ICH NALEŻY ROZLICZYĆ!!!!!

    • 0 0

  • nie ma zadnych klotni miedzy Gdanskiem a Gdynia

    To jakies obszczymury z obydwu miast robia tu pyskowki

    • 0 0

  • BOMBARDIER!!!!!!!!

    NIE PŁACZ!!! :(((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((

    • 0 0

  • NIECH SPADAJĄ DO GDAŃSKA JAK IM ŹLE TAM NAWET DRÓG DOJAZDOWYCH NIE MA

    Z WESTERPLATTE DZIURAWSKĄ NP. DO CENTRUM POTEM NA 7 I HEJA W KLIOMETROWY KOREK, KTÓRY CHYBA JEST JUŻ ZAWSZE NA WIEŹDZIE NAWET O 3 RANO.

    • 0 0

  • Metropolia (2)

    Ta sytuacja pokazuje jak na dłoni jak wyobraża sobie Adamowicz "współpracę" w ramach metropolii. Jaki z niego hipokryta dopiero takie sytuacje pokazują.

    • 0 0

    • ta sytuacja jasno pokazuje (1)

      kto mieczem wojuje od miecza ginie

      • 0 0

      • Ja am Jacku nie wiem czy to tak jest jak sugerujesz

        napisz wprost co myślisz a nie tam metafory o mieczu :)

        • 0 0

  • Stena już wybrała

    Gdańszczanie tobie dziękują, Szczurek

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane